/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvor ustabil må en Mac væ
Fra : Lars Brink


Dato : 16-11-06 14:56

Hej alle

Jeg har for over et år siden købt en minimac.

Den har været en mandagsmaskine hele vejen igennem - og jeg har flere gange
grædt ud og søgt hjælp her i gruppen.

Jeg har løbende haft apple support i røret.

Så kom den til rep. I september og de skiftede logicboard.
Da den kom retur havde det hjulpet på nogle problemer, men den var stadig
meget ustabil og crashede ofte. Til sidst crashede den totalt og den kom til
rep igen i oktober - og de var nødt til at skifte HD på den.

Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
et mønster i hvor eller hvornår den går ned.

Og nu spørgsmålet: Synes i at det er afsted til rep igen eller hvor meget
crasheri skal man egentlig finde sig i? Jeg frygter jo at de bare tænder den
og kører testprogrammer på den og de testprogrammer melder bare "ingen fejl"

Jeg har 2 andre Mac'er - og de crasher måske en gang om måneden, så jeg
synes jo det er for voldsomt med minien.

Hilsen fra Lars


 
 
Jon (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 16-11-06 15:49

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Og nu spørgsmålet: Synes i at det er afsted til rep igen eller hvor meget
> crasheri skal man egentlig finde sig i? Jeg frygter jo at de bare tænder den
> og kører testprogrammer på den og de testprogrammer melder bare "ingen fejl"

Dette skal man ikke finne seg i.

Jeg har min maskin på i dagevis og ukevis uten å slå den av, og den
oppfører seg (nesten) 100% perfekt. Dette må da for lenge siden være en
soleklar byttesak - altså ny tilsvarende maskin på reklamasjon. I alle
fall ville det vært det i Norge.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc
Skype: echo 139576319600233690471689738P|dc

Terje Rydland (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 17-11-06 10:17

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:
>
> > Og nu spørgsmålet: Synes i at det er afsted til rep igen eller hvor meget
> > crasheri skal man egentlig finde sig i? Jeg frygter jo at de bare tænder den
> > og kører testprogrammer på den og de testprogrammer melder bare "ingen fejl"
>
> Dette skal man ikke finne seg i.
>
> Jeg har min maskin på i dagevis og ukevis uten å slå den av, og den
> oppfører seg (nesten) 100% perfekt. Dette må da for lenge siden være en
> soleklar byttesak - altså ny tilsvarende maskin på reklamasjon. I alle
> fall ville det vært det i Norge.

Ja.
Jeg hadde en slik maskin (en dual 2 GHz G5). Da jeg fikk den oppdaget
jeg at det var noe galt med den ene FireWire porten og varslet om det.
Siden jeg ikke brukte den porten (og ikke ville sende fra meg maskinen
og være maskinlø i en uke) sa jeg at det ikke var så farlig å få det
reparert med en gang, så jeg fortsatte å bruke maskinen.
Da den var 2,5 år gammel begynte den så å krasje. Kontaktet Apple (via
leverandøren Eplehuset i Trondheim).
Apple prøvde 3 ganger å reparere maskinen uten at det hjalp. Så da
maskinen var nesten 3 år gammel fikk jeg ny. Denne nye maskinen har vært
100% stabil (det er en 2 GHz MBP).

Terje

Thomas von Hassel (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 16-11-06 16:19

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Hej alle
>
> Jeg har for over et år siden købt en minimac.
>
> Den har været en mandagsmaskine hele vejen igennem - og jeg har flere gange
> grædt ud og søgt hjælp her i gruppen.
>
> Jeg har løbende haft apple support i røret.
>
> Så kom den til rep. I september og de skiftede logicboard.
> Da den kom retur havde det hjulpet på nogle problemer, men den var stadig
> meget ustabil og crashede ofte. Til sidst crashede den totalt og den kom til
> rep igen i oktober - og de var nødt til at skifte HD på den.
>
> Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
> maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
> flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
> andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
> et mønster i hvor eller hvornår den går ned.
>
> Og nu spørgsmålet: Synes i at det er afsted til rep igen eller hvor meget
> crasheri skal man egentlig finde sig i? Jeg frygter jo at de bare tænder den
> og kører testprogrammer på den og de testprogrammer melder bare "ingen fejl"
>
> Jeg har 2 andre Mac'er - og de crasher måske en gang om måneden, så jeg
> synes jo det er for voldsomt med minien.


