Forbinde med Airport til en bestemt MAC ad~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-06 18:33

Er der en måde at få Airport til at forbinde til en sender med en
bestemt MAC adresse?

Jeg bruger Mac OS X 10.3.9.

Problemet er, at jeg har et accesspunkt (der er forbundet til en router,
der så igen er forbundet til vores TDC adsl modem i den ene ende af
huset) og en repeater (i den anden ende af huset, hvor jeg ofte sidder
med mine bærbare).

Sådan en opsætning kræver at SSID på repeateren er det samme som på
accesspunktet og denne SSID optræder da osse i oversigten over de
tilgængelige net, men kun den ene gang. Vælger jeg så denne SSID eller
bruger en opsætning under "Location" i Æblemenuen, sker det ofte, at
Airport forbinder til det meget svage signal fra det accesspunkt der er
forbundet til routeren - med et meget nedsat signalstyrke.

Jeg kan så vælge at gå ind i opsætningen (eller bruge Internet Connect)
og vælge "Other" og skrive (det samme) SSID i "Network Name" og så vælge
WPA og kopierer krypteringsnøglen ind i "Password" feltet og trykke OK,
så får jeg med det samme forbindelse til repeateren med det stærkte
signal.

Men det er besværligt, især når jeg ofte ind imellem afbryder Airport
forbindelsen for at spare på batteriet.

På min Thinkpad (W2K) kan jeg i klienten (den trådløse adapters
supplicant - til et Philips SNN6500 802.11a/b/g PC Card kort) se begge
enheder, både accesspunktet (med det svage signal forbundet til routeren
i den anden ende af huset) og dennes MAC adresse og repeateren (med det
stærke signal, i den ende af huset hvor jeg sidder) og dennes MAC
adresse i oversigten, og så vælge at forbinde til den rigtige enhed. Det
virker fint.

Jeg har både prøvet KisMAC, iStumbler og Macstumbler, og der optræder
begge enhederne (accesspunktet og repeateren) sammen med deres
respektive MAC adresser i oversigten, men det er åbenbart ikke muligt at
forbinde til et krypteret trådløs netværk fra nogen af dem. Under disse
bliver forsøg på at forbinde afvist med oplysning om at netværket er
krypteret.

Hvordan får jeg det til at virke lige så nemt under OS X 10.3.9 som med
supplicanten under W2K?