Airport/Airtunes
Fra : MacJohn

Dato : 18-10-06 17:25

Er der mon nogen her, som har erfaringer med Airport/Airtunes?

Jeg har købt en Airport Express, som jeg vill koble på mit allerede
eksisterende trådløse net.

Jeg ville bruge airporten til at afspille Itunes på mit anlæg.

Opsætningen gik vældig nemt, og jeg kom hurtigt på netværket, men dels
kørte det enormt ustabilt, - spillede lidt, og så lige nogle huller i
lyden. Og så skulle Itunes lige finde de eksterne højttalere igen, og så
skulle jeg lige genstarte airporten. Og så lige nogle huller i lyden igen.

Og nu kan jeg slet ikke finde airporten, på netværket.

Er Airport bare ustabilt bras?

Eller skal jeg blive ved med at kæmpe?

Mvh
John

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-06 21:21

On 2006-10-18 18:24:32 +0200, MacJohn <john@skrivikkedettebasix.dk> said:

> [...]
> igen.
>
> Og nu kan jeg slet ikke finde airporten, på netværket.

Det fungerer normalt fint, men forbindelsen skal naturligvis være i
orden. Computeren må ikke være for langt væk, eller der må ikke være
vægge eller andet, der dæmper signalet for meget. Hvis du kun skal
bruge en AirPort Express til at høre musik med, skal du ikke sætte den
op til at virke som en trådløs bro til at forlænge netværkets
rækkevidde. Det kan nemlig godt gå lidt ud over hastigheden og
stabiliteten. Det sidste kaldes et WDS-netværk i AirPort-hjælpeværktøj.
Det er noget man vælger under AirPort Extreme basen, at den skal være
en WDS-base. Under Airport Express skal du bare vælge, at den skal
oprette forbindelse til et eksisterende trådløst netværk. Og så skal
man normalt ikke vælge at slå stabilitet til. Det lyder umiddelbart som
noget positivt, men det går ud over hastigheden. Man skal kun bruge
det, hvis der er problemer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-10-06 16:25

<snip>

> [...]
> netværkets rækkevidde. Det kan nemlig godt gå lidt ud over hastigheden og
> stabiliteten. Det sidste kaldes et WDS-netværk i AirPort-hjælpeværktøj.

Jeg ville netop tro det skulle være en bro. Man har da ikke brug for at
det skal være et access punkt.

> [...]
> man normalt ikke vælge at slå stabilitet til. Det lyder umiddelbart som
> noget positivt, men det går ud over hastigheden. Man skal kun bruge

Her er der netop problemer. En bro er bare en erstatning for et kabel og
det er vel det man vil ha' med Airport/Airtunes. Men en bro kan lige som
et AP blive forstyret når der er andre trådløse netværk i brug.

Der findes 4 forskellige måder disse WiFi dimser kan optræde på efter
802.11. Som access punkt, -bro, -repeater (eller extender) og -klient.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-06 17:11

On 2006-10-23 17:25:01 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
>
> Der findes 4 forskellige måder disse WiFi dimser kan optræde på efter
> 802.11. Som access punkt, -bro, -repeater (eller extender) og -klient.

Uha. Så meget ved jeg ikke om det tekniske. Skal man bruge en AirPort
Express til at forlænge et netværk, så skal man i Apple-sprog oprette
et WDS-netværk. Det må være det samme som at bruge den som repeater
(eller extender), så netværkets rækkevidde forlænges. Men når man
sætter sin AirPort Express op, skal man vælge, at den skal forbinde sig
til det eksisterende netværk, så nogen forbindelse må der altså være.
Her i weekenden var der pludselig ingen forbindelse med vores AirPort
Extreme, der giver forbindelse til internettet. Den skulle bare
genstartes, og det er år siden, det sidst har været nødvendigt. Da der
ikke var forbindelse til den, var der heller ikke forbindelse til vores
to AirPort Extreme, som bare blinkede gult. Der må således være en
sammenhæng mellem netværket og Expresserne, selv om de ikke bruges som
extendere. Jeg ved ikke hvorfor, for de skal jo ikke formidle
forbindelse til internettet/netværket, men blot fungere til streaming
af musik eller til printer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-10-06 19:30

> [...]
> sætter sin AirPort Express op, skal man vælge, at den skal forbinde sig
> til det eksisterende netværk, så nogen forbindelse må der altså være.

