filer fra iMac til Mac Book
Fra : Ole Madsen

Dato : 22-09-06 20:25

Hvordan kan man få filer fra en iMac, ny, til en Mac Book? kan man bare
vade ind på den anden computer på en eller anden måde? det der Airport
eller bluetooth, kan man bruge det?

jeg skal bruge mac book til de kunder jeg skal ud og vise hvad jeg har
lavet af hjemmesider til dem

Ole

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-06 21:44

Hej Ole

Ole Madsen wrote:
> Hvordan kan man få filer fra en iMac, ny, til en Mac Book? kan man bare
> vade ind på den anden computer på en eller anden måde? det der Airport
> eller bluetooth, kan man bruge det?

Jeg mener godt, man kan bruge BT/Airport, men langt det letteste vil
være at købe en billig ethernet switch til ca. 100kr. og smide begge på
den, og så bare tænde din MacBook, når du vil flytte filer til den. -
Den dukker jo bare op på din iMacs skrivebord - og omvendt, så du kan
føre filer fra din MB til din iMac...

Fx. kan du i din nærmeste Aldi måske stadig finde en 5-ports NorthQ til
70kr. (normalpris 119kr.). Den er rigtig god. Det er en 10/100BaseT med
bl.a. også en enkelt uplink...

> jeg skal bruge mac book til de kunder jeg skal ud og vise hvad jeg har
> lavet af hjemmesider til dem

så har du vel både BootCamp og WinXP, så du kan vise, at det virker på
alt.?

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-09-06 00:36

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> føre filer fra din MB til din iMac...
>
> Fx. kan du i din nærmeste Aldi måske stadig finde en 5-ports NorthQ til

Hej Erik

jeg kan bare ikke forstå hvorfor min pc så ikke dukker op på
skrivebordet, eller er det anderledes?

tak for svaret

Ole

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-06 01:19

Hej Ole

Ole Madsen wrote:

> jeg kan bare ikke forstå hvorfor min pc så ikke dukker op på
> skrivebordet,

Hm, det burde den også gøre. Har du husket at gøre 'Arkivdeling' aktiv i
Systemindstillinger -> Deling? - Det samme på din PC.

> eller er det anderledes?

Hvis din PC kører med WinXP Pro eller 2000Pro, kan der godt være lidt
anderledes, men det kan lade sig gøre. - En af mine venner smider da
bare sin Acer bærbare på mit net, så kommer den automatisk frem, når jeg
aktiverer Arkivdeling.

Har du prøvet at go i 'Computer' -> Netværk i OS X. 'Computer' vises
øverst til venstre i kolonnen. Prøv evt. at dobbeltklikke på 'Netværk',
så skulle din Mac søge alle tilgængelige enheder på det netværk, den er
tilsluttet.

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-09-06 07:48

> [...]
> øverst til venstre i kolonnen. Prøv evt. at dobbeltklikke på 'Netværk',
> så skulle din Mac søge alle tilgængelige enheder på det netværk, den er

tak

Ole

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-09-06 09:16

> [...]
> bl.a. også en enkelt uplink...

> så har du vel både BootCamp og WinXP, så du kan vise, at det virker på

Nej nej nej

Ole du skal enten starte din iMac i Target mode og så kopiere over eller
bruge Apples indbyggede Migration.

Begge dele er gratis og 2000 gange bedre.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-09-06 10:48

> Ole du skal enten starte din iMac i Target mode og så kopiere over eller
> bruge Apples indbyggede Migration.

Det var ikke et ønske om at flytte *alle* filer, men kun et website.
Eftersom han formodentlig skal have en ftp klient alligevel (hvis den
ikke er en del af det værktøj han bruger til at smede html med), så vil
det nok være mest naturligt at starte FTP serveren på MacBooken.

Fra : Jens

Dato : 23-09-06 13:30

> [...]
> ikke er en del af det værktøj han bruger til at smede html med), så vil
> det nok være mest naturligt at starte FTP serveren på MacBooken.

Mener du at det er enklere at opsætte et hjemmenetværk med switch og
arkivdeling end det er at forbinde to Macs med et firewirekabel og
starte den ene i target-mode?

(Target-mode gør det ikke obligatorisk at kopierew alle filer)
--

Jens F

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-09-06 13:43

Jens <jens@finds.dk> wrote:

> [...]
> starte den ene i target-mode?
>
> (Target-mode gør det ikke obligatorisk at kopierew alle filer)

Men det gør migration. Man behøver ikke switch til ethernet, blot et
kabel og begge maskiner har gigabit ethernet med autokonfiguration.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-06 14:46

Hej Niels Jørgen

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Men det gør migration.

Netop...

> Man behøver ikke switch til ethernet, blot et kabel og begge
> maskiner har gigabit ethernet med autokonfiguration.

En switch/router wil dog gøre det langt enklere og hurtigere, så behøver
man jo heller ikke tage den maskine fra, der måske kører på nettet hele
tiden. - Her tager det under 10sek. at mounte en ekstra maskine via min
switch...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-06 14:37

Jesper, jeg er ved at være så fandens træt af, at stort set hver eneste
gang, jeg skriver noget, så skriver du nøjagtig det modsatte. Hold da
din kæft lukket - bare en gang imellem!

Det er måske forbigået din opmærksomhed, at der også er en PC
involveret? - Men du er måske ved at være mere blind end jeg er?!?! - Og
hvordan hulen vil du bruge target mode mellem Mac og PC? ....suk!!

mvh. Erik Richard

Fra : Jens

Dato : 23-09-06 15:06

> Jesper, jeg er ved at være så fandens træt af, at stort set hver eneste
> gang, jeg skriver noget, så skriver du nøjagtig det modsatte. Hold da
> din kæft lukket - bare en gang imellem!

Rolig nu! Jesper har blot angivet, at det var enklere at forbinde de to
maskiner med et kabel og starte den ene i target-mode end at gå i byen
for at købe en switch og forbinde den med de to computere, hvor man så
lige skal indstille arkivdeling.

Begge metoder fører trods alt frem til samme resultat

> Det er måske forbigået din opmærksomhed, at der også er en PC
> involveret? - Men du er måske ved at være mere blind end jeg er?!?! - Og
> hvordan hulen vil du bruge target mode mellem Mac og PC? ....suk!!

I det oprindelige indlæg forekommer en iMac og en Mac Book. Den PC du
skriver om, er lettere at overse end at få øje på.

Target-mode virker sq da uafhængigt af den anden maskine. At få udbytte
af det kræver blot, at den tilkoblede PC kan læse det diskformat, der er
på Mac'en
--

Jens F

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-06 15:25

Hej Jens

Jens wrote:

> [...]
> maskiner med et kabel og starte den ene i target-mode end at gå i byen
> for at købe en switch og forbinde den med de to computere, hvor man så

Ja ja, men jeg bliver altså lidt knotten, når det stort set er hver
gang, jeg skriver noget.

At arkivdeling skal være slået til, er jo en selvfølge, men man behøver
ikke slå det fra igen, selvom man tager den ene maskine fra...

> Begge metoder fører trods alt frem til samme resultat

Ja, men det er nu altså en del hurtigere - ca. 10sek. - at mounte en
maskine via ethernet, end det er at skulle starte den ene op i target
mode...

> [...]
>
> Target-mode virker sq da uafhængigt af den anden maskine. At få udbytte
> af det kræver blot, at den tilkoblede PC kan læse det diskformat, der er

Ja, og det er de færreste PC'ere, der kan det, hvis man ikke bruger
enten MacOpener eller MacDrive, - og at få en PC op på en Mac som
'target' maskine har jeg endnu aldrig fået til at virke... - Så det er
altså stadig temmelig meget lettere at sætte et ethernetkabel i et stik
og 'pinge' den ved at dobbeltklikke på 'Netværk'...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-09-06 17:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ja ja, men jeg bliver altså lidt knotten, når det stort set er hver
> gang, jeg skriver noget.

Har du overvejet at det skyldes /hvad/ du skriver?

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-06 16:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jesper, jeg er ved at være så fandens træt af, at stort set hver
> eneste gang, jeg skriver noget, så skriver du nøjagtig det
> modsatte. Hold da din kæft lukket - bare en gang imellem!

Der findes mere end een sandhed og du har ikke patent på den.