Effektforøgelse ved motorskift: Hvad er ti~
Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 16-09-06 17:04

Hvis man skifter motor i en bil, er det så kun effekten man højest må øge
med 20% (før der skal betales mere afgift)?

Eller er der også et krav om slagvolumen? Må man eksempelvis øge slagvolumen
med 30% hvis bare effektforøgelsen er mindre end 20%?

Mvh Michael

Fra : John Sahl

Dato : 16-09-06 17:38

Michael Nørgaard Andersen wrote:
> Hvis man skifter motor i en bil, er det så kun effekten man højest må
> øge med 20% (før der skal betales mere afgift)?

Ja. Og husk så at det er ulovligt at tune på den nye motor.

--
John Sahl

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-09-06 00:18

> Ja. Og husk så at det er ulovligt at tune på den nye motor.

Dvs. at jeg i teorien kunne skifte motoren i 'deo til en 2,0 liters?

1,8 liters:
Slagvolumen: 1796ccm
Effekt: 115hk

2,0 liters:
Slagvolumen: 1988ccm
Effekt: 136hk

Volumen:
1796 x 1,2 = 2155ccm

Effekt:
115 x 1,2 = 138

Så både hvad volumen og effekt holder den sig inden for rammerne.
Vil Skat mon ikke opkræve ny afgift alligevel,
da bilen i deres øjne har ændret identitet?

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : John Sahl

Dato : 17-09-06 09:21

Uffe Bærentsen wrote:
> Dvs. at jeg i teorien kunne skifte motoren i 'deo til en 2,0 liters?
> Så både hvad volumen og effekt holder den sig inden for rammerne.

Volumen er lige meget. Det er kun effekt der kigges på.

> Vil Skat mon ikke opkræve ny afgift alligevel,
> da bilen i deres øjne har ændret identitet?

Nej, alene motorskiftet er ikke nok når du holder dig indenfor 20%

--
John Sahl

Fra : Neser

Dato : 18-09-06 14:12

> Volumen er lige meget. Det er kun effekt der kigges på.

Enig.

> Nej, alene motorskiftet er ikke nok når du holder dig indenfor 20%

Det tror jeg så godt der kunne blive tale om, hvis da den eneste forskel på
en 1,8 og en 2,0 er motoren.
Der er jo også eksempler på Skat's hjemmeside hvor der skal betales afgift
af ombygninger hvor effekten har været under 20%.
Jeg ville spørge Skat før jeg gik i gang.

- Neser

Fra : alexbo

Dato : 18-09-06 15:18

"Neser" skrev

> Der er jo også eksempler på Skat's hjemmeside hvor der skal betales afgift
> af ombygninger hvor effekten har været under 20%.
> Jeg ville spørge Skat før jeg gik i gang.

Der er eksempler på afgift af ombygninger hvor man slet ikke har rørt
motoren,
det har bare ikke noget med sagen at gøre.
Der står helt klart at motorskift hvor man ikke overstiger 20% er afgiftfri.
Det var det der blev spurgt om.

SKAT
"Motorskift
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større
effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen
overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi.
Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers
effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges."

Jeg synes det er temmelig letforståeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b. p.

Dato : 17-09-06 00:01

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> wrote in
message news:450c213f$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> slagvolumen
> med 30% hvis bare effektforøgelsen er mindre end 20%?

Slagvolumen er også max. 20%.

/Claus

Fra : John Sahl

Dato : 17-09-06 09:21

claus b. p. wrote:
> Slagvolumen er også max. 20%.

Nej, det er kun effekten der kigges på.

--
John Sahl

Fra : alexbo

Dato : 17-09-06 07:57

"Michael Nørgaard Andersen" skrev

> Hvis man skifter motor i en bil, er det så kun effekten man højest må øge
> med 20% (før der skal betales mere afgift)?

Ja effekten er det eneste der tæller,
slagvolumen, cylinderantal, drivmiddel er ganske ligegyldigt.
Om motoren er bensin, diesel, el, eller damp er uden betydning.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110568&vID=201185

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Madsen

Dato : 18-09-06 07:55

> [...]
> slagvolumen, cylinderantal, drivmiddel er ganske ligegyldigt.
> Om motoren er bensin, diesel, el, eller damp er uden betydning.

Jeg må se at finde en lille atom-reaktor til min...

mvh
Torben

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 18-09-06 19:21

alexbo wrote:
> Ja effekten er det eneste der tæller,
> slagvolumen, cylinderantal, drivmiddel er ganske ligegyldigt.
> Om motoren er bensin, diesel, el, eller damp er uden betydning.

Ved skift af drivmiddel er det dog lidt speget. Jeg fik at vide, at ved
overgang til Diesel, hvor det pga. gearing m.m var nødvendigt at flytte
gearkassen med over, så vil der blive tale afgiftberegning (altså pga.
at både gearkasse og motor flyttes). Jeg har endnu til gode at få at
vide, hvilken dieselmodel, der kører med gearudveksling fra en benzinmodel.

\Mandal

Fra : alexbo

Dato : 18-09-06 20:34

"Brian Fisker skrev

> [...]
> både gearkasse og motor flyttes). Jeg har endnu til gode at få at vide,
> hvilken dieselmodel, der kører med gearudveksling fra en benzinmodel.

Selve gearudvekslingen er der ikke megen forskel på.

Jeg har en Mitsubishi Carisma 1,8 bensin
den har fra 1 til 5 gear.
3,583-1,947-1,266-0,970-0,767
den samme bil i diesel
3,727-2,048-1,321-0,971-0,756

Biler med baghjulstræk har ingen udveksling i 4 eller 5 gear, uanset om det
er diesel eller bensin.

Forskellen ligger i differentialeudvekslingen, men det kan da også være et
problem.

Det vil også være vanskeligt at få en dampmaskine ned i en bil uden så stor
en ombygning at det tvivlsomt om SKAT uden videre godtager det.

Jeg husker en sag med nogle TAXAér hvor vognmanden havde købt bensinbiler,
ombygget til diesel, kørt dem frie, og derefter puttet den originale ubrugte
bensinmotor i.
Så kunne han sælge en frikørt Mercedes med ny motor.
Det blev accepteret af SKAT efter lidt skriverier frem og tilbage.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b. p.

Dato : 19-09-06 14:52

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@HOTDOGedb.dk> wrote in message

> [...]
> overgang til Diesel, hvor det pga. gearing m.m var nødvendigt at flytte
> gearkassen med over, så vil der blive tale afgiftberegning (altså pga. at
Kunne måske også være noget med vægt? Det burde være ligegyldigt hvilken
gearing man kører med. (I skattemæssig sammenhæng) Men også hvor meget der
bygges om, før bilen skifter identitet.

/Claus