Hollandske lastbiler
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-06 12:54

Jeg har bemærket mig - ved flere lejligheder - at hollænderne gør sig
bemærkede ved at køre mere end 90 km/t, når de bevæger sig rundt i Danmark.

Så kom jeg I Italien til at ligge på camping ved siden af en chief of Police
fra Holland - og han fortæller mig at hollandske lastbiler skam har samme
begrænsning som i resten af EU og at det var en alvorlig sag at blive
snuppet for at "pille". Så er spørgsmålet:

Ud over at Hollænderne er en pestilens på campingpladserne, hvorfor er de
det så også på de danske landeveje?

Jeg kørte forbi flere hollandske vogntog på vej op og ned igennem Tyskland,
Østrig og Italien og de holdt alle de 90 km/t dernede ...

Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver
deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?

90 km/t = ægte 90 km/t.....

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-09-06 14:43

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver
> deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
>
> 90 km/t = ægte 90 km/t.....

bare et spørgsmål jeg har tænkt over.. Hvordan begrænses hastigheden? Det
kunne jo være at det er lavet sådan at de kan køre 90km/t op af bakke, og
derfor kan køre mere når det går ned af bakke?

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 14:52

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne jo være at det er lavet sådan at de kan køre 90km/t op af bakke, og
> derfor kan køre mere når det går ned af bakke?

Den er lavet elektronisk. Dvs motoren ikke trækker mere ned til 90 km/t. Når
man så i et tungt vogntog ikke træder på bremsen på vej ned af bakke, så kan
man skam sagtens opnå en væsentlig højere hastighed - men det er altså
tyngdekraft og ikke trækkraft

Mvh Tommy
FH 12, gul

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-06 16:50

TBJ wrote:

> [...]
> af bakke, så kan man skam sagtens opnå en væsentlig højere hastighed
> - men det er altså tyngdekraft og ikke trækkraft

Den bakke behøver faktisk ikke være særlig stejl i forhold til hvad
personbiler behøver for at køre hurtigere (i frigear).

Men mit udsagn gælder også for lastbiler på lige, vandret vej :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 14:55

news:451671bf$0$188> Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90
km/t i DK? Bliver
> deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
>
> 90 km/t = ægte 90 km/t.....

Du har ret: man ser indimellem en hollænder der kører med 92-95 km/t. Jeg
formoder de har pillet ved deres fartbegrænser.
Rygtet siger at man på nogen fartbegrænsere bare kan tage sikringen, så
skriver den på skiven som om man har kørt 90. Men jeg har på fornemmelsen at
det bare er en historie...

Desværre bliver biler i det hele taget meget sjældent stoppet herhjemme. Det
gælder altså også lastbiler.

Mvh Tommy

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-09-06 16:49

> [...]
>
> Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver
> deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?

Det er skam ikke bare hollanske lastbiler der kører 89 -+1 km/t., alle EU
lastbiler skal have installeret hastighedsbegrænser, denne skal være
kontrolleret til 89 +- 1km/t..

At de så ned af bakkerne kan kome op i nærheden af 100 km/t. er en helt
anden sag, de same lastbiler vil du opleve op ad bakke komme helt ned på
60-65 km/t., alt afhængigt af lastens vægt. Men - hastighedsbegrænseren kan
stadig være fuldt lovlig.

--
MVH Hansx

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 18:58

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden sag, de same lastbiler vil du opleve op ad bakke komme helt ned på
> 60-65 km/t., alt afhængigt af lastens vægt. Men - hastighedsbegrænseren

Op i nærheden? Hvis det er en tung bil, kan den _sagtens_ komme op på 120
hvis ikke chaufføreren gør noget for at holde på den.
Og hvor langsomt han kører op ad bakke, er til dels bestemt af vægten, men
sandelig også af motorens ydelse.
En trækker/trailer på 30 tons og med 600 hypper, kan sagtens køre 120 ned ad
bakke og 90 opad

Mvh Tommy

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-09-06 19:17

Hans L. Jørgensen wrote:

> Det er skam ikke bare hollanske lastbiler der kører 89 -+1 km/t.,
> alle EU lastbiler skal have installeret hastighedsbegrænser, denne
> skal være kontrolleret til 89 +- 1km/t..

