|
| hastigsregulator Fra : Lowrider |
Dato : 23-06-01 23:23 |
|
Hey
Er der nogen der ved hvordan en sådan dims skal monterest på en
Aprilia RS50
jeg kan nemlig ikke få min at fungerer, er købt fra Protuna,, jeg tror
at farverne ikke passer, de siger at kablet skal være White/Red, men
det er den der skuller for maskinen
Hjælp
mvh
Lowrider
| |
MADS POULSEN (24-06-2001)
| Kommentar Fra : MADS POULSEN |
Dato : 24-06-01 01:42 |
|
"Lowrider" <lowrider@meyl.fo> skrev i en meddelelse
> Hey
>
> Er der nogen der ved hvordan en sådan dims skal monterest på en
> Aprilia RS50
> jeg kan nemlig ikke få min at fungerer, er købt fra Protuna,, jeg tror
> at farverne ikke passer, de siger at kablet skal være White/Red, men
> det er den der skuller for maskinen
den røde ledning fra begrænseren skal på den ledning som kommer fra føleren
ved svinghjulet.. det burde være rimelig nemt at finde...
og den sorte skal selvfølgelig bare på stel..
Mads.
| |
Lowrider (24-06-2001)
| Kommentar Fra : Lowrider |
Dato : 24-06-01 13:30 |
|
Føleren ved svinghjulet ??? hvordan ser den ud. ?
Der kommer 3 ledninger fra svinghjulet, 1 Grøn, 1 Rød og 1 hvid, de
går alle sammen til tændings spolen, den der går til tændingsrøret. Så
kommer der 1 gul og denne er hvist til lys osv.
Hvor forbinder jeg den røde ledning ??
lowrider
"MADS POULSEN" <mads-poulsen@get2net.dk> wrote in message news:<TGaZ6.214$Mh1.17182@news.get2net.dk>...
> "Lowrider" <lowrider@meyl.fo> skrev i en meddelelse
> > Hey
> >
> > Er der nogen der ved hvordan en sådan dims skal monterest på en
> > Aprilia RS50
> > jeg kan nemlig ikke få min at fungerer, er købt fra Protuna,, jeg tror
> > at farverne ikke passer, de siger at kablet skal være White/Red, men
> > det er den der skuller for maskinen
>
> den røde ledning fra begrænseren skal på den ledning som kommer fra føleren
> ved svinghjulet.. det burde være rimelig nemt at finde...
>
> og den sorte skal selvfølgelig bare på stel..
>
> Mads.
| |
Lowrider (24-06-2001)
| Kommentar Fra : Lowrider |
Dato : 24-06-01 13:36 |
|
Der står på min vejledning at den ledning jeg skal have fadt i, går
mellem STATOR og CDI,, hvad er en CDI,, på dansk ???
lowrider
"MADS POULSEN" <mads-poulsen@get2net.dk> wrote in message news:<TGaZ6.214$Mh1.17182@news.get2net.dk>...
> "Lowrider" <lowrider@meyl.fo> skrev i en meddelelse
> > Hey
> >
> > Er der nogen der ved hvordan en sådan dims skal monterest på en
> > Aprilia RS50
> > jeg kan nemlig ikke få min at fungerer, er købt fra Protuna,, jeg tror
> > at farverne ikke passer, de siger at kablet skal være White/Red, men
> > det er den der skuller for maskinen
>
> den røde ledning fra begrænseren skal på den ledning som kommer fra føleren
> ved svinghjulet.. det burde være rimelig nemt at finde...
>
> og den sorte skal selvfølgelig bare på stel..
>
> Mads.
| |
MADS POULSEN (24-06-2001)
| Kommentar Fra : MADS POULSEN |
Dato : 24-06-01 17:39 |
|
"Lowrider" <lowrider@meyl.fo> skrev i en meddelelse
> Der står på min vejledning at den ledning jeg skal have fadt i, går
> mellem STATOR og CDI,, hvad er en CDI,, på dansk ???
ved ik hvad stator er... cdi = coil detection ignition.
spole-følings-tænding.. Den føler på svinghjulet, hvornår stemplet er ved
tændingspunkt..
ud for svinghjulet sidder en lille plastik-firkantet-ting, med et stykke
metal som næsten rører svinghjulet.. denne dims er cdi-føleren! der går én
ledning fra den, hen til en anden box som hedder cdi-boksen. den får besked
fra føleren om hvornår det er tid til gnist, og sender denne impuls videre
til tændspolen, som genererer en højspænding ned til tændrøret..
sæt den røde ledning fra begrænseren til den ene ledning fra "føleren", den
sorte til stel..
