olieforbrug og dyr olie
Fra : tom

Dato : 20-09-06 15:17

Var lige på et værksted og snakke om min sdi's olieforbrug

han anbefalede mig at skifte til castrol 10-60 sport olie

189/l x 5. AV AV AV AV AV

Er der nogen der ved hvor den fås billigt?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-09-06 15:29

"tom" <skodskod@yahoo.com> writes:

> Var lige på et værksted og snakke om min sdi's olieforbrug
>
> han anbefalede mig at skifte til castrol 10-60 sport olie
>
> 189/l x 5. AV AV AV AV AV
>

> Er der nogen der ved hvor den fås billigt?

Næh, men jeg tror godt jeg kan finde et dusin rigtig gode flasker
rødvin til 945,- ....

<dukker sig, løber>

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-09-06 17:10

"tom" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Var lige på et værksted og snakke om min sdi's olieforbrug
>
> han anbefalede mig at skifte til castrol 10-60 sport olie

Gav han en grund til det!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 17:51

> [...]
>
> han anbefalede mig at skifte til castrol 10-60 sport olie
>
> 189/l x 5. AV AV AV AV AV
>

> Er der nogen der ved hvor den fås billigt?

Prøv at høre hvad ham her kan skaffe den til http://www.bokstuning.dk/

Men hvis den bruger olie, er det så ikke bedre at bruge en eller anden
_fuldsyntetisk_ 5w-40 "no name" olie der overholder de specs. der står i
din instruktionsbog, Biltema - Bilka - THansen !

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-09-06 17:55

"tom" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:45114d73$0$145

> 189/l x 5. AV AV AV AV AV
>

> Er der nogen der ved hvor den fås billigt?
Biltema sælger en glimragende 5W50,
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=90195, det er vist kun på
det teoretiske plan, den Castrol er bedre. Men hvor stort er forbruget,
siden du ikke kan nøjes med hans std. fluidum?.

Fra : tom

Dato : 20-09-06 18:12

> [...]
> på det teoretiske plan, den Castrol er bedre. Men hvor stort er forbruget,
> siden du ikke kan nøjes med hans std. fluidum?.

1/l pr 3500km, men da målepinden kun har ca 1/4l mellem min og max betyder
det at der skal påfyldes hver gang jeg tanker (1000km) = hver uge :-/

Jeg snakkede med en skoda mekker (skoda har også den SDI motor) og han sagde
at han havde løst problemet for en kunde ved at hælde det stads i.. Så det
skal da prøves

Fandt det på ebay til 35e for 5liter . Bestilte to incl porto til dk for
85e = ca 625 kroner. NOGET bedre end mekkerens pris

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-09-06 08:50

On Wed, 20 Sep 2006 19:11:52 +0200, "tom" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>at han havde løst problemet for en kunde ved at hælde det stads i.. Så det

Vores Fabia (benziner) har cirka halveret sit forbrug ved skift fra
5W/40 til 10W/60. Motoren går også en lille tand "blødere" på
sidstnævnte.

www.bokstuning.dk har tidligere haft Castrol RS 10W/60 i 5 liters
dunke, men tilsyneladende ikke mere.. Men du kan da prøve at kontakte
Thomas :)

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-09-06 12:10

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

> Vores Fabia (benziner) har cirka halveret sit forbrug ved skift fra
> 5W/40 til 10W/60. Motoren går også en lille tand "blødere" på
> sidstnævnte.

Har du prøvet 10W/40? Eller 5W/50?

Er dit forbrug ved høj eller lav temperatur? Motorvej eller korte ture?

60 er kun noget der bør hældes i racerbiler...

Br,
Morten
Alfa 156 JTS Selespeed

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-09-06 13:18

On Fri, 22 Sep 2006 13:10:16 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

>Har du prøvet 10W/40? Eller 5W/50?

Nej og nej

>Er dit forbrug ved høj eller lav temperatur?

Hvordan skal jeg lige finde ud af det?!? Dens forbrug har altid været
meget konstant. På 5W/40 cirka 1 liter på 6000 km. På 10W/60 cirka en
liter på 10000-12000 km.

> Motorvej eller korte ture?

Begge. Kørselsmønsteret ser ikke ud til at påvirke forbruget
nævneværdigt.

>60 er kun noget der bør hældes i racerbiler...

