PC Printerserver og Mac
Fra : MacJohn

Dato : 13-10-06 22:53

Er der mon nogen her, som har erfaring med at sætte en Mac på et
trådløst PC Netværk?

Min nyerhvervede Mac går fint på mit gamle tråløse PC netværk, men der
er noget galt i kommunikationen med min printer som også sidder på det
tråløse net.

Mac'en kan godt via Appletalk se at der er en printer, og det ser
umiddelbart ud som om alt er ok.
Men hvis jeg forsøger at skrive noget ud, - så giver printeren sig til
at spytte en masse papir ud, med kun en enkelt volapyk-linie på toppen
af hver side.

Første indeholder iøvrigt ofte noget hvor navnet adobe indgår....

Er der nogen, som har oplevet dette fænomem før, og måske endda har en
løsning?

Mvh
John

Fra : Michael Horn

Dato : 14-10-06 03:56

MacJohn <john@skrivikkedettebasix.dk> wrote:

> [...]
>
> Første indeholder iøvrigt ofte noget hvor navnet adobe indgår....
>
> Er der nogen, som har oplevet dette fænomem før, og måske endda har en

Det lyder som et driver problem da mac og printer tilsynladende godt kan
kommunikere med alt det papir.

Kan du printe hvis macen er direkte tilsluttet printeren??
Michael Horn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-06 17:01

MacJohn <john@skrivikkedettebasix.dk> wrote:

> Er der mon nogen her, som har erfaring med at sætte en Mac på et
> trådløst PC Netværk?

Det har vi alle.

> Min nyerhvervede Mac går fint på mit gamle tråløse PC netværk, men der
> er noget galt i kommunikationen med min printer som også sidder på det
> tråløse net.

Er det en netværksprinter? Hvad er det for een?

> [...]
> Men hvis jeg forsøger at skrive noget ud, - så giver printeren sig til
> at spytte en masse papir ud, med kun en enkelt volapyk-linie på toppen

Appletalk, bruger du ikke OS X? Der hedder det CUPS.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-10-06 17:29

> Appletalk, bruger du ikke OS X? Der hedder det CUPS.

OS X kan også bruge printere over Appletalk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-06 19:08

> OS X kan også bruge printere over Appletalk.

Med en printer på et PC netværk?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-10-06 20:27

> Med en printer på et PC netværk?

Hvis det er samme subnet, ja. Dog med forbehold for det trådløse
accesspunkt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-06 20:36

> Hvis det er samme subnet, ja.

øhm, subnet & appletalk? Subnet er da noget der defineres af TCP/IP.
Appletalk bruger zoner, sådan noget kan i lighed med TCP/IP også routes.

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-10-06 21:05

> øhm, subnet & appletalk? Subnet er da noget der defineres af TCP/IP.
> Appletalk bruger zoner, sådan noget kan i lighed med TCP/IP også routes.

Nå ja, men du ved godt hvad jeg mener ikke? Almindelige billige
husholdningsroutere gider ikke Appletalk, men en switch eller hub er OK.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-06 17:51

> Nå ja, men du ved godt hvad jeg mener ikke?

Jo, det var mest for at undgå at andre ikke tog dit udsagn ikke
forvirrede de brugere der karter rundt i begreber som appletalk,
localtalk, ethertalk, appleshare og afp.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-06 22:09

> Hvis det er samme subnet, ja. Dog med forbehold for det trådløse
> accesspunkt.

Min netværks laserprinter (HL-2070N) bruger CUPS og Brother's utility,
der aktiveres gennem Apples Printer Setup Utility. Interface i Brother's
utility er Safari og den kører TCP/IP. Og så er der noget der hedder
Remote Printer Console.

Mine Mac og PCer er på samme subnet som netværksprinteren og det virker
med både trådløs og kabel.

Jeg ville aldrig drømme om at bruge Appletalk under OS X. Faktisk troede
jeg Apple var ved at udfase Appletalk til fordel for TCP/IP (lige som
Microsoft har udfaset Netbeui til fordel for TCP/IP). Jeg kan godt se
Appletalk findes i Network Preferences, men det regner jeg da kun med
den er for at det skal være bagudkompatibelt.

Ellers syntes jeg det er mærkeligt, at Apple vil holde fast ved
Appletalk og ellers skifter platform og styresystem så mange gange som
de har gjort.

Er der nogen fordel ved Appletalk?

Fra : Jon

Dato : 14-10-06 22:16

> Er der nogen fordel ved Appletalk?

