/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Eksport af JPG i AI 9.0.....?
Fra : MB


Dato : 24-06-01 01:33

Hej,

Jeg har et meget irriterende problem når jeg eksporterer JPG's i AI 9.0.
Hvis jeg f.eks. skal eksportere en rektangulær kasse med en gradient, så
kommer der en hvid kant rundt om. Nogen gange er det kun på to af siderne de
hvide kanter opstår....? Det gør grafikken helt ubrugelig til web-grafik med
den hvide kant !!!

Det hjælper ikke at sætte "Matte" til "none"......?

Nogen KLOGE hoveder

Mvh

Martin



 
 
Madsen (24-06-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 24-06-01 01:36

"MB" <martin@brogaard.nu> skrev:

> Jeg har et meget irriterende problem når jeg eksporterer JPG's i AI 9.0.
> Hvis jeg f.eks. skal eksportere en rektangulær kasse med en gradient, så
> kommer der en hvid kant rundt om. Nogen gange er det kun på to af siderne de
> hvide kanter opstår....? Det gør grafikken helt ubrugelig til web-grafik med
> den hvide kant !!!
>
> Det hjælper ikke at sætte "Matte" til "none"......?

Lav en matte med samme farve som baggrundsfarven på din webside.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.


MB (24-06-2001)
Kommentar
Fra : MB


Dato : 24-06-01 12:14

Ja, det har jeg tænkt på, men problemet er at "gradientkassen" skal ligge
helt tæt op ad et fotografi, hvor jeg så får en sort streg eftersom
baggrundsfarven er .....sort !?!?!?!?

Martin


"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message
news:9h3cme$e0d$1@egon.worldonline.dk...
> "MB" <martin@brogaard.nu> skrev:
>
> > Jeg har et meget irriterende problem når jeg eksporterer JPG's i AI 9.0.
> > Hvis jeg f.eks. skal eksportere en rektangulær kasse med en gradient, så
> > kommer der en hvid kant rundt om. Nogen gange er det kun på to af
siderne de
> > hvide kanter opstår....? Det gør grafikken helt ubrugelig til web-grafik
med
> > den hvide kant !!!
> >
> > Det hjælper ikke at sætte "Matte" til "none"......?
>
> Lav en matte med samme farve som baggrundsfarven på din webside.
>
> --
> Mvh. Madsen
> Remove »who« in email.
>



Madsen (24-06-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 24-06-01 13:16

"MB" <martin@brogaard.nu> skrev:

> Ja, det har jeg tænkt på, men problemet er at "gradientkassen" skal ligge
> helt tæt op ad et fotografi, hvor jeg så får en sort streg eftersom
> baggrundsfarven er .....sort !?!?!?!?

Hmm...
Hvad så med at lave en sort kasse bag ved din "gradientkasse"
som lige akkurat rager uden for den, eller så bliver der måske
bare en hvid kant uden for den sorte?
Hvad betyder en sort streg hvis baggrundsfarven er sort?
Her er jeg ikke rigtig med. Mener du en sort streg inde i det
fotografi du har til at ligge ved siden af "gradientkassen" ?

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.


MB (24-06-2001)
Kommentar
Fra : MB


Dato : 24-06-01 21:54

Gradientkassen skal ligge helt tæt op af fotografiet, UDEN mellemrum eller
sorte streger! Jeg har dog imellemtiden fundet ud af at hvis jeg i AI gemmer
grafikken i PSD-format, så kan jeg i Photoshop bruge "save to web"
funktionen med et godt resultat...?!?!? Det bare en del mere tidskrævende
end at kunne gøre det direkte fra AI !

Martin


"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message
news:9h4lmu$hn8$1@egon.worldonline.dk...
> "MB" <martin@brogaard.nu> skrev:
>
> > Ja, det har jeg tænkt på, men problemet er at "gradientkassen" skal
ligge
> > helt tæt op ad et fotografi, hvor jeg så får en sort streg eftersom
> > baggrundsfarven er .....sort !?!?!?!?
>
> Hmm...
> Hvad så med at lave en sort kasse bag ved din "gradientkasse"
> som lige akkurat rager uden for den, eller så bliver der måske
> bare en hvid kant uden for den sorte?
> Hvad betyder en sort streg hvis baggrundsfarven er sort?
> Her er jeg ikke rigtig med. Mener du en sort streg inde i det
> fotografi du har til at ligge ved siden af "gradientkassen" ?
>
> --
> Mvh. Madsen
> Remove »who« in email.
>



Madsen (24-06-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 24-06-01 21:56

"MB" <martin@brogaard.nu> skrev:

> Gradientkassen skal ligge helt tæt op af fotografiet, UDEN mellemrum eller
> sorte streger! Jeg har dog imellemtiden fundet ud af at hvis jeg i AI gemmer
> grafikken i PSD-format, så kan jeg i Photoshop bruge "save to web"
> funktionen med et godt resultat...?!?!? Det bare en del mere tidskrævende
> end at kunne gøre det direkte fra AI !

Hvorfor laver du ikke bare din kasse med gradient i Photoshop
fra starten af så?
Jeg har observeret problemet med Illustrator op til flere gange.
Den går efter "bounding-boxen" på det grafik du nu engang har
lavet når du vælger Save for Web. Altså de ydre afgrænsninger
af grafikken, men et eller andet må svigte for, det er ikke præcist
nok. Man kan endda se det direkte i Save for Web-vinduet, så
jeg kan godt følge dit problem.

Dog kan jeg ikke lige komme på en gradient i Illustrator som ikke
skulle kunne laves nøjagtig magen til i Photoshop, men det er da
muligt at den findes :)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.


MB (24-06-2001)
Kommentar
Fra : MB


Dato : 24-06-01 22:58


"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message
news:9h5k4b$18a$1@egon.worldonline.dk...

> Hvorfor laver du ikke bare din kasse med gradient i Photoshop
> fra starten af så?
> Jeg har observeret problemet med Illustrator op til flere gange.
> Den går efter "bounding-boxen" på det grafik du nu engang har
> lavet når du vælger Save for Web. Altså de ydre afgrænsninger
> af grafikken, men et eller andet må svigte for, det er ikke præcist
> nok. Man kan endda se det direkte i Save for Web-vinduet, så
> jeg kan godt følge dit problem.
>
> Dog kan jeg ikke lige komme på en gradient i Illustrator som ikke
> skulle kunne laves nøjagtig magen til i Photoshop, men det er da
> muligt at den findes :)
>
> --
> Mvh. Madsen
> Remove »who« in email.

Hehe, ja det er selvfølgelig rigtigt...! Det har jeg også tit gjort, men
ofte er det noget grafik som skal passe i farver og specielt PRÆCISE
størrelser med noget som jeg har lavet i AI !

Det er ikke det det helt vilde problem, bare et irriterende moment da det
burde kunne gøres inde fra AI !

Mvh

Martin



Madsen (24-06-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 24-06-01 23:08

"MB" <martin@brogaard.nu> skrev:

> Det er ikke det det helt vilde problem, bare et irriterende moment da det
> burde kunne gøres inde fra AI !

Du har så evig ret. Jeg siger hermed ikke at det ikke kan lade sig
gøre, men indtil det modsatte er bevist, så vil jeg kalde det en bug
i AI 9.0 for det burde ikke ske.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.


Per Christoffersen (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 25-06-01 08:15


"MB" <martin@brogaard.nu> wrote in message
news:3b3662c9$0$12543$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message
> news:9h5k4b$18a$1@egon.worldonline.dk...
>
> > Hvorfor laver du ikke bare din kasse med gradient i Photoshop
> > fra starten af så?
> > Jeg har observeret problemet med Illustrator op til flere gange.
....
>

Er du helt sikker på, at stroke på din kasse (med gradienten) er sat til 0?
Det er ikke nok at stroke er sat til transparent, for den er stadig en del
af elementet, og vil derfor komme med i eksporten.

Du kan selvfølgelig altid croppe det overskydende af i PS, men det er jo
lidt omstændeligt...

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste