er gnupg signerede tekster juridisk gyldig~
Fra : hygum

Dato : 22-10-06 21:31

det er vældig populært med TDC's statsligt støttede digitale
signatur, men såvidt jeg kan læse på TDC's hjemmeside om kravene til
en digital signatur, så opfylder GnuPG disse krav. Og jeg har endda
fundet ud af, at jeg har det på min egen dejlige server.

Men nu er problemet, kan jeg lade mine kunder underskrive bilag til mig
ved hjælp af "egne" gnupg-nøgler, der opfylder de førnævnte krav
til en digital signatur? Eller er en digital signatur først juridisk
gyldig (dvs. ligestillet med TDC's digitale signatur), når en
offentligt instans eller en instans som TDC har oprettet nøglen?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-10-06 21:51

Den 22-10-06 22.30 skrev hygum følgende:

> Men nu er problemet, kan jeg lade mine kunder underskrive bilag til mig
> ved hjælp af "egne" gnupg-nøgler, der opfylder de førnævnte krav
> til en digital signatur?

Hvis du ikke skal opfylde krav over for tredjemand, så bestemmer du helt
og holdent selv, hvad du vil kræve. En mail uden kryptering/signering
kan i og for sig være rigelig

> Eller er en digital signatur først juridisk gyldig

Juridisk er enhver måde at indgå aftaler på gyldig. Det kan være
mundtligt, skriftligt via en mail eller via røgsignaler. Og en
underskrift kan for den sags skyld bestå af et "x".

Dog kan en aftalepartner forlange mere sikkerhed, fx i form af en
digital signatur, der opfylder visse krav. Og ligeledes kan tredjemand
stille større krav, hvis man skal dokumentere aftalen overfor denne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Liden Tue kan vælte stort læs: Dansk verdensmester i brydning...