"Når man sætter sin Airport op" hvor? Med Mac'en eller med Airport
"dimsen"?

> Her i weekenden var der pludselig ingen forbindelse med vores AirPort
> Extreme, der giver forbindelse til internettet.

Det må så være den Airport "dims" der er forbundet til din adsl modem
eller kabelmodem?

> [...]
> forbindelse til vores to AirPort Extreme, som bare blinkede gult. Der må
> således være en sammenhæng mellem netværket og Expresserne, selv om de

Nu er det en anden Airport (Extreme) "dims" - den der sender Airtunes
til dine højtalere?

> Jeg ved ikke hvorfor, for de skal jo ikke formidle forbindelse til
> internettet/netværket, men blot fungere til streaming af musik eller til
> printer.

Du kan tænke på dem som erstatning for kabler. Og det er ikke sikkert de
alle forbinder til internettet. Det kommer an på hvordan disse "dimser"
er forbundet videre på dit trådløse netværk og hvodan de er sat op.

Jeg har noget af det samme, men ikke med Airport fra Apple.

Fra vores TDC adsl modem løber der en enkelt ledning til en router (til
routerens WAN stik). Routeren har indbygget switch med 4 LAN porte. Fra
den ene port i switchen er der forbindelse med et kabel til et access
punkt. Denne dækker hele huset med trådløs forbindelse og er selv
forbundet til det udstyr der ellers er forbundet til switchen (bl.a en
netværksprinter) samt gennem routeren til internet.

Ud over access punktet og en printer sidder der en anden trådløs "dim" i
en anden af routerens switches LAN porte og denne "dims" er sat op som
en bro. Den er forbundet trådløst til en tilsvarende "dims" der
ligeledes er sat op som bro og som igen er forbundet til en hub hvortil
der er tilsluttet nogle PCer og en stationære Mac et andet sted i huset.

Der er ikke noget med Airtunes og sådan noget. Men broforbindelsen kunne
lige så godt være en forbindelse til nogle højtalere og ende blindt.

De to "bro-dimser" til sammen fungerer bare som et kabel. Iflg
dokumentionen er det muligt at sætte en tredie "dims" op ligeledes som
bro i forbindelse med disse to, så man får noget der ligner en trådløs
hub. Der er ikke andet trådløs forbindelse til denne trådløse bro. De
kan bare stå og snakker med hinanden.

På lokalnettet er der forbindelse fra alle enheder til alle andre
enheder, og ligeledes fra alle enheder (bortset fra printeren,
selvfølgelig) til internettet, gennem routeren.

Derudover har jeg i øjeblikket en repeater stående i et hjørne ud mod
naboen (parcelhuse). Den er sat op til at hente signalet fra min nabos
ukrypteret trådløse access punkt og sende signalet videre ud over vores
ejendom.

Efter konfigurationen af repeateren fra en computer via et kabel, så den
blev opsat som repeater til naboens trådløse access punkt, er kablet
fjernet og repeateren står så i sit hjørne og er kun forbundet til
lysnettet (for at få strøm) gennem den sorte strømigle. Den står bare og
passer sig selv. Det er dog muligt at forbinde direkte til repeateren
trådløst fra en computer med et trådløst netkort.

Derudover har vi en løs Belkin F5D7330 Ethernet Bridge adapter. Den kan
tilsluttes en hvilken som helst ethernetudstyret enhed (computer eller
andet - PSP f.eks) og således give trådløs forbindelse til access
pointen (den der er forbundet til routeren) eller repeateren.

Så der har du alle 4 typer trådløse "dimser" som efter rækkefølgen de er
nævnt her er: et access point, en bro, en repeater og en klient.

Men ud over hvordan de forskellige "dimser" er sat op og hvordan de er
forbundet, er der forskel på de muligheder man har til at oprette
forbindelse til opsætningen i hver.

Man kan komme i forbindelse med opsætningen på et access punkt enten
trådløst eller via kabel - dog skal man altid holde sig fra at opdatere
firware trådløst. Man kan kun forbinde udefra til en "bro-dims" gennem
kabel. Man kan osse kun forbinde trådløst til en repeater, med mindre
der osse er trukket kabel. Det er ikke nødvendigt med et kabel når den
skal virke som repeater. Og det er kun muligt at forbinde til den
trådløse ethernet adapter (klienten) via kabel - den ligner således
meget en "bro-dims" men den har tillige den egenskab, som det fremgår af
beskrivelsen, at den selv kan forbinde direkte til et access punkt i
infrastrukturmode eller til en anden computer med trådløs netkort i ad
hoc mode.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-06 22:56

On 2006-10-23 20:29:34 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> "Når man sætter sin Airport op" hvor? Med Mac'en eller med Airport
> "dimsen"?

Med programmet AirPort-hjælpeværktøj.

> Det må så være den Airport "dims" der er forbundet til din adsl modem
> eller kabelmodem?

Ja. Det er vores AirPort Extreme, der står i forbindelse med vores kabelmodem.

> Nu er det en anden Airport (Extreme) "dims" - den der sender Airtunes
> til dine højtalere?

Vi har to AirPort Express. Den ene streamer musik til anlægget i stuen,
og den anden er sluttet til USB-printeren på kontoret, så alle kan
printe ud på den.

> [...]
> er forbundet videre på dit trådløse netværk og hvodan de er sat op.
>
> Jeg har noget af det samme, men ikke med Airport fra Apple.

Jeg står ret hurtigt af, når jeg læser din redegørelse herunder.

> [...]
> forbundet til det udstyr der ellers er forbundet til switchen (bl.a en
> netværksprinter) samt gennem routeren til internet.

Det er jo lidt ligesom her. Vi har en AirPort Extreme, der forsyner
huset med trådløst internet og danner forbindelse mellem husets
computere. Vi har bare ikke sluttet andet end kabelmodemmet til AirPort
Extreme.

> [...]
> ligeledes er sat op som bro og som igen er forbundet til en hub hvortil
> der er tilsluttet nogle PCer og en stationære Mac et andet sted i huset.

Hvorfor har du yderligere en trådløs base? Den første kunne da godt
sende signal videre til en "bro". Det kan vores AirPort Extreme da
sagtens.

> [...]
> naboen (parcelhuse). Den er sat op til at hente signalet fra min nabos
> ukrypteret trådløse access punkt og sende signalet videre ud over vores

Det lyder spændende. Sidder du så og lurer på, hvad naboen foretager sig?

> [...]
> passer sig selv. Det er dog muligt at forbinde direkte til repeateren
> trådløst fra en computer med et trådløst netkort.

Det er vel formålet, at man kan forlænge netværkets rækkevidde. Det var
også min mening med de to AirPort Express. Jeg har dog læst, at det kan
gå ud over netværkets ydelse. I stedet fik vi ændret placering af
kabelmodemmets forbindelse, så vores AirPort Extreme kunne anbringes
lige midt i huset. Så rækker den fint over det hele.

> [...]
> andet - PSP f.eks) og således give trådløs forbindelse til access
> pointen (den der er forbundet til routeren) eller repeateren.

Nå ja, sådan en har vi da også, så en gammel iMac, vi ikke rigtig
bruger mere, kan komme på det trådløse netværk. Det er en Linksys, men
den taler fint med vores AirPort-udstyr.

> Så der har du alle 4 typer trådløse "dimser" som efter rækkefølgen de er
> nævnt her er: et access point, en bro, en repeater og en klient.

Tak for den lange redegørelse. Jeg tror nu nok, jeg forstår det meste.

> Man kan komme i forbindelse med opsætningen på et access punkt enten
> trådløst eller via kabel - dog skal man altid holde sig fra at opdatere
> firware trådløst.

Det har jeg nu aldrig haft problemer med.

> [...]
> beskrivelsen, at den selv kan forbinde direkte til et access punkt i
> infrastrukturmode eller til en anden computer med trådløs netkort i ad

Men så er vores "bro" vel egentlig en klient, selv om den hedder
Wireless Ethernet Bridge, for den kan da vist det der.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-10-06 16:32

MacJohn <john@skrivikkedettebasix.dk> wrote:

> Er Airport bare ustabilt bras?

Min er lige brændt af - 13 mdr. gammel

Hvis den virker ustabil og du i øvrigt har styr på opsætningen af dit
netværk, så ville jeg få den byttet.

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-10-06 13:45

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Min er lige brændt af - 13 mdr. gammel

Efter hvad jeg har læst, så ligger problemet i strømforsyningen (hvis
det er en express). Det skulle være muligt at lodde en ledning på til en
ekstern strømforsyning.

Min er 2 år, pånær 2 uger og virker stadig. Jeg begyndte dog at slukke
den når jeg ikke bruger iMacen, da jeg blev opmærksom på omtalen af
problemet.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-10-06 14:13

> Efter hvad jeg har læst, så ligger problemet i strømforsyningen (hvis
> det er en express). Det skulle være muligt at lodde en ledning på til en
> ekstern strømforsyning.

Hrm... det skal nok passe. Den lugtede i hvert fald brændt. Har du et
link til den omtalte modificering. Er strømforsyningsproblemet noget som
Apple selv skriver noget om?

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-10-06 19:53

> [...]

> Hrm... det skal nok passe. Den lugtede i hvert fald brændt. Har du et
> link til den omtalte modificering. Er strømforsyningsproblemet noget som

Jeg tror nok det var på MacBidouille eller xlr8yourmac. Strømforsyningen
er et separat lille printkort, så det skulle være muligt. Jeg har dog
ikke læst om nogen der har gennemført ideen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-10-06 14:24

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvis den virker ustabil og du i øvrigt har styr på opsætningen af dit
> netværk, så ville jeg få den byttet.

I det hele taget så ser det ud til at man bør overveje købet af en AP
Express grundigt og hvis man gør det så bør en udvidet garanti følge
med. De dør nemlig som fluer - typisk efter 16 mdr.

http://www.hardmac.com/news/2006-08-25/#5851

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-10-06 17:01

On 2006-10-22 15:23:33 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> Express grundigt og hvis man gør det så bør en udvidet garanti følge
> med. De dør nemlig som fluer - typisk efter 16 mdr.

Uha! Vores to er fra juli 2004. Ærligt talt, så siger de tal da ikke
noget som helst. Det er gennemsnitsalderen for de defekte AirPort
Express. Hvad med alle dem, der stadig fungerer? Det kan være, 80% af
dem fungerer perfekt. Ja, det kan være, 99% af dem fungerer perfekt.
Uden at kende det totale antal AirPort Express, så siger antallet af
defekte enheder ikke noget om, hvor stor en procentdel, der går i
stykker. Og så kan man jo heller ikke udtale sig om, hvor robust
produktet er. Endelig kan det vel ikke være en overraskelse, at de
defekte enheder er ca. 16 måneder gamle. Der er jo tale om et produkt,
der er 24 måneder gammelt. Hvis nogle af dem jævnt hen går i stykker,
så er det vel næsten uundgåeligt at ende på et antal måneder, der
ligger sådan cirka mellerm 0 og 24.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens

Dato : 22-10-06 21:19

> [...]
> der er 24 måneder gammelt. Hvis nogle af dem jævnt hen går i stykker,
> så er det vel næsten uundgåeligt at ende på et antal måneder, der

Du har sq hørt for godt efter i lektionerne om sandsynlighedslære og
statistik. Nu var jeg lige begyndt at glæde mig over 2 års
reklamationsret - og så kan det være, at den slet ikke går i stykker
alligevel
--

Jens F

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-06 15:25

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Nu var jeg lige begyndt at glæde mig over 2 års
> reklamationsret - og så kan det være, at den slet ikke går i stykker
> alligevel

Glem din reklamationsret! Den kræver at Apple vedkender at produktet har
været defekt fra starten af. Indtil videre næget de alt, så glem det

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-06 15:25

> Ærligt talt, så siger de tal da ikke noget som helst.

Nej, jeg har som sådan heller ikke hæftet mig ved tallene. Det er mere
det at måden de bryder sammen på er meget enslydende. Strømforsyningen
dør simpelthen og expressen lugter brændt. Det er den samme sang hver
gang. Expressen er et produkt med et eller flere dårlige komponenter i
strømforsyningen. Det er derfor oplagt at man bør kunne få erstattet
produktet i henhold til de 24 mdr. reklamationsret, men det kræver jo at
Apple vil vedkende sig fejlen, eller at nogen orker at gå rettens vej.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-10-06 16:25

> [...]

> skulle jeg lige genstarte airporten. Og så lige nogle huller i lyden igen.
>
> Og nu kan jeg slet ikke finde airporten, på netværket.

Ved du om der er andre trådløse 802.11 netværk der er aktive i dit
nabolag, og om de evt bruger samme kanal som dit Airport?