Absolut billigste bil?
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 08:44

Hejsa Alle

Kom lige til at tænke på, hvad den absolut billigste bil man kan købe?

Her tænker jeg mht vægtafgift/grøn afgift og benzin forbrug?
Skal det være en golf II med en 1.3 motor, eller skal man ned i en uno 1.1
kan man få uoriginale dele til sådan en potte?`

Kom med nogle bud..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 09:10

On Fri, 29 Sep 2006 09:43:39 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

> [...]
>Skal det være en golf II med en 1.3 motor, eller skal man ned i en uno 1.1
>kan man få uoriginale dele til sådan en potte?`

Det er jo nærmest en religionskrig du lægger op til. Men jeg vil lytte
meget interesseret, da jeg skal skifte job og får lidt længere på
arbejde. Hvis jeg kan spare tid nok ved at skifte HT-kortet ud med en
bil bliver tråden jo interessant. (det er bare ikke sandsynligt, da
ruten hedder Køge Bugt - Motorring 3 - nordpå ad Helsingørmotorvejen)
Et bud kunne være en bil, jeg så en annonce på for nylig:
93 Astra Van Diesel - 330000 km til 15000. Kan den synes og køre 2½
år, så kunne det godt blive mange billige kilometer. Det kan også
blive "bøvlet" pga. reparationer - og med det kmtal er den godt og vel
kørt til.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 09:27

> Det er jo nærmest en religionskrig du lægger op til.

hehe ja

> [...]
> år, så kunne det godt blive mange billige kilometer. Det kan også
> blive "bøvlet" pga. reparationer - og med det kmtal er den godt og vel

en diesel er dyr i afgifter... :o/

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 13:31

On Fri, 29 Sep 2006 10:26:43 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>hehe ja
>
>Men jeg vil lytte
>
>en diesel er dyr i afgifter... :o/

Det kan være - men så må vi jo frem til, hvad bilen skal kunne.
Transportere 2 eller 4, køre hvor langt og hvor meget skal man selv
kunne skrue? Hvis det bare er til at pynte i indkørslen uden særlig
mange km kunne en veteranbil være et godt bud - visse modeller stiger
jo faktisk i værdi.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 13:34

> [...]
> kunne skrue? Hvis det bare er til at pynte i indkørslen uden særlig
> mange km kunne en veteranbil være et godt bud - visse modeller stiger

ok ja så skal der mere info til..

2 personer..
skal kun køre bykørsel.
ALT kan skrues selv..
Billig i dele.

bedre ?

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 15:25

On Fri, 29 Sep 2006 14:34:28 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>ok ja så skal der mere info til..
>
>2 personer..
>skal kun køre bykørsel.
>ALT kan skrues selv..
>Billig i dele.
>
>bedre ?

Yep
Det er meget individuelt, hvad man kan forsikre og det er formodentlig
den afgørende faktor for valget. Det kan nemlig være smart at købe en
"stor" bil fordi de ofte er forholdsvis billigere end de populære
potter. Det er ikke umuligt, at det i længden vil være billigere at
finde fx. en Audi 100, der så vidt jeg ved er galvaniseret og så satse
på, at den ikke skal repareres for meget mellem synene. Ofte vil en
billig bil jo blive en "brug og smid væk efter 2 år"-bil, fx. en
Kadett til 8-10 kkr.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Kåre

Dato : 29-09-06 09:20

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal det være en golf II med en 1.3 motor, eller skal man ned i en uno 1.1
> kan man få uoriginale dele til sådan en potte?`

Jeg er selv interesseret i din problemstilling, og har gjort mig nogle
overvejelser og tanker:

For det første skal man være obs på at en gammel bil kræver vedligehold og
løbende rep. Altså er det TVINGENDE nødvendigt at man selv kan skrue i
maskinen. Ellers overstiger mekaniker regningerne bilens værdi voldsomt.
Køber man en bil som falder fra hinanden fra dag eet, så er det pludselig en
meget dyr bil.

Og så kommer det an på kørselsforbruget. Kører man meget er benzinforbruget
vigtigt, ellers er forskellen fra 12 til 14 km/liter nok forsvindende i det
store regnestykke.

Jeg har overvejet:
1. Corolla 1,3XLi ´88 - ´92 modellen. Under 10kkr for nysynet bil uden for
meget rust. 2800 i vægtafgift. 14-15 km/l. Forholdsvis billig i reservedele.
2. Skoda Felicia. Skulle være billig at holde kørende. For de samme penge
som Corollaen får du en bil der er 5 år yngre. Jeg har dog undersøgt
reservedelspriserne ift Corolla'en, og der er Corollaen en anelse billigere.
Og så går den mindre i stykker.
3. Mit nyeste påfund: En Opel Kadett C, som er mellem 25 og 35 år gammel.
Dvs. forsikring = 400/år, og billig vægtafgift (ved ikke helt hvor billigt
endnu). Billig i reservedele, og let at skrue i. Og så kan man sagtens få
nye dele til den også.
Det skulle være den helt rigtige brugs-veteran...

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 09:28

> [...]
> Køber man en bil som falder fra hinanden fra dag eet, så er det pludselig

jamen det kan jeg bestemt også

Det vigtigste er mange km pr liter og lavest vægtafgift, og self uoriginale
res dele..

Mvh
Morten

Fra : Kåre

Dato : 29-09-06 12:27

> jamen det kan jeg bestemt også
>
> Det vigtigste er mange km pr liter og lavest vægtafgift, og self
> uoriginale res dele..

Dvs. at indkøbsprisen også er ligegyldig?

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 13:27

> Dvs. at indkøbsprisen også er ligegyldig?

Det kan den jo ikke være, hvis vi snakker billigste bil... skal jo være
billigst pr mdr også...

Mvh
Morten