Udstødning og syn.
Fra : Bjørn

Dato : 18-09-06 14:41

Hey NG,

Hvordan og hvorledes afgør en synsmand om udstødningen larmer for meget?

Hvad er grænsen i dB, og hvor i forhold til bilen bliver dette målt - og ved
hvilket omdrejningstal måler de?

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra B 2.5 V6 Sport '99

Fra : Bob \(-:

Dato : 18-09-06 15:58

> [...]
>
> Hvordan og hvorledes afgør en synsmand om udstødningen larmer for meget?
>
> Hvad er grænsen i dB, og hvor i forhold til bilen bliver dette målt - og

----------

Hej Bjørn

Det står her i detailforskrifterne

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoe
jer/Detailforskrifter/DFK2006.pdf

og

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledni
nger/Syn_og_omsyn/kap11.pdf

--
P.s Husk at SLETDETTEHER i min email
___________

Fra : Bjørn

Dato : 19-09-06 07:34

"Bob (-:" <SLETDETTEHERmr.bob@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledni
> nger/Syn_og_omsyn/kap11.pdf

Takker - Her står hvordan der måles - men umiddelbart kan jeg ikke se hvor
meget?

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra B 2.5 V6 Sport '99

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-09-06 08:48

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Takker - Her står hvordan der måles - men umiddelbart kan jeg ikke se hvor

Defekt udstødning skal give omsyn, ifølge retningslinierne for syn. ;-(

--
MVH Hans

Fra : Mureren

Dato : 19-09-06 09:31

> Defekt udstødning skal give omsyn, ifølge retningslinierne for syn. ;-(
> --
> MVH Hans

Hej Hans...

Så vidt jeg husker er der noget med du er ansat i en synshal, er det
korrekt?
Hvis ja, så har jeg lige et par spørgsmål

Ved en måling af dB-tallet for enten en mc eller bil, er jeg bekendt med
fremgangsmåden, jeg har nemlig selv prøvet det på min tidligere mc.

Jeg er ind i mellem involveret i støjmålinger gennem mit arbejde, og undrer
mig over hvordan bilinspektionen overhovedet kan udføre disse målinger så de
er lovlige!
Det er ihvertfald et faktum, at støjmålinger vi får foretaget IKKE kan
bruges til ret meget, selvom vi bruger et akkrediteret firma til opgaven.
Der skal blot lidt blæst, fuglekvidren, motorstøj eller andet til, så
afvises målingen af myndighederne, eller nye målinger bliver foretaget
indtil baggrundsstøjen er acceptabel, hvilket er _meget_ svært at få
fastlagt!
Ved synshallerne/synsstederne foregår målingen som regel udenfor, med et
simpelt apparat til få tusinde kroner. (sådan et har jeg også selv
investeret i, fordi jeg tog på banedage da jeg havde en RR-mc
Det forekommer mig at en sådan måling altid vil kunne anfægtes hvis man
ville, også selvom den blev udført inde i hallen.
Findes der ikke nogle krav til målingens "omgivelser"
Er der nogensinde nogen der har anfægtet en sådan måling, og hvis ja, hvad
var udfaldet så?

En af grundene til jeg spørger er det lovforslag der skulle komme ang.
"larmepotter", som jeg finder urimeligt når målingerne er så upræcise.
Det skal lige tilføjes at jeg ikke har mc længere, så jeg har ikke noget "i
klemme", men jeg er alligevel lidt på barrikaderne fordi jeg altid følte mig
forfulgt på mc, både af ordensmagten og i synshallerne.
(jeg blev stoppet 18 gange det første år jeg havde mc, uden at få en bøde)

Ydermere bliver jeg direkte irriteret og harm, når man har valgt at sætte
andre medtrafikanters helbred (og éns eget) højt, og derfor investerer i en
afgiftsfri motorcykel kun til baneræs, blot for at skulle køre til udlandet
for at kunne opfylde støjkravene, og dermed få afprøvet grænser på en
forsvarlig måde på mc!
Det allerbedste eksempel er nok Jyllandsringen. Da den blev anlagt blev der
senere (eller var det samtidigt?) anlagt en campingplads...til
Jyllandsringens gæster!
Disse gæster klager konsekvent over støj fra Jyllandsringen (originalpotter
eller ej!), med den følge at der i praksis ikke kan tilrettelægges en
trackday derude. Det er hykleri af værste skuffe, find en anden
campingplads....mener jeg!
(og med sidste sætning fik jeg lige lagt mig selv for had af campisterne i
gruppen, men det må jeg tage med

Mvh.
Mureren

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 19-09-06 11:26

> [...]
> forfulgt på mc, både af ordensmagten og i synshallerne.
> (jeg blev stoppet 18 gange det første år jeg havde mc, uden at få en bøde)

Nja.... Hvis du hart en motorcykel klub der holder fest hver fredag og
lørdag aften/nat og kører forbi dit soverværelse vindue med fri udstødning
mellem 3 og 5 lørdag og søndag morgen. Ja så ville du også indføre at enhver
motorcyklist er lovløs og må henrettes uden rettergang.

> [...]
> campingplads....mener jeg!
> (og med sidste sætning fik jeg lige lagt mig selv for had af campisterne i

Ikke alle campister. Jeg var campist der i sidste sommer (regntid). Det
kostede godt nok lidt penge for kvinderne tog ind i byen for at se på
butikker og vi drenge gik til motorløb. Dog ikke MC.

Benny

Fra : claus b. p.

Dato : 19-09-06 13:02

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote in message

> Jeg er ind i mellem involveret i støjmålinger gennem mit arbejde, og
> undrer mig over hvordan bilinspektionen overhovedet kan udføre disse
> målinger så de er lovlige!

Der er mange ting der kan ligge på grænsen af det tilladelige ved et syn,
selv om der er faste retningslinier, er det i sidste ende synsassistentens
subjektive vurdering der afgør om bilen kasseres eller går igennem. Bl.a. er
helhedsindtrykket nok ikke en uvæsentlig parameter. Mon ikke en støjmåling
typisk er aktuel i det tilfælde hvor man allerede har besluttet sig for at
dette sandsynligvis er over det tilladelige, og så skal der bare sættes
nogle tal på?

Dine betragtninger om det rimelige at indføre støjnormer er helt relevante,
der er overhovedet ikke mulighed for individuelle vurderinger af biler eller
motorcykler i DK, det er værre end "svenske tilstande". (De er faktisk
særdeles liberale omkring ombygninger ol. i S). Der er kun pisk, ingen
gulerødder. Hvis der er en typegodkendelse, så ak og ve! Tyskerne har deres
TÜV godkendelser af reservedele og tilbehør, og dermed åbnet op for et
lovligt marked af sådanne ting, herhjemme er det nemmere bare at sige "alt
er forbudt". Læs fx. lygtebekendtgørelsen, ordlyden er: Alle lygter der ikke
er tilladt, er forbudt! Det er ikke synsassistenterne det her handler om,
men de embedsmænd og politikere der udformer lovene.

/Claus

/Claus

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-09-06 09:03

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved en måling af dB-tallet for enten en mc eller bil, er jeg bekendt med
> fremgangsmåden, jeg har nemlig selv prøvet det på min tidligere mc.

Hvis du ikke har set hvordan støjmåling korrekt skal foretages kan dette
link
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2006.pdf
måske bringe dig lidt forståelse.

Men - som du skriver, det er ikke helt så lige til. Der er flere forhold som
der skal tages højde for.

Læs afsnit. 11.07.001 - 002 - 004 - 005 - 006 - 007 disse omhandler
målemetoder samt forhold herom.

--
MVH Hans

Fra : Bjørn

Dato : 19-09-06 12:44

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Defekt udstødning skal give omsyn, ifølge retningslinierne for syn. ;-(

Den er ikke defekt - den skal lyde sådan.... 3" rustfri m.
gennemstrømningspotter og metalkat... den fejler intet, jeg tror bare den
larmer for meget....

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra B 2.5 V6 Sport '99