Mac på vej til skolerne
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-06 11:10

Jeg så lige på Apples hot news, at Apple har indgået en aftale med
Iteo, der præsenteres som skolernes IT-partner. Dermed får skolerne
mulighed for at vælge Mac som supplement til Windows. Jeg kan også se
på Iteos hjemmeside, at de også beskæftiger sig med Linux. Det er da
dejligt, hvis der efterhånden kommer lidt mere bredde i it-tilbuddene i
folkeskolen, så det ikke bare er Windows det hele. Linket nedenfor er
til et pdf-dokument, så det er lidt tungt:

<http://www.iteo.dk/objekter/nyheder_iteo_foraarskatalog.pdf>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-06 14:16

Hej Henrik

Det var da på tide!!
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-06 14:18

> [...]
> folkeskolen, så det ikke bare er Windows det hele. Linket nedenfor er
> til et pdf-dokument, så det er lidt tungt:

Skyldes nok at de nye Mac'er også kører Windows .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-09-06 15:58

> [...]
> folkeskolen, så det ikke bare er Windows det hele. Linket nedenfor er
> til et pdf-dokument, så det er lidt tungt:

De kan sgu da bare komme an. Men folkeskolelærere er det mest
dybt-konservative folkefærd på denne jord. Så hvis ikke skærmen er blå
og mapperne gule, så kan de ikke finde ud af det!

Et projekt (i Jægerspris tror jeg) hvor man forsøgte at gå over til åbne
standarder strandede på at skolelærerne ikke kunne/ville bruge
OpenOffice istedet for MS Office.

Og kom ikke og fortæl mig, at det skyldes at lærerne savnede de enormt
avancerede funktioner i MS Office.

Så det er altså ikke fordi de ikke har tilbuddet, men prøv du at
overtale dem til at bruge noget andet end det de har lært da de tog
deres PC-kørekort.

(Ahh endelig udløsning for al mit sammensparede lærerhad efter 32 år!!!
- UPS jeg er sgu imellemtiden bleven gift med en ...)

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jacob

Dato : 26-09-06 17:25

In article <1hma6sw.1imm3pmb8aiyoN%stigleerbeck@nypost.dk>,
stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> De kan sgu da bare komme an. Men folkeskolelærere er det mest
> dybt-konservative folkefærd på denne jord. Så hvis ikke skærmen er blå
> og mapperne gule, så kan de ikke finde ud af det!

Jeg kan huske da Albertslund Kommune's folkeskoler brugte 8 bit
Commodore computere (C64 og C128).
Det er nok at have en blå skærm; uden de der fancy schmancy "gule
ikoner".

Mvh
Jacob

--
2620. -Du ved aldrig hvornår du får brug for et jernrør!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-06 03:20

Jacob <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> Jeg kan huske da Albertslund Kommune's folkeskoler brugte 8 bit
> Commodore computere (C64 og C128).

På såvel min skole som på mit gymnasium brugte vi Piccolo og Piccoline
med CP/M OS. Eneste program vi blev præsenteret for var RC COMAL-80,
for dem der gik til "edb" i ungdomskolen, var der mulighed for at
stifte bekendskab med UCSD Pascal som blev brugt på det lokal
gymnasiums "edb" forsøgslinie. Det var ikke rart.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-09-06 18:32

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
>
> (Ahh endelig udløsning for al mit sammensparede lærerhad efter 32 år!!!
> - UPS jeg er sgu imellemtiden bleven gift med en ...)

Og da du ikke tør afreagere derhjemme, skal det gå ud over dem af hendes
kolleger, der tror sig i sikkerhed herinde.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-09-06 19:25

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Og da du ikke tør afreagere derhjemme, skal det gå ud over dem af hendes
> kolleger, der tror sig i sikkerhed herinde.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen Smidt

Plet!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-09-06 19:04

> [...]

> dybt-konservative folkefærd på denne jord. Så hvis ikke skærmen er blå
> og mapperne gule, så kan de ikke finde ud af det!

