Uha uha - firmware-nedbrud og umulig resto~
Fra : macpst

Dato : 16-11-06 21:07

Jeg er ikke i panik, men meget deprimeret. Smil gerne af nedenstående
- jeg kan alligevel ikke komme længere ned...
Jeg har en MacBook Pro med 100 Gb 7200 RPM HD fra februar (cirka), som
jeg ville opdatere firmware på.
Jeg læser vejledningen og går igang. Jeg holder powerknappen nede og
venter på, at den blinker. Den blinker ikke, men så kommer noget frem
på skærmen: den forventede process-bar, og så slår det mig!
Powerknappen har jo ikke lys - Apple mener selvfølgelig lyset på
låg-åbneren! Idiot, du har jo aldrig set powerknappen lyse! Jeg
slipper knappen, og i det øjeblik går computeren ud... Shit!
Den vil ikke starte. Panik. Kaster den første, den bedste tiger-cd i.
Gider ikke boote. Tester alle mulige knapper, c, d, museknap. CD'en
skal ud. Jeg går via iMac'en på nettet og læser om et
kreditkort-trick, der virker. CD'en kommer ud. På trick/hjælpe-siden
står også PRAM-reset som en mulighed: sæt informationerne tilbage
til nul. Lyder godt, det gør jeg. Det hjælper ikke, men noget sker
der. Og den vil ikke starte... Shit!
Jeg har måske fjernet det eneste sted, hvor mac'en stadig ved noget om
at den har tastatur, drev osv.?! Panik. Læser på apples sider om
restoration-CD'en, henter og brænder den. Nu kan jeg høre den læser
fra drevet efter alle blinkene, som står beskrevet i vejledningen (og
nu kigger jeg intenst på den rigtige lampe!), men der sker INTET.
Ingen lys i skærmen, ingen høj tone, INTET. Den aner ikke den har
motherboard-system-BIB! Men hvad er det? På apple-siden står
discimaget til 20,4 Mb, men den jeg fik var kun 14! Ind igen, brænd en
ny. Mærkeligt. Det var samme link, der, hvor man er nødt til at
fjerne »-stage« i URL'en fra apples link for at det virker
(http://www.apple.com/support/downloads/firmwarerestorationcd12.html).
I MacBookPro'en med den (efter endnu et par korttricks), men ikke noget
bedre resultat.
Har jeg smadret min computer i den forstand, at jeg ikke selv kan
hjælpe mig?
Har jeg smadret min computer i den forstand, at det her er noget, som
koster en del at reparere, og som ikke er dækket af garantien?
Har jeg smadret min computer i den forstand, at alt sikkert er tabt,
data osv., og at jeg principielt skal købe helt ny indmad til den?

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 17-11-06 17:11

macpst wrote:
> [...]
> Har jeg smadret min computer i den forstand, at alt sikkert er tabt,
> data osv., og at jeg principielt skal købe helt ny indmad til den?

Det lyder som en tur på værkstedet. Jeg ville selv blive noget knotten
hvis jeg fik en regning for misseren. Det kan godt være at Apple siger
at man skal læse instruktionen ultra grundig, men hvis man laver en type
firmware opdatering med så stor risiko for at menneskelige fejl sker, så
er det ikke så godt. Hvad der kan gå galt, går galt.

Men inden jeg havde forsøgt alt det, du har forsøgt, ville jeg nok have
ringet til Applesupport.

PS: Det er en fejl jeg selv ville kunne have lavet.

--Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-11-06 17:46

macpst <thingholm@gmail.com> wrote:

> kreditkort-trick

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-11-06 17:46

> [...]

> Har jeg smadret min computer i den forstand, at alt sikkert er tabt,
> data osv., og at jeg principielt skal købe helt ny indmad til den?

Tag det roligt og ring til Apples support 70 10 20 07. De kan nok et
trick der hjælper.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 17-11-06 21:39

Damn, jeg var tæt på selv - men tror at jeg i sidste sekund inden det
var for sent - fik øje på (og kom i tanke om) - at knappen jeg har
trykket på så mange gange før, aldrig havde blinket...

Min opdatering gik ok (MacBook)...

Håber der er en løsning, er da interesseret i at høre - for det er helt
sikkert noget der er flere der laver.
Lidt tamt at de ikke har sørget for, at power-off knappen ikke virker
under en upgrade...

/Thomas
- Ny Mac bruger :)

Fra : macpst

Dato : 19-11-06 16:59

Stig Leerbeck skrev:
> [...]
He. Ja, kreditkort hjælper tit men jeg hentyder til silvermac's
trick med at forhindre en cd i at rotere vha. et kreditkort, og efter
cirka 3 forsøg vil drevet spytte cd'en ud selvom selve maskinen ikke
kan starte...
--
Poul

Fra : macpst

Dato : 19-11-06 17:05

Stig Leerbeck skrev:
> Tag det roligt og ring til Apples support 70 10 20 07. De kan nok et
> trick der hjælper.

Men der står på http://www.apple.com/dk/contact/ at »Er dit produkt
er inden for den gratis 90-dages supportperiode eller dækket af en
AppleCare Protection Plan, skal du ikke betale for supporten. Er dette
ikke tilfældet, bliver du nødt til at betale dkr. 399 pr. fejl, du
vil have support til.«
Og jeg har ikke tilkøbt ekstra garanti udover købelovens, og
selvfølgelig er jeg klar til at betale for at få min maskine igang,
men hvis jeg f.eks. kun skal betale 800,- for en udvidet garanti (?)
vil jeg hellere det. Er det sådan, at apple opkræver med det samme,
eller kan man få valgmuligheder, så man ikke skal smide et dumt
startgebyr væk? (Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere det).
--
Poul

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-11-06 10:22

> [...]

> eller kan man få valgmuligheder, så man ikke skal smide et dumt
> startgebyr væk? (Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere det).

Altså altså altså - Apple kan skrive hvad de vil, du har 1/2 års garanti
som minimum efter dansk købelov og ret til at reklamere op til 2 år
efter køb, hvilket betyder, at en sælger skal tage din klage alvorligt
og komme med et ualmindeligt godt argument for hvorfor han ikke skulle
reparere varen for dig u.b.

Min erfaring siger mig, at Apples support sædvanligvis holder sig
indenfor de rammer. Hvis det viser sig at være et decideret
supportspørgsmål vil du blive henvist til at betale support, hvis ikke
vil de bhandle dit opkald som man kan forvente og oprette en sag på det.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : macpst

Dato : 28-11-06 11:46

Stig Leerbeck skrev:

> [...]
> supportspørgsmål vil du blive henvist til at betale support, hvis ikke
> vil de behandle dit opkald som man kan forvente og oprette en sag på det.

Du har ret, og alt gik godt. Jeg fik mac'en tilbage med postdanmark
igår eftermiddags.
Af Apple-support fik jeg det du skrev at vide: hvis det kunne klares
med telefonkontakten ville jeg normalt skulle betale, men da jeg selv
havde prøvet alle de ting, som de kunne finde på, og det stadig ikke
virkede, så skulle jeg ikke betale selvom det måske kom til at virke
over telefonen.
Det gjorde det nu ikke, og jeg fik oprettet en Apple-case med min
maskine. Udover firmware-tingen så bemærkede jeg også, at min
maskine altid begyndte at summe gevaldigt når lysstyrken i skærmen
blev sænket. Det ville de samtidig se på. Jeg fik oplyst, at de
arbejdede sammen med Humac og Infocare, og fik begge numre. Hm. Sidst
jeg havde brug for dem, blev maskinen afhentet af UPS og sendt til
Holland. Nu skal man åbenbart selv sende ind.
Jeg prøvede først Humac - dem kendte jeg fra nettet, overtagelsen af
OfficeLine og butikkerne i de større byer. Manden i den anden ende af
røret var ikke videre imødekommende, og han havde ihvertfald travlt
med at fortælle hvor travlt de havde, og han anbefalede
»straks-behandling« dvs. kigge på den indenfor 48 timer til 800,- +
moms og 800,- + moms for backup. Ellers kunne der gå op til 3 uger!
Jeg prøvede at forklare hvad der var galt, og at backup ihvertfald
ikke var nødvendigt, men han holdt på sit på den der sælger-agtige
måde, så jeg blev helt nervøs for min harddisk.
Efter at have sundet mig lidt ringede jeg til infocare, som jeg aldrig
havde hørt om. De var meget ligefremme og gav mig hurtigt
oplysningerne. Jeg spurgte til, om de havde meget travlt... Det havde
de, men ikke nogen bemærkninger om ekstra-beløb for at komme til
hurtigt.
Dem sendte jeg ind til efter at have tjekket deres virksomhed på
nettet. 2 dage efter at de havde modtaget maskinen ringede jeg ind for
at give mit administratorpassword (det havde jeg glemt at vedlægge, og
det kunne jo være...) og jeg fik beskeden »den er afsendt med posten
her til eftermiddag - der er skiftet logicboard og en inverter!« Hold
da kæft! Respekt til infocare, de må have logistikken i orden. Ikke
så sært at flere større mærker har valgt dem som samarbejdspartner.
Så nu sidder jeg og taster på min dejlige macbookpro, og den er
lydløs som aldrig før, men vigtigst: den virker!
--
Poul

Fra : Mads B. Tandrup

Dato : 28-11-06 21:05

On 28/11/06 11:46, in article
1164710764.094478.80290@45g2000cws.googlegroups.com, "macpst"
<thingholm@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke var nødvendigt, men han holdt på sit på den der sælger-agtige
> måde, så jeg blev helt nervøs for min harddisk.
Du er ikke alene. Jeg har også haft en ekstrem dårlig oplevelse med Humac.
Det kan selvfølgelig skyldes problemer med den nye organisation efter
Officeline fusionen. Men godt for os at Infocare findes.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 29-11-06 13:24

"Mads B. Tandrup" <mads.tandrup@nettooth.dk> on tirsdag 28. november 2006
at 21:04 +0100 wrote:
>Men godt for os at Infocare findes.
>
>Venlig hilsen
>Mads
Jo, men hvordan får man forbindelse med dem? Jeg har ringet et hav af
gange, uden at der er nogen, der tager telefonen. Telefonnr. opgivet af
Fona i Roskilde, er det korrekt: 45760110?
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : macpst

Dato : 29-11-06 16:55

Hanne Hertzog skrev:

> Jo, men hvordan får man forbindelse med dem? Jeg har ringet et hav af
> gange, uden at der er nogen, der tager telefonen. Telefonnr. opgivet af
> Fona i Roskilde, er det korrekt: 45760110?

Jeg kan ikke lige finde det nummer, som jeg fik af Apple Support, men
på Infocares kvittering står der 70124400.
--
Poul