Erfaringer med Disk First Aid 8.6?
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 18:16

Har i noigen erfaringer med Apple's nye DIsk First Aid (diskførstehjælp)
udgave 8.6?

Den skulel kunne finde og rette fejl i "system wrapper" i filsystemet.
Og på versiotnracker får den gode karakterer.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-01-01 22:35

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
>
> Den skulel kunne finde og rette fejl i "system wrapper" i filsystemet.
> Og på versiotnracker får den gode karakterer.

Jeg kører med den i MacOS 9.1 US og det fungerer fint
--
Jesper Oersted
It isn't pollution that's harming the environment. It's the impurities

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-01 02:34

fHej Peter

Ja, jeg har både gode og dårlige erfaringer med DFA 8.6... Først de
dårlige.... Jeg kørte US versionen på min G3/233DT med OS 9.0.4DK. - Det
var lidt af en katastrofe. Den ødelagde hele Directory filens startstruktur
i bootsektorerne i de forskellige B-tree nodes, så jeg kunne ikke starte
maskinen. Jeg prøvede med Norton 6, men den meldte, at den
'...unfortunately can't repair the disk - unknown error...'. Genstart -
blank skærm. - Tvangsstartede den med COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE - efter at
have tændt min eksterne HD med OS 8.1 og det lykkedes. Brugte så
Diskværktøj til at forsøge at lægge den gamle driver tilbage - 'Opdatering
af driver mislykkedes...'.- Prøvede så med Diskwarrior 3 men knappen var
dimmed for den HD, hvor problemerne var.

Nu var gode råd faktisk ret dyre... Jeg forsøgte så med min 'gamle' råd til
alle - den med at fjerne stort set alle de væsentlige indstillingsfiler +
alle usynlige filer med undtagelse af et par stykker med reg. numre. - Det
lykkedes! og jeg fik lagt et sæt nye indstillinger. Herefter kunne jeg
starte fra DW CD'en og køre DiskWarrior 2 og fik lagt en helt ny directory
fil, og siden har der ingen problemer været med den disk.

De gode erfaringer. Jeg var så 'dum', at jeg ligeledes kørte DFA 8.6 på den
anden HD med OS 9.0.4US, - og her var der _ingen_ problemer. DFA fandt
nogle ukorrekte ikoner, som den rettede, - og det var alt.

Efter installering af OS 9.1US på den lille disk med 8.0.4US kørte jeg igen
DFA 8.6. Den fandt et par 'wrapper' fejl, som blev rettet uden problemer,
og siden har den disk kørt meget stabilt, og der har ikke været et eneste
problem med den og OS 9.1 - heller ikke sammen med de 5 ALK moduler, der er
lagt oveni et ellers (næsten) clean system.

Så mit råd vil være... Lad være med at bruge den på Ikke-US systemer, og
brug den fortrinsvis kun på OS 9.1.

mvh. Erik Richard

DJ Supreme / Peter Perlsø wrote:

> [...]
>
> Den skulel kunne finde og rette fejl i "system wrapper" i filsystemet.
> Og på versiotnracker får den gode karakterer.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 23-01-01 16:30

Hej Erik,

tak for opsummeringen af dine erfaringer.

Det er noget skidt at du mistede din ene harddisk, men var den
beskadiget i forvejen, og meldte den om andre probelmer end "system
wrapper needs to be replaced' (som er hvad DFA 8.6 primært repererer)?

Mht. system version: Apple anbefaler kun at den bruges på 9.0.4 eller
nyere, men ikke på nogen speciel nationalitet af system, det ville
heller ikke være logisk!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-01 19:10

Hej Peter

> [...]

> beskadiget i forvejen, og meldte den om andre probelmer end "system
> wrapper needs to be replaced' (som er hvad DFA 8.6 primært repererer)?

Der må have været fejl i directory-filen, formentlig i nogle startup nodes
i Extend B-Tree eller sådan noget, - men heldigvis lykkedes det jo at
redde den igen...-)

> Mht. system version: Apple anbefaler kun at den bruges på 9.0.4 eller
> nyere, men ikke på nogen speciel nationalitet af system, det ville
> heller ikke være logisk!

Næ, det kan man jo sige, men jeg mener, at der i den første upload af den
stod, at den kun måtte bruges på US systemer. Den første upload hed heller
ikke bare 'DiskFirstaid men 'NEW! Diskfirstaid', - og det var den version,
jeg prøvede, og jeg har ikke turdet prøve med den fra 9.1 på min 9.0.4, nu
da den kører igen...-)

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 23-01-01 20:16

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Der må have været fejl i directory-filen, formentlig i nogle startup nodes
> i Extend B-Tree eller sådan noget, - men heldigvis lykkedes det jo at
> redde den igen...-)

Umm, Erik, ved du overhovedet hvad du snakker om, eller forsøger du
bare at imponere nogen med en gang technobabble?

http://www.theory.csc.uvic.ca/~cos/inf/tree/BTrees.html
http://developer.apple.com/techpubs/mac/Files/Files-99.html

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-01-01 21:54

> [...]
> jeg prøvede, og jeg har ikke turdet prøve med den fra 9.1 på min 9.0.4, nu

Det med sprogversionen er i dette tilfælde vist kun for narre dem med et
andet OS-sprog end engelsk til at lade være med at downloade. Det kunne
jo ske, at de ikke forstod knappernes betydning på engelsk.... og - gys!
- brokker sig til deres lokale AppleCare-hotline.

Med mindre..... hm... at Apple har indført regionale forskelle i de
måder, hvorpå diskproblemer opstår

Thomas Tvegaard