Tilstrækkelig sideafstand ved overhaling ?
Fra : Anders Majland

Dato : 19-09-06 15:31

Færdselsloven § 21. Overhaling skal ske til venstre.
Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden
mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales.

Nogen der har kendskab til hvad domspraksis er - hvad er tilstrækkelig
sideafstand ved overhaling ?

Jeg ved at tysk politi arbejder har en håndbog der siger at det er 1
meter - men hvad er praksis herhjemme.

(Btw er det korrekt at manglende afstand takseres til et klip ved
0,8sekund og betinget frakendelse ved 0,4sek ? Det mener jeg at have
læst, men kan ikke finde kilden. Men sideafstand kan jo ikke så godt
sammenlignes)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : TG

Dato : 20-09-06 08:28

Anders Majland wrote:
> [...]
> mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales.
>
> Jeg ved at tysk politi arbejder har en håndbog der siger at det er 1

I så fald skal tyskerne da også indføre overhalingsforbud ved deres
trafikomlægninger i forbindelse med arbejde på motorveje. Det har de
ikke idag. Jeg kørte i sidste weekend gennem Tyskland og undrede mig
over hvor smalt venstresporet var ved disse omlægninger, hvis jeg
skulle have en meters afstand, ville det være nødvendigt at forcere
det midlertidige autoværn

/TG

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 08:43

> [...]
> over hvor smalt venstresporet var ved disse omlægninger, hvis jeg
> skulle have en meters afstand, ville det være nødvendigt at forcere

Det har jeg også prøvet dengang de udvidede alle motorvejene omkring
Hannover. Ankommer med fly klokken skidt. Direkte ud i mørket i en lejet
bil. Det er ikke uden grund at det stod maks 2 meter på det vesntre
spor, for vejen var ikke møj bredere. Slet ikke når lastbilerne til
højre ikke helt kunne holde deres bane... Sådan en lastvognhjul set
stort ud nede fra en polo når det er 10cm fra sidespejlet...