Er min dæk lovlige?
Fra : Morten Snedker

Dato : 22-09-06 09:35

Jeg kommer faktisk først nu til at se, at min netop indkøbte Passat
årgang 2000 har i alt tre forskellige typer dæk:

Fortil, 2 stk Nokian, ens modeller.
Bagtil, 2 stk Continental, men forskellige modeller og med forskellig
mønster, men dog med ens dybde i mønstret.

Er det OK?

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : TG

Dato : 22-09-06 09:49

Morten Snedker wrote:
> [...]
> Bagtil, 2 stk Continental, men forskellige modeller og med forskellig
> mønster, men dog med ens dybde i mønstret.

IMHO er det godt nok, hvis det bare er fire dæk af samme type. Du må
altså ikke sæt 3 sommerdæk og et vinterdæk på.

/TG

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-06 12:20

TG skrev:

> IMHO er det godt nok, hvis det bare er fire dæk af samme type. Du må
> altså ikke sæt 3 sommerdæk og et vinterdæk på.

Er der ikke noget med at dækkene skal være ens på samme aksel ?

Fra : Dak

Dato : 22-09-06 13:11

>Er der ikke noget med at dækkene skal være ens på samme aksel ?

jo.

Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden »M + S«-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med »M + S«-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul)

Du må ikke blande disse dæk. Så det er lige meget om mønstret er forskellige
eller om der er forskellige fabrikanter.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Stig Sørensen

Dato : 22-09-06 14:48

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du må ikke blande disse dæk. Så det er lige meget om mønstret er
> forskellige eller om der er forskellige fabrikanter.

Nødhjul må man vel gerne blande med de andre typer.
Ellers skal man jo have 4 reservehjul.

Stig Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-06 13:10

"Stig Sørensen" <ss@hamag.dk> wrote in message

> Nødhjul må man vel gerne blande med de andre typer.
> Ellers skal man jo have 4 reservehjul.

ja men dem kører du jo heller ikke 130km/t med.. dem må man vist kun rulle
afsted med 40 eller sådan noget, hen til den nærmeste dæksælger.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-09-06 14:23

Bjarke Hansen wrote:
> "Stig Sørensen" <ss@hamag.dk> wrote in message

> ja men dem kører du jo heller ikke 130km/t med.. dem må man vist kun
> rulle afsted med 40 eller sådan noget, hen til den nærmeste dæksælger.

"vist" er det eneste rigtige i ovenstående sætning ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-09-06 13:50

Dak wrote:

> b) anvendelseskategori:
> - almindeligt dæk (uden »M + S«-mærkning)
> - terræn- og vinterdæk (med »M + S«-mærkning)

Min dæk-pusher siger at M+S afmærkningen bliver brugt i flæng. Altså - at
man ikke kan stole på at det er M+S dæk man har på.

Jeg har købt en trailer hos HN. Den var med M+S dæk - men det er fame svært
at se :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-09-06 06:50

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Min dæk-pusher siger at M+S afmærkningen bliver brugt i flæng. Altså
> - at man ikke kan stole på at det er M+S dæk man har på.

Hvis der står M+S på dækket, så er det et M+S dæk...

Men jeg ved ikke om der er krav og i så fald hvilke krav der er før man må
skirve M+S på dækket...