En ting som kan være et problem: er at rs50´eren simpelthen ikke kører med
CDI-tænding.. kunne være en mulighed, som gør at du ikke KAN bruge en
fart-begrænser..
find lige ud af om den bruger CDI, og gør den det, følg min instruktion.
Mads.
| |
Fætter Højben (24-06-2001)
| Kommentar Fra : Fætter Højben |
Dato : 24-06-01 17:56 |
|
> sorte til stel..
Sort ledning er næsten altid minus i elektronik.
Stellet er ofte minus i biler.
> En ting som kan være et problem: er at rs50´eren simpelthen ikke kører med
> CDI-tænding.. kunne være en mulighed, som gør at du ikke KAN bruge en
> fart-begrænser..
> find lige ud af om den bruger CDI, og gør den det, følg min instruktion.
>
> Mads.
>
>
RS50 _har_ CDI. I hvertfald den nyværende og foregående model. Det kan godt
være at meget gamle ikke har.
| |
Lowrider (24-06-2001)
| Kommentar Fra : Lowrider |
Dato : 24-06-01 18:01 |
|
Det er jeg glad for at høre Fætter Højben, men kan du sige mig hvor jeg
finder denne, eller bedre endnu, hvor finder jeg den ledning som jeg skal
tilslutte en hastighedsbegrænser til, og hvilken farve.
lowrider
"Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> skrev i en meddelelse
news:TXoZ6.145$S42.19180@news.get2net.dk...
> > sorte til stel..
>
> Sort ledning er næsten altid minus i elektronik.
>
> Stellet er ofte minus i biler.
>
> > En ting som kan være et problem: er at rs50´eren simpelthen ikke kører
med
> > CDI-tænding.. kunne være en mulighed, som gør at du ikke KAN bruge en
> > fart-begrænser..
> > find lige ud af om den bruger CDI, og gør den det, følg min instruktion.
> >
> > Mads.
> >
> >
>
> RS50 _har_ CDI. I hvertfald den nyværende og foregående model. Det kan
godt
> være at meget gamle ikke har.
>
>
| |
Allan Anonym Nielsen (25-06-2001)
| Kommentar Fra : Allan Anonym Nielsen |
Dato : 25-06-01 20:15 |
|
Lowrider <lowrider@meyl.fo> wrote in message
news:9h56d0$4ss$1@news.inet.tele.dk...
> Det er jeg glad for at høre Fætter Højben, men kan du sige mig hvor jeg
> finder denne, eller bedre endnu, hvor finder jeg den ledning som jeg skal
> tilslutte en hastighedsbegrænser til, og hvilken farve.
>
> lowrider
>
jeg gentager lige:
Spørg på de boards du finder her:
http://www.aprilia.highspeedzone.com/
Der kan de helt sikkert hjælpe dig.
| |
RpR (25-06-2001)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 25-06-01 21:35 |
| | |
RpR (24-06-2001)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 24-06-01 18:08 |
|
> ved ik hvad stator er... cdi = coil detection ignition.
Det står nu for Capacitor Discharge Ignition og går ud på at en spole bliver
ladet op af svinghjulet og så styrer CDI enheden hvornår den bliver sendt
afsted. Men det er rigtigt nok som du siger at der sidder et mærke som en
lille pickup-coil holder øje med om kommer forbi.
> En ting som kan være et problem: er at rs50´eren simpelthen ikke kører med
> CDI-tænding.. kunne være en mulighed, som gør at du ikke KAN bruge en
> fart-begrænser..
> find lige ud af om den bruger CDI, og gør den det, følg min instruktion.
Alle de udgaver af minarelli's AM6 motor jeg har set har haft CDI.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
MADS POULSEN (26-06-2001)
| Kommentar Fra : MADS POULSEN |
Dato : 26-06-01 15:17 |
|
"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> > ved ik hvad stator er... cdi = coil detection ignition.
>
> Det står nu for Capacitor Discharge Ignition og går ud på at en spole
bliver
> ladet op af svinghjulet og så styrer CDI enheden hvornår den bliver sendt
> afsted. Men det er rigtigt nok som du siger at der sidder et mærke som en
> lille pickup-coil holder øje med om kommer forbi.
hmm.. en SPOLE som ligefrem bliver ladet op? lyder lidt skørt..! DET ville
nu være den Capacitor som du snakker om..
spole: lang ledningstråd som er snoet om en kerne.. plejer du at lade dine
ledninger op? nope.. spolen forstærker spændingen op i det øjeblik cdi
boksen slippen strømmen(12v) til tændspolen.! som bliver forstærket op til
ca. 5000v - ud i tændrøret.. gnist på 1cm=10000V.!¨
fartbegrænseren: en kondensator.. kondensatorer virker ved at den kun leder
strøm når den er fuldt opladt. Når vi sætter den mellem coil´en og stel,
leder den når coil´en har sendt nok impulser ud og dermed har ladet
kondensatoren helt op.. når kondensator er ladet helt op med de mange
impulser, "dræber" den de næste pulser med stellet (-)..!
når der er dræbt, leder den ikke mere, og sådan fortsætter det indtil man
fjerner den fra stel.
så... det passer vist ikke helt..
Mads
| |
RpR (26-06-2001)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 26-06-01 16:38 |
|
> hmm.. en SPOLE som ligefrem bliver ladet op? lyder lidt skørt..! DET ville
> nu være den Capacitor som du snakker om..
> spole: lang ledningstråd som er snoet om en kerne.. plejer du at lade dine
> ledninger op? nope.. spolen forstærker spændingen op i det øjeblik cdi
> boksen slippen strømmen(12v) til tændspolen.! som bliver forstærket op til
> ca. 5000v - ud i tændrøret.. gnist på 1cm=10000V.!¨
> fartbegrænseren: en kondensator.. kondensatorer virker ved at den kun
leder
> strøm når den er fuldt opladt. Når vi sætter den mellem coil´en og stel,
> leder den når coil´en har sendt nok impulser ud og dermed har ladet
> kondensatoren helt op.. når kondensator er ladet helt op med de mange
> impulser, "dræber" den de næste pulser med stellet (-)..!
> når der er dræbt, leder den ikke mere, og sådan fortsætter det indtil man
> fjerner den fra stel.
> så... det passer vist ikke helt..
Jeg vil slet ikke gøre mig klog på hvordan elektronikken virker, det er jeg
sq ikke ret sej til, men jeg ved at det hedder en Capacitor Discharge
Ignition..
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
Lowrider (26-06-2001)
| Kommentar Fra : Lowrider |
Dato : 26-06-01 09:04 |
|
Problemet er løst, Kablet var Rød, og det fungerer.
Men i skal have tak for alle de gode input
lowrider
"Lowrider" <lowrider@meyl.fo> skrev i en meddelelse
news:3e4ad852.0106231422.5f6e82c1@posting.google.com...
> Hey
>
> Er der nogen der ved hvordan en sådan dims skal monterest på en
> Aprilia RS50
> jeg kan nemlig ikke få min at fungerer, er købt fra Protuna,, jeg tror
> at farverne ikke passer, de siger at kablet skal være White/Red, men
> det er den der skuller for maskinen
>
> Hjælp
> mvh
> Lowrider
| |
Allan Anonym Nielsen (26-06-2001)
| Kommentar Fra : Allan Anonym Nielsen |
Dato : 26-06-01 11:50 |
|
Lowrider <lowrider@meyl.fo> wrote in message
news:9h9fn8$5np$1@news.inet.tele.dk...
> Problemet er løst, Kablet var Rød, og det fungerer.
>
> Men i skal have tak for alle de gode input
>
Kan du ikke fortælle lidt om dine erfaringer? Hvor har du kontakten til at
slå det af og på? Kan du fx skifte mens du kører? Hvordan virker det i
praksis?
Kan du sammenligne med en normal begrænset RS fra fabrikken? Er der bedre
optræk, når der kun er en elektronisk begrænser?
| |
jabbe (18-08-2001)
| Kommentar Fra : jabbe |
Dato : 18-08-01 13:46 |
|
Nu er det jo så godt med den hastigheds regulator men virker den?????
Jeg selv har en Aprilia AREA51 og skal meget snart have sådan en fætter
på(den er bestilt)
Er der nogen af jer der ude på det store net der har erfaringer med
MALOSSI???
Jabbe
AreA51
| |
|
|