/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
MacBook vs MacBook Pro
Fra : Tychsen


Dato : 02-10-06 14:31

Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
MacBook-modeller også klare dette?


 
 
Ole Hansen (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 02-10-06 15:29

Tychsen wrote:
> Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> MacBook-modeller også klare dette?

For mig, er skærmstørrelsen - eller rettere opløsningen, det der gør
forskellen for mig.. Jeg kunne fint leve med MacBookens specs, men
opløsningen er simpelthen for lav..

--
Ole Hansen

Thomas von Hassel (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-10-06 15:42

Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:

> Tychsen wrote:
> > Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> > Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> > MacBook-modeller også klare dette?
>
> For mig, er skærmstørrelsen - eller rettere opløsningen, det der gør
> forskellen for mig.. Jeg kunne fint leve med MacBookens specs, men
> opløsningen er simpelthen for lav..

ja, men du kan jo knalde en external skærm på der kan trække op til 1920
x 1200

/thomas



--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Ole Hansen (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 03-10-06 08:35

Thomas von Hassel wrote:

> ja, men du kan jo knalde en external skærm på der kan trække op til 1920
> x 1200

Ja, den er sørme nem at ha' i tasken.. :)

> /thomas

--
Ole Hansen

Jon (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 02-10-06 15:30

Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:

> Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> MacBook-modeller også klare dette?

Denne kan ha nyttig informasjon:
<http://store.apple.com/Catalog/US/Images/comparison_chart.html>
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc
Skype: echo 139576319600233690471689738P|dc

Tychsen (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Tychsen


Dato : 02-10-06 18:46


Thomas von Hassel skrev:
> Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:
>
> > Tychsen wrote:
> > > Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> > > Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> > > MacBook-modeller også klare dette?
> >
> > For mig, er skærmstørrelsen - eller rettere opløsningen, det der gør
> > forskellen for mig.. Jeg kunne fint leve med MacBookens specs, men
> > opløsningen er simpelthen for lav..
>
> ja, men du kan jo knalde en external skærm på der kan trække op til 1920
> x 1200
>
> /thomas

Ja, opløsningen er også mest det der gør udslaget for mig. Men
naturligvis, når man nu skal finde fordele, så har Pro'en
metalkabinet, man kan vælge mat skærm, der er seperat gfx og oplyst
fuldt tastatur. Men det fandt jeg først ud af i dag

Men hvor finder man en fladskærm til under 4.000 kr. i en ordenlig
opløsning? Min. 1400x1050, tak! Det har jeg nemlig heller ikke kunnet
finde...


Thomas von Hassel (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-10-06 19:23

Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
> > Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:
> >
> > > Tychsen wrote:
> > > > Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> > > > Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> > > > MacBook-modeller også klare dette?
> > >
> > > For mig, er skærmstørrelsen - eller rettere opløsningen, det der gør
> > > forskellen for mig.. Jeg kunne fint leve med MacBookens specs, men
> > > opløsningen er simpelthen for lav..
> >
> > ja, men du kan jo knalde en external skærm på der kan trække op til 1920
> > x 1200
> >
> > /thomas
>
> Ja, opløsningen er også mest det der gør udslaget for mig. Men
> naturligvis, når man nu skal finde fordele, så har Pro'en
> metalkabinet, man kan vælge mat skærm, der er seperat gfx og oplyst
> fuldt tastatur. Men det fandt jeg først ud af i dag
>


nemlig :) ... og bare mat skærm er udslagsgivende i min bog .. had det
glossy crap


> Men hvor finder man en fladskærm til under 4.000 kr. i en ordenlig
> opløsning? Min. 1400x1050, tak! Det har jeg nemlig heller ikke kunnet
> finde...

<http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=MONSA0280&kat=&subkat=
>
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Morten Reippuert Knu~ (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-10-06 21:00

Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:

> Men hvor finder man en fladskærm til under 4.000 kr. i en ordenlig
> opløsning? Min. 1400x1050, tak! Det har jeg nemlig heller ikke kunnet
> finde...

pt har databutikken en 20" samsung (1600x1050) til lige under 3K.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Bo Jørgensen (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 03-10-06 07:22

> > > Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> > > Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> > > MacBook-modeller også klare dette?
> >
> > For mig, er skærmstørrelsen - eller rettere opløsningen, det der gør
> > forskellen for mig.. Jeg kunne fint leve med MacBookens specs, men
> > opløsningen er simpelthen for lav..

Jeg står også midt i overvejelser - er MacBook stærk nok til lidt
videoredigering. Hvad med Aperture? Er det nemt at udskifte ram og harddisk?