Muligt... Men jeg betaler gerne prisen, og maskinen går suverænt på
det.
Jeg mener heller ikke der er ret mange andre fuldsyntetiske 10W olier.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-09-06 15:21

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener heller ikke der er ret mange andre fuldsyntetiske 10W olier.

Hvorfor tror du den skal være 10W?, den er ikk så god til vinter. Jeg ville
prøve 5W50, den er et godt kompromis.

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-09-06 16:19

On Fri, 22 Sep 2006 16:21:19 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Hvorfor tror du den skal være 10W?, den er ikk så god til vinter. Jeg ville
>prøve 5W50, den er et godt kompromis.

Måske fordi motoren går godt på det?
Fordi den ikke bruger så meget olie?

Jeg kan berolige dig med at den går på 5W olie om vinteren.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-09-06 21:45

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan berolige dig med at den går på 5W olie om vinteren.

Jeg bruger det hele året. Det med sommer/vinter-olie var noget man brugte
herhjemme for >30-40 år siden ;).

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-09-06 08:03

On Fri, 22 Sep 2006 22:45:22 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Jeg bruger det hele året. Det med sommer/vinter-olie var noget man brugte
>herhjemme for >30-40 år siden ;).

Så jeg skal bare køre på 5W/40 / 5W/50 olie og acceptere at motoren
går bedre på 10W/60 ?? Ligesom jeg skal acceptere at den bruger mere
olie ??

Med vores cirke 25000 km årligt, har jeg netop mulighed for at skifte
to gange årligt, og bruge den mest ideele sommerolie til maskineriet.

Tråden handlede oprindeligt om hvorvidt 10W/60 olie kunne minimere
olieforbruget. Da jeg mener jeg har ret konkret erfaring, bød jeg ind
med det.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-09-06 08:27

> [...]

> Så jeg skal bare køre på 5W/40 / 5W/50 olie og acceptere at motoren
> går bedre på 10W/60 ?? Ligesom jeg skal acceptere at den bruger mere

Har du prøvet 5W50?. Du gør self. hvad du finder bedst :).

> Med vores cirke 25000 km årligt, har jeg netop mulighed for at skifte
> to gange årligt, og bruge den mest ideele sommerolie til maskineriet.

Det er en anden snak.

> Tråden handlede oprindeligt om hvorvidt 10W/60 olie kunne minimere
> olieforbruget. Da jeg mener jeg har ret konkret erfaring, bød jeg ind
> med det.

Og om hvor det kunne skaffes billigt. Jeg anviste et billigere alternativ,
som er lige så godt. Så er den ged vist barberet? :)..

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-09-06 11:23

On Sat, 23 Sep 2006 09:26:54 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"

Jeg anbefalede ham at kontakte Thomas fra www.bokstuning.dk

> Jeg anviste et billigere alternativ,
>som er lige så godt. Så er den ged vist barberet? :)..

Og hvad er det ved 5W/50 olien der gør at den minimerer forbruget ifht
5W/40 ?

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-06 14:31

> Og hvad er det ved 5W/50 olien der gør at den minimerer forbruget ifht
> 5W/40 ?

at den er "beregnet" til som de selv skriver på Biltema side
Sitat:

Anbefales også til ældre slidte motorer, der behøver en tykkere olie, der
tætner bedre.

Sitat slut.

Og til 189,- kr for 4 liter eller 399,- kr for 10 liter er det jo et lidt
billigere alternativ, som man måske skulle prøve

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 23-09-06 16:26

> Muligt... Men jeg betaler gerne prisen, og maskinen går suverænt på
> det.
> Jeg mener heller ikke der er ret mange andre fuldsyntetiske 10W olier.

Det tro jeg ikke på da den skal være meget varm for at gå godt med en 60
olie...

Jeg tror at at den slides meget hårdt men at du ikke kan høre det da olie er
tyk

Mvh
Morten, hvis Alfa 156 JTS ikke må køre på andet end 10/60 men alligevel ikke
gør det da det ødelægger den. Og det er ikke for at spare, da en god 5/50
olie faktisk er dyre.

Fra : Brian

Dato : 23-09-06 16:34

Morten Klostergaard wrote:

> Mvh
> Morten, hvis Alfa 156 JTS ikke må køre på andet end 10/60 men
> alligevel ikke gør det da det ødelægger den. Og det er ikke for at
> spare, da en god 5/50 olie faktisk er dyre.

Lyder som noget rigtigt Alfist romantik - no offence

/Brian

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-09-06 09:58

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Lyder som noget rigtigt Alfist romantik - no offence

Tja, det er der vel nogen der vil sige, men regningen efter reperationen
herfor siger vist noget andet...

Br,
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-09-06 16:50

Morten Klostergaard skriver:

> Morten, hvis Alfa 156 JTS ikke må køre på andet end 10/60 men alligevel ikke
> gør det da det ødelægger den.

Øøøh, den kræver vidst en forklaring ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-09-06 16:55

On Sat, 23 Sep 2006 17:50:26 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Morten Klostergaard skriver:

>Øøøh, den kræver vidst en forklaring ???

Jeg glæder mig også..
Morten er åbenbart ikke interesseret i at opleve hvor forb..... godt
sådan en maskine kan gå. Synd for ham :(

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-09-06 09:57

> Jeg glæder mig også..
> Morten er åbenbart ikke interesseret i at opleve hvor forb..... godt
> sådan en maskine kan gå. Synd for ham :(

Forklaringer er den, at den lige har fået den helt store tur, netop fordi at
den kørte sine første 90.000 km på 10/60 olie.

Honing, stempelringe, olieringe, ventilpakninger osv. bare fordi at den har
kørt med en "for hård" olie.

Br,
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-06 10:15

> [...]
> den kørte sine første 90.000 km på 10/60 olie.
>
> Honing, stempelringe, olieringe, ventilpakninger osv. bare fordi at den har

Andre påstår ellers at en Alfa aldrig går i stykker ?

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-09-06 19:20

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Morten Klostergaard skriver:

> Andre påstår ellers at en Alfa aldrig går i stykker ?

Hmmm, dem har jeg endnu ikke mødt nogle af....

Br,
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-06 21:44

Morten Klostergaard skriver:

> Hmmm, dem har jeg endnu ikke mødt nogle af....

Lars Holst ?

Fra : Fam. Olsen

Dato : 25-09-06 09:00

> Morten Klostergaard skriver:

> Lars Holst ?

Nej han er heller ikke en af dem. Hvis du mener det så misforstår du ham
temmelig meget.

MVH Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-09-06 16:03

"Fam. Olsen" skriver:

> Nej han er heller ikke en af dem. Hvis du mener det så misforstår du ham
> temmelig meget.

Du har ret, han mener at de alle har sine særheder, så som fejlende
elektriske systemer, motorer der skal serviceres oftere osv. Men til
gengæld er de excelente beskyttede mod rust......

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-09-06 10:44

On Sun, 24 Sep 2006 10:57:10 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

> [...]
>den kørte sine første 90.000 km på 10/60 olie.
>
>Honing, stempelringe, olieringe, ventilpakninger osv. bare fordi at den har

Af princip vil jeg aldrig udelukke noget.. Men den der historie har
jeg _meget_ svært ved at tro på!

Der er altså 2,0 TS'ere derude som spinder perfekt efter 200.000 km på
10W/60.
(Og BMW'er, og VW'er, osv...)

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-09-06 19:22

> On Sun, 24 Sep 2006 10:57:10 +0200, "Morten Klostergaard"
> <News@tera.dk.invalid> wrote:
>
> Af princip vil jeg aldrig udelukke noget.. Men den der historie har
> jeg _meget_ svært ved at tro på!

Prøv at snakke med en Alfa mekanikker. Alle dem jeg har snakket med siger at
10/60 slider på motoren under normalt brug.

> Der er altså 2,0 TS'ere derude som spinder perfekt efter 200.000 km på
> 10W/60.

Tja, det siger vel bare noget om hvordan de bliver kørt...

Br,
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-09-06 20:24

On Sun, 24 Sep 2006 20:21:57 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

>Prøv at snakke med en Alfa mekanikker. Alle dem jeg har snakket med siger at
>10/60 slider på motoren under normalt brug.

Jeg snakker _meget_ sjældent (aldrig) med Alfa mekanikere. Men inde på
www.cuoresportive.dk er brugerne vist ret enige om at 10W/60 er det
rigtige valg til en nyere Alfa.
Min egen meget kompetente mekaniker ser heller ikke noget forkert i
valget.
Kan du ikke prøve at kaste noget nyttig faglitteratur ind over, så jeg
kan få udfyldt min mangelfulde viden om oliespecifikationer?
Som jeg ser det, benytter jeg en olie med et ret bredt arbejdsområde,
hvor jeg formentlig ikke udnytter "den høje ende" af området. Men det
er altså stadig en 10W olie, hvilket gør den "rimelig" under
koldstart.

>Tja, det siger vel bare noget om hvordan de bliver kørt...

Helt ærligt... Dog er en Alfa ret sportslig, men tror du de har holdt
motoren omkring det røde felt i 200.000 km? Nej, vel :)

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 25-09-06 20:07

> Jeg snakker _meget_ sjældent (aldrig) med Alfa mekanikere. Men inde på
> www.cuoresportive.dk er brugerne vist ret enige om at 10W/60 er det
> rigtige valg til en nyere Alfa.

Øhhh, sikker.
De fleste derinde som siger 10/60 er fordi at de vil have en tyk olie så de
er sikker på at den smøre rigtigt (på bekostning af resten).

> [...]
> Kan du ikke prøve at kaste noget nyttig faglitteratur ind over, så jeg
> kan få udfyldt min mangelfulde viden om oliespecifikationer?

Tja, der er vel ikke behov for andet end at sige at de 10w står for
viskositeten når olie er kold og de 60 er viskositeten når den er helt varm.
Hvis ikke 10w/60 bliver helt varm, slider den mere end en 10w/40 olien ved
den temperature, da 10w/40 når sit peak før.
En anden ting er at der er forskellige additiver i olierne. Bla. renseevnen.

> [...]
> hvor jeg formentlig ikke udnytter "den høje ende" af området. Men det
> er altså stadig en 10W olie, hvilket gør den "rimelig" under

Ja, på samme måde som den er rimelig under koldstart er den også kun rimelig
i den anden ende af skalaen (ved normal dansk brug).

> Helt ærligt... Dog er en Alfa ret sportslig, men tror du de har holdt
> motoren omkring det røde felt i 200.000 km? Nej, vel :)

Nej, men prøv at køre bykørsel en hel vinter med den uden at lave den blive
helt varm i ny og næ... Og nej, det er ikke kun for at det er en 10'er.

Br,
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 25-09-06 20:28

On Mon, 25 Sep 2006 21:07:12 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

> [...]
>De fleste derinde som siger 10/60 er fordi at de vil have en tyk olie så de
>er sikker på at den smøre rigtigt (på bekostning af resten).

Som regel vælger de en 10W olie, da den tilsyneladende giver en bedre
motorgang. Samtidig giver den et lavere forbrug end 0-5W.

>Tja, der er vel ikke behov for andet end at sige at de 10w står for
>viskositeten når olie er kold og de 60 er viskositeten når den er helt varm.

Kan vi så blive enige om at 10W/40 og 10W/60 opfører sig teoretisk ens
ved lavere temperaturer?

>Hvis ikke 10w/60 bliver helt varm, slider den mere end en 10w/40 olien ved
>den temperature, da 10w/40 når sit peak før.

Peak? Ved 60'eren betaler man ekstra for et større arbejdsområde. Om
man så bruger den øverste ende af området er lidt irrelevant.

>En anden ting er at der er forskellige additiver i olierne. Bla. renseevnen.

Det er jo så en helt anden snak.. :)

>Ja, på samme måde som den er rimelig under koldstart er den også kun rimelig
>i den anden ende af skalaen (ved normal dansk brug).

Den anden ende af skalaen = høj temperatur ? I så fald modsiger du dig
selv. 60'eren er netop lavet for at give god smøreevne ved høj
temperatur.

>Nej, men prøv at køre bykørsel en hel vinter med den uden at lave den blive
>helt varm i ny og næ... Og nej, det er ikke kun for at det er en 10'er.

Det er der jo ingen olie/motor der har godt af! Hvis man kun bruger
sin bil til koldkørsel i byen, husker man vel også at skifte olien
oftere end intervalet foreskriver.
Som nævnt andetsted i tråden, kører jeg med 5W olie om vinteren. Jeg
accepterer så den lidt hårdere motorgang, og det forhøjede forbrug.

/Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-09-06 16:54

On Sat, 23 Sep 2006 17:25:37 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

Ergo er en BMW eller Alfa maskine en racermotor ?!?

>Det tro jeg ikke på da den skal være meget varm for at gå godt med en 60
>olie...

Hvordan tror du at BMW og Alfa regner med deres "hverdagsbiler" bliver
brugt? Tror du deres olieanbefaling er med udgangspunkt i at bilerne
kun bruges til trackdays?

>Jeg tror at at den slides meget hårdt men at du ikke kan høre det da olie er
>tyk

Tror jeg så ikke.. Den lyder lige så kernesund som altid :)

> [...]
>gør det da det ødelægger den. Og det er ikke for at spare, da en god 5/50

Jeg har personligt prøvet en 156 2,0TS som først kørte på "tynd" olie,
og derefter på 10W/60 (Agip). Efter den oplevelse ville jeg _aldrig_
hælde andet end 10W/60 på sådan en maskine. Castrol anbefaler
forøvrigt også Edge 10W/60 til din maskine, de har åbenbart også stor
interesse i at din motor går til...

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 07:51

> Ergo er en BMW eller Alfa maskine en racermotor ?!?

En Alfamotor er ofte en Opelmotor..

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-09-06 08:35

On Sun, 24 Sep 2006 08:51:18 +0200, "Olsen" <-> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

>En Alfamotor er ofte en Opelmotor..

Ikke i en 156 JTS :)

Men en Opel motor kan også sagtens være en Alfa motor..

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 09:30

> Ikke i en 156 JTS :)

Men JTS er vel basalt en FIAT ting..

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-09-06 09:36

On Sun, 24 Sep 2006 10:30:26 +0200, "Olsen" <-> wrote:

>Men JTS er vel basalt en FIAT ting..

Frit fra hukommelsen, så mener jeg ikke at den "gamle" 2,0 JTS maskine
er brugt andre steder end i Alfa Romeo.
Den nye 1,9/2,2 JTS maskine er derimod baseret på en opel blok, men
med Alfa-udviklet topstykke.

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-09-06 10:01

> On Sun, 24 Sep 2006 10:30:26 +0200, "Olsen" <-> wrote:
>
> Frit fra hukommelsen, så mener jeg ikke at den "gamle" 2,0 JTS maskine
> er brugt andre steder end i Alfa Romeo.

Det er også det jeg har hørt.

Br,
Morten

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-09-06 10:01

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

> Ergo er en BMW eller Alfa maskine en racermotor ?!?

Ja, det kan man vel godt sige, da begge er bygget til at blive kørt hårdt.

Br,
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-09-06 12:18

On Sun, 24 Sep 2006 11:00:35 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

>Ja, det kan man vel godt sige, da begge er bygget til at blive kørt hårdt.

Men ifølge din logik, hvor fabrikkerne anbefaler "racerolie" til
maskinparken, er det altså meningen at Alfa'en konstant skal trykkes
af?
Virkelig mærkværdigt at Alfa/BMW ikke tager hensyn til
dagligdagskørsel i deres olieanbefaling.. Det må da være ekstremt dyrt
i garantireperationer!!

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-09-06 19:20

> [...]
>

> Men ifølge din logik, hvor fabrikkerne anbefaler "racerolie" til
> maskinparken, er det altså meningen at Alfa'en konstant skal trykkes

Eller så de bare håbet på at den kunne holde til hverdag også.

> Virkelig mærkværdigt at Alfa/BMW ikke tager hensyn til
> dagligdagskørsel i deres olieanbefaling.. Det må da være ekstremt dyrt
> i garantireperationer!!

Ja, det har det også været for Alfa med deres "gamle" JTS motorer.

B,r
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-09-06 20:18

On Sun, 24 Sep 2006 20:19:43 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

>Eller så de bare håbet på at den kunne holde til hverdag også.

Jeg tror ikke fabrikanterne baserer deres anbefalinger på et håb..

>Ja, det har det også været for Alfa med deres "gamle" JTS motorer.

Jeg kender ikke meget til JTS-maskinerne. Men på 2,0 TS'erne er der
ret mange olierelaterede havarier. Dette har dog i langt de fleste
tilfælde været motorer der er kørt tør for olie.

