Driver til One-Tech 4,5 Gb UW HD IBM ext. ~
Fra : Madsen

Dato : 23-06-01 22:26

Hej,

Min søsters Mac er gået ned og har ikke adgang til driveren til
den eksterne harddisk fordi hun kun har fået den på en diskette,
og der er ikke diskettedrev i en G4. (Smart.)
Vi har været inde på producentens hjemmeside og det ser ud
som om at man skal betale for at hente en driver. Det kan sgu
da ikke passe, kan det?

Er der nogen der ligger inde med en driver til en sådan harddisk
og evt. gider at sende den til dk.binaer, eller noget i den stil?
(Se navnet på den i subject.)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-06-01 23:18

In article <9h31h9$8af$1@egon.worldonline.dk>,
"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote:

> Er der nogen der ligger inde med en driver til en sådan harddisk
> og evt. gider at sende den til dk.binaer, eller noget i den stil?

Hvorfor bruger i ikke Apples diskværktøj?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-06-01 23:37

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev:

> Hvorfor bruger i ikke Apples diskværktøj?

Jeg ved intet om Mac. Min søster har bare skrevet til mig at hun
ikke kan få kontakt med disken fordi hun tilsyneladende mangler
den driver som var installeret fra forhandlers side, da hun fik den.
Hun har den driver liggende på en diskette, men kan så ikke få
den installeret fordi hun ingen diskettedrev har. Hun spørger så
om jeg evt. ville kunne pakke den ud på min PC og så sende
indholdet til hende i e-mail og så var det jeg tænkte, at skidtet
da må kunne downloades et sted.

Der ligger allerede data på disken, men hun kan ikke komme i
kontakt med den.

Det er en G4 hvor der så er installeret SCSI-kort hvorpå der er
monteret denne One disk plus en scanner og Jazz-disk. Så vidt
jeg ved, så kan hun få kontakt med scanner og jazz.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-01 02:13

Hej Madsen

Bed hende hente det lille kontrolpanel 'Mt.Everything'. Den har en
universaldriver til stort set alt. Mt. Everything er gratis, og den er
ganske udmærket. Den kan også mounte diske, der ikke er tændt ved
opstart, men først tændes senere. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=3043/mt-everything-ppc-155.sit>.
Hun skal så åbne kontrolpanelet og vælge 'Options'->'Use Mt. Everything
Driver'. Gemme og klikke på 'Mount', - så kommer disken op på
skrivebordet.

Det vil ikke være nogen god idé at du pakker den ud på din PC, da det
vil ødelægge driver og andet, der er på disketten, hvis du i det hele
taget kan læse mac disketter på din PC. - Jeg går ud fra, du ikke har
fx. MacDrive2000 på din maskine. Men hvis du har, kan du også læse Mac
disketter og du vil så kunne pakke hele disketten med Aladdin DropStuff
5.0 eller nyere og sende hende det hele som vedhæftet fil til en mail,
så hun selv kan pakke det ud med den Aladdin Expander, der automatisk
installeres på en Mac.

En anden løsning for hende er, hvis hun kan finde en SilverLining 2.2.2
kontrolpanel. - Den kan det samme som Mt. Everything, men kan være lidt
mere vanskelig at styre. Hun må ikke bruge tidligere versioner af
SilverLining, da de vil ødelægge hendes interne harddisk. Kun version
2.2.2 er G3/G4 kompatibelt.

Hvis hun mod forventning ikke kan mounte den med Mt. Everything, så kan
du få hende til at sende en mail til mig off-list, så skal jeg sende
hende SilverLining 2.2.2, da den tilsyuneladende ikke længere er på
LaCies hjemmesider.

mvh. Erik Richard

Madsen wrote:

> [...]
> monteret denne One disk plus en scanner og Jazz-disk. Så vidt
> jeg ved, så kan hun få kontakt med scanner og jazz.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 10:13

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]

> Hun skal så åbne kontrolpanelet og vælge 'Options'->'Use Mt. Everything
> Driver'. Gemme og klikke på 'Mount', - så kommer disken op på

Okay. Et andet problem (ud af flere) er, at hun heller ikke kan udpakke
sit-filer pt. og så er man da først lost og specielt på en Mac.
Den siger at DropStuff ikke findes og hun har prøvet at hente den nyeste
Stuffit Expander og den siger også at DropStuff ikke findes, selvom den
er installeret. Bøvl og ballade.

> [...]
> 5.0 eller nyere og sende hende det hele som vedhæftet fil til en mail,
> så hun selv kan pakke det ud med den Aladdin Expander, der automatisk

Så er det derfor det ikke virkede med vores lille forsøg i aftes!
Hun sendte mig følgende drivere, som hun så altså ikke selv kan pakke ud
på nuværende tidspunkt:

IomegaWare Install.
Silverlining 5.8.3 Updater
SW 3.24.3 Installer.

Jeg har udelukkende Stuffit Expander installeret på min PC og det gik så
altså ikke. Hun kunne ikke åbne filerne efter de havde været "igennem mig."
Det vil sige jeg skal have fat i det her MacDrive2000? Det har jeg aldrig
hørt om. Jeg har godt nok også et program der hedder TransMac V3.1
installeret, men det prøvede jeg ikke i aftes. Måske kunne det også have
gjort det. (?)

> [...]
> mere vanskelig at styre. Hun må ikke bruge tidligere versioner af
> SilverLining, da de vil ødelægge hendes interne harddisk. Kun version

Okay. Det vil jeg foreslå hende.

> [...]
> du få hende til at sende en mail til mig off-list, så skal jeg sende
> hende SilverLining 2.2.2, da den tilsyuneladende ikke længere er på

Tak for tilbudet Erik :)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 12:37

> [...]

> Den siger at DropStuff ikke findes og hun har prøvet at hente den nyeste
> Stuffit Expander og den siger også at DropStuff ikke findes, selvom den

Enten skyldes det at hendes filemapping (der accocierer downloaded
filer) eller skrivebords databasen (mac'ens svar på registrerings
databasen) er defekt.

Skrivebords databasen kan genopbygges ved at at hun holder "æble+alt"
nede under opstart, indtil hun mødes af en dialog, der spørger om hun
vil genopbygge skrivebord databasen, her skal hun bare klikke ja/ok og
vente på at den er genopbygget. Hun kan ikke bruge mac'en i mellemtiden.
Hvis hendes diske er store og indholder mange programmer, kan det tage
temmligt langt tid, dvs over en halv time.

Hvis ikke det hjælper, skal hun finde Stuffit Expander på harddisken,
den er der sansynligvis med mindre hun har fået slette den. (alternativt
kan hun geninstalere den fra hendes installations CD). Spørg efter
vejledning her i gruppen hvis det er nødvendigt.

Bed hende trykke "æble+F" i Finder (skrivebordet), så vil programmet
"Find" eller "Sherlock" afhængig af hvilket OS version hun bruger åbnes.

Her skal hun skrive "stuffit" så hun kan lokalisere programmet "Stuffit
Expander"

Derefter åbner hun Stuffit Expander, trykker "æble+E" og navigerer til
de filer hun skal pakke ud. Når hun har fundet filen klikker hun
"Expand" i dialogen. Så skulle filen blive pakket ud.

Hendes file-mapping kan evt. genoprettes ved, at hun i Stuffit Expander
vælger:

"Edit" -> "Prefereces", i rulleskakten til venstre vælger hun "Internet"
og klikker på "Use Stuffit Expander for alle available types", klick
derefter ok og afslut Stuffit Expander.

Hvis ikke det hjælper hende: bed hende kigge ind i dk.edb.mac.

> Jeg har udelukkende Stuffit Expander installeret på min PC og det gik så
> altså ikke. Hun kunne ikke åbne filerne efter de havde været "igennem mig."

Det skyldes, at de har været pakket ud til en disk der ikke understøtter
recurse grene, hvilket ingen af FAT formaterne gør. Windows NT's format
NTFS understøtter recusegrene lige som Mac'ens egne formater, HFS og
HFS+.
Når en mac fil ender på en FAT disk smider windows recurcegrenen ud og
nøjes med at beholde datagrenen.

Hvis der er tale om et dokument (text) er ulykken ikke større end at man
kan tilføje en extension så windows kan identificere filen. Andre
oplysninger fra recursegrenen som oprettelses-dato, modifikations-dato,
creator osv. har ikke den store betydning under windows.

Hvis der er tale om et program eller andre filer med binær eksekverbar
kode er filen dog ødelagt for altid men mindre man er ekvibrilist med en
hex-editor - det er hvad der skete for dig efter udpakningen.

Når man bruger .sit, .hqx og .bin (macbinary) til at pakke og komprimere
filer på mac'en skyldes det at disse bibeholder recucegrenen. .zip, .gz
og .tar kan ikke bruges.
Hvis man sender en mac fil via internettet uden at pakke den i et af de
ovennævnte formater forsvinder recursegrenen også.

> Det vil sige jeg skal have fat i det her MacDrive2000? Det har jeg aldrig
> hørt om.

Det er et kommercielt program, der lader dig mounte og formatere HFS og
HFS+ diske _direkte_ i windows så du kan læse og skrive til dem på lige
fod med alle andre diske. Der findes en demo på nettet.

> Jeg har godt nok også et program der hedder TransMac V3.1
> installeret, men det prøvede jeg ikke i aftes. Måske kunne det også have
> gjort det. (?)

Problem er at Transmac nok lader dig læse filer fra HFS diske, men du
kan ikke mounte dem under windows så Stuffit Expander kan skrive til
HFS-disken direkte.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-01 18:06

Hej Madsen

Madsen wrote:

> [...]
> Den siger at DropStuff ikke findes og hun har prøvet at hente den nyeste
> Stuffit Expander og den siger også at DropStuff ikke findes, selvom den

Bed hende hente både Aladdin DropStuff 6.0.1 og Aladdin Expander 6.0.1 direkte fra
www.aladdinsys.com.

Før hun installerer dem, skal hun åbne mappen 'Udvidelser' og slette 'StuffIt Engine™' og
'StuffIt Engine™ Powerplug'. Der er en fejl i StuffIt Engine™, der gør, at den ikke altid
bliver udskiftet ved installering af nyere version. Få hende til at installere DropStuff
først og derefter StuffIt Expander. Efter installation _skal_ hun genstarte. Så vil hun
også kunne udpakke .sit filer. Få hende til de første par gange at trække evt. .sit filer
til Aladdin Expander ikonet på skrivebordet.

> Så er det derfor det ikke virkede med vores lille forsøg i aftes!
> Hun sendte mig følgende drivere, som hun så altså ikke selv kan pakke ud
> [...]

Ja, ved at du pakker dem ud, så mistes 'resourceforken', så programmet ikke længere kan
bruges på en Mac.

Hun må UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER BRUGE SILVERLINING 5.8.3 PÅ EN G3/G4, - det vil
ødelægge harddisken!!! - Den eneste version, hun må bruge er Silverlining Lite 2.2.2.

> [...]
> hørt om. Jeg har godt nok også et program der hedder TransMac V3.1
> installeret, men det prøvede jeg ikke i aftes. Måske kunne det også have

Begge programmer - MacDrive2000 og TransMac er kun beregnet til at kunne mounte og læse
Mac diske, disketter og CD Rom. Og ved at ku kan læse fx. en Mac formatteret diskette, så
kan du også pakke hele disketten, og du vil samtidig kunne overføre tekstfiler til en Mac
formatteret diskette, uden en formattering først.

Prøv fx. at søge på Versiontrackers PC sider med søgeordet 'mac', så kommer der en hel
del hjælpeværktøjer frem - også andre end dem, jeg har nævnt. Tucows PC sider har også en
hel del Mac værktøjer til både konvertering og brug med Mac enheder.

> Okay. Det vil jeg foreslå hende.

> Tak for tilbudet Erik :)

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 18:51

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Madsen wrote:

[Forsøg med udpakning af Mac-filer på en PC]

> Ja, ved at du pakker dem ud, så mistes 'resourceforken', så programmet
> ikke længere kan bruges på en Mac.

Jeg sad også og rodede med det i aftes i StuffitExpander for PC, for
her er der en indstilling der onhandler det her med resouce-forken,
hvad pokker det så end skal betyde.
Hvis man stiller det her på en bestemt måde, kan man så mon ikke
udpakke en sit-fil som kan læses på en Mac?
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/resource_fork.gif>

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-01 03:29

Hej igen Madsen

Madsen wrote:

> Jeg sad også og rodede med det i aftes i StuffitExpander for PC, for
> her er der en indstilling der onhandler det her med resouce-forken,
> hvad pokker det så end skal betyde.

Det betyder, at fx. Mt. Everything kontrolpanelet populært sagt består af 2
datagrupper, - en resourcegruppe + en datagruppe, hvor et tilsvarende PC
kontrolpanel kun består af en datagruppe.

> Hvis man stiller det her på en bestemt måde, kan man så mon ikke
> udpakke en sit-fil som kan læses på en Mac?
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/resource_fork.gif>

Marker den til venstre, - "When a file...". Og jeg mener at i 'Modification'
skal du ikke ændre noget.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 07:14

In article <9h35lq$acs$1@egon.worldonline.dk>,
> [...]

> ikke kan få kontakt med disken fordi hun tilsyneladende mangler
> den driver som var installeret fra forhandlers side, da hun fik den.

Har hun lige flyttet disken over i en anden Mac, eller lignende?

Der skal ikke ligge nogen driver i systemmappen for at disken fungerer.

Kunne du ikke overtale din søster til at kigge ind i gruppen selv? Det
vil gøre det noget nemmere at fejlsøge.

Vi skal nok lade være med at grine (alt for meget) af hende

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 10:13

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev:

> Har hun lige flyttet disken over i en anden Mac, eller lignende?

Nej, Mac'en har været gået totalt ned og hun har formateret den
interne disk og installeret det hele forfra. Hun kan bare ikke få
kontakt med den eksterne og hun tror så det er fordi hun mangler
den driver, men hvad ved jeg...

> Der skal ikke ligge nogen driver i systemmappen for at disken fungerer.
> Kunne du ikke overtale din søster til at kigge ind i gruppen selv? Det
> vil gøre det noget nemmere at fejlsøge.

Jeg kan prøve at foreslå hende det. Godt nok er hun ikke vant til
nyhedsgrupper, men det kan da være at man kan lokke hende i et
tilfælde som dette hvor hun sidder og bander og svovler over skidtet.

> Vi skal nok lade være med at grine (alt for meget) af hende

Du skal behandle min søster ordentligt, hvis hun endelig drister sig
herind ;)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 11:34

In article <9h4b5p$ccd$2@egon.worldonline.dk>,
> [...]

> interne disk og installeret det hele forfra. Hun kan bare ikke få
> kontakt med den eksterne og hun tror så det er fordi hun mangler

Prøv at få hende til at åbne Apples Diskværktøj, og se om hun kan se sin
externe disk deri. Hvis, så kan hun vælge opdater driver derfra, eller
trykke æble-M, og se om disken dukker op på skrivebordet.

> Jeg kan prøve at foreslå hende det. Godt nok er hun ikke vant til
> nyhedsgrupper, men det kan da være at man kan lokke hende i et
> tilfælde som dette hvor hun sidder og bander og svovler over skidtet.

Hun kan sikkert få en del underholdning ud af at læse med her, og hvem
ved, hun kan måske ogspå lære os noget.

> Du skal behandle min søster ordentligt, hvis hun endelig drister sig
> herind ;)

Lover på æresord

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 12:37

> Du skal behandle min søster ordentligt, hvis hun endelig drister sig
> herind ;)

hvis hun er lækker og single skal vi (jeg) nok behandle hende
overodenligt pænt. Det kræver selvfølgelig at hun lige poster et billede
i afklædt tilstand for at vi (jeg) kan afgøre det

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 13:07

"Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> skrev:

> hvis hun er lækker og single skal vi (jeg) nok behandle hende
> overodenligt pænt. Det kræver selvfølgelig at hun lige poster et billede
> i afklædt tilstand for at vi (jeg) kan afgøre det

In your dreams! ;)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Christian Bech

Dato : 25-06-01 00:57

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> hvis hun er lækker og single skal vi (jeg) nok behandle hende
> overodenligt pænt. Det kræver selvfølgelig at hun lige poster et billede
> i afklædt tilstand for at vi (jeg) kan afgøre det

Men ikke længere at hun har en ejerlejlighed?

--
Christian
http://www.daimi.au.dk/~cwb/ - nu med links

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 24-06-01 11:54

> Der skal ikke ligge nogen driver i systemmappen for at disken fungerer.

Næ, men det skal der til gengæld på SCSI-kortet. Er der blevet "pillet"
ved det, skal det muligvis flashes. Kig efter utilities på One´s
hjemmeside.

Hilsen
Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-01 17:45

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Har hun lige flyttet disken over i en anden Mac, eller lignende?

Hvis du læser det originale indlæg, så vil du se, at der er tale om en
_ekstern_ SCSI disk og ikke en intern.

> Der skal ikke ligge nogen driver i systemmappen for at disken fungerer.

De fleste eksterne SCSI harddiske _kræver_ en driver, da det er de færreste
af dem, der er direkte Apple ROM kompatible.

Bl.a. både OneTechs og LaCies eksterne SCSI diske _kræver_ en driver, - og
da især, hvis det er IBM værk, der sidder i dem. - Mens nogle få Quantum og
Seagate - Atlas V og Barracuda Ultra er Apple ROM kompatible - også i de
eksterne modeller, så her kræves ingen driver.

> Kunne du ikke overtale din søster til at kigge ind i gruppen selv? Det
> vil gøre det noget nemmere at fejlsøge.

For såvidt er der jo ikke tale om en fejl, men kun om et manglende stykke
software - en udv., der er nødvendig for at kunne læse disken.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 18:28

In article <3B3618E5.15BC414A@mail1.stofanet.dk>,

> De fleste eksterne SCSI harddiske kræver en driver, da det er de færreste
> af dem, der er direkte Apple ROM kompatible.

Driveren ligger i bootsektoren på harddisken.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 18:33

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Hvis du læser det originale indlæg, så vil du se, at der er tale om en
> _ekstern_ SCSI disk og ikke en intern.

Faktisk var min teori også at det var en driver til hendes SCSI-kort
hun mangler, for nu har hun prøvet forskellige programmer til at
mounte med, og ingen af den finder en eneste ting på SCSI-kæden.

Det ser bare sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/probe.gif>

Hun har kigget på fakturaen og der står følgende:
Adaptec 2903 SCSI PCI kort og hvad sker der så når man går ind og
søger på Adaptecs hjemmeside efter en driver til sådan et dyr?
Ikke en s... for det findes tilsyneladende ikke. :(

Skal der ikke installeres en driver til et monteret SCSI-kort i en MAC,
eller følger den driver med i styresystemet?

Og her er forøvrigt den fejl DropStuff kommer med,
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/nix.gif> men mon ikke det
hjælper når dit tidligere indlæg bliver efterprøvet med 6.01
versionen <news:3B361DF8.4CFD4105@mail1.stofanet.dk>
Det sender jeg lige ud til hende i hvert tilfælde.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-06-01 19:08

> [...]

> hun mangler, for nu har hun prøvet forskellige programmer til at
> mounte med, og ingen af den finder en eneste ting på SCSI-kæden.

Det er bare programmet SCSI Probe, ikke en driver.

> [...]
>
> Skal der ikke installeres en driver til et monteret SCSI-kort i en MAC,
> eller følger den driver med i styresystemet?

Jo det skal der. Der er sikkert blevet skrevet forkert på fakturaen, der
skulle nok have stået Adaptec APD-2930U SCSI PCI kort. Driveren til
dette findes på <
http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.html?cat=%2F
Product%2FAPD-2930U&prodkey=APD-2930U>

> [...]
> versionen <news:3B361DF8.4CFD4105@mail1.stofanet.dk>
> Det sender jeg lige ud til hende i hvert tilfælde.

Det kan være filen der er i stykker, kunne også være at nogle StuffIt
udvidelser er slået fra, sikkert det sidste.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 19:17

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> skrev:

> Det er bare programmet SCSI Probe, ikke en driver.

Jo, jo det ved jeg godt, men den skal vel vise hvad der sidder på SCSI-
kortet, hvis der ellers havde været "hul igennem" den vej?

> Jo det skal der. Der er sikkert blevet skrevet forkert på fakturaen, der
> skulle nok have stået Adaptec APD-2930U SCSI PCI kort. Driveren til
> [...]

Det er muligt. Jeg tror jeg lader hende prøve denne i stedet. Nu kan
der vel ikke gå totalt kage i systemet hvis det ikke er den allligevel?
Er den nem at fjerne igen?

> Det kan være filen der er i stykker, kunne også være at nogle StuffIt
> udvidelser er slået fra, sikkert det sidste.

Det kan snildt være tilfældet, men hun har altså en del erfaring med
Mac's og har tit geninstalleret systemet uden lignende problemer.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 19:34

In article <9h5ar1$sa0$1@egon.worldonline.dk>,
"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote:

> Jo, jo det ved jeg godt, men den skal vel vise hvad der sidder på SCSI-
> kortet, hvis der ellers havde været "hul igennem" den vej?

Ja.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-06-01 20:09

Madsen <madsens@whomail.dk> wrote:

> Det er muligt. Jeg tror jeg lader hende prøve denne i stedet. Nu kan
> der vel ikke gå totalt kage i systemet hvis det ikke er den allligevel?
> Er den nem at fjerne igen?

Jeps, det er blot et kontrol panel, der kan slås fra i udvidelse kontrol
eller bare slettes.

> Det kan snildt være tilfældet, men hun har altså en del erfaring med
> Mac's og har tit geninstalleret systemet uden lignende problemer.

Jo, men kunne søster ikke måske have pillet lidt for meget i udvidelses
kontrol panelet?

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 20:40

> Jeps, det er blot et kontrol panel, der kan slås fra i udvidelse kontrol
> eller bare slettes.

Okay. Jeg har hørt i min øresnegl at hun har slukket for i aften og
prøver lige igen i morgen. Jeg skulle hilse og sige tak til alle for hjælpen
og det siger jeg selvfølgelig også.

> Jo, men kunne søster ikke måske have pillet lidt for meget i udvidelses
> kontrol panelet?

Hvis hun bare minder det mindste om mig så jo, hun har sikkert pillet
lidt mere end godt er. (I computeren fostås.)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-01 03:42

Hej Madsen

At fjerne den igen, gør man blot ved at åbne udvidelsesmappen og trække den i
papirkurven og genstarte, så er den helt neutraliseret igen.

Madsen wrote:

> Det er muligt. Jeg tror jeg lader hende prøve denne i stedet. Nu kan
> der vel ikke gå totalt kage i systemet hvis det ikke er den allligevel?
> Er den nem at fjerne igen?

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 19:30

In article <1evivcn.114383c17wwwzpN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Jo det skal der.

Det er ikke nødvendigt med en driver for at Mac'en skal finde (og bruge)
kortet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-06-01 20:09

> Det er ikke nødvendigt med en driver for at Mac'en skal finde (og bruge)
> kortet.

(DOH!)
Nej det er jo rigtigt. Fantastisk hvad jeg kan finde på af historier,
jeg ender med at ligne...
For at gøre det ekstra bladet godt, så har jeg selv sådan et kort i

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 22:47

In article <1eviynd.1jzzvt5t2f859N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> For at gøre det ekstra bladet godt, så har jeg selv sådan et kort i

Hård week-end?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-06-01 19:41

> Hård week-end?

Passede 4 af de såkaldte rotter, så gæt engang

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-01 03:48

Hej Martin

Stop nu lige en halv! - Inden du gør 'Madsen' helt forvirret.

_Alle_ Adaptecs SCSI kort _kræver_ en driver for at virke, - så enkelt er
det! - Hvad andre mærker angår, så er det forskelligt, - nogle gør, andre
ikke.

Martin Edlich wrote:

> Det er ikke nødvendigt med en driver for at Mac'en skal finde (og bruge)
> kortet.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-06-01 19:41

> [...]
> det! - Hvad andre mærker angår, så er det forskelligt, - nogle gør, andre

Efter lige at have fået hjernen op på 5 omdrejninger, så kan jeg afsløre
at for den nævnte 2930 model bruges der ingen installérbar driver. Open
Firmware er din ven. Køb evt. selv et kort og se efter.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-01 03:38

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Det er bare programmet SCSI Probe, ikke en driver.

Rigtig, men hvis der er et SCSI kort installeret, så vil 'Probe' registrere
div. SCSI ID numre. uanset om der er noget tilsluttet eller ej.

> Jo det skal der. Der er sikkert blevet skrevet forkert på fakturaen, der
> skulle nok have stået Adaptec APD-2930U SCSI PCI kort. Driveren til
> [...]

Ja, hvis det er en 2930 Ultra, men den 'klassiske 3906 hed oprindelig 2903.
Jeg var selv på et tidspunkt ved at købe en brugt 2903 for at få en ekstra
kæde på min G3'er, men jeg fandt en billigere løsning.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-06-01 19:41

> Rigtig, men hvis der er et SCSI kort installeret, så vil 'Probe' registrere
> div. SCSI ID numre. uanset om der er noget tilsluttet eller ej.

Der er ingen grund til at gentage andre selvom man er ivrig over sin
opdagelse. Amerika er heller ikke sjovt som Columbus' opdagelse så mange
år efter vores kære forfædre.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 19:18

In article <9h588k$qrh$1@egon.worldonline.dk>,
> [...]

> hun mangler, for nu har hun prøvet forskellige programmer til at
> mounte med, og ingen af den finder en eneste ting på SCSI-kæden.

Så havde hun altså ikke kontakt til Jazz-drev og scanner alligevel.

> Det ser bare sådan her ud:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/probe.gif>

Prøv at få hende til at se om kortet sidder ordentligt fast.
Fungerede det før hun formatterede disken? Hvorfor gjorde hun forresten
det?

> [...]
>
> Skal der ikke installeres en driver til et monteret SCSI-kort i en MAC,
> eller følger den driver med i styresystemet?

Har du aldrig hørt om Plug and Play?

> [...]
> versionen <news:3B361DF8.4CFD4105@mail1.stofanet.dk>
> Det sender jeg lige ud til hende i hvert tilfælde.

Hun skal gå ind på Alladins hjemmeside, og hente en af de versioner, der
ikke behøver Stuffit til at åbne med. Lige nu prøver du at få hende til
at pakke det program ud hun skal bruge til at pakke ud med.

Hun kan også prøve at se om hun kan finde Expander på sin System CD,
eller en af de CD'ere der følger med til et internetabbonoment.

Når hun har installeret den (der ligger rent faktisk en på system
CD'en), så kan hun hente den version af Expander 6.0.1, der kun kræver
en ver 5.5 til at pakke ud med. Hun kan bruge denne link (måske):
<http://www.aladdinsys.com/cgi-bin/aspdl.cgi?expmachqx>

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 19:34

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev:

> Så havde hun altså ikke kontakt til Jazz-drev og scanner alligevel.

Nej det var en fejl at jeg fik sagt det. Faktisk troede jeg at jeg
havde nævnt i en tidligere tråd at jeg har taget fejl, men åbenbart
ikke. Sorry :}

> Prøv at få hende til at se om kortet sidder ordentligt fast.
> Fungerede det før hun formatterede disken? Hvorfor gjorde hun forresten
> det?

Det fungerede før hun formaterede, men Mac'en begyndte at blive
mere og mere ustabil og for noget tid siden kan jeg huske at hun
fortalte mig at den nok snart gik ned med et brag, og at hun ville
have taget backup over til den eksterne, inden det gik helt galt.
Her i sidste uge gik den så ned med "Bus-error" og forhandler
anbefalede at geninstallere. Det har jo så også hjulpet delvis for
den kan da i det mindste starte nu.
Noget tyder vel bare på at det er noget SCSI-halløj der har tvunget
den i knæ, selvom jeg ikke fatter at det kan få den til at gå kold når
den interne disk kører IDE.

> Har du aldrig hørt om Plug and Play?

Jo, jeg aner bare ikke om Macintosh har. Det er derfor jeg spørger
her.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 22:03

> Jo, jeg aner bare ikke om Macintosh har. Det er derfor jeg spørger
> her.

nu forsøger du at fornærme os PC'en har Plug and Pray, mac har Plug
and Play og har haft det i al fald siden system 7 fra 1990, og det
virker!

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 22:19

"Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> skrev:

> nu forsøger du at fornærme os

Fornærme? Næ nej ;)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 22:44

In article <9h5bqm$skt$1@egon.worldonline.dk>,
"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote:

> Her i sidste uge gik den så ned med "Bus-error" og forhandler
> anbefalede at geninstallere. Det har jo så også hjulpet delvis for
> den kan da i det mindste starte nu.

OK. Jeg overvejede bare om problemerne kunne skyldes at kortet muligvis
var defekt. En Bus-error betyder som regel at der er noget galt med
systemmappen.

> Noget tyder vel bare på at det er noget SCSI-halløj der har tvunget
> den i knæ, selvom jeg ikke fatter at det kan få den til at gå kold når
> den interne disk kører IDE.

Defekt hardware er aldrig en god ide at have siddende i maskinen.

Prøv at foreslå hende at åbne Apple Systemprofiler fra æblemenuen, og se
om hun kan finde kortet deri.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-01 04:12

Hej Madsen

Madsen wrote:

> [...]
> Her i sidste uge gik den så ned med "Bus-error" og forhandler
> anbefalede at geninstallere. Det har jo så også hjulpet delvis for

Iflg. billedet fra SCSIProbe, så bruger hun OS 9.0.4. Få hende tll at hente
opdateringen til 9.1. Det vil gøre den meget mere stabil. Opdateringen kan
hentes gratis på asu.info.apple.com under OS 9.1 opdateringer. Og hvis hun vil
have en fuld opgraderings CD, så kan hun bestille den på www.apple.dk. Den
koster kun 159kr.

> Noget tyder vel bare på at det er noget SCSI-halløj der har tvunget
> den i knæ, selvom jeg ikke fatter at det kan få den til at gå kold når
> den interne disk kører IDE.

Mac OS 9.0.x har to væsentlige fejl. Den ene er, at Finder og System er
dimensioneret for små, hvilket belaster hele systemet uforholdsmæssigt meget.
Det medfører ofte systemnedbrud med BUS-errors og Type 1, 2 og fejl. Og for
mange af den slags nedbrud får hele harddiskens filstruktur til at vakle. Det
hun bør gøre er at købe programmet DiskWarrior 2.1. Den kan lægge et helt nyt
filsystem på harddisken uden at slette data, - altså formattere disken uden at
slette indholdet. Den arbejder efter samme princip som Norton SpeedDisk, -
flytte og formattere, - flytte og formattere osv..

En anden væsentlig fejl på 9.0.x er, at der er en 'Temporary Folder', der ikke
tømmes ved genstart/opstart. Tilsidst vil den mappe (usynlig) fylde temmelig
meget, og den kan få systemet til at gå ned også. Hvis hun bliver ved med at
bruge OS 9.0.4 skal hun have fat i et lille utilityprogram 'AutoPurge'. Den
tømmer 'Temporary Folder automatisk ved genstart/opstart. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=7337/AutoPurge.sit>.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 22:03

> [...]

> Skal der ikke installeres en driver til et monteret SCSI-kort i en MAC,
> eller følger den driver med i styresystemet?

hvis der er tale om et PowerDomain kort skal hun ikke bruge en driver
idet det initialiseres af OpenFirmware (svarende til BIOS) under den
tidlige bootsekvens.

Fra : Madsen

Dato : 24-06-01 22:20

> [...]

> hvis der er tale om et PowerDomain kort skal hun ikke bruge en driver
> idet det initialiseres af OpenFirmware (svarende til BIOS) under den

Det ved jeg så ikke om det er og det tror jeg heller ikke at hun
gør, men hun har bestemt at kontakte ham forhandleren igen i
morgen. Han må da vide hvilke stumper der sidder i det han har
solgt, skulle man tro :)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-01 09:03

> [...]

> gør, men hun har bestemt at kontakte ham forhandleren igen i
> morgen. Han må da vide hvilke stumper der sidder i det han har

Hvis kortet er købt hos en mac forhandler er det sansynligvis en
PowerDomain udgave (se anden tråd hvor der blev spurgt om det hed
APD-2930U, ADP = Adaptec Power Domain)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-01 03:19

Hej Madsen

Madsen wrote:

> [...]
> hun mangler, for nu har hun prøvet forskellige programmer til at
> mounte med, og ingen af den finder en eneste ting på SCSI-kæden.

Få hende til at downloade denne driver. Det er godt nok til et 2906 kort,
men jeg mener også den virker på 2903 kortet.. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=75/2906_v13_driver.hqx>.

Så jo, der må mangle en driver til det kort.

> [...]
>
> Skal der ikke installeres en driver til et monteret SCSI-kort i en MAC,
> eller følger den driver med i styresystemet?

Jo, det skal der til alle PCI SCSI kort. Kun de præ-installerede på de lidt
ældre ikke B/W Mac'er behøver ikke en særskilt driver.

> [...]
> versionen <news:3B361DF8.4CFD4105@mail1.stofanet.dk>
> Det sender jeg lige ud til hende i hvert tilfælde.

Det ser ud, som om de udv. jeg nævnte 'StuffIt Engine™' og 'StuffIt Engine™
Powerplug' - ikke er installeret. Begge udv. kræves ved Aladdin DropStuff
og Aladdin StuffIt Expander 5.5 eller tidligere versioner. Så jeg tror, det
vil løses med ver. 6.0.1.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-06-01 06:33

In article <3B369F5E.8EAEDC8@mail1.stofanet.dk>,

> Jo, det skal der til alle PCI SCSI kort. Kun de præ-installerede på de lidt
> ældre ikke B/W Mac'er behøver ikke en særskilt driver.

Nej!

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-01 17:00

Hej Martin

Jo! _alle_ med undtagelse af APD (PowerDomaine) kortene. - Læs lige Adaptecs
tech notes. - Og hvorfor tror du ellers, der er en driver med til dem?

Martin Edlich wrote:

> Nej!

mvh. erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-06-01 17:47

In article <3B375FE9.7AC0541A@mail1.stofanet.dk>,

> Jo! alle med undtagelse af APD (PowerDomaine) kortene.

Først alle og så alligevel ikke. Kan du bestemme dig?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-01 01:34

Hej Martin

Når der henvises til et bestemt kort med typebetegnelse iflg. faktura, så er
det temmelig logisk at gå ud fra, at det passer, og ikke som visse her i
gruppen har gjort - at stille spørgsmålstegn ved, om nu der også ikke skulle
have stået dit eller dat.

Og så går jeg ud fra, at det er _den_ bestemte serie, det drejer sig om og
ikke et eller andet kort fra en helt anden serie, der arbejder efter helt
andre principper.

En anden ting, du heller ikke må glemme her, er, at hvis der står en
betegnelse på fakturaen, så er det den betegnelse, der er gældende iht.
Købelovens bestemmelser om fx. garanti m.v. Hvorfor tror du egentlig, de
fleste firmaer kører med et auto-faktureringssystem? - Mon ikke det skulle
være for at undgå forvekslinger? - Og når, der her har været tale om et
Adaptec 2903 kort, så går jeg ud fra, at det _er_ et 2903 kort og ikke et
hvilket som helst andet - 2916U, - APD-2930, - APD 2930U osv.....

Og for at gøre dig endnu mere forvirret -) - så findes der rent faktisk
_driver & controller_ software - også til PowerDomaine kortene! - Check
engang <ftp://ftp.adaptec.com>. - Hvordan vil du ellers fx. kunne bruge et
APD kort i fx. en beige G3, hvis du gerne vil have en hurtigere SCSI, end
den indbyggede?

- Og så er det altså stadig tilladt at bruge de små grå, selvom det har
været både weekend og Sct. Hans!

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-06-01 06:48

In article <3B37D874.6C1CA6BF@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> gruppen har gjort - at stille spørgsmålstegn ved, om nu der også ikke skulle

Kan du hevise til et sted på Adaptecs sider, hvor der står noget om et
2903-kort?

> Og for at gøre dig endnu mere forvirret -)

Jeg er skam ikke forvirret.

> - så findes der rent faktisk
> driver & controller software - også til PowerDomaine kortene! -
> Check engang <ftp://ftp.adaptec.com>.

Og du havde så tænkt dig at jeg skulle kigge samtlige foldere igennem?

> - Hvordan vil du ellers fx. kunne bruge et APD kort i fx. en beige
> G3, hvis du gerne vil have en hurtigere SCSI, end den indbyggede?

Jeg kan da fortælle dig hvordan jeg har gjort med alle de grå G3'ere jeg
har sat et APD-kort i:Jeg satte det i og tændte maskinen. Det var det
hele.

> - Og så er det altså stadig tilladt at bruge de små grå, selvom det har
> været både weekend og Sct. Hans!

Det er jeg glad for at du har indset.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-01 09:18

> [...]
> APD kort i fx. en beige G3, hvis du gerne vil have en hurtigere SCSI, end

Igen: driver er _ikke_ nødvendig i APD kortene, heller ikke i en Beige
G3 da de initialiaseres af OpenFirmware.

Fra : N/A

Dato : 30-06-01 19:02

Fra : Pete

Dato : 30-06-01 19:02

Hej Madsen og andre!

Ifølge http://home18.inet.tele.dk/madsen/probe.gif kan maskinen ikke finde
en SCSI bus, sandsynligvis pga. en manglende driver.

Inden nogle folk nu får sagt for mange kloge ting......

2903 _findes_, men figurerer af uforklarlige årsager ikke på Adaptecs side.
Driveren til kortet kan hentes her:

http://www.kiil.net/2903BDriver.sit (pak ud og læg i udvidelser og
genstart).

Og....

2903 + 2906 skal have en driver da de ikke har nogen firmware.

Alle Powerdomain kort skal ikke bruge nogen driver. Dog findes der et
kontrolpanel til at indstille kortet, men det er ikke nødvendigt for at
kortet kan fungere korrekt.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-07-01 01:10

In article <B763E0C7.CADC%pete@hldns.com>, Pete <pete@hldns.com> wrote:

> 2903 _findes_, men figurerer af uforklarlige årsager ikke på Adaptecs side.

Nu kan det være nok, nu spørger jeg sgu Adaptec.
Den eneste henvisning jeg kunne finde til produktet er denne:
<http://www.adaptec.com/worldwide/company/pressrelease.html?prodkey=09131
999>

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-07-01 02:13

In article <newsspam2-4ADC3A.02101401072001@vip01.news.tele.dk>,

> Nu kan det være nok, nu spørger jeg sgu Adaptec.

Og sikke et svar man får:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-01 09:40

> Jo, det skal der til alle PCI SCSI kort. Kun de præ-installerede på de lidt
> ældre ikke B/W Mac'er behøver ikke en særskilt driver.

vrøvl, hvis SCSI kortet har OF initialiseres det i den tidlige
bootsekvens (ellesr kan man ikke boote fra det). at der til mange af
disse kort også er softeware til at ændre indsstillinger har intet med
drivere at gøre.

PowerDomanin (ADP) 2930 _har_ OF

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 25-06-01 10:27

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Stop nu lige en halv! - Inden du gør 'Madsen' helt forvirret.

Jeg burde måske sige at du burde stoppe en halv inden du fylder ham med
for mange usandheder.

>_Alle_ Adaptecs SCSI kort _kræver_ en driver for at virke, - så enkelt er
>det!

Nix, nul, nej.

MVH
Martin

Fra : Madsen

Dato : 25-06-01 12:17

Jeg vil lige sige mange tak til alle for hjælpen. :))

I aftes fik min søster en e-mail fra forhandler hvor han fortalte at hun
godt kunne bruge den driver til Adaptec 2906, som nogle også har
foreslået, og da den blev installeret kom der straks "hul igennem" til
samtlige enheder på SCSI-bussen, så det var altså alligevel ikke
nødvendigt med en driver til den harddisk.

Problemet med Stuffit blev løst med tippet fra Erik med 'EngineT' og
'StuffIt EngineT Powerplug', så det virker nu også som det skal.

Mac'en kører nu på fuld skrue igen, men bliver i aften opraderet til
System 9.1 da de problemer der er nævnt i denne tråd:
<news:3B36ABC2.B31E86DF@mail1.stofanet.dk> - nøjagtig svarer
til de problemer hun har kæmpet med, med system 9.0.4.
Den kom nemlig ret jævnligt med BUS-errors og Type 1 og 2 fejl
og muligvis har den indirekte været skyld i at det hele gik i lås til
sidst.

Hyg jer i gode Mac-folk!

--
Mvh. Madsen