Vedr. Finale...
Fra : fjerndette

Dato : 20-11-06 20:57

Findes der en Finale-bruger her i gruppen?
Har brug for et godt råd...

Findes der evt. en plugin, således man kan importere et
Sibelius-dokument i Finale.
Det omvendte kan lade sig gøre...

Har brug for at kunne læse/redigere/udskrive dokumenter lavet i
Sibelius, men har ikke lyst til at skifte program - har brugt Finale
siden jeg fik en spritny LC630 for maaange år siden

Vgst
Kristian Stange

P.S.
Har indtil nu brugt en omvej i enkelt tilfælde med enkeltstående
nodesider - hente noden som pdf-fil, konvertere den til tiff i PhotoShop
og derefter lade Finales node-OCR funktion "oversætte" den - men det
giver for mange fejl, som efterfølgende skal rettes.
Desuden tager det enormt lang tid....

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-11-06 22:13

fjerndette <"gantes(fjerndette)"@mac.com> wrote:

> [...]
> og derefter lade Finales node-OCR funktion "oversætte" den - men det
> giver for mange fejl, som efterfølgende skal rettes.

Undertegnede er mangeårig Finale-bruger, men har ikke prøvet at
importere fra Sibelius. Jeg har ingen mening om, hvilket af de to
programmer der er bedst. Har aldrig prøvet Sibelius. Gider bare ikke
begynde forfra med at lære et andet program.

Den mest simple måde at udveksle noder mellem to programmer må være midi
- hvis du altså har adgang til at åbne Sibelius-dokumentet. Mon ikke det
også i Sibelius er en valgmulighed under Save as.
Jeg har lige prøvet at gemme et Finaledokument med skiftende taktarter
som midi og åbne det igen. Det fungerer fint. Men alle tekster og tegn
skal naturligvis genoprettes.

Kender du Finales brugerforum? http://forum.makemusic.com/ - Du har
Finalebrugere fra hele kloden siddende parat til at hjælpe dig.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : fjerndette

Dato : 20-11-06 22:49

Tak for svar..

> Undertegnede er mangeårig Finale-bruger, ..klip.. Gider bare ikke
> begynde forfra med at lære et andet program.
Det samme her

> Den mest simple måde at udveksle noder mellem to programmer må være midi
....klip...

Men alle tekster og tegnskal naturligvis genoprettes.
Ja, og derfor en besværlig måde.
Der ligger tonsvis af kor-/kirkemusik på www.CPDL.org, som er en af
verdens største "free sheet music sites" - musik, som ikke længere er
belagt med copyright

Her er Sibelius mere og mere brugt - desværre..

> Kender du Finales brugerforum? http://forum.makemusic.com/ - Du har
> Finalebrugere fra hele kloden siddende parat til at hjælpe dig.
Ja, men er ikke gået dertil endnu.
Har pudset min "Finale-pusher" på problemet; venter og ser, hvad de
finder ud af.

Vgst
Kristian Stange

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-11-06 23:23

> [...]

> Ja, men er ikke gået dertil endnu.
> Har pudset min "Finale-pusher" på problemet; venter og ser, hvad de

Jeg er alvorligt bange for, at de to programmer hver har deres helt egen
måde at håndtere alt det udenoms på, så at det vil være som at skulle
åbne et dokument fra MS Publisher med Adobe InDesign eller omvendt.

Sibelius har tilsyneladende et gratis program svarende til Finale
Notepad. Så skulle man kunne åbne dokumenterne og afspille dem. "View,
play, customize and print Sibelius scores on the Internet," står der.

Næste skridt kunne være et forsøg på at markere indhold, kopiere og
sætte ind i Finale.

http://www.sibelius.com/products/index.html

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-11-06 23:30

> [...]

> Ja, men er ikke gået dertil endnu.
> Har pudset min "Finale-pusher" på problemet; venter og ser, hvad de

Se også:

http://www.finalemusic.com/search.aspx?usterms=sibelius&ustype=0

Det er, hvad jeg kan finde, når jeg søger "Sibelius" på Finales
hjemmeside.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : fjerndette

Dato : 21-11-06 09:12

Hej Ove

Tak for dine svar.

> http://www.finalemusic.com/search.aspx?usterms=sibelius&ustype=0
>
> Det er, hvad jeg kan finde, når jeg søger "Sibelius" på Finales
> hjemmeside.
Næ - Sibelius "findes ikke" i Finalesammenhæng.
Har hentet Scorch, prøver at se om det kan bruges til noget.

Vgst
Kristian Stange

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 21-11-06 23:04

fjerndette <"gantes(fjerndette)"@mac.com> wrote:

> Næ - Sibelius "findes ikke" i Finalesammenhæng.
> Har hentet Scorch, prøver at se om det kan bruges til noget.

Hej Kristian!

Scorch er blot et plugin til din browser der gør, at du kan se Sibelius
filer dér, hvis de vel at mærke er gemt i Scorch-format. (Det er i
virkeligheden et html-dokument med tilhørende billedfiler.) Hvis de er
gemt i standard .sib-format, kan de ikke ses på den måde.

Det er sgu´ da for dårligt, at Finale ikke kan importere Sibelius-filer.
Jeg kan f.eks. let importere Finalefiler i Sibelius...

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : fjerndette

Dato : 21-11-06 23:26

Hej Lars

Tak for din interesse...

> [...]
> virkeligheden et html-dokument med tilhørende billedfiler.) Hvis de er
> gemt i standard .sib-format, kan de ikke ses på den måde.
Det har jeg osse fundet ud af i dag...

> Det er sgu´ da for dårligt, at Finale ikke kan importere Sibelius-filer.
Syn's jeg osse - venter på svar fra min "Finale-pusher"

> Jeg kan f.eks. let importere Finalefiler i Sibelius...
Osse min erfaring - har flere gange leveret f.eks. blæserarr. i Finale,
som efterfølgende er læst, redigeret og udskrevet i Sibelius...

Vgst
Kristian Stange
Organist/korleder

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-11-06 23:36

> [...]

> Osse min erfaring - har flere gange leveret f.eks. blæserarr. i Finale,
> som efterfølgende er læst, redigeret og udskrevet i Sibelius...

Vil det sige, at Sibelius også åbner sideopsætning, tekstblokke,
artikulation og grafik mm. fra Finale korrekt?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 02-12-06 23:30

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Vil det sige, at Sibelius også åbner sideopsætning, tekstblokke,
> artikulation og grafik mm. fra Finale korrekt?
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen Smidt

Ikke 100%. Der kan godt opstå forskydelser, men det kan da lade sig
gøre. Og det er jo godt nok til de fleste ting.

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Sebastian Løck

Dato : 23-11-06 12:08

fjerndette wrote:
> Findes der en Finale-bruger her i gruppen?
jep

> Har brug for et godt råd...
Hvis det kun er et
normalt dukker der 1000vis af spørgsmål op ved denne software.

> Findes der evt. en plugin, således man kan importere et
> Sibelius-dokument i Finale.
AFAIK nej

> Det omvendte kan lade sig gøre...

Dem der kører bagved kan se den der kører foran - ikke omvendt.
(ok, ok med Maters rear view mirrors kan man også det)

> Har brug for at kunne læse/redigere/udskrive dokumenter lavet i
> Sibelius, men har ikke lyst til at skifte program - har brugt Finale
> siden jeg fik en spritny LC630 for maaange år siden
Jeg har en version 3.8 til 68k Mac, det er fantastisk hvor meget den
kan. Desværre er det svært med store skærme på de små 68k'er.

Du jo allerede Finale-Forum.

hilsen
Sebastian