Efter X antal gangs reperation kan du kræve at få den byttet ... mener
det er 3 gange ..

/thomas


--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-11-06 17:10

Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:

> Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
> maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
> flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
> andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
> et mønster i hvor eller hvornår den går ned.

Jeg ville have en syg ramchip som første mistænkte.

Nogen der ved om der findes noget som memtest86 til Powerpc?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Kaj Christiansen (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Kaj Christiansen


Dato : 16-11-06 18:02

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Jeg ville have en syg ramchip som første mistænkte.
>
> Nogen der ved om der findes noget som memtest86 til Powerpc?


Det nærmeste er vel Rember:
<http://www.kelleycomputing.net:16080/rember/>

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

For contact replace ofir with myrealbox and dk with com

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-11-06 18:50

kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) writes:

> Det nærmeste er vel Rember:
> <http://www.kelleycomputing.net:16080/rember/>

Det ligner en applikation, og så kan den vel ikke teste der hvor OS X
har lagt sig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Morten Reippuert Knu~ (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-11-06 17:50

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:

> > Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
> > maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
> > flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
> > andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
> > et mønster i hvor eller hvornår den går ned.

> Jeg ville have en syg ramchip som første mistænkte.

> Nogen der ved om der findes noget som memtest86 til Powerpc?

"Apple Hardware Test" ligger på en esepasrt bootbar partition på
DVD'en der følger med enhver mac.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Flemming Rubini (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 16-11-06 21:00

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote: > Lars Brink
> <lars@ad-man.dk> writes:
>
> > > Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske
> > > ustabil maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den
> > > helt random flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time
> > > eller mere stabilt - andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter,
> > > og det er ikke til at finde et mønster i hvor eller hvornår den går
> > > ned.
>
> > Jeg ville have en syg ramchip som første mistænkte.
>
> > Nogen der ved om der findes noget som memtest86 til Powerpc?
>
> "Apple Hardware Test" ligger på en esepasrt bootbar partition på DVD'en
> der følger med enhver mac.

Ikke på min Tiger 10.4 disk. Jeg kan kun vælge at boote fra disken ikke
fra yderligere en partition på disken.

--
Med venlig hilsen Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Morten Reippuert Knu~ (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-11-06 21:26

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote: > Lars Brink
> > <lars@ad-man.dk> writes:
> >
> > > > Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske
> > > > ustabil maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den
> > > > helt random flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time
> > > > eller mere stabilt - andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter,
> > > > og det er ikke til at finde et mønster i hvor eller hvornår den går
> > > > ned.
> >
> > > Jeg ville have en syg ramchip som første mistænkte.
> >
> > > Nogen der ved om der findes noget som memtest86 til Powerpc?
> >
> > "Apple Hardware Test" ligger på en esepasrt bootbar partition på DVD'en
> > der følger med enhver mac.

> Ikke på min Tiger 10.4 disk. Jeg kan kun vælge at boote fra disken ikke
> fra yderligere en partition på disken.

AHT følger med alle computere, ikke med retail diske.

Hvis der er tale om en bundle disk, fulgte der sansynligvis mere end
én DVD med computeren.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Flemming Rubini (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 17-11-06 09:20

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> AHT følger med alle computere, ikke med retail diske.
>
> Hvis der er tale om en bundle disk, fulgte der sansynligvis mere end
> én DVD med computeren.

Ah ha, faldt mig ikke ind. Tusind tak for klarifikationen, øh du ved
hvad jeg mener

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Niels Jørgen Kruse (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 16-11-06 22:54

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:
>
> > Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
> > maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
> > flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
> > andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
> > et mønster i hvor eller hvornår den går ned.
>
> Jeg ville have en syg ramchip som første mistænkte.
>
> Nogen der ved om der findes noget som memtest86 til Powerpc?

Jeg har Memtest 4.11 liggende. Det er sikkert ikke svært at søge den
frem på nettet, ellers kan jeg sende dig en kopi.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Lars Brink (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Brink


Dato : 17-11-06 09:30

Tak Thorbjørn - og tak for andre svar.

Jeg har AHT der (som Morten skriver) fulgte med maskinen, men den har under
hele forløbet meldt ingen fejl - hvilket i sig selv er betænkeligt - når der
først er skiftet logicboard og sidenhen HD på maskinen må man da antage at
der er hardwareproblemer med minien... Og dem har AHT altså ikke fundet.

