Ekstern tv-tuner
Fra : henrikhaagensen@gmai~

Dato : 20-11-06 20:08

Ville lige høre om der er nogen der har haft det samme problem som
mig, og/eller evt. en løsning til hvad jeg kan gøre....

mit problem er at jeg har en 19" alm LCD PC skærm og den kan jeg godt
bruge som tv uden at slutte min MacBook Pro til... via en ekstern
tv-tuner...

Nu er mit problem at jeg gerne vil opdaterer min skærm til min nye 20"
Apple Cinema, men der er bare et lille problem at den ikke starter når
jeg tilslutter min tv-tuner.... min tv-tuner er fra Sandberg med VGA
indgang + div andre indgange... så lige nu prøver jeg at sætte et
VGA-han ind i tuneren og i den anden ende er der et DVI-hun der sidder
sammen med et dvi.han fra Apple der i den anden ende er VGA-hun som i
den anden ende er Dvi-hun som sidder sammen med dvi-han fra Apple
Cinema skærmen men den gir ingen signal..?? ville det hjælpe hvis jeg
kun satte et VGA-han i tuneren og i dens anden ende er der dvi-hun så
satte et dvi-han med dvi-hun i den anden ende til at sætte ind i dvi
kablet fra skærmen...???

Please hjæp...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-11-06 22:11

<henrikhaagensen@gmail.com> wrote:

> [...]
> kun satte et VGA-han i tuneren og i dens anden ende er der dvi-hun så
> satte et dvi-han med dvi-hun i den anden ende til at sætte ind i dvi

Cinema har ikke VGA.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-11-06 09:58

> Cinema har ikke VGA.

Det står der faktisk heller ikke, men jeg blev også koblet af ved 3.
eller 4. til/afkobling af han-hun-vga-dvi

Men Henrik skal vel bruge et adapterkabel der omformer VGA udgangen på
tuneren til DVI. Er det ikke et Apple kabel man skal bruge til det?

Måske billigere at finde en tuner med DVi udgang.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : henrikhaagensen@gmai~

Dato : 21-11-06 10:43

Stig Leerbeck skrev:

> [...]
> tuneren til DVI. Er det ikke et Apple kabel man skal bruge til det?
>
> Måske billigere at finde en tuner med DVi udgang.

Jeg har kablet der vender vga til dvi men det er ikke nok åbenbart...
ja det var lidt forvirrende det kunne jeg godt se da jeg skrev det...
hehe... men det er nu den mulighed jeg har og håbede på virkede....

skal have dette til at virke... er meget stædig så ja jeg kigger
efter en tvtuner med dvi output men de hænger desværre ikke på
træerne... i hvert fald 2 måndeders ventetid på den jeg har
fundet....

det er mit sidste bud på at det virker, det med den tvtuner med dvi,
så hvis det ikke gør bliver jeg rigtig ked.... jeg tænkte ikke på
at skærmen ikke havde vga da jeg købte den for den gange skulle jeg
jo bare bruge den til computeren...

håber der er en der lige skriver sådan her gør du og så virker
det..... eller her kan man købe en tvtuner med dvi....

Mvh
Henrik Haagensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-06 11:08

On 2006-11-21 10:43:14 +0100, henrikhaagensen@gmail.com said:

> Jeg har kablet der vender vga til dvi men det er ikke nok åbenbart...

Man kan da ikke lave VGA til DVI eller omvendt bare med et kabel. DVI
er et digitalt signal, og VGA er et analogt signal. De to har intet med
hinanden at gøre. Skal det ene laves om til det andet, skal man bruge
en DA- eller AD-konverter.
   Mange grafikkort har et DVI-I-stik. Det er et DVI-stik, der indeholder
både DVI- og VGA-signal. Det kan kendes på, at det store stikben (eller
hul) i den ene side ligner et + (plus-tegn) og ikke bare en - (streg).
Derfor findes der kabler med et DVI-stik i den ene ende og et VGA-stik
i den anden ende. Jeg bruger selv sådan et, når jeg forbinder min
eksterne skærm, der kun har VGA-indgang, med min TiBook. Kablet tager
altså det analoge VGA-signal fra grafikkortets DVI-I-udgang og fører
det til VGA-stikket i kablets anden ende. Det betyder altså ikke, at
man kan vende kablet om, sætte det i en VGA-udgang og få et DVI-signal
ud i den anden ende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : henrikhaagensen@gmai~

Dato : 21-11-06 11:34

Fra : henrikhaagensen@gmai~

Dato : 21-11-06 11:37

Henrik Münster skrev:

> [...]
> det til VGA-stikket i kablets anden ende. Det betyder altså ikke, at
> man kan vende kablet om, sætte det i en VGA-udgang og få et DVI-signal

ok så blev jeg da det klogere...

hvad så hvis jeg køber en tvtuner med dvi-output så burde jeg da
kunne slutte min skærm til den og så få et signal den burde da kunne
konvertere det analog signal til dvi??

kan overhoved ikke lure forskellen på de forskellige dvi stik....

