Importmoms.
Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-06 14:09

Denne er da "neutral" som virksomhed, således at man ikke skal betale
den men blot oplyse den ved momsangivelse?
Så skal man selvfølgelig derudover indkræve moms såfremt varen videresælges.

Fra : Q

Dato : 29-11-06 14:54

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Denne er da "neutral" som virksomhed, således at man ikke skal betale
> den men blot oplyse den ved momsangivelse?
> Så skal man selvfølgelig derudover indkræve moms såfremt varen
videresælges.

Ja?

/peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-06 15:11

Q wrote:
> "Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> videresælges.
>
> Ja?

Spørgsmålet alene er dette:

"Importmomsen er da "neutral" som virksomhed, således at man ikke skal
betale den, men blot oplyse den ved momsangivelse?"

Fra : Q

Dato : 29-11-06 15:51

> Spørgsmålet alene er dette:
>
> "Importmomsen er da "neutral" som virksomhed, således at man ikke skal
> betale den, men blot oplyse den ved momsangivelse?"

Ja..

Du lader som om du har betalt moms af den når du opgør din købsmoms,
herefter angiver du hvor stort dit varekøb fra andre EU lande har været, så
bliver det fratrukket den købsmoms du angiver inden der angives hvor meget
moms du skal betale / have retur

/peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-06 15:56

Q wrote:
> [...]
> bliver det fratrukket den købsmoms du angiver inden der angives hvor meget

Jamen det er osse sådan jeg har gjort de gange jeg har afregnet med SKAT
efter jeg selv eller fragtfører har fortoldet.
Jævnfør mit tidligere skulle jeg blot høre om jeg var helt rundt på
gulvet når jeg mente at huske det sådan.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-06 15:54

Q wrote:
> "Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> videresælges.
>
> Ja?

Jeg er lidt uafklaret om dit ? betød at du ikke forstod spørgsmålet helt
eller om du svarede med et indlagt spørgsmål på hvad der fik mig til at
stille mit spørgsmål.
Alle de spørgsmål alene er vist nok til at tage pusten ud af en.
Nå, men baggrunden for mit spørgsmål og grunden til jeg selv kom i tvivl
er at PostDK åbenbart mener det modsatte.
Da en pakke kom til Danmark som prøve var der ikke nogen pris eller
faktura. Derfor skriver de til mig for en sådan. Jeg giver dem en
anslået handelspris tilbage med forklaring om at der ikke er nogen
pengetransaktion at bygge toldværdien på.
Da postmanden kommer frem i dag ser jeg at de osse har brugt denne som
toldværdi, men derudover skal han ifølge regningen osse have importmoms.
Tillige er der osse tillagt punktafgifter som virksomheden er
importregistreret for og selv skal afregne med SKAT (hvilket osse er
nævnt i mit brev til PostDK).
Så den flinke postmand kan ikke andet end at få pakken med tilbage igen.
Og da Internationalt Postcenter ikke er til at komme i hverken
telefonisk eller elektronisk kontakt med ender man med at skrive her for
at høre om man er gået helt fra snøvsen.

Fra : Q

Dato : 29-11-06 22:01

> Jeg er lidt uafklaret om dit ? betød at du ikke forstod spørgsmålet helt
> eller om du svarede med et indlagt spørgsmål på hvad der fik mig til at
> stille mit spørgsmål.

Meningen var at det skulle læses som " Ja, det er rigtigt - er der noget
specielt du vil vide ?"

> [...]
> anslået handelspris tilbage med forklaring om at der ikke er nogen
> pengetransaktion at bygge toldværdien på.

Der skulle du nok have angivet at det var en vareprøve uden reel
handelspris..

> [...]
> Tillige er der osse tillagt punktafgifter som virksomheden er
> importregistreret for og selv skal afregne med SKAT (hvilket osse er

Er postDK klar over at du modtager varen som firma, og ikke som forbruger?

> [...]
> telefonisk eller elektronisk kontakt med ender man med at skrive her for
> at høre om man er gået helt fra snøvsen.

Worst case kan du vel få afgifterne tilbage ?

/peter, som kun har rodet med import fra EU lande..

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-06 22:13

Q wrote:
> "Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Meningen var at det skulle læses som " Ja, det er rigtigt - er der noget
> specielt du vil vide ?"

Ok.

> Der skulle du nok have angivet at det var en vareprøve uden reel
> handelspris..

Ja det er jeg osse vant til leverandøren har angivet. Men når de spørger
og udbeder sig en pris bliver man jo i tvivl om hvad de vil godtage.
Men det kan da være at jeg skal være hård og helt afvise nogen told.

> Er postDK klar over at du modtager varen som firma, og ikke som forbruger?

Når man underskriver sig med virksomhedsnavn og cvr nr samt angiver at
punktafgifter skal afholdes og ordnes af virksomheden selv, så burde man
tro det var muligt at forstå det var en virksomhed. Men det virker meget
troligt at de ikke har fået den detalje med.

> Worst case kan du vel få afgifterne tilbage ?

Fra hvem? Og hvor får jeg momsen tilbage fra?
Hvor angiver jeg at jeg har x kg tobak uden stempelmærker, men jeg har
skam betalt, bare spørg PostDK?
Hvordan laves momsangivelse så der står at man skal have Y kr ud af
systemet som en anden momsopkræver har taget fejlagtigt?
Jeg tror det bliver et værre rod.

Fra : Q

Dato : 29-11-06 23:33

> [...]
> tro det var muligt at forstå det var en virksomhed. Men det virker meget
> troligt at de ikke har fået den detalje med.

På den anden side ville det da ikke være første gang Post DK ( eller andre
for den sags skyld ) havde klovnet i det

> [...]
> Hvordan laves momsangivelse så der står at man skal have Y kr ud af
> systemet som en anden momsopkræver har taget fejlagtigt?

Du får vel en kvittering fra PostDK, hvor der står at du har betalt XX kr i
punktafgifter, moms osv. for den shipment?... Ergo må du kunne hive den
tilbage fra Told/skat..

Jeg ville dog starte med at skrive et brev til Post DK og argumentere for
hvorfor du ikke mener du skal betale afgifterne..
/peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-11-06 10:44

Q wrote:

> Du får vel en kvittering fra PostDK, hvor der står at du har betalt XX kr i
> punktafgifter, moms osv. for den shipment?... Ergo må du kunne hive den
> tilbage fra Told/skat..

Tjo, men at stå med to dansepartnere mellem PostDK og SKAT kan det
hurtigt blive en træls tango

> Jeg ville dog starte med at skrive et brev til Post DK og argumentere for
> hvorfor du ikke mener du skal betale afgifterne..

Det er gjort, pr mail efter 20 minutter forgæves telefonkø.
Jeg forsøger med et opkald senere i dag. Importmomsen er jo lige til
højrebenet og så må de jo forhåbentligt kunne indse punktafgifterne.