Apple kører et tilbud til studerende og lærere:
Citat:
Køb en Mac, og spar op til 1.180 kr. på en iPod efter indsendelse af
rabatkupon.

op til - lyder lidt skummelt

Mvh. Bo Jørgensen



Niels Jørgen Kruse (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 03-10-06 11:18

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Apple kører et tilbud til studerende og lærere:
> Citat:
> Køb en Mac, og spar op til 1.180 kr. på en iPod efter indsendelse af
> rabatkupon.
>
> op til - lyder lidt skummelt

Hvis man køber en shuffle, så får man kun den refunderet.

Men det tilbud er da udløbet med kvartalet, er det ikke?

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Bo Jørgensen (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 03-10-06 13:01

>
> Men det tilbud er da udløbet med kvartalet, er det ikke?

Nej - tilbuddet slutter d. 7. oktober

Mvh. Bo



Bo Jørgensen (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 04-10-06 17:12

> Jeg står også midt i overvejelser - er MacBook stærk nok til lidt
> videoredigering. Hvad med Aperture? Er det nemt at udskifte ram og
> harddisk?

Nogen herinde der har prøvet at skifte ram og harddisk i en MacBook? Fortæl
fortæl

Mvh. Bo



Thomas von Hassel (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-06 19:00

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> > Jeg står også midt i overvejelser - er MacBook stærk nok til lidt
> > videoredigering. Hvad med Aperture? Er det nemt at udskifte ram og
> > harddisk?
>
> Nogen herinde der har prøvet at skifte ram og harddisk i en MacBook? Fortæl
> fortæl
>
> Mvh. Bo

ja. 8-9 gange efterhånden. Det er lidt dumt med en lang skruetrækker men
ellers ingen problemer. (der er ikke plads til at komme lige ind i
skruerne, sidder inde i batteri rummet)

/thomas


--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Bo Jørgensen (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 04-10-06 19:39

> ja. 8-9 gange efterhånden. Det er lidt dumt med en lang skruetrækker men
> ellers ingen problemer. (der er ikke plads til at komme lige ind i
> skruerne, sidder inde i batteri rummet)
> /thomas

Hej Thomas

Det lyder godt - hvilken ram og harddisk (>100Gb) bør jeg vælge?
Kan BootCamp køre på en MacBook?

Mvh. Bo



Thomas von Hassel (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-06 20:12

> > ja. 8-9 gange efterhånden. Det er lidt dumt med en lang skruetrækker men
> > ellers ingen problemer. (der er ikke plads til at komme lige ind i
> > skruerne, sidder inde i batteri rummet)
> > /thomas
>
> Hej Thomas
>
> Det lyder godt - hvilken ram og harddisk (>100Gb) bør jeg vælge?
> Kan BootCamp køre på en MacBook?
>
> Mvh. Bo

så meget ram du har råd til .. dvs. 2 GB helst.

Bootcamp kører fint ... men jeg vil vælge Parallels hvis jeg var mig.
Til alt andet end spil er det klart at foretrække ..

/thomas


--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Karl Antz (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 04-10-06 20:28

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> jeg vil vælge Parallels hvis jeg var mig.

.... og den formulering kan man så sætte en alenlang kæde af
lommefilosofiske betragtninger i halen på

umiddelbart vil jeg jo nok tro at du _er_ dig - men men parallele
verdener kan man jo aldrig vide ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Morten Lind (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-10-06 21:06

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
>
> > jeg vil vælge Parallels hvis jeg var mig.
>
> ... og den formulering kan man så sætte en alenlang kæde af
> lommefilosofiske betragtninger i halen på
>
> umiddelbart vil jeg jo nok tro at du _er_ dig - men men parallele
> verdener kan man jo aldrig vide ...

hæ, hæ....hvor smukt
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Thomas von Hassel (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-06 21:27

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
>
> > jeg vil vælge Parallels hvis jeg var mig.
>
> ... og den formulering kan man så sætte en alenlang kæde af
> lommefilosofiske betragtninger i halen på
>
> umiddelbart vil jeg jo nok tro at du _er_ dig - men men parallele
> verdener kan man jo aldrig vide ...

Det er sikkert den her du tænker på:

<http://www.startrek.com/startrek/view/library/episodes/TNG/detail/68632
..html>


;)

/thomas



--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Karl Antz (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 04-10-06 22:00

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det er sikkert den her du tænker på:
>
> <http://www.startrek.com/startrek/view/library/episodes/TNG/detail/68632
> .html>

lige præcist _den_ kendte jeg nu ikke - men ja, den vil jeg helt sikkert
komme til at se

.... eller har jeg måske allerede set den?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Henrik Münster (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-10-06 23:11

On 2006-10-04 20:39:24 +0200, "Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> said:

> Det lyder godt - hvilken ram og harddisk (>100Gb) bør jeg vælge?

