Gode/dårlige brugtbils-mærker?
Fra : dpl

Dato : 16-09-06 12:06

Hejsa
Er på jagt efter en bil, men ved absolut intet om biler *suk*. Og jeg er
mistroisk nok til at se, at mange sælgere vil se at stort novice-stempel
i panden på mig, når jeg skal ud i den billige del af brugt-bil junglen...

Det jeg har brug for er en stationcar eller lignende, der kan
transportere en familie på 4 samt lidt bagage/klapvogn/stooor hund, dog
sjældent det hele på een gang. Og det er biler i den helt billige ende
jeg er på jagt efter, af "holder forhåbentligt-til-næste-syn-typen". Den
skal typisk bruges til husmor-kørsel, dvs. daginstitutioner, indkøb,
skovture og enkelte ture længere omkring i landet.

Bilen skal være sikkerhedsmæssigt i orden, men ellers er grim lak, lidt
ridser osv ikke det der skræmmer væk.

Men hvilke mærker skal jeg kigge efter, og især, hvad skal man holde sig
fra, når man kigger på biler af denne type, der er måske 10-20 år gamle?
Alle tips og ideer, måske lærerige links, er velkomne!

Og ja, en fed Landcruiser ville da være at foretrække, men sådan en
smadderkassemobil er desværre alt økonomien strækker til lige nu.

Hilsen Dorthe ( - forhåbentlig snart bilejer )
PS. Hvor/hvordan finder man bedst biler af denne type til salg?

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-06 19:23

www.bilbasen.dk

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 16-09-06 20:02

> [...]
>
> Hilsen Dorthe ( - forhåbentlig snart bilejer )
> PS. Hvor/hvordan finder man bedst biler af denne type til salg?

Når man er den helt billige ende af skalaen er det ikke mærket der har
betydning men den stand bilen er i. Find en bilkyndig som kan hjælpe jer, og
søg efter en bil der har været rustbeskyttet/uden for meget rust og hvor
sliddele har været skiftet gerne i nyere tid og lad så en der har forstand
på det checke den.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-09-06 23:10

TDN laid this down on his screen :
> [...]
> sliddele har været skiftet gerne i nyere tid og lad så en der har forstand på

Og det kan vist godt betale sig at melde sig ind i FDM og få dem til at
checke bilen, gerne før man skriver under og betaler!

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : dpl

Dato : 17-09-06 11:39

Henrik Stidsen skrev:

> Og det kan vist godt betale sig at melde sig ind i FDM og få dem til at
> checke bilen, gerne før man skriver under og betaler!

Hej, tak for tippet, det var også noget vi har overvejet.
Hilsen Dorthe

Fra : dpl

Dato : 17-09-06 11:38

TDN skrev:

> [...]
> sliddele har været skiftet gerne i nyere tid og lad så en der har forstand

Hejsa, tak for svaret. Og så lige fordi jeg VIRKELIG ikke ved noget om
biler så, hvad er det specifikt du kalder slid-dele?

Hilsen Dorthe

Fra : TDN

Dato : 17-09-06 12:40

> Hejsa, tak for svaret. Og så lige fordi jeg VIRKELIG ikke ved noget om
> biler så, hvad er det specifikt du kalder slid-dele?
>
> Hilsen Dorthe

Bremser, fjedre, støddæmpere, tandrem, dæk og udstødning. Tit skiller man
sig af med den gamle bil vel vidende at disse udgifter vil komme snart og
derfor ikke vil ofre en masse penge. Derfor skal man spørge/sikre sig at
disse sliddele ikke står for udskiftning for så ryger der hurtigt 5-10.000
oveni bilens pris. Tandremmen skal i spørge om hvornår den sidst er skiftet
og hvornår den skal skiftes igen. Støddæmpere/fjedre kan i mærke om er
slidte på den måde i lærte da i tog kørekort. Kig også efter utætte
støddæmpere dvs. om der render olie nedaf dem. Bremser skal der nok en
fagmand til at vurdere om skiven er slidt ned og om klodserne er slidte. Dæk
kan man selv se sliddet på (se også efter om de slidt uens så kan der være
mere galt) og udstødningen kan man se når den kommer på lift.

Der er selvfølgelig mange flere ting.

Ofte skrives det i salgannoncen hvis der skiftet dele i nyere tid, det er
godt at se efter.

Mvh
Thomas

Fra : Aksel

Dato : 16-09-06 23:33

> [...]
> enkelte ture længere omkring i landet.
>
> Hilsen Dorthe ( - forhåbentlig snart bilejer )

Et lidt utraditionelt tip:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=747800024&page=1

Er meget sjældent rustne pga. galvanisering,
Meget holdbar motor, denne har sandsynligvis 200.000 km tilbage
God benzinøkonomi, min erfaring er 12-14 km/l
God komfort.

Hilsen Aksel

Fra : dpl

Dato : 17-09-06 11:40

Aksel skrev:

> [...]
> Meget holdbar motor, denne har sandsynligvis 200.000 km tilbage
> God benzinøkonomi, min erfaring er 12-14 km/l

Hej, tak for linket, den ser bestemt ikke værst ud.
Dorthe

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 08:06

Nissan Primera 8-10 gammel ville nok være et godt bud.
Ikke særlig populær eller efterspurgt,og derfor lave brugtpriser.
Ultrapålidelige (i klasse med toyota), god plads og angiveligt også ganske
velkørende.
1.6 motoren skulle kunne gøre det, men 1.8eren er nok sjovere.
Meld dig ind i FDM og få dem til teste den inden et evt køb.

mvh
Jesper

Fra : dpl

Dato : 17-09-06 11:42

Jesper skrev:
> [...]
> 1.6 motoren skulle kunne gøre det, men 1.8eren er nok sjovere.
> Meld dig ind i FDM og få dem til teste den inden et evt køb.

Hej, tak for tippet, det kigger vi på...
Hilsen Dorthe