iBook har mistet pusten
Fra : Erling Hansen

Dato : 21-10-06 14:43

Kan det virkelig være rigtigt, at min iBook G4 på det seneste er blevet
langsommere og langsommere? Jeg synes efterhånden den bruger længere og
længere tid på f.eks. at flytte et billede, forstørre det, eller såmænd
bare flytte et kort når jeg lægger kabale.
På Windows kunne (skulle) man defragmentere disken med korte mellemrum -
er der noget lignende på en iBook?
Mvh
Erling

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-10-06 15:22

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> bare flytte et kort når jeg lægger kabale.
> På Windows kunne (skulle) man defragmentere disken med korte mellemrum -

Ikke defragmentering, men har du prøver OnyX?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-06 16:52

Hej Erling

Erling Hansen wrote:
> [...]
> længere tid på f.eks. at flytte et billede, forstørre det, eller såmænd
> bare flytte et kort når jeg lægger kabale.

Hvis du stadig kører OS X lavere end 10.4.8 - altså max. 10.4.7, vil jeg
anbefale, at du henter hjælpeprogrammet MainMenu 1.5.5 og kører div.
scripts, samt også køre 'Cache Clean' i indstillingen 'Deep Clean'.

Grunden til, at den bliver langsom, er formentlig, at dine cache og
logfiler er blevet meget store. Og det er desværre ikke altid, at de
reducerer sig selv, som de egentlig burde.

MainMenu er gratis og kan hentes her:
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/780003/MainMenu155.dmg
Vær dog lige opmærksom på, at ver. 1.5.5 _ikke_ kører på 10.4.8 endnu.

Der er selvfølgelig også både 'Onyx' og 'Cocktail', der kan meget af det
samme som MainMenu, men de er ikke så gode til at 'rydde op' i div.
cache og logfiler. Vær også opmærksom på, at der er forskellige
versioner af både Onyx og Cocktail til OS X 10.3.x hhv. 10.4.x.

> På Windows kunne (skulle) man defragmentere disken med korte mellemrum -
> er der noget lignende på en iBook?

Der kan selvfølgelig også være tale om fragmentering, især hvis du
arbejder med mange små filer, og også hvis du åbner, ændrer og igen
gemmer samme filer.

Hvis du kører med 10.3.x og er meget fortrolig med brugen af Norton, kan
du roligt bruge Norton Systemworks 3.0, - men brug kun NS 3.0!!

Ellers er det bedste rigtige defragmenteringsprogram lige nu Coriolis
iDefrag 1.5.1, men for at kunne lave en fuld optimering skal du kunne
boote fra enten et eksternt drev med et OS X system eller fra en anden
computer med OS X og din iBook sat i 'Target Mode'. iDefrag skal ligge
på bootsystemet. Du kan læse mere om den her:
http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Hvis du bruger Tiger, så lad være med at bruge Norton, hvis du ikke
kender programmet 100% til bunds!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erling Hansen

Dato : 21-10-06 17:08

> [...]
> http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php
>
> Hvis du bruger Tiger, så lad være med at bruge Norton, hvis du ikke

Hej Erik Richard.
Tak for svar. Jeg kører med OX 10.3.9 - og det ser for mig ud som om jeg
har en hæderlig chance for ikke at ødelægge det hele, hvis jeg prøver
med MainMenu - så det vil jeg gøre en gang i løbet af søndagen. Men
Norton skal jeg da vist holde mig fra, og dét dér med Coriolis tør jeg
slet ikke begynde på. lol.
Mvh
Erling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-06 19:01

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]

> logfiler er blevet meget store. Og det er desværre ikke altid, at de
> reducerer sig selv, som de egentlig burde.

Logfilerne størrelse har næppe betydning med mindre disken er
stopfuld. I dette tilfælde bør Erlig få en advarsels dialog.

> [...]

> cache og logfiler. Vær også opmærksom på, at der er forskellige
> versioner af både Onyx og Cocktail til OS X 10.3.x hhv. 10.4.x.

vrøvl. Der ingen forskel på hvordan de enkelte utilities sletter cache
filer. Der er højst forskel på hvilke cachefiler der slettes. Man kan
snildt slette Cache filerne manuelt uden brug af trediepartsværktøjer.

> Der kan selvfølgelig også være tale om fragmentering, især hvis du
> arbejder med mange små filer, og også hvis du åbner, ændrer og igen
> gemmer samme filer.

Med mindre disken er stopfuld defrragmenters filer under 20MB
realtime. dvs der er ikke behov for at defragmentere med treideparts
værjktøjer.

> Hvis du kører med 10.3.x og er meget fortrolig med brugen af Norton, kan
> du roligt bruge Norton Systemworks 3.0, - men brug kun NS 3.0!!

Erling kunne også lade være, i Erlings tilfælde er det unødvendigt og
penge ud af vinduet.

> [...]
> computer med OS X og din iBook sat i 'Target Mode'. iDefrag skal ligge
> på bootsystemet. Du kan læse mere om den her:

Hvis Erlings disk er rimeligt fyldt vil han efter et par dage igen stå
med en fragmenteret disk. Der er ingen grund til at kaste penge og tid
efter defragmenteringsværktøjer på Mac OS X 10.3 og nyere.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-10-06 21:06

> Der er selvfølgelig også både 'Onyx' og 'Cocktail', der kan meget af det
> samme som MainMenu, men de er ikke så gode til at 'rydde op' i div.
> cache og logfiler.

Og det er så direkte løgn!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-10-06 18:34

> [...]

> længere tid på f.eks. at flytte et billede, forstørre det, eller såmænd
> bare flytte et kort når jeg lægger kabale.

Du skulle vel ikke ha' mange ikoner smidt på dit skrivebord? Det kan gi'
OS X åndenød:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051117154624368

> På Windows kunne (skulle) man defragmentere disken med korte mellemrum -
> er der noget lignende på en iBook?

OS X har sjældent (for ikke at sige aldrig) behov for defragmentering.

http://macslash.org/article.pl?sid=03/10/29/190237

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-06 18:55

On 2006-10-21 19:34:23 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> OS X har sjældent (for ikke at sige aldrig) behov for defragmentering.
>
> http://macslash.org/article.pl?sid=03/10/29/190237

Det har jeg også altid holdt på. Jeg har dog læst lidt divergerende
opfattelser af det, hvis harddisken er næsten fuld. Jeg har selv haft
god erfaring med at defragmentere med iDefrag for nylig på min
PowerBook G4 med 60 GB harddisk og 11-12 GB fri plads. Måske var den
ledige plads blevet for fragmenteret, så der ikke var større områder
til swap-filer. Måske hjalp det, at jeg fik genopbygget
biblioteksstrukturen (heddder det det?), som vist også kan bliver
fragmenteret. Inden det har jeg haft Mac i 11 år uden at defragmentere
nogensinde eller formatere ret ofte.
   Man kan opnå samme effekt som en defragmentering ved at kopiere hele
harddisken til en ekstern harddisk, slette harddisken og derefter
kopiere det hele tilbage fra den eksterne harddisk. Og jeg er såmænd
lige ved at tro, det går hurtigere, hvis man bruger FireWire som
tilslutning. En defragmentering kan tage både et halvt og et helt døgn.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-06 19:08

> [...]
> bare flytte et kort når jeg lægger kabale.
> På Windows kunne (skulle) man defragmentere disken med korte mellemrum -

Tjek din disk for fejl, inkl. I/O fejl i system.log.
Tjek hvor meget diskplads du har tilbage på din disk.
Tjek at du ikke har et kæmpestort skrivebordbillede indlæst som
baggrund.
Tjek hvad der bruger CPU tid med "top -u" fra en terminal eller
/Applications/Utilities/Activity\ Monitor.app.

Sørg for at du ikke har flere tusinde emner liggende under ~/Desktop,
Finder cacher ikoner og/eller previews af alt hvad der ligger under
~/Desktop som Martin er inde på i et andet svar.

Mht. defragmentering er det ikke noget du skal spekulere på, Mac OS X
defragmenetere filer under 20MB på roddisken, såfremt der er rimelig
plads tilbage. Hvis du sørger for at holde +10% fri bør det være ok.

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-10-06 19:44

> [...]
> defragmenetere filer under 20MB på roddisken, såfremt der er rimelig
> plads tilbage. Hvis du sørger for at holde +10% fri bør det være ok.

Det har jeg sør'me ikke meget held med. Jeg har downloadet MainMenu - og
det skete der altså ikke spor ved - jeg kan ikke se at den åbner noget
eller fjerner noget eller i det hele taget gør andet end at plante 2
ikoner i mine programmer + et ikon på skrivebordet, som ikke kan
slettes.
Så har jeg kørt diskværktøjet igennem, og der ser ikke ud til at være
noget galt. Jeg har kun brugt knapt 1/3 af min HD.
Problemet er jo nok, at jeg ikke ved ret meget....altså.
Mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-10-06 22:28

> [...]

> bare flytte et kort når jeg lægger kabale.
> På Windows kunne (skulle) man defragmentere disken med korte mellemrum -

Hej til alle rådgiverne: Det er somme tider lige så godt at være stædig
som at være smart. Med meget pilleri og trykken steder, jeg ikke vidste
hvad var, fik jeg sgu gang i MainMenu - og så gik det bare derudaf, så
nu er jeg faktisk lige så glad for min iBook som da jeg fik den! Den er
i hvert fald lige så hurtig, og jeg er endnu ikke stødt på nogen steder,
hvor jeg har slettet mere end godt er.
Tak for hjælpen.
Mvh
Erling