Kingston er jo et godt fabrikat RAM. Find den rigtige type på Kingstons
hjemmeside til en MacBook. Lav derefter en Google-søgning på den på
danske sider, og du vil finde flere netbutikker med rimelige priser.
Crucial er også et godt mærke, og de har deres egen netbutik. Der er
vel også andre gode mærker. Og køb 2 GB, når du alligevel er i gang.
Ellers kan du lige så godt bestille maskinen med 1 GB fra Apple og
nøjes med det.
   Harddisken skal jo være en 2,5" SATA disk. De fås op til 160 GB. Jeg
ville nok vælge en Seagate Momentus eller en Hitachi Travelstar i
nævnte rækkefølge ud fra de anmeldelser, jeg har set. Der findes vist
også harddiske på 7200 rpm i 2,5", men de fås ikke så store. Jeg har
lidt svært ved at finde Seagates 160 GB i SATA-udgave. Til gengæld kan
man få Hitachis til kr. 1.299,-:

<http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-hdd2/>

For nu at tage en tilfældig butik med en overskuelig hjemmeside.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Bo Jørgensen (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 05-10-06 07:10

> Kingston er jo et godt fabrikat RAM. Find den rigtige type på Kingstons
> hjemmeside til en MacBook. Lav derefter en Google-søgning på den på danske
> sider, og du vil finde flere netbutikker med rimelige priser. Crucial er
> også et godt mærke, og de har deres egen netbutik. Der er vel også andre
> gode mærker. Og køb 2 GB, når du alligevel er i gang. Ellers kan du lige
> så godt bestille maskinen med 1 GB fra Apple og nøjes med det.
> Harddisken skal jo være en 2,5" SATA disk. De fås op til 160 GB. Jeg ville
> nok vælge en Seagate Momentus eller en Hitachi Travelstar i nævnte
> rækkefølge ud fra de anmeldelser, jeg har set. Der findes vist også
> harddiske på 7200 rpm i 2,5", men de fås ikke så store. Jeg har lidt svært
> ved at finde Seagates 160 GB i SATA-udgave. Til gengæld kan man få
> Hitachis til kr. 1.299,-:
>
> <http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-hdd2/>

Tak for dine informationer - så er det smarteste vel at købe den mindste
MacBook og så selv montere 2GB RAM og en 160GB harddisk ?
Jeg er vant til PC bærbare - Dell Latitude 110 og forskellige IBM modeller
så jeg er lidt spændt på hastighed, skærm, tastatur ect. !!!!

Mvh. Bo


Bokseinteresseret - så se her:
http://80.197.144.2/kessler/index.htm



Henrik Münster (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 05-10-06 11:01

On 2006-10-05 08:10:27 +0200, "Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> said:

> Tak for dine informationer - så er det smarteste vel at købe den
> mindste MacBook og så selv montere 2GB RAM og en 160GB harddisk ?

Den tanke har jeg også gjort mig. Jeg tror ikke, man mærker forskel i
hastigheden mellem de to processorer. Derimod har den mindste ikke en
DVD-brænder, og den er vist ikke nem at eftermontere. Det er nemlig en
særligt lav model. Det er dog sandsynligt, at der med tiden kommer
løsninger fra de firmaer, der laver tilbehør til Mac. Så har man brug
for en DVD-brænder, så er det bedst at købe den mellemste MacBook.
   Hvad RAM angår, så læste jeg i en test, at vil man nøjes med 1 GB, kan
man lige så godt bestille det hos Apple. Det er ikke så meget dyrere og
trods alt noget nemmere. Derimod kan man købe 2 GB langt biligere andre
steder end hos Apple.
   Det samme gælder vel harddisken. Kan man klare sig med den originale
evt. opgraderet til 80 GB, så er det da nemmest og billigst. Hvis den
så bliver for lille om to år, så kan man altid købe en større. De er jo
nemme at montere. Til den tid vil harddiskene sikkert være større,
billigere og hurtigere end i dag. Det er jo den vej, udviklingen går.
Ved man derimod, at man snart får brug for mere plads, er det billigere
selv at købe en harddisk på måske 120 eller 160 GB. Det sidste kan man
ikke engang bestille hos Apple.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Tychsen (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Tychsen