Ikke i dag, etter at Rendesvouz/Bonjour og lignende gjør tcp/ip
nogenlunde anvendervennlig, men det er altså en legacy-protokoll som
brukes av mange printere. Fra og med Mac OS X 10.4 (tror jeg) er
AppleTalk ikke lenger mulig å bruke til fildeling, kun til printere.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-10-06 22:40

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> brukes av mange printere. Fra og med Mac OS X 10.4 (tror jeg) er
> AppleTalk ikke lenger mulig å bruke til fildeling, kun til printere.

Det kan stadig bruges til at browse servere. Forbindelsen skal etableres
over IP.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-10-06 22:32

> Er der nogen fordel ved Appletalk?

Man behøver ikke kende IP-nummer på printeren.

Fra : Jon

Dato : 15-10-06 06:58

> Er der nogen fordel ved Appletalk?

Følgende er tatt fra hukommelsen og er nok ikke teknisk sett helt
presist, men i grove trekk mener jeg det er en brukbar beskrivelse.

For å utdype mitt tidligere innlegg: Fra brukerens side var det i alle
fall tidligere store fordeler med AppleTalk i forhold til nesten alle
andre protokoller, og helt klart i forhold til tcp/ip, som er
internettets standard. AT er 100% selvkonfigurerende (ingen
innstillinger nødvendige fra brukeren for at ting skal virke) og den
oppdager selv hvilke tjenester som finnes på nettet. Den hadde ekte
"plug'n play" lenge før noen annen, og kunne brukes på et bredt utvalg
av media og hastigheter. I og med AppleTalk Phase 2 ble den også mulig å
route, dvs. man kunne bygge store, komplekse nett med AppleTalk. Jeg vil
si at fra brukerens og administratores side, spesielt på den tid da
Appletalk var standard-protokoll for Apple, og i særdeleshet i små til
mellomstore nettverk, så var AT uovertruffent enkel og fleksibel i bruk.

Ulempene var stort sett manglende effektivitet, relativt lav utnyttelse
av mediet og at automatisk "service discovery" har en kostnad, nemlig
mye småtrafikk på nettet for å annonsere og finne tjenester. I store
nett kunne det bli et problem. I tillegg var AT ikke standard på
unix-maskiner og PC, mens tcp/ip var det på unix -- og i internettets
barndom var unix-maskiner ryggraden i nettet.

TCP/IP er i utgangspunktet en del raskere enn AT (har høyere utnyttelse
av tilgjengelig medium), og den kan være nesten helt stille utenom når
den aktuelle tjenesten benyttes eller man snakker til en konkret maskin.
Til gjengjeld måtte man tidligere vite adressen til den man skulle
snakke med og en del andre ting (ruteradresse, subnet mask, m.m.) for å
få den til å virke. Men i riktig store nett (les: Internet) er kostnaden
med den ekstra nettverkstrafikk som atuomatiseringen i AppleTalk betyr
altså så stor at den vanskelig kan brukes, og tcp/ip ble brukt på tross
av sine egne problemer.

Nå er de fleste ulempene med TCP/IP etterhånden blitt borte, men det er
stadig en del manuell konfigurasjon i en del nett, selv om DHCP og
tjenester som Apple's Bonjour (autodiscovery av tjenster) har gjort det
hele meget enklere. Apple har brukt tcp/ip som standard for fildeling og
servere nå siden Mac OS 8.6, om ikke lengre, og i dag er det nesten bare
printere som bruker AppleTalk. Inntil Mac OS X 10.3 kunne man fortsatt
dele filer over AppleTalk fra en Mac, mens i dag er det slutt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-06 20:25

> Med en printer på et PC netværk?

De fleste netværksprintere understøtter såvel æblesnask som enten LPR
eller HP's variant jetdirect.

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : MacJohn

Dato : 16-10-06 13:40

Axel Hammerschmidt wrote:

> Er det en netværksprinter? Hvad er det for een?

John:
Nej, det er en Brother HL 5040 Laserprinter, med en ZOT printerserver....

> Appletalk, bruger du ikke OS X? Der hedder det CUPS.

John:
Jo, jeg bruger OS X. Men jeg er ny Mac bruger, og eksperimenterer mig
frem. Appletalk var det eneste, som kunne se at der var en printer på
netværket. SÅ jeg gik ud fra at jeg skulle bruge Appletalk....

Fra : MacJohn

Dato : 16-10-06 13:56

John:
Jeg har fået det til at fungere via LPD - og en IP adresse.

tak for svarene.

John