Reservedelspriser
Fra : JF

Dato : 22-09-06 13:52

Hej gruppe

Jeg skal snart til at investere i ny bil og er i den forbindelse
interesseret i, at kende lidt til de enkelte modellers reservedelspriser. Er
der et eller andet sted, man kan se et reservedelsprisindex?
Eller noget andet, der giver et hurtigt overblik?

Mvh. Jørgen

Fra : Kåre

Dato : 22-09-06 14:21

"JF" <detteerikkeminmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der et eller andet sted, man kan se et reservedelsprisindex?
> Eller noget andet, der giver et hurtigt overblik?

Hmmmm, det kommer jo nok an på om det skal være originale dele, eller
THansen dele.
Hoyer Autodele (THansen) har pdf'er til download, med reservedelspriser på
de enkelte mærker.
Jeg har selv taget et udpluk af de mest anvendte reservedele for to
modeller, og lavet mit eget reservedelsindex. Det er ikke hurtigt men det
kan da bruges.

Men det der med reservedelsindex er jo lidt diffust.
For det kan jo være ligegyldigt at reservedelene er dyre, hvis de aldrig går
i stykker...
Men jeg mener så også ved nærmere eftertanke, at reservedelindex er baseret
på sliddele, såsom bremser, udstødning dæk osv.

Kåre

Fra : JF

Dato : 22-09-06 14:43

> [...]
> Men jeg mener så også ved nærmere eftertanke, at reservedelindex er
> baseret på sliddele, såsom bremser, udstødning dæk osv.

Da der er tale om en ny bil, skal det være originale dele.
I "gamle" dage, kunne man finde et index over en udvalgt sammensætning af
sliddele for de enkelte modeller - måske via FDM.

Men det slår mig lige, at det jo i realiteten ikke er specielt anvendeligt,
når man ikke kender værkstedspriserne. Så det er nok i virkeligheden en
kombination af de to ting der er interesant.

Man hører jo altid om, at f.eks. Mazda er relativt billige i indkøb, men så
til gengæld dyre at få til service og/eller at få foretaget reparationer på.
Men det er altid baseret på fornemmelser. Sjældent noget konkret.

Mvh. Jørgen

Fra : kazz

Dato : 22-09-06 16:58

> [...]
> Er der et eller andet sted, man kan se et reservedelsprisindex?
> Eller noget andet, der giver et hurtigt overblik?

Som udgangspunkt, bør du kigger efter en bil/model som der kører mange af på
vejene.
Dem vil der ofte være en del som producerer reservedele til.
Prøv at kigge på eks. Thansen eller andre kludehandleres udvalg, de giver
faktisk et rimelige fingerpeg om hvordan niveauet er på stumper til de
forskellige biler.
Hold dig på afstand af de billige korea biler, før du har undersøgt
reservedelspriserne meget grundigt, nogle af dem koster kassen at købe dele
til.

kazz