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-06 12:29

On 2006-11-21 11:36:42 +0100, henrikhaagensen@gmail.com said:

> hvad så hvis jeg køber en tvtuner med dvi-output så burde jeg da
> kunne slutte min skærm til den og så få et signal den burde da kunne
> konvertere det analog signal til dvi??

Hvad mener du? Hvis du køber en tuner med DVI-udgang, så sender den da
et digitalt signal ud. Er det ikke det, du har brug for? Din nye skærm
har da kun DVI-indgang og dermed digital indgang. Er det ikke rigtigt?
Hvad er det så for et analogt signal, du vil lave om til DVI? Hvis du
køber en tuner med en udgang er kombineret analog og digital, kan du
med de rette kabler få både DVI og VGA ud af den. Den skal altså have
en DVI-I udgang.
   Jeg tror i øvrigt, at fremtiden er DVI. Signalet fra computeren er jo
digitalt, og fladskærme er digitale. De gamle katoderørs-skærme (CRT)
er analoge. Derfor skal grafikkortet lave det digitale signal om et et
analogt (VGA), for at skærmen kan forstå det. De første fladskærme
havde derfor VGA-indgang, så de passede til grafikkortene, der alle
havde VGA-udgang. I dag er der ingen grund til at konvertere det
digitale signal til et analogt, sende det til skærmen, der så skal lave
det digitalt igen. Man kan derfor forudse, at analoge udgange
efterhånden vil forsvinde fra grafikkortene, efterhånden som færre og
færre bruger gammeldags skærme. På samme måde har nye fladskærme kun
DVi-indgang.

> kan overhoved ikke lure forskellen på de forskellige dvi stik....

Det kan computereforhandlerne heller ikke. Jeg er kommet hjem med et
forkert kabel engang. DVI-D kan ikke passe med DVI-I. Der er masser af
steder på nettet, hvor DVI forklares. Jeg satte mig selv ind i det
dengang, jeg fik det forkerte kabel. Jeg kan ikke lige huske hvor, men
jeg søgte lige på Google og fandt dette:

<http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html>
<http://en.wikipedia.org/wiki/DVI>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : henrikhaagensen@gmai~

Dato : 21-11-06 12:42

Henrik Münster skrev:

> [...]
> dengang, jeg fik det forkerte kabel. Jeg kan ikke lige huske hvor, men
> jeg søgte lige på Google og fandt dette:

Jo det er det jeg mener jeg sætter tuneren til mit antenne-kabel
analog. da jeg ikke har digital tv.... og sætter så min skærm på
tunerens dvi output... så skulle det forhåbentligt virke ikke..?
(kablet fra skærmen er DVI-D single link)

så skal jeg bare finde den tuner et sted har jo sat hylder op og det
hele.. før jeg testede signalet hehe....

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-06 15:37

On 2006-11-21 12:42:13 +0100, henrikhaagensen@gmail.com said:

> [...]
> tunerens dvi output... så skulle det forhåbentligt virke ikke..?
> (kablet fra skærmen er DVI-D single link)

Jo, det burde det. Antennesignalet er rigtig nok analogt, men hvis
tuneren har DVI-udgang, så laver den det om til et digitalt signal.
Hvis det da ikke er DVI-A, men det er vist ikke ret almindeligt.
Tuneren har sikkert enten DVI-D, der er rent digitalt, eller DIV-I, der
har både analogt og digitalt signal i samme stik. Hvis du sætter et
DVI-D kabel til, tager det bare det digitale signal fra stikket.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : henrikhaagensen@gmai~

Dato : 21-11-06 18:30

Henrik Münster skrev:

> [...]
> har både analogt og digitalt signal i samme stik. Hvis du sætter et
> DVI-D kabel til, tager det bare det digitale signal fra stikket.

Ja så er det jo bare at finde sådan en... det er nemmere sagt end
gjort... har fundet en men der er mindst 2 måneders ventetid... så
hvis der er nogen der lige falder over det kunne det være dejligt med
en mail om hvor...

Mvh Henrik