Ja så fik jeg sørme udskiftet den pakning. og det tog mig kun 3 timer.
samt et par kramper hist og her.
Efter at have cyklet 10km ned til ford forhandleren og hentet pakningen til
29,50kr så kunne jeg gå igang med at skifte den ud.
Og på forhånd tak til Per, han havde sagt at jeg ikke skal brække denne ring
op men dreje.
http://www.perbeer.dk/tank.jpg og det kunne jeg egentlig godt
se efter lidt nøjere inspektion.
Nå men så begynder jeg jo på den lette opgave at dreje denne tingest rundt.
NOT! Tror jeg vækkede hele kollegiet ved at jeg hamrede løs på den i en halv
times tid. Brugte næsten hele arsenalet: olie, skruetrækker, hammer,
2xhammer, skruetrækker+hammer. Det skulle så være den sidste kombi som
skulle vise sig at være den rigtige. Skulle dog bruge den største hammer i
arsenalet. og vupti så var den af. Men i rusen havde jeg lige glemt at støve
af for småsten og støv så da jeg løftede låget af så tror jeg halvdelen af
amager røg ned i tanken. Gjorde dog ikke noget ved det så håber bare ikke
benzinfiltret blir forstoppet.
Nå men så kom jo det lette opgave at skrue låget på igen. NOT! jeg måtte
træde ned med foden på den ene side at ringen mens jeg hamrede på en
skruetrækker i den anden ende. Kunne bare ikke skrue med hænderne selvom jeg
havde havehandsker på.
Nå ja men det er hvad der sker. Så var der jo heldigvis den lette opgave at
sætte tanken på plads igen. NOT! Det var her jeg fik krampe i benene fordi
de fungerede som donkrafte. Det skal måske lige siges at der ca. vat 10liter
benzin tilbage i tanken. Så den skvulpede lidt og det hjalp ikke ligefrem på
monteringen. Nå men der lå jeg ligesom om at tanken var faldet ned på mine
ben og prøvede at løfte den op på plads. Det gik ikke lige som jeg havde
forstillet mig. Den blev godt nok tung meget hurtigt. Så måtte ty til andre
metoder.
Resterende værktøj: 1 buk, 1 donkraft samt æsken til donkraften, 1 ølkasse
og 1 papkasse.
Ja jeg lagde så tanken på papkassen og fik den op på æsken hvorefter jeg
skubbede den ind under bilen. Tog donkraften og skubbede æsken ud med den
således at æsken blev erstattet af donkraften. Løftede tanken op så jeg
kunne få bukken og ølkassen nedenunder. Tog en pause. Fjernede ølkassen og
støttede med min krop. Løftede derefter med mine ben og ene arm tanken så
højt at jeg kunne få skruet skruen til bøjlen der holder tanken på plads. Og
resten gik som en leg.
Men er dog bange for at der kan sidde noget i klemme øverst da jeg ikke kan
se hvad jeg lavede og ledningerne bare lå frit fremme ovenpå.
Men pointen er at man sagtens kan skifte den benzintank selv. Man skal bare
bruge nogen kræfter og tid. Værktøjet skal faktisk kun bestå af 1 buk, en
donkraft og en skruetrækker og så er man kørende.
God fornøjelse til dem der selv vil prøve.
Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
"Som nu kun mangler at skifte 2 bremsebakker bag, 2 skiveklodser foran, en
kilrem, venstre forfjeder og en gang voks"