Bilhandel
Fra : Ukendt

Dato : 22-09-06 01:01

Hvis jeg som privatperson sælger en 3 år gammel bil til en aut. forhandler
af mærket, og firmaet senere samme dag (eller dagen efter) ringer og siger,
at bilen har en bule i taget som de først har opdaget nu, kan de så forlange
at genforhandle prisen, eller er bilen købt "som beset"?

Hilsen Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-09-06 04:47

Peter wrote:
> [...]
> ringer og siger, at bilen har en bule i taget som de først har
> opdaget nu, kan de så forlange at genforhandle prisen, eller er bilen

En bule i taget burde de have set...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-09-06 06:18

Hej

Peter wrote:
> [...]
> at bilen har en bule i taget som de først har opdaget nu, kan de så forlange
> at genforhandle prisen, eller er bilen købt "som beset"?

Jeg vil mene det kommer an på hvordan forløbet var. Gennemgik køber
bilen eller sagde han OK efter du havde sagt der ikke var buler? Er
bulen så stor at den ses af alle osv.

Jeg solgte min 4 år gamle Fiesta til den autoriserede og de kiggede end
ikke på den. Bagkofangeren havde en bilka-rids som jeg fint levede med
(ca 5 cm), men som forhandleren mente krævede en omlakering. Den
bekostede forhandleren uden at involvere mig overhovedet.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 22-09-06 06:18

> [...]
> siger, at bilen har en bule i taget som de først har opdaget nu, kan de så
> forlange at genforhandle prisen, eller er bilen købt "som beset"?

Jeg har svært ved at forestille mig at en forhandler har nogen som helst
rettigheder i sådan en situation. Når en virksomhed handler, antages det, at
de handler professionelt. Dermed bærer de selv ansvaret for at foretage de
korrektet undersøgelser inden handlen. Idet han køber en bil af en
privatperson, kan jeg ikke forestille mig andet, end at den er købt som
beset.
Iøvrigt står der vel det samme i kontrakten?

Noget helt andet er så, at det måske kan være en fordel at holde sig gode
venner med forhandleren - med mindre det er en helt ny bil du har købt? (I
hvilket tilfælde garantien dækker bedre end reklamationsretten).

/Kasper Hansen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-09-06 07:10

Hej

Kasper Hansen [8270] wrote:
> [...]
> korrektet undersøgelser inden handlen. Idet han køber en bil af en
> privatperson, kan jeg ikke forestille mig andet, end at den er købt som

Uanset hvad, så må hverken sælger eller køber handle i ond tro. Hvis
sælger kendte til bulen og køber spurgte til mangler, men svaret var at
der ingen var, så har sælger handlet i ond tro og så skal der findes en
løsning på det inden der køres retssags på det.

Hvis det derimod er en Bilka-bule som man kan forvente at alle biler
efter 3 år har, så må køber bare æde den. I sidste ende er det vel ikke
ikke så meget alderen, men mere km-tallet der kan retfærdiggøre om den
skal have lidt småbuler eller ej.

> Iøvrigt står der vel det samme i kontrakten?

Det er underordnet hvad der står i kontrakten hvis en af parterne har
handlet i ond tro. Hele situationen kan også vendes om således at køber
måske har givet en "god" pris og nu prøver han ved "ond tro" at få
sælger til at bekoste skaden.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 22-09-06 15:58

> [...]
> der ingen var, så har sælger handlet i ond tro og så skal der findes en
> løsning på det inden der køres retssags på det.

Det er vi fuldstændigt enige om. Men hvis køber kigger bilen (mere eller
mindre) igennem og siger "top", har sælger vel ikke handlet i ond tro. Har
køber derimod spurgt om der var buler, er det selvfølgelig "ond tro", hvis
man ikke oplyser det korrekte.
Jeg læser dog indlægget som om køber ikke har været grundig nok i sin
gennemgang af bilen, og nu har indset det.

> [...]
> handlet i ond tro. Hele situationen kan også vendes om således at køber
> måske har givet en "god" pris og nu prøver han ved "ond tro" at få sælger

Ja - spørgsmålet er bare om jeg sælger har handlet i ond tro? Jeg læser det
ikke sådan.

/Kasper Hansen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-09-06 16:26

Hej

Kasper Hansen [8270] wrote:
> [...]
> køber derimod spurgt om der var buler, er det selvfølgelig "ond tro", hvis

Helt enig.

> Jeg læser dog indlægget som om køber ikke har været grundig nok i sin
> gennemgang af bilen, og nu har indset det.

Siden han direkte spørger om bilen er "købt som beset", så vil jeg godt
stille mig tvivlende.

> Ja - spørgsmålet er bare om jeg sælger har handlet i ond tro? Jeg læser det
> ikke sådan.

Køber kan også sagtens have handlet i ond tro her. Uden at vi ved mere
antager vi at han har set bulen og han ved godt at det vil koste ham
5000,- at lave den. Han byder 125.000 for den gamle bil. Hvis sælger så
presser på og køber fornemmer, at medmindre han giver en bedre pris, så
er der slet ingen handel. Så for at køber får handlen, byder han 135.000
for den gamle, men nu ved han også, at han ikke kommer til at tjene på
den gamle da den ikke kan sælges med bulen til den pris han er nødt til
at forlange hvis han giver 135.000. Alligevel gennemfører han handlen
for så senere (i ond tro) at konfrontere sælger og sige, at enten skal
handlen gå retur eller også skal der er anden pris til, da han har
opdaget en bule. Vores spørger har allerede den nye bil og glæder sig
over den, så det ville virkelig være sur røv (undskyld sproget), at ende
med sin gamle bil igen så derfor opnår forhandleren det han ønsker idet
kunden selvfølgelig vil af med den gamle bil og forhandleren prøver at
hive de sidste penge ud af handlen.

Da jeg indleverede min Fiesta til Ford prøvede de at overtale mig til at
køre en forsikringssag på min forrude, så de kunne få en "gratis"
forrude fordi de ikke mente bilen kunne sælges med den der sad deri.
Dette ønske kom efter slutsedlen var skrevet under.

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-09-06 08:30

"Peter" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger, at bilen har en bule i taget som de først har opdaget nu, kan de så
> forlange at genforhandle prisen, eller er bilen købt "som beset"?

Forhandleren har købt bilen som beset.

Han er som professionel ikke dækket af købeloven når han køber en bil af en
privat.

En bule i taget kan ikke være svigagtigt fortiet af dig. Den burde han selv
opdage.

/Caspersen

Fra : alten

Dato : 22-09-06 08:46

Fra fdm.dk:
Giv ikke garanti til forhandleren
Du skal ikke give garanti i forhold til en forhandler. De oplysninger om
byttebilen, som du skriver under på i slutsedlen, skal imidlertid være
rigtige. Der går sjældent lang tid fra slutsedlens underskrift, til den
brugte bil leveres, men risikoen for byttebilens stand er din, indtil
forhandleren har overtaget den.

Skulle den brugte bil gå i stykker i denne periode, vil forhandleren være
berettiget til at genforhandle bytteprisen.

Forhandleren tager sig normalt af omregistrering og/eller afmelding af
byttebilen. Det skal ske senest 3 uger efter, han har overtaget den, hvis I
ikke har aftalt en kortere frist.

Sælg byttebilen som beset
I forhold til forhandleren er bilen solgt som beset. Han kan vælge ikke at
undersøge bilen nærmere, men afskærer sig dermed også fra senere at gøre
mangler ved bilen gældende over for dig. Dog bør du oplyse om relevante
forhold omkring bilen.

Det er en god ide at få indføjet i slutsedlen, at bilen skal afmeldes med
det samme - især hvis forhandleren sælger bilen videre til en anden
forhandler.