Ops=?ISO-8859-1?B?5g==?=tning af ADSL/MAC/~
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 22-01-01 18:56

Hej..

Jeg har:

1 stk. ADSL linie (Ethernet) fra en hub i kælderen.
1 stk. Laserwriter -> Printbox -> Ethernet
1 stk. B&W G3
1 stk. Dayna 8 ports hub.
1 stk. krydset net kabel
x stk. alm. netkabel.

Hvordan samler jeg skidtet så jeg både kan komme på nettet og bruge min
printer uden at flytte kabler?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : zty tom

Dato : 23-01-01 01:32

Jeg ved ikke så meget men jeg ved at din ADSL router har et IP nummer !
Find det og etabler kontakten hele vejen rundt via TCP/IP.
Det kan være at dine print skal via Internet... men hva faen du har
garanteret masser af båndbredde
Her i huset har den netværksansvarlige lagt noget der hedder Vicomsoft
FTP klient på min computer.. det virker ( blandet PC og Mac miljø)
Tom

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 24-01-01 23:03

Gunnar Kristiansen <gunnar.kristiansen@image.dk> wrote:

> Jeg har:
>
> 1 stk. ADSL linie (Ethernet) fra en hub i kælderen.

Øhm. Hvis det er ethernet, så er det vel ikke en ADSL linie? ADSL kører
jo over et almindeligt telefonkabel!

Lad mig gætte: Du har en ADSL router og en ethernethub stående i
kælderen. Derfra har du et ethernetkabel (parsnoet). Ender det i en dåse
eller blot i et stik, som "hænger og flagrer"?

> 1 stk. Dayna 8 ports hub.
> 1 stk. krydset net kabel
> x stk. alm. netkabel.

Hvis din hub har en "up-link" port (også kaldet "cascade" port) eller en
port, som kan sættes til det med en omskifter, så slutter du bare
ethernetkablet fra kælderen til. Hvis kablet ender i en dåse, skal du
bruge et almindeligt netkabel (patchkabel).

Hvis din hub ikke har en "up-link" port (og den i kælderen heller ikke
har), så skal du bruge det krydsede kabel. Hvis kablet fra kælderen ikke
ender i en dåse, men i et stik, så skal du anskaffe et samlestik.

> 1 stk. Laserwriter -> Printbox -> Ethernet
> 1 stk. B&W G3

Dem sætter du bare til hubben med almindelige patchkabler.

> Hvordan samler jeg skidtet så jeg både kan komme på nettet og bruge min
> printer uden at flytte kabler?

Både kontrolpanelerne for TCP/IP og Appletalk skal sættes til ethernet.
Da din ADSL router sikkert har indbygget DHCP, så skal du vælge det i
kontrolpanelet for TCP/IP. Routeren kan ikke route AppleTalk, så det
kører rent lokalt.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.