Dato : 02-10-06 19:48


Thomas von Hassel skrev:
> Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:
>
> > Thomas von Hassel skrev:
> > > Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:
> > >
> > > > Tychsen wrote:
> > > > > Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> > > > > Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> > > > > MacBook-modeller også klare dette?
> > > >
> > > > For mig, er skærmstørrelsen - eller rettere opløsningen, det der gør
> > > > forskellen for mig.. Jeg kunne fint leve med MacBookens specs, men
> > > > opløsningen er simpelthen for lav..
> > >
> > > ja, men du kan jo knalde en external skærm på der kan trække op til 1920
> > > x 1200
> > >
> > > /thomas
> >
> > Ja, opløsningen er også mest det der gør udslaget for mig. Men
> > naturligvis, når man nu skal finde fordele, så har Pro'en
> > metalkabinet, man kan vælge mat skærm, der er seperat gfx og oplyst
> > fuldt tastatur. Men det fandt jeg først ud af i dag
> >
>
>
> nemlig :) ... og bare mat skærm er udslagsgivende i min bog .. had det
> glossy crap
>
>
> > Men hvor finder man en fladskærm til under 4.000 kr. i en ordenlig
> > opløsning? Min. 1400x1050, tak! Det har jeg nemlig heller ikke kunnet
> > finde...
>
> <http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=MONSA0280&kat=&subkat=
> >
> --
> Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Og findes der dockingstation til Mac?


Thomas von Hassel (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-10-06 19:52

Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:


>
> Og findes der dockingstation til Mac?

ja, men ikke helt så elegante (synes jeg):

<http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=MONSA0280&kat=&subkat=
>


/thomas


--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Henrik Münster (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 02-10-06 21:32

On 2006-10-02 20:51:47 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:
>
>> Og findes der dockingstation til Mac?
>
> ja, men ikke helt så elegante (synes jeg):
>
> <http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=MONSA0280&kat=&subkat=

Du mener vel: <http://www.bookendzdocks.com/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Thomas von Hassel (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-10-06 07:40

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-02 20:51:47 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
> Hassel) said:
>
> > Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:
> >
> >> Og findes der dockingstation til Mac?
> >
> > ja, men ikke helt så elegante (synes jeg):
> >
> > <http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=MONSA0280&kat=&subkat=
>
> Du mener vel: <http://www.bookendzdocks.com/>

eh .. jo ... :)
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Morten Reippuert Knu~ (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-10-06 21:02

Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:

> Og findes der dockingstation til Mac?

Nej ikke som du kender det far eks thinkpads. Kun tredieparts dimser
der let får ødelagt samtlige stik i på computeren.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Tychsen (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Tychsen


Dato : 02-10-06 21:48


Morten Reippuert Knudsen skrev:
> Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:
>
> > Og findes der dockingstation til Mac?
>
> Nej ikke som du kender det far eks thinkpads. Kun tredieparts dimser
> der let får ødelagt samtlige stik i på computeren.
>
> --
> Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>
>
> 2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
> Mirage 06 bras der er langt bedre...

Ja, der findes ikke dockingstation til MAC åbenbart. Men ok, det
skader jo også designet at lave et stick/interface i bunden af den
blanke hvide maskine

3.parts crap tror jeg også smadrer stik ved intensivt brug.

Men kan vi komme tilbage til pro vs. ikke-pro? Hvad skal jeg vælge???
Sikke noget rod, jeg er helt forvirret. Lille mac, stor skærm - eller
bare en pro... eller pro og skærm. Ej, nu går jeg i seng og drømmer
om svaret


Henrik Münster (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 02-10-06 23:52

On 2006-10-02 22:48:18 +0200, "Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> said:

> Morten Reippuert Knudsen skrev:
>> Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:
>>
>>> Og findes der dockingstation til Mac?
>>
>> Nej ikke som du kender det far eks thinkpads. Kun tredieparts dimser
>> der let får ødelagt samtlige stik i på computeren.
>
> Ja, der findes ikke dockingstation til MAC åbenbart. Men ok, det
> skader jo også designet at lave et stick/interface i bunden af den
> blanke hvide maskine
>
> 3.parts crap tror jeg også smadrer stik ved intensivt brug.

Er der kendte problemer med Bookendz? Firmaet har jo været på markedet
i mange år. Jeg sad ellers lige og syntes, det så enormt smart ud med
en dock til den bærbare. Jeg vil nok ikke ofre det på min nuværende,
men den næste.

> Men kan vi komme tilbage til pro vs. ikke-pro? Hvad skal jeg vælge???
> Sikke noget rod, jeg er helt forvirret. Lille mac, stor skærm - eller
> bare en pro... eller pro og skærm. Ej, nu går jeg i seng og drømmer
> om svaret

Jeg var i samme dilemma, da jeg købte min TiBook 1 GHz for snart fire
år siden. Jeg valgte den dyre løsning og købte en PowerBook i stedet
for den billige iBook. Dengang var iBook kun med G3 processor og
skærmopløsningen var kun 1024x768. Og det var også den maksimale
opløsning på en ekstern skærm. Jeg har ikke fortrudt, at jeg valgte den
dyre løsning. Min TiBook kører stadig fint, og den virker meget
kvikkere end min kones noget nyere G4 iBook, der endda har 1,25 GHz
processor. Hvis jeg havde købt en iBook G3 dengang, så var den nok for
længst blevet skiftet ud. Det skal dog også med, at jeg gav kr.
30.000,- for min TiBook, så fordelene var ikke ligefrem gratis.
   Hvis min TiBook brød sammen i morgen, og jeg skulle have en ny, så
tror jeg nok alligevel, jeg ville spare pengene og så nøjes med en
MacBook. Først og fremmest er skærmen blevet bedre med højere
opløsning, og den kan trække en ekstern skærm med endnu højere
opløsning. Det er let at skifte harddisk og RAM. Man kunne således købe
en MacBook med minimal RAM og harddisk, og så købe en 160 GB harddisk
og 2 GB RAM fra en velrenommeret leverandør. Det kan vist gøres for kr.
3.000,-. Så ville man have en ganske kapabel computer. Det er den
mindste bærbare Mac, så den er let at have med. Samtidig kan den trække
en stor ekstern skærm, så hjemme kan man have sådan en stående.
   Min største anke er nok grafikkortet. Det er sikkert rigeligt godt nu,
men jeg ved ikke, hvor fremtidssikret det er. Der går rygter om, at
næste generation integreret grafikchip fra Intel er rigtig hurtig. Jeg
er glad for, at min TiBook holder endnu, så jeg kan vente med at skifte
den ud. Med lidt held er der bedre grafikchip i MacBook til den tid.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Per Rønne (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 03-10-06 05:05

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-02 22:48:18 +0200, "Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> said:
>
> > Morten Reippuert Knudsen skrev:
> >> Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:
> >>
> >>> Og findes der dockingstation til Mac?
> >>
> >> Nej ikke som du kender det far eks thinkpads. Kun tredieparts dimser
> >> der let får ødelagt samtlige stik i på computeren.
> >
> > Ja, der findes ikke dockingstation til MAC åbenbart. Men ok, det
> > skader jo også designet at lave et stick/interface i bunden af den
> > blanke hvide maskine
> >
> > 3.parts crap tror jeg også smadrer stik ved intensivt brug.
>
> Er der kendte problemer med Bookendz? Firmaet har jo været på markedet
> i mange år. Jeg sad ellers lige og syntes, det så enormt smart ud med
> en dock til den bærbare. Jeg vil nok ikke ofre det på min nuværende,
> men den næste.

Ja, jeg vil sige at den væsentligste ulempe ved MacBook [Pro] er den
manglende indgang i bunden til dockingstation, som jeg kender fra den
IBM ThinkPad, jeg har fået stillet til rådighed af min fagforening.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Jon (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 03-10-06 08:46

Tychsen <mtychsen@hotmail.com> wrote:

> Hvad skal man vælge? Er det så mange penge mere værd, at købe en
> Pro, når man skal videoredigere m.m.? Eller kan en af de store
> MacBook-modeller også klare dette?

Fysisk størrelse er et viktig moment for mange. For meg er det helt
avvgjørende at maskinen ikke er for stor. Nå har jeg en 12" PB, og jeg
elsker følelsen av å kunne ta den med overalt uten å tenke på vekt og
størrelse.

Negativt er det klart at det betyr at skjermen blir mindre, men det blir
litt som med kamaraer: Store SLR-kameraer er gode og tar gode bilder,
men blir oftere liggende igjen hjemme fordi de er tyngre og mer
klumpete. Små kompaktkameraer er kanskje ikke 100% optimale til alle
forhold, men det at man bare kan stikke et i lommen fører til at bildene
tross alt blir tatt. For meg gjør 12"-formatet dermed at maskinen er med
når jeg trenger den.

Men behovet for transportabilitet er sterkt varierende, så dette var
bare mine "2 cents".
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc
Skype: echo 139576319600233690471689738P|dc

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste