Scanning efter TCP port 0?
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 02-11-06 09:34

En lille bid fra min firewall log:

From 81.115.180.137 - 3 packets
To 194.192.161.163 - 1 packet
Service: 0 (tcp/0) (Shorewall:logflags:DROP:,eth0,none) - 1 packet
To 194.192.161.166 - 1 packet
Service: 0 (tcp/0) (Shorewall:logflags:DROP:,eth0,eth2) - 1 packet
To 194.192.161.167 - 1 packet
Service: 0 (tcp/0) (Shorewall:logflags:DROP:,eth0,eth2) - 1 packet

fulgt af en håndfuld andre IP'er, der også gennemscanner vores IP range på
port 0.

Hvad er det for et hul, de maskiner leder efter?

Mvh. NKJensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-11-06 12:58

https://www.grc.com/port_0.htm

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-06 18:03

Den Thu, 2 Nov 2006 12:58:11 +0100 skrev Axel Hammerschmidt:

> https://www.grc.com/port_0.htm

Besvarer overhovedet ikke spørgsmålet.

Mvh
Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-11-06 19:58

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Besvarer overhovedet ikke spørgsmålet.

Det kan du heller ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-06 22:02

Den Thu, 2 Nov 2006 19:58:23 +0100 skrev Axel Hammerschmidt:

> Det kan du heller ikke.

Det var sg* da en tåbelig kommentar. Naturligvis kender jeg heller ikke
svaret, ellers havde jeg nok allerede fortalt det. Men jeg er da
nysgerrig efter at læse svaret, og derfor skyndte jeg mig at åbne dit
link, som viste sig at fære fuldstændig spild af tid.

Mvh
Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-11-06 22:55

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Det var sg* da en tåbelig kommentar.

I lige måde.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-11-06 06:53

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Det var sg* da en tåbelig kommentar.

Nej det er det faktisk ikke, da portnumemret er ugyldigt er der ingen
programmer der kan lytte på den port, og derfor kan man ikke svare på
spørgsmålet (da spørgsmålet var hvilket hul er det der scannes efter, der er
ingen huller på port 0)

> Naturligvis kender jeg heller ikke svaret, ellers havde jeg nok allerede
> fortalt det.

Og derved kan du så afvise det der er svaret pga du ikke kender nok til det
?

> Men jeg er da nysgerrig efter at læse svaret, og derfor skyndte jeg mig at
> åbne dit
> link, som viste sig at fære fuldstændig spild af tid.

Nej det fortæller netop hvad problemet er.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-06 21:37

Den Fri, 3 Nov 2006 06:52:53 +0100 skrev N_B_DK:

> [...]
> spørgsmålet (da spørgsmålet var hvilket hul er det der scannes efter, der er

Huller findes sjældent hvor samtlige regler bliver overholdt, men
derimod hvor folk overtræder en regel man ikke har taget højde for.

Så jo, et manglende eller forkert check på port 0 kan sagtens betyde
at man har et sikkerhedshul.

> Nej det fortæller netop hvad problemet er.

Hvor på det link står der hvad afsenderen leder efter?

Mvh
Kent

Fra : P.L.

Dato : 02-11-06 20:11

Måske dette link kan kaste lidt lys over det.

http://www.securityspace.com/smysecure/catid.html?id=10074

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 03-11-06 14:04

P.L. <Not@Valid.invalid> wrote in news:akgkk2d181nkvejvbbfpl3taa8qamrntf9@
4ax.com:

> Måske dette link kan kaste lidt lys over det.
>
> http://www.securityspace.com/smysecure/catid.html?id=10074

Tak for det link, det forklarede i hvert fald mig en del, jeg ikke vidste.

Mvh. NKJensen

Fra : P.L.

Dato : 03-11-06 14:27

On 03 Nov 2006 13:03:59 GMT, Niels Kristian Jensen

Var da så lidt.

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-11-06 07:23

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> writes:

> [...]
> programmer der kan lytte på den port, og derfor kan man ikke svare på
> spørgsmålet (da spørgsmålet var hvilket hul er det der scannes efter,

Så er det faktisk sjovt at der allerede er en der har postet en link
til en kendt sårbarhed der netop handlede om port 0 (CVE-1999-0675).

At jeg så ikke helt tror at det er den der skannes efter er mindre
interessant, men netop fordi at portnummeret er ugyldigt[0] gør det til
en oplagt kandidat får sårbarheder i selve protokolimplementationen.

> Nej det fortæller netop hvad problemet er.

Ptjaaa, den giver noget baggrundsinformation der let går over hovedet
på folk når de efterfølgende siger at man ikke kan svare på spørgsmål
om sårbarheder på port 0.

Så mens den nævner at port 0 udgør en potentiel risiko siger den ikke
noget om hvilke sårbarheder der konkret kunne knytte sig til
skanninger efter sårbarheder på port 0, for eksempel Firewall-1 fejlen
der allerede er henvist til.

//Peter Makholm

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-11-06 13:32

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

<snip>

> [...]
> noget om hvilke sårbarheder der konkret kunne knytte sig til
> skanninger efter sårbarheder på port 0, for eksempel Firewall-1 fejlen

Og OP kunne bare afprøve om han har sårbarheder med

https://www.grc.com/x/portprobe=0

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-11-06 14:45

On 2006-11-04, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Og OP kunne bare afprøve om han har sårbarheder med
>
> https://www.grc.com/x/portprobe=0

Nej, den applikation viser blot om en port er åben, hvilket port 0 i
sagens natur ikke er. Det betyder ikke at man ikke kan udnytte et hul i
maskinens protokolstak.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-11-06 16:36

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Nej, den applikation viser blot om en port er åben, hvilket port 0 i
> sagens natur ikke er. Det betyder ikke at man ikke kan udnytte et hul i
> maskinens protokolstak.

Nå, er den "i sagens natur" ikke det?

Men se f.eks

eller

http://tinyurl.com/yzhurj

Det var der ikke nogen der havde en forklaring på, dengang.

Og applikationen scanner under alle omstændigheder TCP port 0.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-11-06 17:04

On 2006-11-04, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> [...]

"svar" og "åben" er ikke det samme. Et svar kan fx være en TCP RST eller
en ICMP fejl.

--
Andreas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-11-06 17:05

On 2006-11-04, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Det var der ikke nogen der havde en forklaring på, dengang.

I øvrigt, jeg gider ikke spilde min tid på at forklare Steve Gibsons
vildfarelser.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-11-06 16:50

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> I øvrigt, jeg gider ikke spilde min tid på at forklare Steve Gibsons
> vildfarelser.

Det' helt i orden.

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-11-06 12:38

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> writes:

> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
>
> Msg id ? for det indlæg har jeg ikke.

//Peter Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-11-06 18:57

P.L. <Not@Valid.invalid> writes:

> Måske dette link kan kaste lidt lys over det.
>
> http://www.securityspace.com/smysecure/catid.html?id=10074

Et andet eksempel på en usikkerhed "på" port 0:

http://nvd.nist.gov/nvd.cfm?cvename=CVE-2004-0525

Denne gang over TCP og ikke over UDP på en VPN.

Disse taler om en egentlig backdoor/trojaner (REx):

http://www.securityspace.com/smysecure/catid.html?id=18164
http://www.proxyblind.org/trojan.shtml

Jeg er simpelthen ikke dygtig nok til at google noget mere præcist
frem om denne trojaner.

//Peter Makholm