Hex function
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 24-06-01 06:04

Æhem...
Hvad er den modsatte funktion af Hex(arg) ?

Jeg har ikke problemer med at konvertere det med instr() og eksponenter osv, men er der en funktion jeg har overset ?
--
Hyggelig hilsen
Vagn

Fra : Villy Jensen

Dato : 24-06-01 09:12

Æhem...
[...]

Hvad med

Tekst$=HEX$(66)
Tal%=&H48

Print Tekst$, Tal%

??????????

(og jeg kunne ønske mig en binær funktion såsom:
Tal2%=&B1100010
- men den findes kun i PowerBasic)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 24-06-01 10:07

Villy Jensen <vje@get2net.dk> skrev i news:lhhZ6.21$S42.3361@news.get2net.dk
> [...]
>
> Print Tekst$, Tal%
>
> ??????????
>
> (og jeg kunne ønske mig en binær funktion såsom:

Public Function Dec2Bin(ByVal nDec As Integer) As String

Dim i As Integer
Dim j As Integer
Dim sHex As String
Const HexChar As String = "0123456789ABCDEF"

sHex = Hex(nDec)

For i = 1 To Len(sHex)
nDec = InStr(1, HexChar, Mid(sHex, i, 1)) - 1

For j = 3 To 0 Step -1
Dec2Bin = Dec2Bin & nDec \ 2 ^ j
nDec = nDec Mod 2 ^ j
Next j

Next i

i = InStr(1, Dec2Bin, "1")
If i <> 0 Then Dec2Bin = Mid(Dec2Bin, i)
End Function

--
Snutten

No of SETI units returned: 5174
Processing time: 10 years, 85 days, 15 hours.
(Total hours: 89655)
www.setiathome.ssl.berkeley.edu

Fra : Niels G

Dato : 25-06-01 11:45

Med lidt fusk, kan man hurtigt lave en.

sHex="2abe" ' En test værdi

sLong = Clng("&h" & Trim$(sHex))

Der er selvfølgelig behov for fejlhåndtering.

- Niels G.

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 27-06-01 06:56

"Niels G" <ng@kmd.dk> skrev i en meddelelse news:9h74nf$blk$1@news.inet.tele.dk...
> Med lidt fusk, kan man hurtigt lave en.
>
> sHex="2abe" ' En test værdi
>
> sLong = Clng("&h" & Trim$(sHex))
>
> Der er selvfølgelig behov for fejlhåndtering.
>
> - Niels G.

Den var nuttet. rigtig nuttet.

Jeg arbejder med en hex editor så hvis jeg har problemer med indholdet - så har jeg sikkert store problemer helt andre steder.

Tak.