Troels Thomsen <nejtak...> skrev:
>>
>> Bortset fra, at det er til windows.
>>Det, jeg underviser udfra
>> kører i et DOS-vindue, bl.a. fordi
>>der er nogen imellem, der
>> kører på en Linux platform.
>> --
>
>Det er da rigtigt at alle
>grundprincipperne i programmering kan læres i en
>80x25 konsol, men man skal nu heller
>ikke undervurdere vigtigheden af at
>lave noget folk kan relatere til.
>Jeg har siddet i timer og kogt på
>konsolprogrammer der gør det ene og det
>andet og det tredie, og hvis alt gik
>godt, skriver den bare OK til sidst.
>Det er altså ikke særligt appelerende.
Selvfølgelig skal det være noget, de kan relatere til. Det er jo
netop derfor, jeg kom på ideen med julemelodier. Her er der
noget til alle. De svagere elever får et kick ved "bare" at lave
selve melodien. De dygtigere kan måske lave en jukebox, der kan
muliggøre valg af melodier. Så er der måske også nogle, der kan
lave lidt animationer eller direkte grafik, så jeg tror der, der
kan bygges meget på denne opgave.
>
>Så snart de kan skrive de simple
>konstruktioner, synes jeg at man skal
>skynde sig at lære dem de mest
>grundlæggende ting i et eller andet grafisk
>halløj. Her mener jeg i første omgang
>bare at tegne tre knapper og et text
>felt på skærmen. Så kan du altid komme
>tilbage til listboxe osv senere. Er
>det ikke minGw der kan både udvikles
>og afvikles på både windows og linux?
Det er lige præcis MinGW, der anvendes. Denne kan køre både
Windows og Linux-
>
>Måske er det bare mig, men at have en
>kobling til virkeligheden i form af
>noget fysisk, er også et hit. ISÆR til begyndere.
>
>Klassikeren er vist en styring af et
>lyskryds. I den simpleste version er
>der bare rød gul grøn lys i fire
>retninger. Så kan man bare lade lyset
>skifte på en timer.
>(eksempelvis tilstandene "ost_vest" ,
> "nord_syd" , event'ene genereres så
>bare af en timer)
>(Det var vist hvad jeg nåede , dengang
>jeg lavede dette på en Piccoline i
>Comal 80, anyone remember?
)
Kommer i et andet fag, hvor jeg har stort set alle elever. Her
skal vi arbejde med uC'ere. Så der bliver det mere HW nært.
>
>Bliver man færdig med det, kan man se
>om man kan få en sensor til at virke,
>således at man laver trafiklyset
>trafikstyret på én eller anden måde.
>
>Kontakten kan bruges som en
>fodgængerovergangsknap, der forlænger
>grøn-perioden i den pågældende retning
>næste gang der bliver grønt.
>(knappen aflæses af en timer rutiine,
>eller dit main loop. Når lyset skal
>til at skifte til den anden retning,
>loader du grøn-tiden med 10 sekunder
>mere, hvis flaget var sat.)
>
>Alternativt kan den bruges som
>"bil-sensor" således at trafiklyset er rødt i
>begge retninger normalt. Når der så
>kommer en bil fra én af siderne bliver
>der grønt i den retning.
>(eksempelvis tilstandene "ost_vest"
>"ledig" og "nord_syd" , event'ene
>genereres så af både timeren og kontakten)
>
>Hardware siden af dette kunne være 8
>lysdioder og 8 kontakter direkte på
>parallelporten. Det kan enhver
>elektronikfusker hjælpe med.
>Alternativt kunne du købe et 24
>liniers digital io board. De koster vel fra
>500 og opefter.
Rigtig god ide. Vil se, hvad jeg kan komme op med, men som sagt,
bliver det nok i det andet fag.
>
>Det er en anelse forskelligt at tilgå
>parallelporten i windows og linux, men
>du kan jo skrive et par
>wrapperfunktioner, således at dine
>elever har samme
>interface at bruge.
>(hvilket også er tilfældet med lyd ....)
>
>Men der er jo også et pensum at tage
>hensyn til , gætter jeg på ..... ? Med
>tilpas kreativitet i opgave
>formuleringen kan man sikkert tvinge de
>studerende til at bruge alle mulige
>facetter, som du har brug for at de
>lærer om : nogle Singleton patterns,
>nogle datastrukturer, nogle copy
>construcorer og operator overloading.
>
Sø tabte du mig fuldstændigt. Der forstod jeg ikke noget.
--
Mvh.
Tomas