Varme harddiske i G4 Quicksilver
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-10-06 16:13

Hvor varme har harddiske godt af at blive?

Jeg har installeret software-temperatur-monitor og ved opstart ligger
temperaturerne på 30-35 grader C. 1 time senere er den steget til 45!

Hvornår er der grund til bekymring?

Og PS: Er der nogen, som med held har støjdæmpet en G4 Quicksilver/MDD?

mvh. Mikael Kern

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-06 16:15

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> Hvor varme har harddiske godt af at blive?
>
> Jeg har installeret software-temperatur-monitor og ved opstart ligger
> temperaturerne på 30-35 grader C. 1 time senere er den steget til 45!
>
> Hvornår er der grund til bekymring?

Check dataarket for disken, der står hvad fabrikanten synes.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-06 16:45

Hej Mikael

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> Hvor varme har harddiske godt af at blive?

Det kommer meget an på, hvilke diske, det er. - Fx. bliver IBM/Hitachis
diske forholdsvis meget mere varme end fx. Seagate, Mactor og WD. - SCSI
10k og 15k diske igen bliver også en del varmere end alm. ATA/SATA diske.

> Jeg har installeret software-temperatur-monitor og ved opstart ligger
> temperaturerne på 30-35 grader C. 1 time senere er den steget til 45!

Jeg tror ikke, et 'software termometer' er helt præcist, men OK, det
giver da et fingerpeg...

> Hvornår er der grund til bekymring?

Går man ind på specs på de fleste HD, står der, at arbejdstemperatur er
til omk. 55-60° celsius, og det er først, når man kommer derop, det
bliver kritisk.

> Og PS: Er der nogen, som med held har støjdæmpet en G4 Quicksilver/MDD?

Hm, jeg mener, det var et sted på Apples site, der var en anvisning på,
hvordan man kunne udskifte blæserne med nogle nye og mere støjsvage. Der
var jo - efter sigende - en del af MDD'erne, der 'larmede' lidt
rigeligt, men det har nu aldrig generet mig...

Du kan også afmontere plast ydersiderne og lime en ca. 1,5mm tyk
blygumme belægning på. Det samme er det plads til under toppladen. Det
vil tage en del støj, men blæserne vil nok give mest. - Svjh. laver
Papst en 14db's blæser, der passer til MDD...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-06 16:59

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:
> Hvor varme har harddiske godt af at blive?

> Jeg har installeret software-temperatur-monitor og ved opstart ligger
> temperaturerne på 30-35 grader C. 1 time senere er den steget til 45!

> Hvornår er der grund til bekymring?

Det kommer helt an på dine diske, hvor der måles og hvad der måles
med. Diske er ikke videre godt kølet i G4'ere som dem du beskriver.

> Og PS: Er der nogen, som med held har støjdæmpet en G4 Quicksilver/MDD?

Verax... Dere r sikkert mange der gerne sælger deres dyrtindkøbte
verax kit nu hvor de skal pensionere deres G4'ere.

Fra : tom

Dato : 30-10-06 23:42

On 2006-10-30 16:58:52 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> Verax... Dere r sikkert mange der gerne sælger deres dyrtindkøbte
> verax kit nu hvor de skal pensionere deres G4'ere.

Der var i sin tid et utal af musikere - og sikkert andre - der købte
nogle kits ( måske er det verax??) der gjorde at maskinen larmede
mindre..
Mender dog ikke at den blev "koldere" indeni.. tværtimod..
Et godt trick er stadig at forlænge vga, usb etc, og så stille den ind
ved siden af..
Eller bygge en kæmpe kasse med udluftning i..
evt et færdigbygget rackskab, der tit er til salg brugt..
Ikke pænt, men brand (?) effektivt..

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-10-06 08:53

> Eller bygge en kæmpe kasse med udluftning i..

Jeg HAR bygget en kasse, det er derfor jeg interesserer mig for
temperaturer.

Er der andre her som med held har prøvet dette?

mvh. Mikael Kern