Fy da Stig: Det er vores it-ansvarlige du skal skylde skylden på. Samt
kommunerne, der indgår dyre win-baserede løsninger (f.eks. gennem iteo,
som min kommune har gjort)

Jeg har brugt mac siden 89, har den af og til med i skole: Min (nu
afdøde) iBook samt nuværende MBP har da skaffet et par switchere (blandt
eleverne forstås)

venlig hilsen

Martin (lærer i Folkeskolen, macbruger)

--
MA @ 55.01.43N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-09-06 19:25

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> Jeg har brugt mac siden 89, har den af og til med i skole: Min (nu
> afdøde) iBook samt nuværende MBP har da skaffet et par switchere (blandt

Det sidste skud på stammen, er skabt af KMD, der ellers havde et godt
initiativ med "KMD Minskole". Fra en eller anden ubestemmelig dato har
de fundet på at man kun kan tilgå tjenesten med IE 6.0.

Det betyder f.eks. at alle forældre i Esbjerg skal købe sig en
Windows-PC, hvis de vil modtage oplysninger om forældremøder m.m.
(Finder du dig i det Münster?)

Og nej - det er ikke lærernes skyld, men jeg savner protesterne, fra de
mennesker der skal lære vores børn at begå sig i et moderne samfund,
hvor styresystemet af igår ikke nødvendigvis er det samme som
styresystemet af imorgen.

Jeg ved da også at Apple kan samle 3-400 lærere fra landets skoler til
en årlig skole-dag i Århus, men det batter ikke så meget.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-06 23:26

On 2006-09-26 20:25:07 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Det sidste skud på stammen, er skabt af KMD, der ellers havde et godt
> initiativ med "KMD Minskole". Fra en eller anden ubestemmelig dato har
> de fundet på at man kun kan tilgå tjenesten med IE 6.0.

Der står på hjemmesiden, at IE 5.5 er nok, men det hjælper jo ikke på
en Mac. Kan man ikke få en anden browser til at identificere sig som
IE? Hvad skal man egentlig med det? Mine børn går da fint i skole uden.

> Det betyder f.eks. at alle forældre i Esbjerg skal købe sig en
> Windows-PC, hvis de vil modtage oplysninger om forældremøder m.m.
> (Finder du dig i det Münster?)

Holder de forældremøder? Jeg synes da, jeg klarer mig godt nok med at
modtage sedler fra skolen. Klasselæreren kan alligevel ikke finde ud af
at bruge en computer, så vi skal nok få alle nødvendige informationer
på papir.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-09-06 09:53

> Der står på hjemmesiden, at IE 5.5 er nok, men det hjælper jo ikke på
> en Mac. Kan man ikke få en anden browser til at identificere sig som
> IE? Hvad skal man egentlig med det? Mine børn går da fint i skole uden.

Det var KMD support der kom med den oplysning om IE 6. Det var da
interessant om man kune snyde sig ind, men der er jo nok nogle MS script
funktioner som kun duer i IE6

> [...]
> modtage sedler fra skolen. Klasselæreren kan alligevel ikke finde ud af
> at bruge en computer, så vi skal nok få alle nødvendige informationer

Så lad os håbe at klasselæreren forbliver i den IT-mæssige middelalder

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-09-06 19:43

> [...]
>
> Et projekt (i Jægerspris tror jeg) hvor man forsøgte at gå over til åbne
> standarder strandede på at skolelærerne ikke kunne/ville bruge

Det er da også komplet tåbeligt at vælge et format, som mange slet ikke
kan hitte ud af at bruge. Man skal jo gemme i rtf og det glemmer mange
af børnene med det resultat at de ikke kan arbejde videre med deres ting
hjemme.

Jeg er ikke begejstret for at Word er blevet standard, men det virker og
alle kan bruge det.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-09-06 20:31

> [...]
> hjemme.
>
> Jeg er ikke begejstret for at Word er blevet standard, men det virker og

Hvis man skriver .doc og andre relevante formatforkortelser bag
filnavnene går det som oftest. Det er mærkeligt at opleve, hvorledes
windåsen ikke kan se, at en fil er et billede, før man har skrevet .jpg
bag filnavnet.
Et af mine aktuelle problemer er, at lærernes mødested skolekom ikke
fremtræder på Mac på samme måde som i Windows. Der er yderligere ikke
hjælpebobler til de mange knapper i værktøjslinierne.

Vh. Ove Steen

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-09-06 20:36

> [...]
> hjemme.
>
> Jeg er ikke begejstret for at Word er blevet standard, men det virker og

Openoffice kan indstilles til at gemme i .doc format som standard. Rent
brugsmæssigt synes jeg ikke der er den store forskel på MS Office og
OpenOffice. Formålet er vel at børnene lærer principperne for hvordan et
tekstbehandlingsprogram, et regneark mv. fungerer så kan de selv finde
ud af hvad de vil bruge.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-09-06 21:34

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Formålet er vel at børnene lærer principperne for hvordan et
> tekstbehandlingsprogram, et regneark mv. fungerer så kan de selv finde
> ud af hvad de vil bruge.

Præcis. Og pengene til MS-licenser finder nok bedre anvendelse på andre
ting.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 27-09-06 08:40

> [...]
> OpenOffice. Formålet er vel at børnene lærer principperne for hvordan et
> tekstbehandlingsprogram, et regneark mv. fungerer så kan de selv finde

MS Office, Open Office, whatever...

Dette er alt for dyre, tunge og vanskelige program å bruke. Tenk hvor
mye tid et slikt program spiser fra eleven. Vi kan selvfølgelig si at
eleven bare kan bruke tekstbiten av programmet og ikke leke seg med alle
menyer og button-bars og hvadetnåerfornoealtsammen. Men slik er det bare
ikke. Hvor mye tid er ikke gått med på å finne ut hvordan man skal sørge
for at Word ikke skriver I når vi mener i?
Og hvor mye feil orddeling er ikke Word skyld i? Elevene tror jo søren
meg at det heter "ord deling"

Og så bruker de et proprietært format som det står MS fritt å endre
etter eget forgodtbefinnende. Jeg kjenner folk som bruker Office og som
nå ikke klarer å åpne dokumenter de skrev for 10 år siden fordi .doc
formatet er endret og den nye versjonen av Word ikke kan åpne det gamle
dokumentetformatet. Og den gamle versjonen av Word er enten mistet,
eller den virker ikke på den nye versjonen av systemet/hardware.

MS Office i skolesammenheng er noe dritt. Rett og slett. Det kan
overhode ikke forsvares å bruke det. Det har rett og slett ingen ting i
skolen å gjøre.

Terje

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-09-06 10:02

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
>
> MS Office i skolesammenheng er noe dritt. Rett og slett. Det kan
> overhode ikke forsvares å bruke det. Det har rett og slett ingen ting i

Det har du jo nok ret i. Men hvad skal de så bruge - der skulle også
gerne lidt regneark ind til de større klasser.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 27-09-06 10:14

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Det har du jo nok ret i. Men hvad skal de så bruge - der skulle også
> gerne lidt regneark ind til de større klasser.

Hva skal de bruke regneark til?
I matematikken?
Et regneark er lagd for å skjule matematikken og legge vekt på tallene,
men det er jo ikke det som er viktig i matematikk. Spesielt ikke i de
litt større klasser.

OK - det har sin berettigelse i økonomi og administrasjon, men hvor
mange er det som har det?

Ellers finnes det jo andre regneark - Mariner Calc og Mesa er de to som
faller meg inn for Mac. I det siste har man jo også fått Tables.

Dessuten er faktisk regnearkdelen i AppleWorks aldeles utmerket for bruk
i skolen (selv om AW ikke er oppdatert på lang tid). Jeg bruker selv AWs
regneark. Det er vesentlig enklere å forholde seg til enn Excel.

Terje

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-09-06 16:29

> [...]

> i skolen (selv om AW ikke er oppdatert på lang tid). Jeg bruker selv AWs
> regneark. Det er vesentlig enklere å forholde seg til enn Excel.

Hvis jeg skulle vælge et program til skolebrug, ville jeg nok ikke vælge
et, som kun kunne anvendes på een platform.

