Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Zoom, kan nogen forklare.....
Fra : Kenneth

Dato : 23-06-01 18:57

Hej

Der er noget jeg har undret mig over m.h.t. zoom. Altså på spejlrefleks
modsat "idiotkameraer".

På mit spejlrefleks med linse 50 er det i søgeren cirka samme størrelse som
hvis jeg ikke kiggede gennem et kamera. Bruger jeg linse 100, virker det som
en kikkert og trækker motivet ret tæt på.

Men på de andre kameraer der har zoom op til 120; selv når man zoomer helt
ind bliver billedet ikke større end uden kamera.

Kenneth

Fra : Amund Johansen

Dato : 23-06-01 22:10

Kenneth wrote:

> [...]
>
> Men på de andre kameraer der har zoom op til 120; selv når man zoomer helt
> ind bliver billedet ikke større end uden kamera.

   Det er fordi på en SLR blir bildet i søkeren
dannet av objektivet. På målsøkerkameraet er objektivet som
skaper bildet uavhengig av søkeren.
På speilrefleksen treffer lyset som kommer inn i objektivet
et speil som reflekterer lyset gjennom et prisme som rettvender
bildet slik du ser det i søkeren. Når du trykker ned utløseren
vippes speilet opp (du ser et svart glimt i søkeren)
før lukkeren åpnes og lukkes. Så slippes speilet ned igjen, og
du kan igjen se gjennom søkeren.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Kenneth

Dato : 27-06-01 14:39

Jeg ved ikke helt om jeg forstår dig her. Jeg ved godt det med spejlet og at
søgeren fungerer forskelligt i de to typer. Men på ikke-spejlreflekset kan
man jo godt se at der zoomes i søgeren, hvorfor viser det så ikke den
faktiske forstørrelse? Hvis zoom-værdien fungerer på samme måde i de to
slags kameraer (=to billeder taget med de to slags i samme zoom og samme
afstand bliver lige meget forstørret), så må det jo betyde at det du ser i
søgeren på et ikke-spejlrefleks slet ikke er det der kommer med på billedet,
men kun en lille del kommer med.

Kenneth

Fra : Amund Johansen

Dato : 27-06-01 15:32

Kenneth wrote:

> [...]
> søgeren på et ikke-spejlrefleks slet ikke er det der kommer med på billedet,

   Hei,
det er sikkert litt oversettelseskrøll ute og går her, men jeg prøver
videre. Det du ser er sannsynligvis at søkeren på kompaktkameraet er
justering for hvilket utsnitt du får med på bildet. Hvor nøyaktig
denne er vet jeg ikke. Paralaksefeil kommer også med i forklaringen
her. Brennvidden fungerer likt på alle 35mm kameraer, så et bilde
tatt fra 10 meter av hunden blir likt med 100mm brennvidde enten det
er på et kompaktkamera eller speilrefleks.
Hvis kompaktkameraet skulle vist faktisk utsnitt måtte søkeren
sannsynligvis være mye mer avansert enn den er nå.
Jeg tror jeg får overlate å svare mer til noen som kan mer om
kompaktkameraer med zoom. Søkeren _burde_ vise hva som kommer med på
bildet (og ikke alt for mye mer) menn hva de faktisk gjør er kanskje
noe annet ... ?

Amund