Tigers omvendte mail?(+ tillægsspørgsmål)
Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 12:14

Hej.....

Tjaeh - så kom jeg også på Tigeren, Mac OS X, 10.4.8, i forbindelse med
anskaffelsen af min forhåbentlig sidste computer(?).

Men Mail er blevet omvendt?

Postkasserne står til venstre, og brevene kommer ind fra bunden?

Det er tilsyneladende ikke muligt at ændre/flytte i indstillingerne så
jeg i det mindste får brevene ind fra oven, medmindre jeg fejler et
sted(?).

Det undrer mig nemlig, at ved gennemgang af 37(eks.) breve, som jeg
måske blot sletter, skal bruge tid på at markere hvert eneste brev,
eftersom de ligger nedefra.....lå de oppefra - som i Mac OS X, 10.3.9 -
kan man blot trykke på slet, slet, slet, slet.....osv......????

Derudover har jeg et tillægsspørgsmål til de af Jer, der også har en
G5.......jeg fik en OS 9 installationsCD med, men den kan ikke
installeres - det er ikke, fordi, det gør noget, men jeg kunne godt
tænke mig at vide, hvorfor???

For det betyder, at jeg ikke kan installere AppleWorks, og det er jeg en
lille bitte smule ked af

På forhånd tak for alt......

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-10-06 12:25

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> [...]
>
> Det er tilsyneladende ikke muligt at ændre/flytte i indstillingerne så
> jeg i det mindste får brevene ind fra oven, medmindre jeg fejler et

Klik på f.eks. oversigt-fanen "Modtaget".
For hvert klik vendes sorteringsordenen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 18:42

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> Klik på f.eks. oversigt-fanen "Modtaget".
> For hvert klik vendes sorteringsordenen.
>
> /Preben

Tak Preben

M.

Fra : Jon

Dato : 01-10-06 15:01

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Men Mail er blevet omvendt?
>
> Postkasserne står til venstre, og brevene kommer ind fra bunden?

Helt ny versjon av Mail i Tiger. Postkasser til venstre er fordi
"skuffen" fra tidligere er erstattet med en fast layout á la Entourage
o.l. Personlig liker jeg den nye bedre, men YMMV.

M.h.t. sorteringsrekkefølge, så ser du den lille trekant øverst i hver
kolonne? Den viser sorteringsrekkeffølge, altså stigende eller synkende.
Som annen poster sier, klikk på den så bytter den.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 18:59

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Helt ny versjon av Mail i Tiger. Postkasser til venstre er fordi
> "skuffen" fra tidligere er erstattet med en fast layout á la Entourage
> o.l. Personlig liker jeg den nye bedre, men YMMV.

Ja, det forstår jeg, men jeg bryder mig ikke om den fastlåste
Windows-like interface.....ville gerne selv bestemme, ikke sandt

Iøvrigt kender jeg ikke til Entourage, ligesom jeg ingen anelse har om,
hvad YMMV betyder??????

> M.h.t. sorteringsrekkefølge, så ser du den lille trekant øverst i hver
> kolonne? Den viser sorteringsrekkeffølge, altså stigende eller synkende.
> Som annen poster sier, klikk på den så bytter den.

Hmm......der er nu ingen trekanter i mit program - hverken i "fra" -
"emne" eller "modtaget", men der er en lille prik lige til højre for
"indbakke", og den har gjort jobbet - at lægge brevene øverst - så tak
skal du have))

Tjaeh - man må vel så vænne sig til, at Appleprodukter bliver mere og
mere ordinære - altså lefler for Windowsbrugere, tsk, tsk.......jeg
tror, jeg bliver hér og opfører mig som SiD-medlemmerne.....(SiD: Sand i
Døvlerne) - her står vi - vi står tungt, så hér bli´r vi stående)

Navnet er nu godt nok ændret til 3F, men det er ikke nok til at vigte
sig, for medlemmerne bruger at fortolke det som Forbundet For
Forringelser.......... - nu er jeg vist temmelig udenfor emnet, eller
er jeg? - (hæ, hæ)....