Tværplatform, gratis(ihverfald til hjemmebrug) og nemt at arbejde med er
vel 3 gode ting at gå efter.

Det er muligt du har ret i noget af dine betragtninger omkring brugen af
regneark. Men at introducere eleverne til praktisk brug af IT er vel
heller ikke så ringe endda!?!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 27-09-06 18:35

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hvis jeg skulle vælge et program til skolebrug, ville jeg nok ikke vælge
> et, som kun kunne anvendes på een platform.

Det er et poeng. Det finnes vel ikke et standard regnearkformat som
eksporterer både tall og formler? SYLK eksporterer vel bare verdier tror
jeg, så det kan ikke brukes.
Ellers er jeg en stor tilhenger av å la elevene bruke det de føler seg
fortrolig med. Å tvinge alle til å bruke det samme mener jeg er feil.
Det viktige er at de bruker dataformater som kan leses av flere
applikasjoner, og akkurat der er det et problem når det gjelder
regneark.

> Tværplatform, gratis(ihverfald til hjemmebrug) og nemt at arbejde med er
> vel 3 gode ting at gå efter.

Ja, der er vi enige. Heng på at det skal kunne lese og skrive
dataformater som andre program også kan lese og skrive, så er vi helt
enige.

> Det er muligt du har ret i noget af dine betragtninger omkring brugen af
> regneark. Men at introducere eleverne til praktisk brug af IT er vel
> heller ikke så ringe endda!?!

Neida. Der er vi også enige. Og regneark kan man godt bruke i skolen.
Mange vil ha stor glede og nytte av å sette opp regneark, men det er
ikke et matematikkverktøy. Regneverktøy, ikke matematikkverktøy.
Så det passer der man skal regne, ikke der man skal lære matematikk.

Terje

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-09-06 16:43

> [...]

> ikke et matematikkverktøy. Regneverktøy, ikke matematikkverktøy.
> Så det passer der man skal regne, ikke der man skal lære matematikk.

Interesserede kan læse her, hvad det er den officielle plan, at eleverme
skal lære:

http://www.junior-pc-koerekort.dk/hovedomraaderne.htm

Ove Steen Smidt

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-09-06 21:53

> [...]
> hjemme.
>
> Jeg er ikke begejstret for at Word er blevet standard, men det virker og

Dels kan man som nævnt gemme standard i .doc og dels er der jo også den
mulighed at foreslå familierne derhjemme at bruge OpenOffice.

På mine børns friskole brugte vi StarOffice og indkøbte 50 CD'er som
blev udlånt til forældrene til installation på deres private maskiner.

Det kan fungere helt uden at betale afgift til Gates!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 27-09-06 18:51

> [...]
> kan hitte ud af at bruge. Man skal jo gemme i rtf og det glemmer mange
> af børnene med det resultat at de ikke kan arbejde videre med deres ting

Det hjelper jo ikke å lagre i rtf. Det er ingen som vet hva rtf er. MS's
definisjon på hva som er korrekt rtf-format er "det som siste versjon av
Word til til enhver tid kan åpne".
Det er akkurat som de andre proprietære MS-formatene. Som WMA, WMV, og
protokollene, som MSN.
Man må reverse-engineere dem og håpe at man har funnet rett format, samt
at MS ikke endrer dem (for det kan de når som helst gjøre). Det er jo
derfor AdiumX ikke har støtte for alle de nyeste tingene som finnes i
Messenger - Messenger bruker MSN protokoll versjom 11, mens den siste
som er reverse-engineered (og som benyttes av Adium) er versjon 8.

Hvis du prøver å åpne et rtf-dokument laget i Word i Pages eller
TextEdit (som begge kan lagre og åpne rtf) får du ikke det samme som
hvis du åpner det i Word.

Terje

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-09-06 07:21

> Det er da
> dejligt, hvis der efterhånden kommer lidt mere bredde i it-tilbuddene i
> folkeskolen, så det ikke bare er Windows det hele

Jeg tror vi glemmer noget særdeles vigtigt: Pengene! Økonomiske
interesser.

Der er store summer på spil - og jeg er overbevist om, at Micro$ofts
dominans i DK medfører, at der vil gå særdles lang tid inden både
skolepolitikere, andre politikere samt lærere "vågner". Danmark er det
land, der er mest windowsbaseret, Gates forguder os, Apple er ligeglad
med os - og ikke mindst tænk på alle de it-supportere der dels vil
skulle omskoles, dels vil blive arbejdsløse såfremt man vælger et
enklere men først og fremmest sikrere system (ok det sidste er
udokumenteret, og står for egen regning).

At adskillige hjemmesider kun fungerer med IE/Win medfører vel også, at
den enkelte bruger/køber tænker sig om tyve gange inden hun investerer i
isenkram.

Det blev vist lidt rodet, men: Gode gamle Marx havde ret i, at økonomien
er afgørende i forståelsen af også politiske beslutninger og
sammenhænge.

undskyld hvis det blev lidt off-topic her fra en folkeskolelærer og
macbruger

venlig hilsen

Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-09-06 09:53

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> (ok det sidste er
> udokumenteret, og står for egen regning)

Det er da vist temmelig godt dokumenteret!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 27-09-06 08:11

HEHE Noget rigtig MACværk

Det er altid godt med et bredt udvalg, og en mac er nu ganske udemærket...
og til de priser er der sikkert mange der vil være int.

/ Niels

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-09-06 16:39

> Det er da
> dejligt, hvis der efterhånden kommer lidt mere bredde i it-tilbuddene i
> folkeskolen, så det ikke bare er Windows det hele.

Don't hold your breath!

Som flere skriver i tråden så er lærerne i folkeskolen rigtig glad for
MS' programmer. Man kan synes at det er konservativt osv. men det bunder
dybest set i en meget pragmatisk holdning til edbprogrammer: De skal
bare virke og være lette at gå til. 99% af lærerne er 100% ligeglade med
hvad programmet/styresystemet/hardwaren hedder. Det skal bare virke og
være genkendeligt. Jamen er Apple ikke dem der har både hardware og
software der opfylder de krav? Jo, men bortset fra nogle early adopters,
fremsynede skoler som anskaffede Mac SE'er, så var det MS der "kom
først" i skolenverdenen (og hjemme hos familien DK inkl. danske lærere),
og det tæller stort i den sammenhæng.

Men det er ikke fordi der ikke gøres noget for at ændre holdninger/spare
penge i folkeskolen. Problemet er bare, at det sker på den forkerte
måde. Efter at have været ansat i en kommune, som forsøgte at anvende
OOo i folkeskolen, men som til sidst faldt til patten hos MS igen, er
min konklusion, at fejlen ligger i, at man starter med nye IT tiltag der
hvor lærerne har mest brug for stabilitet og genkendelighed - på
applikationsniveau. OOo er fint og billigt, men det er også (pga. MS'
monopoltiltag) ikke nær så godt/hurtigt kørende på Windows som Word. Og
så er OOo's ordbog bare slet ikke finpudset nok.

Man burde i stedet holde skolernes serverpark på OpenSource basis, og
hvis det havde været teknisk muligt kunne man også fint have brugt et
OpenSource styresystem hvis bare applikationerne kunne være dem lærerne
kender. Ved nye applikationer kunne man også passende afsøge OpenSource
markedet før man binder sig op på et lukket program osv. Men MS'
dominans er ikke noget der forsvinder overnight. Men ja, vi (skolefolk
og også gerne forældre) skal punke UNI-C, KMD o.lign. når de laver
IE-only kode.

Måske vil enden på MS' dominans også komme fra nettet. Web 2.0
applikationer kunne godt gå hen og blive et bud på en billig og
vedligeholdelsesfri Officepakke på en platform efter eget valg.

--
Mvh Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-09-06 21:42

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Måske vil enden på MS' dominans også komme fra nettet. Web 2.0
> applikationer kunne godt gå hen og blive et bud på en billig og
> vedligeholdelsesfri Officepakke på en platform efter eget valg.

Bare vent - MS finder på et eller andet, så man bliver nødt til at
afvikle porgrammet på IE8.0 på et Windows styresystem.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk