To stk. firewire på PB G4
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-11-06 17:06

Jeg har to eksterne firewirediske: en One Tech. til backup af arkiver og
en La Cie til mine iTunes-arkiver.
Jeg vil gerne have dem begge sluttet til min PB G4 samtidig.
Jeg har lige været i ComputerCity, hvor de ikke sælger en hub, fordi der
er nogle problemer med at få det til at køre ordentligt, siger de.
PC-folket anskaffer et kort til formålet.
Man skulle også kunne få en switch.
Jeg skal i praksis ikke bruge begge diske samtidig. Men det er da altid
mest tilfredsstillende at være fri for at skulle skifte ledninger.

Hvad er den rigtige løsning?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Brian S

Dato : 03-11-06 17:14

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
> Jeg skal i praksis ikke bruge begge diske samtidig. Men det er da altid
> mest tilfredsstillende at være fri for at skulle skifte ledninger.

At sætte dem op som en kæde: plug den ene disk ind i den anden, så
mounter begge op dit skrivebord.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-11-06 17:34

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> At sætte dem op som en kæde: plug den ene disk ind i den anden, så
> mounter begge op dit skrivebord.

Herregud, ganske simpelt. - Tak.

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-06 18:11

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> Jeg skal i praksis ikke bruge begge diske samtidig. Men det er da altid
> mest tilfredsstillende at være fri for at skulle skifte ledninger.

Det burde ikke være nødvendig med en hub, - slet ikke, når du har en
LaCie. Den har en direkte 'passthrough' i de 2 stik, der er på den. Så
du sætter bare din OneTech på LaCie disken efter den. Eneste krav er, at
LaCie disken også skal være tændt.

> Hvad er den rigtige løsning?

Der er sådan set ikke nogen 'rigtig' løsning, men et forslag kunne da
være et Firewire PCMCIA kort til omk. 200kr. hos PCLageret her i Århus.
Kortet virker på alle PowerBooks fra G3... Se den her, - så behøver du
ihvertfald ikke tænde begge diske.
<http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=70670&type=>

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-11-06 20:39

> [...]
> være et Firewire PCMCIA kort til omk. 200kr. hos PCLageret her i Århus.
> Kortet virker på alle PowerBooks fra G3... Se den her, - så behøver du

Ja, så skal jeg bare lige have lært firewireledningerne lidt bedre at
kende. De ledninger, som er fulgt med diskene, er af den slags, som er
flade i begge ender, hvor begge ender passer ind i powerbookens hul.
One-disken har et ekstra hul af den slags. Så kan jeg sætte La
Cie-disken bagest. Ikke omvendt. Men der åbenbart en anden slags
ledninger med små rektangulære stik i den ene ende. La Cie-disken har to
ekstra huller af den slags. Og den vil det være mest relevant at sætte
forrest.
Har jeg forstået det med ledningerne rigtigt? Hvad kaldes de to
ledningstyper - med henblik på at skelne dem fra hinanden?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-11-06 20:50

> Har jeg forstået det med ledningerne rigtigt? Hvad kaldes de to
> ledningstyper - med henblik på at skelne dem fra hinanden?

Der er kun 1 slags Firewire signal.
Der er 2 slags Firewire stik, et 4-bens og et 6-bens.
Forskellen er at der er strøm i 6-bens.
Der er 3 forskellige slags kabler:
4-4, 4-6 og 6-6 (-ben)

Der er så osse forskellige faconer på stikkene, så de kan passe til
forskelligt udstyr.

I næsten alle tilfælde skal du bare bruge det kabel, der fulgte med eller
som passer til apparaterne.

mvh. Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-06 21:08

Hej Mikael

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Der er kun 1 slags Firewire signal.
> Der er 2 slags Firewire stik, et 4-bens og et 6-bens.
> Forskellen er at der er strøm i 6-bens.
> Der er 3 forskellige slags kabler:

Der er faktisk også 2 som der er 2 typer USB - alm. Firewire og
Mini-Firewire. Mini-FW bruges på en del DV kameraer fra fx. Panasonic.

> 4-4, 4-6 og 6-6 (-ben)

Benkombinationen er ens i både alm. FW og i MiniFW.

> Der er så osse forskellige faconer på stikkene, så de kan passe til
> forskelligt udstyr.
>
> I næsten alle tilfælde skal du bare bruge det kabel, der fulgte med eller
> som passer til apparaterne.

FW stikkene er ens i facon. Der er kun forskel i str. på alm. FW og
MiniFW. Derimod er der flere forskellige stiktyper i USB...

Men Ove Steens diske har alm. std. Firewire stik og LaCie drevet desuden
også USB (USB 2.0 + kompatibilitet til USB 1.1). - Jeg kender diskene,
og har selv både LaCie d2 og P5 designede diske, og det er deri
forskellen ligger. OneTechs diske har alle kun std. Firewire.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-11-06 00:29

> FW stikkene er ens i facon. Der er kun forskel i str. på alm. FW og
> MiniFW.

Niks, se http://www.weethet.nl/dutch/network_firewire.php - det er som
Michael Kern skriver...

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-06 00:57

Hej Martin

For mig at se, ser selve stikkene (A) nu rimelig ens ud. Den eneste
forskel, jeg reelt kan se, er, at den del af stikket, der viser, hvordan
det skal vende, er flyttet fra højre side på std. FW (B) til under det
flade stykke på Mini-FW (B).
mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-11-06 10:03

Tidl. i tråden skrev du:

>FW stikkene er ens i facon. Der er kun forskel i str. på alm. FW og
>MiniFW.

og nu bemærker du, som alle kan se, at:

> [...]
> forskel, jeg reelt kan se, er, at den del af stikket, der viser, hvordan
> det skal vende, er flyttet fra højre side på std. FW (B) til under det

Det er jo lidt af en modsætning

og ens er de heller ikke som Michael Kern så fint beskriver

--
Mvh Martin

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-11-06 10:55

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> og nu bemærker du, som alle kan se, at:

> Det er jo lidt af en modsætning
>
> og ens er de heller ikke som Michael Kern så fint beskriver

Da jeg stillede det indledende spørgsmål i denne tråd, ventede jeg at få
et entydigt svar. Og nu har uventet sat gang i en diskussion om udseende
af et fænomen, som deltagerne åbenbart kun kender fra uklare billeder og
skriftlige efterretninger, ikke fra praktiske erfaringer - ikke ulig
diskussiner om kæmpeblæksputter, den tasmanske pungulv, dronten og den
afskyelige snemand.
Jeg må hellere tage mine diske med hen i en autoriseret
Apple-forretning.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-11-06 13:08

> [...]
> afskyelige snemand.
> Jeg må hellere tage mine diske med hen i en autoriseret

Det er ikke rigtigt. Jeg har praktisk erfaring. Og med den slags udstyr du
vil bruge i en Firewirekæde er der ingen problemer. Hold dig til det første
svar du fik:

> Hvad er den rigtige løsning?

At sætte dem op som en kæde: plug den ene disk ind i den anden, så
mounter begge op dit skrivebord.

Og for lige at citere mig selv:
"I næsten alle tilfælde skal du bare bruge det kabel, der fulgte med eller
som passer til apparaterne."

Det virker i praksis!

----------
Teoretisk:

Der er 2 slags FireWire protokoller:
1. IEEE 1394
2. IEEE 1394b

Den første:
- har en teoretisk hastighed på 400Mbps.
- den kaldes også FireWire (Apple) eller iLink (Sony)
- den kaldes også FireWire 400
- kaldes også High Performance Serial Bus/HPSB
- den kaldes også IEEE 1394a
- bruger 6 eller 4 bens stik (og kabler med henh. 6 og 4 ledere)
- 6-bens stik kan overføre strøm = strømforsyne eksterne apparater
- denne strøm tages fra FireWire bussen på f.x. din Mac
- 4-bens stik kan IKKE overføre strøm

(IEEE 1394 cables normally come in a 6-pin configuration with two twisted
signal pairs and a negative/positive power pair, capable of providing 50
watts of DC for powering peripherals )

Den anden:
- har en teoretisk hastighed på 800Mbps.
- den kaldes også FireWire B
- den kaldes også FireWire 800
- bruger 9 bens stik (og kabler med 9 ledere)
- IEEE 1394b er baglæns kompatibel
- 9-pin-til-6-pin og 9-pin-til-4-pin kabler kan bruges; så falder
hastigheden naturligvis til max. 400Mbps.

(9-pin IEEE 1394b cables use 2 pins to attach a grounded shield that
surrounds the other wires and prevents interference from outside
electromagnetic noise, which helps speed up data transmission rates by
reducing crosstalk. The third new pin is unused (the 1394b committee decided
to use a pre-existing cable technology and didn't want to force cable makers
to tool up for eight conductor cables and connectors).)

De 2 slags FireWire kan altså bruges sammen uden problemer.
Stikkene i dit udstyr er den rigtige slags stik, så brug et kabel der passer
i begge ender og det virker.

Den såkaldte DV port på digitale video kameraer (som Sony kalder iLink) er
en FireWire port til at overføre DV eller DVCAM/DVCPRO etc. video data.

Hvis udstyret har 4-bens FireWire stik, skal udstyret strømforsynes v.hj. af
sin egen strømforsyning. (indbygget batteri eller ekstern strømforsyning)

SVJV.
og mvh. Mikael Kern

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-11-06 13:38

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> et entydigt svar. Og nu har uventet sat gang i en diskussion om udseende
> af et fænomen, som deltagerne åbenbart kun kender fra uklare billeder og

En smule kildekritik ville overbevise dig. Udover een skribent, med et
særdeles reduceret syn, er ingen uenige om løsningen.

> Jeg må hellere tage mine diske med hen i en autoriseret
> Apple-forretning.

Og dermed vælger du at tvivle på de fornuftige (=rigtige) svar!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-11-06 15:49

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> [...]
> særdeles reduceret syn, er ingen uenige om løsningen.

> Og dermed vælger du at tvivle på de fornuftige (=rigtige) svar!

Undskyld hvis jeg fornærmer nogen med lidt søndagformiddagshumor. Men
jeg kunne ikke lade være med at more mig over, at nogen diskuterer
udseendet af en ledning.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-11-06 15:09

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Da jeg stillede det indledende spørgsmål i denne tråd, ventede jeg at få
> et entydigt svar.

Okay, men det her er jo Internettet - forvent det uventede

Jeg synes da også du har fået mange bud på svar...

>Og nu har uventet sat gang i en diskussion om udseende
> af et fænomen, som deltagerne åbenbart kun kender fra uklare billeder og
> skriftlige efterretninger, ikke fra praktiske erfaringer

Nå, nå... Og det konkluderer du ud fra...?

> Jeg må hellere tage mine diske med hen i en autoriseret
> Apple-forretning.

Der får du helt sikkert den hjælp og muligheden for at købe de kabler du
efterspørger. De lever jo af det.

I denne NG er vi jo bare et tilfældigt sammenrend af folk som ønsker at
hjælpe hinanden - gratis. Til gengæld er der ingen garanti for svar,
hverken entydigt eller flertydigt.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-06 21:02

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> flade i begge ender, hvor begge ender passer ind i powerbookens hul.
> One-disken har et ekstra hul af den slags. Så kan jeg sætte La

Ja, så skal One disken være forrest...

> Ikke omvendt. Men der åbenbart en anden slags ledninger med små
> rektangulære stik i den ene ende. La Cie-disken har to ekstra huller
> af den slags. Og den vil det være mest relevant at sætte forrest.

Det er nok fordi, LaCie disken er en P5 med både USB og FW, P5 (Porsche)
diskene har nemlig kun et FW stik, - de små stik lyder som USB...

> Har jeg forstået det med ledningerne rigtigt? Hvad kaldes de to
> ledningstyper - med henblik på at skelne dem fra hinanden?

Som skrevet, så er det USB på LaCie P5. Hvis det havde været en d2
designet disk, så har de 2x FW eller 2x USB + 2x FW. d2 findes i begge
versioner.

Så de helt flade er Firewire og de lidt mere firkantede er USB.

Men det betyder så også, at du i princippet også kan sætte LaCie disken
til en USB port på din PowerBook. Overførselshastigheden med USB vil dog
være noget langsommere end Firewire.

Fra : Brian S

Dato : 03-11-06 22:06

> FW stikkene er ens i facon. Der er kun forskel i str. på alm. FW og
> MiniFW. Derimod er der flere forskellige stiktyper i USB...

Du glemmer vist, at der også er FW 800 stik.

Brian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-06 23:44

Hej Brian

Skal jeg være ærlig, så ja, - jeg glemte det delvis. - FW 400 er jo
stadig det mest almindelige, - men selvfølgelig har du ret.
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-11-06 22:07

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> en La Cie til mine iTunes-arkiver.

held og lykke ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-11-06 22:48

> [...]
> Jeg skal i praksis ikke bruge begge diske samtidig. Men det er da altid
> mest tilfredsstillende at være fri for at skulle skifte ledninger.

"daisychain"

Firewire er en seriel protokol og du kan tilslutte enhed nr. to til enhed
nr. ét som du tilslutter computeren.