Kørselsgodtgørelse Enkeltmandsvirksomhed, ~
Fra : info@zoomtek.dk

Dato : 27-11-06 11:19

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, ingen ansatte - regnskab IKKE efter
virksomhedsordningen.

Jeg påtænker at købe bil på gule plader. Køber den privat og
påtænker at fratrække 3,30 kr/km for erhvervskørsel. Mine
spørgsmål er:

- Skal jeg køre efter virksomhedsordning for at få
kilometergodtgørelse
- Skal man være lønmodtager for at få kilometergodtgørelse (jeg er
jo teknisk set ikke lønmodtager)

- De 3,30 jeg trækker ud pr. km er skattefri. MEEN de er samtidig en
omkostning i mit firma. Netto tjener jeg altså kun 1,65 (vi leger for
nemheds skyld at skatten er 50%) efter skat til dækning af
omkostninger på bilen. Eller er de 3,30 på en måde HELT skattefri

Tak på forhånd for den som måtte svare

Med venlig hilsen

Søren A

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-06 11:43

<info@zoomtek.dk> wrote in message

> Jeg påtænker at købe bil på gule plader. Køber den privat og
> påtænker at fratrække 3,30 kr/km for erhvervskørsel.

Der kan måske være en forskel, hvis du ikke har betalt moms?

> - Skal jeg køre efter virksomhedsordning for at få
> kilometergodtgørelse

Nej.

> - Skal man være lønmodtager for at få kilometergodtgørelse (jeg er
> jo teknisk set ikke lønmodtager)

Nej.

Det er meget enkelt: Efter at have kørt en tur på f.eks. 10 km, skriver du
tilsvarende 33 kr som udgift i dit regnskab og så egentlig ikke mere. I den
sidste ende vil dit overskud i firmaet nu være mindre og du skal betale det
mindre i skat.

hilsen
Uffe