Hej Hans

Det har været oppe herinde før, men hvordan er det at reglerne for
fartbegrænserne er ?
Jeg kører jævnligt i en (mindre = ca. 10T totalvægt) lastbil og den er uden
begrænser.
Ved du hvornår der skal være og hvornår der ikke skal ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-09-06 01:33

Hans L. Jørgensen skrev:
> Det er skam ikke bare hollanske lastbiler der kører 89 -+1 km/t., alle EU
> lastbiler skal have installeret hastighedsbegrænser, denne skal være
> kontrolleret til 89 +- 1km/t..

Det er så ikke helt rigtig. Jvf EU direktiv 92/6 skal begrænseren stå på
90 km/t for lastbiler.

Med de begrænsninger der var for den tekniske udformning af systemet i
1992 var der åbnet op for at det kunne sættes på 85 km/t. Nu, 14
årsenere, er de tekniske vanskeligheder forlængst overvundet, så i dag
har myndighederne ikke andre undskyldninger for at forlange andre
hastigheder end 90 km/t end hvis det er køretøjer der udelukkende er
beregnet til transport af farlig gods.

Det, i DK, mest fremherskende argument for at sætte begrænseren lavere
end 90 km/t vedr. unøjagtighed ved systemerne er der ingen problemer ved
at opfylde da de tekniske (EU) beskrivelser tillader tolerancer på 5%
eller 5 km/t. Det vil i praksis sige at en begrænser der er stillet til
90 km/t, men som på grund af unøjagtighed ikke kan holde hastigheden
bedre end 90 km/t +/- 4 km/t (86-94) stadig er lovlig. Og *skal*
accepteres af de fartbonerte danske myndigheder hvor nødig de så end vil
det.

> [...]
> 60-65 km/t., alt afhængigt af lastens vægt. Men - hastighedsbegrænseren kan

Det har du ganske ret i, bortset fra at hastigheden sagtens kan komme op
over 100 km/t eller under 60 km/t i de nævnte situationer.

Noget ganske andet er at der hollænderne gør er at lave ændringer i
systemet så de omgår fartbegrænseren.

Den mest simple metode er at fjerne en sikring så fartSKRIVEREN ikke
kommer op over 90 km/t uanset hvilken hastighed lastbilen kører med.

Dette betyder at fartBEGRÆNSEREN ikke træder i funktion da den "lever"
af de samme signaler som fartskriveren.

En detalje omkring hollændernes måde at bruge overtrædelserne på er at
de fortrinsvis holder sig på 85 km/t om dagen og så kører "r*ven ud af
bukserne" om natten.

Da Holland og Tyskland har samarbejde omkring fartbøder bruger de samme
model i Tyskland.

Men da der, indtil videre, ikke er dette samarbejde mellem Danmark og
Holland kan man sagtens se hollandske lastbiler køre en hel del mere end
90 km/t i Danmark, også om dagen.

En anden detalje omkring visse lande og lastbilers hastighed er vedr.
polske lastbiler.

Før Polen kom med i EU var det yderst sjældent man så en polsk lastbil
med mere end 85 km/t. Nu er det ikke unormalt at blive overhalet af
polske lastbiler når de kommer med 95-100 km/t. Hvad der har udløst
denne forskel er jeg ikke helt klar over. Heller ikke om det er ulovlige
ændringer eller om de generelt er stillet til en højere hastighed der
gør at de kører så stærkt.

Det er i øvrigt kun ganske kort tid siden spanske lastbiler er begyndt
at blive stillet til 90 km/t.

Tidligere var det en del brugt at få problemer med sin fartskriver der
krævede at man besøgte et autoriseret værksted for at få den justeret -
når man var i Spanien. Resultatet var at den blev stillet til, tror det
var, 94 km/t (måske 96 km/t). Herefter blev den plomberet. Og så kunne
chaufføren ikke bødes for konstruktive ændringer efterfølgende, selvom
han kunne køre 94 km/t (96(?)).

En dansk lastbil der stoppes i DK og hvor det konstateres at der er sket
(uautoriseret) indgreb i systemet er en dyr "fornøjelse".

Sakset fra "Politi.dk";
"Hvad sker der, hvis man manipulerer med kontrolapparatet

Din førerret frakendes ubetinget, hvis du kører et køretøj, hvor du ved
eller burde vide, at der er foretaget et uautoriseret, konstruktivt
indgreb i køretøjets kontrolapparat eller dets forbindelser."

Da dansk politi ikke kan inddrage et udenlandsk kørekort formoder jeg at
der falder en klækkelig bøde og et kørselsforbud i DK i en vis periode
(nok 1½-3 år).

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have

Fra : Anders Majland

Dato : 25-09-06 08:22

> [...]
> bedre end 90 km/t +/- 4 km/t (86-94) stadig er lovlig. Og *skal*
> accepteres af de fartbonerte danske myndigheder hvor nødig de så end vil

Tjae - de har vel stadig muligheden for at skrive for en
hastighedsoverskridelse. Landevej med 70km/t plus 30% lige 91km/t så derover
giver det også klip... Det er selvfølgelig peanuts i forhold til straffen
for at have pillet ved udstyret ....

> Noget ganske andet er at der hollænderne gør er at lave ændringer i
> systemet så de omgår fartbegrænseren.

Jeg undrede mig også for et par måneder siden hvor jeg kørte tæt på 100km/t
på landevej og blev overhalet af en hollandsk lastbil... Han havde godt nok
også kunne få tilløb ned ad bakke men holdt også farten opad igen. Men der
havde nok ikke været meget vægt i dne blomstertransporter.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 24-09-06 17:45

Hvad med at lave en gruppe dk.fritid.lastbil, hvor I kan diskutere
ovenstående og andre lignende emner, synes ikke emnet er videre
relevant for denne gruppe: dk.fritid.BIL.

Mvh
Hornsved

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 18:02

> Hvad med at lave en gruppe dk.fritid.lastbil, hvor I kan diskutere
> ovenstående og andre lignende emner, synes ikke emnet er videre
> relevant for denne gruppe: dk.fritid.BIL.

Tag en tudekiks og kig derefter i detailforskrifter for motorkøretøjer. For
at gøre det nemmere for dig er her den relevante paragraf

Quote: "BIL
Motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere hjul eller med bælter,
valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på tre hjul, hvis egenvægt
overstiger 400 kg."

Der kan så odeles i Personbil M1, M2 og M3, Varebil N1, Lastbil N2 og N3

Imho er trafikken her ikke tilstrækkelig til at lave en opdeling i disse
undergrupper ...

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 24-09-06 18:44

> Imho er trafikken her ikke tilstrækkelig til at lave en opdeling i disse
> undergrupper ...

Hmmh ved nu ikke rigtig. Jeg kan umuligt være den eneste i denne
gruppe der har overordentligt vanskeligt ved at føle noget
interessefællesskab med labilschauffører. Desuden synes jeg faktisk
der er (alt for) mange lastbilsrelaterede indlæg herinde.
Med hensyn til den aktuelle tråd kan det, for mig som bilist, være
totalt ligegyldigt om en Hollandsk (eller Dansk, for den sags skyld)
lastbil, kører elefantrally med 90 eller 93 km/t. I begge tilfælde er
det p....irriterende.

Hornsved

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 18:55

<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

totalt ligegyldigt om en Hollandsk (eller Dansk, for den sags skyld)
lastbil, kører elefantrally med 90 eller 93 km/t. I begge tilfælde er

Ja, men hvis du ikke kan li lugten, så skal du da endelig ikke holde dig
tilbage - du er mere end velkommen til at smutte.
Jeg syntes nemlig der er alt for meget brok på usenet og uanset om du kan li
det, så er lastbiler ON topic, mens dit tuderi er OFF topic

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 24-09-06 19:09

TBJ skrev:
> [...]
> totalt ligegyldigt om en Hollandsk (eller Dansk, for den sags skyld)
> lastbil, kører elefantrally med 90 eller 93 km/t. I begge tilfælde er

og i øvrigt fremgår emnet tydeligt af overskriften, så den var nem at
hoppe over hvis emnet ikke var tiltalende, men der er jo nogen hvis
livsindhold er at brokke sig.

--
Keld

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 19:56

> [...]
> interessefællesskab med labilschauffører. Desuden synes jeg faktisk
> der er (alt for) mange lastbilsrelaterede indlæg herinde.

Du er velkomment til at skrive en OTD - Se http://www.usenet.dk/otd/

Men IMHO er de fleste tråde der omhandler lastbiler noget med hvordan der
interagerer med den øvrige trafik og derfor vil du alligevel ikke kunne
flytte ret meget trafik.

Er her for meget kaffeklub for dig så se i dk.teknik.bil - Quote:"Formålet
med gruppen er at stille et forum til rådighed, hvor man
kan diskutere tekniske emner om biler uden andet 'udenomssnak'." Den er
oprettes til formålet, men lastbilteknik må du også finde dig i der til du
har fået godkendt din OTD.

Så tag og skriv den OTD hvis du føler for det - og drop brokkeriet.. Indtil
videre siger fundatsen :"Loest og fast vedroerende biler."

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk