XJ600
Fra : Martin Pedersen

Dato : 23-06-01 21:42

Hej der

Jeg har en forespørgsel fra en kammerat ang. en XJ600.

Når han kører omkring 80 og slipper gassen ryster styret vildt men det
forsvinder igen når den kommer under 60.
Nogen der har nogen ideer om hvad årsagen til dette kan være?

På forhånd tak
Martin Pedersen

Fra : Armand

Dato : 23-06-01 23:25

Martin Pedersen <martintp@kom.auc.dk> skrev i en

> Når han kører omkring 80 og slipper gassen ryster styret vildt men det
> forsvinder igen når den kommer under 60.
> Nogen der har nogen ideer om hvad årsagen til dette kan være?

Det er et så ofte forekommnede fænomæn at det har sit helt eget navn:
"at wobble", eller i grelle tilfælde "tankslappers", og kan føre til
alt, lige fra "ubehagelig oplevelse" og til styrt (har selv oplevet en
kammerat forstuve sit højre håndled derved!).
Generelt er det et stelrelateret fænomæn; men oftest skyldes det en
dårlig affjedring af forgaflen, og/eller (=mest sandsynligt!) et dæk der
er dårligt nedslidt, og kun i sjældne tilfælde: et fordæk der ikke
harmonerer med bagdækket og/eller stelgeometrien!

Kig nøje på mønsterdybden tværs over 600'erens fordæk:
Skulle det ikke være tilfældet at der en mindst mønsterdybde akkurat på
hver side af midterrillen?? => Man har kørt med for lavt dæktryk og
dækket er blevet slidt spidst!

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 24-06-01 00:04

Hmm Armand, det ligner ikke dig at glemme noget så åbenlyst som
kronhovedlejerne.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 24-06-01 10:14

Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en
> Hmm Armand, det ligner ikke dig at glemme noget så åbenlyst som
> kronhovedlejerne.

Mnjaeh - da ikke omkring tankslappers??

Ellers kan jeg ½-redde ved at gøre opmærksom på at jeg skrev:
"stelrelateret"

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 24-06-01 16:18

Armand wrote:

> Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en
>
> Mnjaeh - da ikke omkring tankslappers??
>
> Ellers kan jeg ½-redde ved at gøre opmærksom på at jeg skrev:
> "stelrelateret"

Jep, du plejer at give hele svar

--
Morten Dybdal

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 24-06-01 16:39

> Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en
>
> Mnjaeh - da ikke omkring tankslappers??
>
> Ellers kan jeg ½-redde ved at gøre opmærksom på at jeg skrev:
> [...]

Når set kun er ved deaccleration kunne det vek godt være kronrørslejerne?

Henrik
GSX750F (som wobler lige så snart den kommer over 225 )

Fra : Armand

Dato : 26-06-01 00:12

Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en

> Når set kun er ved deaccleration kunne det vek godt være
> kronrørslejerne?

Ikke efter mit kendskab (=egenoplevelser)!
Skal ihvertfald være umådelig slidte lejer, som man forinden burde have
oplevet igennem højfarts-wobblen forinden :-/

--
Armand. (der IKKE er dr.ing. på området!)