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-10-06 19:55

On 2006-10-01 19:59:17 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com
(Morten Lind) said:

> [...]
> Windows-like interface.....ville gerne selv bestemme, ikke sandt
>
> Iøvrigt kender jeg ikke til Entourage, ligesom jeg ingen anelse har om,

Your Mileage May Vary.

> [...]
> "emne" eller "modtaget", men der er en lille prik lige til højre for
> "indbakke", og den har gjort jobbet - at lægge brevene øverst - så tak

Du kan vælge, hvilken kolonne din e-mail skal sorteres efter. Skal det
være efter dato, skal du klikke i kolonnen Modtaget. Den bliver så blå,
og der kommer en lille trekant til syne. Ved at klikke på den, skifter
den retning, og det gør sorteringen også.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 20:07

> Your Mileage May Vary.

Hmm......hér er jeg s´gu´ nok for proletarisk......."min
et-eller-andet-alder kan ændres??????.....eller hvad?????)))

Hvor pokker henter I de underlige forkortelser? WCMA dansede jeg til
primo halvfjerdserne, men ellers bryder jeg mig da ikke om fordækte
forkortelser, hæ, hæ......

> [...]
> og der kommer en lille trekant til syne. Ved at klikke på den, skifter
> den retning, og det gør sorteringen også.

Jo tak, Henrik - jeg har fundet det....

M.

Fra : Jon

Dato : 01-10-06 20:51

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Hmm......hér er jeg s´gu´ nok for proletarisk......."min
> et-eller-andet-alder kan ændres??????.....eller hvad?????)))

Uttrykk hentet fra bilreklamer, hvor man gjerne oppgir et (teoretisk)
bensinforbruk, men så for sikkerhets skyld også syer "Your mileage may
vary". Det betyr så altså at din erfaring kan være annerledes enn den
"som står i boken", eller i og for seg annerledes enn min. Jeg bruker
det til å si at selv om jeg sier en ting, så ser jeg at du kan ha en
annen erfaring eller at ting kan se annerledes ut fra din side.

> Hvor pokker henter I de underlige forkortelser?

På newsgrupper og lignende steder.

> WCMA dansede jeg til
> primo halvfjerdserne, men ellers bryder jeg mig da ikke om fordækte
> forkortelser, hæ, hæ......

Et lite utvalg:
YMMV: Har vi allerede sett på over
IMHO: In My Humble Opinion (mao: dette er kun min mening)
LOL: Laughing Out Loud ("ha, ha!")
ROTFL: Rolling On The Floor Laughing
RTFM: Read The F.... Manual! (F.eks. når noen ikke gidder å se etter
selv, men bare sender av gårde spørsmål til andre, som så forventes å
finne det ut)
AFAIK: As Far As I Know
BTW: By The Way
STFU: Shut The F... UP! (anvendes med måte!
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-06 00:09

On 2006-10-01 21:50:53 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> LOL: Laughing Out Loud ("ha, ha!")

Det er efterhånden så udbredt, at LOL er blevet et ord, som børn siger,
når noget er sjovt. Jeg tror, det er en smule nedladende ment, som når
noget er lidt latterligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 02-10-06 03:13

> [...]

> AFAIK: As Far As I Know
> BTW: By The Way
> STFU: Shut The F... UP! (anvendes med måte!

Hæ, hæ......tak

M.

Fra : Jon

Dato : 02-10-06 07:25

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Hæ, hæ......tak
>
> M.

En til, siden det er mandag:
PITA: Pain In The Ass...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-10-06 16:12

> [...]

> G5.......jeg fik en OS 9 installationsCD med, men den kan ikke
> installeres - det er ikke, fordi, det gør noget, men jeg kunne godt

Hvad gør du for at installere?

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 19:01

> Hvad gør du for at installere?

Putter skiven i og trykker på intalleren....

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 19:56

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Putter skiven i og trykker på intalleren....
>
> M.

Undskyld, installeren
M.

Fra : Jon

Dato : 01-10-06 17:38

> [...]

> G5.......jeg fik en OS 9 installationsCD med, men den kan ikke
> installeres - det er ikke, fordi, det gør noget, men jeg kunne godt

Hvis det er en OS 9 installasjons-CD, som du sier, så kan den ikke
installeres på en G5 fordi G5 ikke kan starte fra OS9.

Derimot kan du installere "OS 9" (Classic) på en G5 på to måter:
-- Enten via "Tilleggsprogramvare"-installasjon på den vanlige Mac OS X
installasjons-DVD,
-- Eller du kan rett og slett kopiere (trekk og slipp) en gammel
Systemmappe som inneholder minst Mac OS 9.1 eller aller helst 9.2.2, via
en nettverkskabel. Det kan du gjøre enten fra en eldre maskin som kjører
OS 9 eller fra en annen Mac OS X-maskin som har Classic installert.

MERK i siste tilfelle at det IKKE er den mappen som kun heter "System"
på en Mac OS X-installasjon vi snakker om, men den som heter
"Systemmappe" eller "System Folder" og som vanligvis har et 9-tall på
seg.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 19:12

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Hvis det er en OS 9 installasjons-CD, som du sier, så kan den ikke
> installeres på en G5 fordi G5 ikke kan starte fra OS9.

Tjaeh - det står der på den, men hvorfor pokker er den så med den øvrige
software, hmm??

> Derimot kan du installere "OS 9" (Classic) på en G5 på to måter:
> -- Enten via "Tilleggsprogramvare"-installasjon på den vanlige Mac OS X
> installasjons-DVD,

OK - tak....

> [...]
> en nettverkskabel. Det kan du gjøre enten fra en eldre maskin som kjører
> OS 9 eller fra en annen Mac OS X-maskin som har Classic installert.

Det er jeg klar over, og har prøvet flere gange før, så tak skal du
have, men det, der undrer mig er, at OS 9-installeren følger med, men
ikke kan installeres, umiddelbart?

> [...]
> på en Mac OS X-installasjon vi snakker om, men den som heter
> "Systemmappe" eller "System Folder" og som vanligvis har et 9-tall på

Det er jeg klar over, tak

M.

Fra : Jon

Dato : 01-10-06 20:51

> Tjaeh - det står der på den, men hvorfor pokker er den så med den øvrige
> software, hmm??

Hm. Det er et godt spørsmål! Jeg vet dessverre ikke svaret.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-10-06 03:19

> Hm. Det er et godt spørsmål! Jeg vet dessverre ikke svaret.

Det gør heller ikke så meget.....min undren er egentlig også mere af
akedemisk karakter.....

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-10-06 18:44

On 2006-10-01 13:14:04 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com
(Morten Lind) said:

> Tjaeh - så kom jeg også på Tigeren, Mac OS X, 10.4.8, i forbindelse med
> anskaffelsen af min forhåbentlig sidste computer(?).

Regner du da med, at du snart skal herfra? Det lyder som om, du
ligefrem glæder dig til det

> [...]
> eftersom de ligger nedefra.....lå de oppefra - som i Mac OS X, 10.3.9 -
> kan man blot trykke på slet, slet, slet, slet.....osv......????

Hvorfor kan du ikke det, når de nyeste står i bunden? Det gør jeg da
altid. Marker det sidste brev, og når det er slettet, dukker brevet
ovenover op. Ellers har andre jo fortalt dig, hvordan du vender
rækkefølgen.

> [...]
> tænke mig at vide, hvorfor???
>
> For det betyder, at jeg ikke kan installere AppleWorks, og det er jeg en

AppleWorks fås da til OS X, men det er måske en gammel version, du har?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 19:37

> Regner du da med, at du snart skal herfra? Det lyder som om, du
> ligefrem glæder dig til det

Du har s´gu´ da en næsten clairvoiant indsigt(øh - véd ikke, om
clair.....er stavet korrekt, og jeg gider ikke slå det efter)

> [...]
> altid. Marker det sidste brev, og når det er slettet, dukker brevet
> ovenover op. Ellers har andre jo fortalt dig, hvordan du vender

Altså - nu er det rettet, med hjælp fra Preben og Jon, men det, du
siger, er jo lige præcis dét, der er noget rod og en ekstra arbejdsgang,
for så skal du jo markere brevet ovenover for at slette det, istedet for
blot at trykke på "slet"knappen

> AppleWorks fås da til OS X, men det er måske en gammel version, du har?

Næeh, det er den seneste, og den vil ikke ind på maskinen, men pyt - jeg
snupper den bare fra min "gamle" G4´er

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-10-06 20:00

On 2006-10-01 20:36:33 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com
(Morten Lind) said:

> Du har s´gu´ da en næsten clairvoiant indsigt(øh - véd ikke, om
> clair.....er stavet korrekt, og jeg gider ikke slå det efter)

Det er vist med y. Men jeg forstår ikke helt situationen, men bare du
er afklaret med det og har det godt. Dit privatliv kommer jo ikke mig
ved, så det var ikke for at snage.

> [...]
> siger, er jo lige præcis dét, der er noget rod og en ekstra arbejdsgang,
> for så skal du jo markere brevet ovenover for at slette det, istedet for

Når man sletter en e-mail, bliver den nedenunder valgt. Hvis du står på
den nederste e-mail, kan det ikke ske, og den ovenover hopper ned og
bliver valgt. Så kan du bare slet-slet-slet. Det duer selvfølgelig
ikke, hvis du vil beholde den nederste e-mail. Så kan du bare begynde
at slette fra den øverste, du vil slette. Men nu har du jo fået vendt
sorteringen. Det er en smags- og vanesag, hvordan man vil sortere
(stigende eller faldende).

> Næeh, det er den seneste, og den vil ikke ind på maskinen, men pyt - jeg
> snupper den bare fra min "gamle" G4´er

Så burde den da virker under OS X. Men AppleWorks er også ved at være
forældet. Jeg er begyndt at bruge den nye NeoOffice. Den er ret lækker,
men lidt langsom til at åbne osv. Du har jo en meget hurtigere computer
end min, så den er nok kvikkere hos dig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 20:32

> Det er vist med y. Men jeg forstår ikke helt situationen, men bare du
> er afklaret med det og har det godt. Dit privatliv kommer jo ikke mig
> ved, så det var ikke for at snage.

Ja, det er med "y", og jeg har det godt og er afklaret. Jeg véd, du ikke
snager og sætter pris på dine mange guldkorn.

> Når man sletter en e-mail, bliver den nedenunder valgt.

Hæ, ja - hvis de kommer ovenfra.....

> [...]
> at slette fra den øverste, du vil slette. Men nu har du jo fået vendt
> sorteringen. Det er en smags- og vanesag, hvordan man vil sortere

Ja, ja......fred være med det

> Så burde den da virker under OS X. Men AppleWorks er også ved at være
> forældet.

Tjaeh - jeg er nu glad for AppleWorks, for mit alternativ er InDesign &
TextEdit(& Pages, men det bryder jeg mig ikke om)

>Jeg er begyndt at bruge den nye NeoOffice. Den er ret lækker,
> men lidt langsom til at åbne osv. Du har jo en meget hurtigere computer
> end min, så den er nok kvikkere hos dig.

Tjaeh - jeg har ikke lyst at prøve, er ved at føle mig for gammel til
nye vaner - du véd - gamle cirkusheste lærer ikke nye tricks - nå, pyt
med det - tak for din indlevelse

M.