Jeg ser om jeg kan støve Memtest op og hvis ikke tillader jeg mig at dig
Thorbjørn. Men nu returnerer jeg for 3. gang maskinen til Apple og ser hvad
de siger.

Hilsen fra Lars


d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>> Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:
>>
>>> Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
>>> maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
>>> flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
>>> andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
>>> et mønster i hvor eller hvornår den går ned.
>>
>> Jeg ville have en syg ramchip som første mistænkte.
>>
>> Nogen der ved om der findes noget som memtest86 til Powerpc?
>
> Jeg har Memtest 4.11 liggende. Det er sikkert ikke svært at søge den
> frem på nettet, ellers kan jeg sende dig en kopi.


isteen (16-11-2006)
Kommentar
Fra : isteen


Dato : 16-11-06 18:56

Da jeg investerede i min Mac, var det på grund af designet, kvaliteten
og styresystemet. Det sidste års tid synes jeg har givet en kedelig
tendens til profit fremfor kvalitet fra Apple's side - hvilket denne
tråd desværre osse indikerer.

Der burde aldrig været gået et år med den slags problemer for ejeren af
Mac Mini'en - nu er det helt klart ikke en ombytningssag længere, efter
at maskinen har et år på bagen.

Jeg synes det er synd udviklingen går den vej for Apple's produkter.

Terje Rydland (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 17-11-06 10:18

isteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Da jeg investerede i min Mac, var det på grund af designet, kvaliteten
> og styresystemet. Det sidste års tid synes jeg har givet en kedelig
> tendens til profit fremfor kvalitet fra Apple's side - hvilket denne
> tråd desværre osse indikerer.
>
> Der burde aldrig været gået et år med den slags problemer for ejeren af
> Mac Mini'en - nu er det helt klart ikke en ombytningssag længere, efter
> at maskinen har et år på bagen.
>
> Jeg synes det er synd udviklingen går den vej for Apple's produkter.

Det er nå bare problemmaskinene vi hører om da.
Jeg har det siste året kjøpt 3 Macer - en MacBook Pro og 2 MacBooker.
Ingen problemer med noen av dem.

Terje

Stig Leerbeck (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 17-11-06 17:46

isteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Da jeg investerede i min Mac, var det på grund af designet, kvaliteten
> og styresystemet. Det sidste års tid synes jeg har givet en kedelig
> tendens til profit fremfor kvalitet fra Apple's side - hvilket denne
> tråd desværre osse indikerer.
>
> Der burde aldrig været gået et år med den slags problemer for ejeren af
> Mac Mini'en - nu er det helt klart ikke en ombytningssag længere, efter
> at maskinen har et år på bagen.
>
> Jeg synes det er synd udviklingen går den vej for Apple's produkter.

Jeg synes ikke man bør udlede noget generelt af en enkelt sag.

Profit til Apple er nok også i vores interesse.

At Apple i DK og sandsynligvis i hele Norden i nogle tilfælde har nogle
meget klodsede support procedurer er en anden sag.

Je mener ikke at Lars skal opgive at få den byttet. Når der har været
problemer som ovenstående, vil det være naturligt at den mulighed
fortsat er åben.

....hvilket den iøvrigt også er jvf. dansk lv indtil 2 år fra købsdatoen.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

isteen (17-11-2006)
Kommentar
Fra : isteen


Dato : 17-11-06 19:00

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg synes ikke man bør udlede noget generelt af en enkelt sag.

Jeg tænkte heller ikke udelukkende på den pågældende sag, lige så meget
på Macbooks der skaller af, iTunes der ikke virker optimalt, iPods der
ikke kan opdateres etc - alle de negative historier "man# hører om.

Personligt har jeg nu aldrig haft problemer med Apples produkter, lige
bortset fra den udanske telefonsupport.


> Je mener ikke at Lars skal opgive at få den byttet. Når der har været
> problemer som ovenstående, vil det være naturligt at den mulighed
> fortsat er åben.

Jeg har haft en sag meget lig denne, med en pc fra Amitech. Til trods
for den kørte fint det første år, var den derefter på værksted konstant
de næste to år, og til sidst opgav jeg den simpelthen.
Amitech ville heller ikke ombytte et produkt der var et år gammelt, det
tror jeg ikke nogen producenter vil.


Erik Richard Sørense~ (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-11-06 20:21

Hej Steen

isteen wrote:
> Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
>> Jeg synes ikke man bør udlede noget generelt af en enkelt sag.
>
> Jeg tænkte heller ikke udelukkende på den pågældende sag, lige så meget
> på Macbooks der skaller af, iTunes der ikke virker optimalt, iPods der
> ikke kan opdateres etc - alle de negative historier "man# hører om.

Prøv at se det i forhold til det antal, der fx. er solgt af et givet
Apple produkt, sammenlignet med et lignende antal af et givet PC
produkt. Så tror jeg, du vil se, at procentmæssigt ligger et Apple
produkt langt under gennemsnittet for tilsvarende.

> Personligt har jeg nu aldrig haft problemer med Apples produkter, lige
> bortset fra den udanske telefonsupport.

Mht. deres supportline, så er det et fællesskandinavisk center, og jeg
véd da også, at de mangler folk, der kan klare både dansk, norsk og
svensk. - Personligt er jeg ligeglad med, hvilket sprog det bliver på af
de tre samt engelsk og tysk...

Til gengæld har jeg haft problemer med 2 forskellige Mac computere, en
Beige G3 og en PowerBook 190. Den Beige G3 tog det godt og vel et halvt
år at få til at virke, og det endda først efter, at den havde været en
tur i USA, hvor _alt_ blev skiftet undtagen CD drev og strømforsyning.
Pga. den tid, jeg måtte undvære masinen, gav Apple mig et halvt års
ekstra garanti! Min PB 190 'flækkede' i skærmkappen, og pegefeltet
knækkede, - den blev repareret gang på gang. Tilsidst satte de et helt
nyt kabinet på den - vel at mærke _4_ år efter garantiudløb. Den skulle
sælges, og jeg havde aftalt med køber, at den skulle være 100% i orden.
Da jeg hentede den og ville til at betale, fik jeg at vide, at det var
på Apples regning, da det var en tilbagevendende og kendt fejl. - Den
har kørt fint efter det, - indtil han desværre tabte den ned på et
betongulv...

>> Je mener ikke at Lars skal opgive at få den byttet. Når der har været
>> problemer som ovenstående, vil det være naturligt at den mulighed
>> fortsat er åben.
>
> Jeg har haft en sag meget lig denne, med en pc fra Amitech. Til trods
> for den kørte fint det første år, var den derefter på værksted konstant
> de næste to år, og til sidst opgav jeg den simpelthen.
> Amitech ville heller ikke ombytte et produkt der var et år gammelt, det
> tror jeg ikke nogen producenter vil.

Det kan have noget at gøre med tidspunktet for køb. Hvis det var under
de gamle garantibestemmelser, så var producenten ikke forpligtet til at
ombytte på trods af gentagne fejl. Og efter den nuværende er de reelt
kun forpligtet til at ombytte inden for de første 6 måneder ved gentagne
reparation af den samme fejl.

Jeg havde et problem med et Yashica 230AF SLR kamera for en del år siden
- med en periodisk fejl, der kom og gik. - Når den blev sendt ind, var
der tilsyneladende intet galt, indtil den på et tidspunkt gik helt død,
da jeg hendtede den hos fotohandleren efter endnu en 'reparation'. Det
viste sig at computeren i den var krakkeleret pga. et for højt tryk i
forb. med en flyvetur - eller rettere en nedstigning fra 45000 fods
højde i en bypass korridor til indflyvningshøjde til Kastrup Lufthavn...
Garantien var da lige udløbet, men fotohandleren tog alt udstyr tilbage
til fuld pris - minus et beløb på 300kr. for kamerahus, der ville svare
til, at jeg havde lejet et kamera hos dem i den samme periode. Det synes
jeg er en fair behandling. - Og det var endda efter de helt gamle
garantibestemmelser... - I øvrigt har jeg nu været heldig igen at finde
et sådant kamera, der virker perfekt. Det er nok det SLR kamera, der har
den bedste søger for svagtseende. - Sjovt, at betjeningen stadig ligger
i fingrene.

mvhl. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lars Brink (20-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Brink


Dato : 20-11-06 10:24

Faktisk er jeg heller ikke spor sur på Apple Support. De har været meget
søde og hjælpsomme hver gang jeg har haft kontakt med dem. Der er stadig
heller ikke problemer med at få maskinen til rep. selvom den er over et år
gl.