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 25-09-06 19:46

> Jeg tror ikke fabrikanterne baserer deres anbefalinger på et håb..

Jeg er faktisk blevet gjort opmærksom på at Alfa har ændret deres anbefaling
til den gamle JTS'er til 10/40, så det er den man får på til service, selvom
der står 10/60 only i manualen.

Br,
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 25-09-06 20:37

On Mon, 25 Sep 2006 20:46:19 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

> [...]
>til den gamle JTS'er til 10/40, så det er den man får på til service, selvom

Selenia (Alfa's "eget" oliemærke) anbefaler "Selenia Racing" 10W/60
som den eneste olie til JTS'eren. Agip anbefaler også kun deres
"Racing" 10W/60 til JTS'eren. Og som sagt anbefaler Castrol deres Ede
10W/60.
Så jeg har _meget_ svært ved at tro at den olie skulle kunne skade
din maskine. :)

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-09-06 20:15

> [...]
> 10W/60.
> Så jeg har _meget_ svært ved at tro at den olie skulle kunne skade

Jeg kan ikke sige andet end at det var Alfa Danmarks egne ord for at de ikke
vil dække "problemet"...

Br,
Morten

Fra : Mogens...

Dato : 27-09-06 20:23

"Morten Klostergaard" <News@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke sige andet end at det var Alfa Danmarks egne ord for at de
> ikke vil dække "problemet"...

Næppe pr brev?

Olien anbefales overalt af Alfa Romeo - og jeg kørte på den
på alle mine Alfa'er (3 stk V6 over 200 hk)

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-09-06 20:59

"Mogens..." <no@reply.dk> wrote in message
> "Morten Klostergaard" <News@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Næppe pr brev?

Nope, telefon.

> Olien anbefales overalt af Alfa Romeo - og jeg kørte på den
> på alle mine Alfa'er (3 stk V6 over 200 hk)

Deres anbefaling er nu 10w40 til alle JTS'ere. Også selvom der står 10w60
only i manualen.

Br,
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 27-09-06 20:44

On Wed, 27 Sep 2006 21:15:11 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

>Jeg kan ikke sige andet end at det var Alfa Danmarks egne ord for at de ikke
>vil dække "problemet"...

Skyldig fundet, og de slap for regningen... flot

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-09-06 20:58

> Skyldig fundet, og de slap for regningen... flot

Da jeg har købt den brugt er den under garanti, så jeg slap også...

Fra : Kent Glerup

Dato : 27-09-06 21:37

On Wed, 27 Sep 2006 21:58:25 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

>Da jeg har købt den brugt er den under garanti, så jeg slap også...

Men det er lidt sjovt ikke?!?
Alfa vil ikke nuppe regningen, da motoren er ødelagt fordi den har
kørt på den olie Alfa anbefaler...

Mon ikke det er sandsynligt, at en tidligere ejer af din vogn har
glemt at kontrollere olie/vand, og det er her selve skaden er sket?

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 28-09-06 15:33

> Mon ikke det er sandsynligt, at en tidligere ejer af din vogn har
> glemt at kontrollere olie/vand, og det er her selve skaden er sket?

Nej, for så havde problemet været "ovale" cylindere. Problemet med min var
(hovedsagligt) olieringene og ventilpakninger, hvilket (sansynligvis)
skyldtes for højt tryk, fx 10w60 der ikke bliver varm nok. (en 60 er tykkere
ved høj temperatur end 40'er)

Br,
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 28-09-06 17:08

On Thu, 28 Sep 2006 16:32:30 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

> [...]
>skyldtes for højt tryk, fx 10w60 der ikke bliver varm nok. (en 60 er tykkere

Ehrmm.. motoren er konstrueret til 10W/60...
Jeg er _meget_ overbevist om at du skal finde årsagen et andet sted

/Kent Glerup

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-09-06 19:52

"tom" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> Var lige på et værksted og snakke om min sdi's olieforbrug
>
> han anbefalede mig at skifte til castrol 10-60 sport olie
>
> 189/l x 5. AV AV AV AV AV

T-Hansen.... De har det til 150,- pr. liter. Kan også fåes på nettet til
omkring 400,- for 4 liter.

Men er du sikker på at du bør skifte til den olie?

Mvh
Morten, Alfa 156 JTS