Dæk med luft eller "stickstoff"?
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 15:52

I min søgen efter vinterdæk, kan jeg se at nogle tyske dækfirmaer tilbyder
"Stickstoff-füllung" i dækkene i stedet for luft. Hvad betyder det, og
hvorfor skulle det give større sikkerhed (som de ofte skriver at det gør)?

MVH Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-06 16:20

Peter skrev:

> I min søgen efter vinterdæk, kan jeg se at nogle tyske dækfirmaer
> tilbyder "Stickstoff-füllung" i dækkene i stedet for luft. Hvad
> betyder det,

Mener det er "Kvælstof"

> og hvorfor skulle det give større sikkerhed (som de ofte
> skriver at det gør)?

Større molekyler?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 16:31

Hans Paulin (6310) wrote:
> Større molekyler?

Har det noget at sige, ved fx. en sivende punktering eller..?

Bilen har alarm for dæktryks tab.

/Peter

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-09-06 16:29

"Peter" <-> wrote in message
> [...]
>"Stickstoff-füllung" i dækkene i stedet for luft. Hvad betyder det, og
>hvorfor skulle det give større sikkerhed (som de ofte skriver at det gør)?

Atmosfærisk luft indeholder 78 % kvælstof (Stickstoff), og ca 20 % ilt, så
jeg tvivler ærligt talt meget på om der er noget vundet ved at få dækkene
fyldt med rent kvælstof - senest første gang du skal fylde lidt ekstra luft
på, så går renheden jo fløjten.
Ren og skær "snake-oil" effekt hvis du spør mig.

Andreas M. Hansen

Fra : Bruno

Dato : 29-09-06 18:12

Peter wrote:
> [...]
> "Stickstoff-füllung" i dækkene i stedet for luft. Hvad betyder det, og
> hvorfor skulle det give større sikkerhed (som de ofte skriver at det gør)?

Jeg vil tro det betyder dæktrykket kun ændre sig meget lidt når
tempraturen skifter, altså burde det betyde optimalt dæktryk både når
hjulene er kolde og varme.

Mvh

Bruno

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-09-06 19:39

"Peter" <-> wrote in news:451d32f7$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
> tilbyder "Stickstoff-füllung" i dækkene i stedet for luft. Hvad
> betyder det, og hvorfor skulle det give større sikkerhed (som de ofte

Alle slangeløse dæk taber luft med tiden, fordi de aldrig vil slutte 100%
tæt inde ved fælgen.

Nitrogen (som "stickstoff" betyder) består af større molekyler, der ganske
enkelt har sværere ved at undslippe. Dæktrykket er derfor mere stabilt og
man behøver ikke tjekke det så ofte.

Effekten er målbar, men i praksis ubetydelig.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-06 20:54

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev >
> Alle slangeløse dæk taber luft med tiden, fordi de aldrig vil slutte 100%
> tæt inde ved fælgen.

Der siver skam også luft gennem gummien, jo tyndere, jo mere tabes der.

> Nitrogen (som "stickstoff" betyder) består af større molekyler, der ganske
> enkelt har sværere ved at undslippe.

Der er jo i forvejen 80 % i alm. luft.

> Dæktrykket er derfor mere stabilt og
> man behøver ikke tjekke det så ofte.

Så ofte som hvad? Jeg kender ingen der slider ventilgevindene op fordi de
efterfylder i tide og utide.
Hvis N2 er bedre end O2, vil man ret hurtigt nærme sig ren N2 efter den
første efterfyldning.

> Effekten er målbar, men i praksis ubetydelig.

Vi er vist ovre i insektvoldtægts-afdelingen....

Men der findes da gasser der er 'bedre', men hvorfor lede efter dyre
løsninger på et ikke-eksisterende problem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-09-06 22:15

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Der siver skam også luft gennem gummien, jo tyndere, jo mere tabes
> der.

Aha. Interessant.

> Der er jo i forvejen 80 % i alm. luft.

Det ændrer jo ikke på sandhedsværdien i mit udsagn.

> Så ofte som hvad?

Som man ellers ville.

> Jeg kender ingen der slider ventilgevindene op fordi
> de efterfylder i tide og utide.
> Hvis N2 er bedre end O2, vil man ret hurtigt nærme sig ren N2 efter
> den første efterfyldning.

God pointe.

> Vi er vist ovre i insektvoldtægts-afdelingen....

Vi er tilsyneladende enige.

> Men der findes da gasser der er 'bedre', men hvorfor lede efter dyre
> løsninger på et ikke-eksisterende problem?

Der blev stillet et undrende spørgsmål, som jeg naivt men med de bedste
intentioner forsøgte at besvare så neutralt som muligt. Undskyld.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-06 22:50

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev

> Det ændrer jo ikke på sandhedsværdien i mit udsagn.

Næh, men det antyder at situationen er ret så uforandret ved at gå fra
80-100.

> Som man ellers ville.

Og det skal man netop ikke ret ofte.

> Der blev stillet et undrende spørgsmål, som jeg naivt men med de bedste
> intentioner forsøgte at besvare så neutralt som muligt. Undskyld.

Jeg (og vel hovedparten af NG skribenter) går kun efter sagen, og ikke
manden, så det behøver du skam ikke undskylde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-09-06 23:26

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in news:451d9523$0$12619
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Jeg (og vel hovedparten af NG skribenter) går kun efter sagen, og ikke
> manden, så det behøver du skam ikke undskylde.

Nu er jeg mere rolig. Fatter heller ikke hvad du vil med dette indlæg.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-10-06 08:45

Bruno skrev:

> Jeg vil tro det betyder dæktrykket kun ændre sig meget lidt når
> tempraturen skifter, altså burde det betyde optimalt dæktryk både når
> hjulene er kolde og varme.

Det kan jeg så bedrøve dig med ikke er tilfældet. Både atm luft og
kvælstof opfører sig ved de betingelser der er i et bildæk næsten
som idealgasser, dvs ved fast volumen stiger trykket proportionalt med
temperaturen i Kelvin. M.a.o., fra 0 Celcius til 27 Celcius vil trykket
stige ca. 10%

Ved ikke-ideale gasser (kølemiddel fra frysere?, propan) vil
stigningen nærmere være større.

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-10-06 08:52

Peter skrev:
> [...]
> "Stickstoff-füllung" i dækkene i stedet for luft. Hvad betyder det, og
> hvorfor skulle det give større sikkerhed (som de ofte skriver at det gør)?

I teorien skulle det være en fordel at der ikke er ilt i dækket, så
det ikke brænder indefra hvis det bliver meget varmt. Der kommer så
heller ingen aldring indefra (gummi bliver med alderen skørt fordi det
angribes af ilt.

Dæk på rutefly er svjv fyldt med kvælstof af sikkerhedsgrunde - om
de ærede læsere udsætter deres dæk for forhold hvor de vil have
nogen glæde af af dette vil jeg overlade til deres egen bedømmelse.

Personligt tror jeg ikke det er af den store betydning om morgenen ind
ad Lyngbyvej.

mvh

Martin