Det eneste jeg frygtede var at maskinen skulle komme retur med besked om at
test viser ingen fejl fordi dens ustabilitet er ekstremt uberegnelig og AHT
kan ikke se nogen hardware fejl og så var det jeg var i tvivl om hvorvidt
det at maskinen crasher ganske ofte er nok til at jeg fortsat kan kræve rep.
eller udskiftning. Alle Mac'er crasher jo ind imellem, men hvor mange gange
om dagen er for meget?


d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Hej Steen
>
> isteen wrote:
>> Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
>>> Jeg synes ikke man bør udlede noget generelt af en enkelt sag.
>>
>> Jeg tænkte heller ikke udelukkende på den pågældende sag, lige så meget
>> på Macbooks der skaller af, iTunes der ikke virker optimalt, iPods der
>> ikke kan opdateres etc - alle de negative historier "man# hører om.
>
> Prøv at se det i forhold til det antal, der fx. er solgt af et givet
> Apple produkt, sammenlignet med et lignende antal af et givet PC
> produkt. Så tror jeg, du vil se, at procentmæssigt ligger et Apple
> produkt langt under gennemsnittet for tilsvarende.
>
>> Personligt har jeg nu aldrig haft problemer med Apples produkter, lige
>> bortset fra den udanske telefonsupport.
>
> Mht. deres supportline, så er det et fællesskandinavisk center, og jeg
> véd da også, at de mangler folk, der kan klare både dansk, norsk og
> svensk. - Personligt er jeg ligeglad med, hvilket sprog det bliver på af
> de tre samt engelsk og tysk...
>
> Til gengæld har jeg haft problemer med 2 forskellige Mac computere, en
> Beige G3 og en PowerBook 190. Den Beige G3 tog det godt og vel et halvt
> år at få til at virke, og det endda først efter, at den havde været en
> tur i USA, hvor _alt_ blev skiftet undtagen CD drev og strømforsyning.
> Pga. den tid, jeg måtte undvære masinen, gav Apple mig et halvt års
> ekstra garanti! Min PB 190 'flækkede' i skærmkappen, og pegefeltet
> knækkede, - den blev repareret gang på gang. Tilsidst satte de et helt
> nyt kabinet på den - vel at mærke _4_ år efter garantiudløb. Den skulle
> sælges, og jeg havde aftalt med køber, at den skulle være 100% i orden.
> Da jeg hentede den og ville til at betale, fik jeg at vide, at det var
> på Apples regning, da det var en tilbagevendende og kendt fejl. - Den
> har kørt fint efter det, - indtil han desværre tabte den ned på et
> betongulv...
>
>>> Je mener ikke at Lars skal opgive at få den byttet. Når der har været
>>> problemer som ovenstående, vil det være naturligt at den mulighed
>>> fortsat er åben.
>>
>> Jeg har haft en sag meget lig denne, med en pc fra Amitech. Til trods
>> for den kørte fint det første år, var den derefter på værksted konstant
>> de næste to år, og til sidst opgav jeg den simpelthen.
>> Amitech ville heller ikke ombytte et produkt der var et år gammelt, det
>> tror jeg ikke nogen producenter vil.
>
> Det kan have noget at gøre med tidspunktet for køb. Hvis det var under
> de gamle garantibestemmelser, så var producenten ikke forpligtet til at
> ombytte på trods af gentagne fejl. Og efter den nuværende er de reelt
> kun forpligtet til at ombytte inden for de første 6 måneder ved gentagne
> reparation af den samme fejl.
>
> Jeg havde et problem med et Yashica 230AF SLR kamera for en del år siden
> - med en periodisk fejl, der kom og gik. - Når den blev sendt ind, var
> der tilsyneladende intet galt, indtil den på et tidspunkt gik helt død,
> da jeg hendtede den hos fotohandleren efter endnu en 'reparation'. Det
> viste sig at computeren i den var krakkeleret pga. et for højt tryk i
> forb. med en flyvetur - eller rettere en nedstigning fra 45000 fods
> højde i en bypass korridor til indflyvningshøjde til Kastrup Lufthavn...
> Garantien var da lige udløbet, men fotohandleren tog alt udstyr tilbage
> til fuld pris - minus et beløb på 300kr. for kamerahus, der ville svare
> til, at jeg havde lejet et kamera hos dem i den samme periode. Det synes
> jeg er en fair behandling. - Og det var endda efter de helt gamle
> garantibestemmelser... - I øvrigt har jeg nu været heldig igen at finde
> et sådant kamera, der virker perfekt. Det er nok det SLR kamera, der har
> den bedste søger for svagtseende. - Sjovt, at betjeningen stadig ligger
> i fingrene.
>
> mvhl. Erik Richard


isteen (20-11-2006)
Kommentar
Fra : isteen


Dato : 20-11-06 13:15

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Alle Mac'er crasher jo ind imellem, men hvor mange gange
> om dagen er for meget?

Min iBook G4: Stort set aldrig (efter jeg fik lidt ekstra RAM i)!
Den er også stort set altid tændt, og kører på vågeblus om natten.

kjhfkjh (20-11-2006)
Kommentar
Fra : kjhfkjh


Dato : 20-11-06 18:25

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:
>eller udskiftning. Alle Mac'er crasher jo ind imellem, men hvor mange gange
>om dagen er for meget?


Nej, selv een gang om dagen er for meget.


>Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
>maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
>flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
>andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
>et mønster i hvor eller hvornår den går ned.
>

Nyformatteret og kun med opdateret medfølgende software skal du
overhovedet ikke opleve 'crashes' eller nogensomhelst anden ustabilitet.


Hvis dit motherboard (som på apples'k kaldes logicboard) virkelig er blevet
udskiftet, så er der ikke meget andet tilbage at udskifte end ram, harddisk
og strømforsyningen.


isteen (20-11-2006)
Kommentar
Fra : isteen


Dato : 20-11-06 18:32

kjhfkjh <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Nej, selv een gang om dagen er for meget.

En gang om måneden lyder mere rimeligt

Henrik Münster (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 21-11-06 00:20

On 2006-11-20 18:31:35 +0100, isteen@gmail.com (isteen) said:

> kjhfkjh <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>> Nej, selv een gang om dagen er for meget.
>
> En gang om måneden lyder mere rimeligt

Jeg fik vist min PowerBook G4 til at crashe for et par måneder siden,
da jeg eksperimenterede med at slutte en ekstern skærm til og lade den
køre med lukket låg. Ellers var det vist flere år siden, jeg sidst
havde haft en Kernel Panic eller anden form for crash. Det kan ske, at
Safari lukker uventet med nogle ugers mellemrum, men det er også det
hele. En computer skal da vel ikke være ustabil. Min kones iBook og min
søns Mac mini crasher aldrig. De har i hvert fald aldrig nævnt det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Stig Leerbeck (18-11-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 18-11-06 01:34

isteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har haft en sag meget lig denne, med en pc fra Amitech. Til trods
> for den kørte fint det første år, var den derefter på værksted konstant
> de næste to år, og til sidst opgav jeg den simpelthen.
> Amitech ville heller ikke ombytte et produkt der var et år gammelt, det
> tror jeg ikke nogen producenter vil.

Hvis det var tilfældet ville producenten jo til enhver tid kunne trække
sagerne ud over et år ved at lave uvirksomme reparationer i et væk.
Sådan spiller klaveret ikke og det ved Apple godt. De er ikke helt
umulige - trods alt!

Derfor skal Lars ikke give op. Han har retten på sin side, når det kan
dokumenteres at den har været sendt til flere reparationer uden at det
har afhjulpet problemerne.

Iøvrigt burde han tjekke sine RAM. Som det er nævnt andetsteds, kan de
fint være årsag til problemerne.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Peter Bjørn Perlsø (20-11-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bjørn Perlsø


Dato : 20-11-06 12:10

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Hej alle
>
> Jeg har for over et år siden købt en minimac.
>
> Den har været en mandagsmaskine hele vejen igennem - og jeg har flere gange
> grædt ud og søgt hjælp her i gruppen.
>
> Jeg har løbende haft apple support i røret.
>
> Så kom den til rep. I september og de skiftede logicboard.
> Da den kom retur havde det hjulpet på nogle problemer, men den var stadig
> meget ustabil og crashede ofte. Til sidst crashede den totalt og den kom til
> rep igen i oktober - og de var nødt til at skifte HD på den.
>
> Da den kom retur kunne jeg kun konstatere at det stadig er en ganske ustabil
> maskine. Nyformateret og kun med Apple software crasher den helt random
> flere gange i timen. Nogle gange ka' den køre en time eller mere stabilt -
> andre gange går den ned 4-5 gange på et kvarter, og det er ikke til at finde
> et mønster i hvor eller hvornår den går ned.
>
> Og nu spørgsmålet: Synes i at det er afsted til rep igen eller hvor meget
> crasheri skal man egentlig finde sig i? Jeg frygter jo at de bare tænder den
> og kører testprogrammer på den og de testprogrammer melder bare "ingen fejl"
>
> Jeg har 2 andre Mac'er - og de crasher måske en gang om måneden, så jeg
> synes jo det er for voldsomt med minien.
>
> Hilsen fra Lars

Har du prøvet at køre Memtest OS X på den?

Det kunen være at du har fået nogle dårlige RAM-klodser, og ja, det er
pisseirriterende den slags tilfældige crashes.


--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk
http://siad.dk

Frank Løkkegaard (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 21-11-06 16:57

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> on tirsdag 21. november 2006 at 0:19
+0100 wrote:
>En computer skal da vel ikke være ustabil.

Sådan !
Jeg må sige at efter OSX så er ustabilitet ikke noget man bør mærke noget
til. Maskinerne her på matriklen kører alle upåklageligt. Min G5 1,6 ghz
er klippestabil og har endnu ikke være nede og ligge. Min G4 733 mhz
knokler som servere og har ikke været nede i adskillige måneder, fruens
gamle iBook G3 tonser afsted og det samme gør datterens Powerbook. Min nye
Macbook ser også ud til at være helt stabil(den er holdt op med ikke at
ville vågne efter vågeblus).
Så bundlinien må være at maskinerne skal være stabile - for lidt ram kan
være et problem, hvilket vi har oplevet med den gamle iBook, men det kan
maskinen jo ikke gøre for.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Henrik Münster (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 22-11-06 22:52

On 2006-11-21 16:56:31 +0100, "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> on tirsdag 21. november 2006 at 0:19
> +0100 wrote:
>> En computer skal da vel ikke være ustabil.
>
> Sådan !
> Jeg må sige at efter OSX så er ustabilitet ikke noget man bør mærke noget
> til. Maskinerne her på matriklen kører alle upåklageligt...

Henne på mit arbejde, hvor vi har en del computere med Windows
overvejende som XP Pro, har vi generelt heller ikke problemer med
computerne. Og dog, så er der en enkelt, hvor der ofte er problemer
med, at der angives en fejl ved grafikkortet. Er man hurtig, kan man nå
at genstarte den, men man skal ikke køre mange centimeter med musen,
før maskinen fryser. Det er kun den ene maskine, der er problemer med,
så det må næsten være en hardwarefejl. De andre helt identiske
computere kører uden problemer. Teknisk afdeling har ikke kunnet løse
problemet, og maskinen virker da også fint det meste af tiden.
Problemet opstår mest, hvis nogen ikke har slukket den om natten. Så er
fejlen der om morgenen, når dagholdet møder. Der kan altså være fejl
ved enkelte maskiner, og det er sikkert også det, Lars Brink har
oplevet med sin Mac. Sådan en fejl kan åbenbart være meget svær at
finde, og det er jo ærgerligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Frank Løkkegaard (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 23-11-06 00:17

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
>Der kan altså være fejl
>ved enkelte maskiner, og det er sikkert også det, Lars Brink har
>oplevet med sin Mac. Sådan en fejl kan åbenbart være meget svær at
>finde, og det er jo ærgerligt.

Det er bestemt meget der tyder på - mandagsprodukter findes alle steder.
Ærgerligt når det sker.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Lars Brink (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Brink


Dato : 23-11-06 15:07

Jeg sendte jo Minien til service for 3. gang og har lige fået besked om at
nu er der for anden gang skiftet logicboard på maskinen.

2x locigboard + 1x ny HD ...tør man håbe at det hjalp Jeg var godt nok
sikker på at de ville skifte rammen denne gang...

Mandagsmaskine? Ja det tror jeg godt jeg tør kalde den - og reparationerne
må vel efterhånden have oversteget maskinens værdi en hel del gange... men
så'rn er reglerne, og Apple har s'gu været flinke nok.

Hilsen fra Lars


d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
>> Der kan altså være fejl
>> ved enkelte maskiner, og det er sikkert også det, Lars Brink har
>> oplevet med sin Mac. Sådan en fejl kan åbenbart være meget svær at
>> finde, og det er jo ærgerligt.
>
> Det er bestemt meget der tyder på - mandagsprodukter findes alle steder.
> Ærgerligt når det sker.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste