Åbent brev til Apple Danmark
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 18:16

Dette brev er d.d. sendt til Apple.dk:

*********************

Hej Hans Christian (og alle hos Apple Danmark),

jeg har nogle emner jeg skal have diskuteret med Apple Danmark, og som
jeg seriøst håber du vil bringe videre til hvem det nu er der kører
tingene hos jer.

---

Først og fremmest er der den gamle sag med Apple Store i Danmark, eller
mangel på samme. Dette er blevet relevant efter de nye PowerMac G4'ere
er kommet ud, da Apple US har valgt at gøre CD-RW standard i
PowerMac-linien. Selvom jeg er enig i at bruge CD-RW fremfor DVD, er der
mange der er svært uenige i at DVD-drevet skulle droppes.

Denne misære kunne undgås hvis vi havde en Apple Store.dk, da man så
selv kunne vælge hvilket mediedrev man ville have i sin Mac.

Det kunne faktisk også klares, om Apple Danmark blot sørgede for, at
lade jeres forhandlere tillade at ændre konfigurationerne på de Mac'er
de køber, men det er ikke muligt hos hverken Officeline, NEM computer
osv. En sådan infleksibilitet er meget utilfredsstillende, da det i
sidste ende betyder at folk dels får

1) udstyr/funktionalitet de ikke har brug for/ikke vil have
2) ekstraudgifter til udstyr de har brug for, fordi det ikke kan
inkluderes

For at føje spot til skade har Apple Danmark lovet en Apple Store siden
Maj 1998, men vi har intet set til den endnu - hvor bliver den af? Kan
Macbrugerne i Danmark få en klar udmelding på dette punkt???

*** Derfor: Tillad at køberne kan bestemme hvad de skal have i deres
Mac'er hos forhandleren - eller se at få den Apple Store på benene!

Så er der Mac-priserne - det er meget uhensigtsæssigt, at den mindste
model i PowerMac G4-linien reelt koster 15000 kr. - FØR MOMS! Og for at
hælde salt i såret, får man hos mange PC-handlere en tilsvarende eller
bedre PC, ofte inklusive en 19" skærm for færre penge!

Jeg vil ikke diskutere Mac'en fordele i dette brev, men det er
skidesvært at overbevise folk om at vælge en Mac fremfor en PC, når man
skal hoste op med 2 månedslønninger på en computer der udfra tallene
næsten kun kan opfattes som underlegen!

Jeg vil gætte på, at disse priser i sidste ende skader jeres salg I
Danmark, hvilket i nok vil kunne se om 6 måneder på salgsstatistikkerne.

*** Derfor: Spark Steve Jobs i bagdelen og sig at han skal få nogle
billigere PowerMac'er på gaden!

SÅ er der mangelen på audio-input - det er en kritisk fejl at dette ikke
er blevet offentliggjort, så folk ligepludselig ikkke kan optage lyd
uden USB-mikrofon, og hvor mange ejer sådan en i dag?

*** Derfor: Få forhandlerne til at skaffe USB-mikrofoner og give
rabatter hvis man køber en sammen med en ny PM G4 eller iBook (som
heller ikke har lydindgang).

SÅ er der hvordan Apple Danmark profilerer sig - eller rettere, hvordan
i ikke gør det.

Nej, jeg forlanger ikke at en af jer går ud i landet og bliver Steve
Jobs-imitator, men der er en katastrofal mangel på PR og "events" fra
Apple's side, som forståeligt nok fra folk's side fortolkes som at i
sidder på jeres flade og triller tommelfingre.

*** Derfor: Se at komme ud i det ganske land, lav nogle workshops eller
som nævnt: "events" hos Fredgaard, Officeline osv, så folk kan se at
Apple Computer EKSISTERER i Danmark, og ikke bare er et hul i jorden
styret af nogle svenskere. Tro mig, det sælger!

På mange Macbrugeres (men ikke MacBruger's) vegne:

Peter Perlsø - http://titancity.com

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : MacMac

Dato : 22-01-01 19:23

I brevet "1enn7ch.cidx6kuu3m6lN@29.ppp1-3.worldonline.dk" skrev DJ Supreme /
Peter Perlsø (root@NOSPAM.com) den 22/01/01 18:16:

> Dette brev er d.d. sendt til Apple.dk:

Smukt, specielt det med de manglende G4'ere i acceptabel prisklasse, man
skulle ganske rigtig tro at de bare trillede tommelfingre - hvor er f.eks.
noget så banalt som DK 9.1 updaten? Norge og Sverige sidder allerede og
leger med den...

Venlig hilsen
Morten

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 20:17

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> [...]
> noget så banalt som DK 9.1 updaten? Norge og Sverige sidder allerede og

Det overvejede jeg også at smide med, men vi kan lige give dem et par
dage... :)=

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-01-01 20:23

In article <1ennkbp.tv8x8nza0c3yN@46.ppp1-25.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Det overvejede jeg også at smide med, men vi kan lige give dem et par
> dage... :)=

Nu kan man da bestille Mac OS 9.1 DK cd'en for 159 DKK.

http://www.apple.com/dk/macos/upgrade91.html

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-01 23:54

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Nu kan man da bestille Mac OS 9.1 DK cd'en for 159 DKK.

Prøv lige at se hvor lang ventetiden er! Hvis man bare kunne købe den
til den pris hos sin forhandler i morgen, mod forvisning af originalt
købsbevis på Mac OS 9 eller ny ,ac med Mac OS 9 licens, ville det være
ca. 1000 gange bedre.

Med en vente tid har jeg besluttet mig for _ikke_ at forære de 159kr til
Apple, så vil jeg hellere forære Tele2 en hel nats telefonudgifter samt
10 kr til en CD-R.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-01-01 07:17

In article <1enntd6.1camqgwb0jcfoN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Med en vente tid har jeg besluttet mig for _ikke_ at forære de 159kr til
> Apple, så vil jeg hellere forære Tele2 en hel nats telefonudgifter samt
> 10 kr til en CD-R.

Det er altså ikke det samme. Apple CD'en kan du starte fra, installere i
et hug og så rummer den bl.a. language kits, der ikke følger med i
opdateringen.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-01 16:27

> [...]

> Det er altså ikke det samme. Apple CD'en kan du starte fra, installere i
> et hug og så rummer den bl.a. language kits, der ikke følger med i

Der er jeg godt klar over - Der fulgte 2stk Mac OS 9 start CD'er med til
min iBook, så det er ikke lige frem start CD'er jeg mangler.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 23-01-01 16:30

> [...]

> Det er altså ikke det samme. Apple CD'en kan du starte fra, installere i
> et hug og så rummer den bl.a. language kits, der ikke følger med i

Jeg har lige hørt at ColorSync 3.0.3 IKKE følger med i den downloadbare
update.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-01 00:25

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Nu kan man da bestille Mac OS 9.1 DK cd'en for 159 DKK.
>
> http://www.apple.com/dk/macos/upgrade91.html

Har været i postkassen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-01 22:48

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gætte på, at disse priser i sidste ende skader jeres salg I
> Danmark, hvilket i nok vil kunne se om 6 måneder på salgsstatistikkerne.

Jeg havde virkeligt ikke troet, at jeg skulle se dette fra dig!!

Meget fint brev! Jeg er faktisk 100% enig!

--
René

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-01-01 00:12

> [...]

> tingene hos jer.
>
> ---
>

> På mange Macbrugeres (men ikke MacBruger's) vegne:

Et dejligt indlæg. Især holder jeg af henvisningen til den passive
markedsføring i Danmark, der har fået os menige Mac-brugere til at føle,
at denne opgave var lagt i vore hænder. Sagen burde dog ellers være en
større indsats værd.
--
Ove Steen Smidt

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 23-01-01 16:30

Hej alle.

Svaret fra Apple DK på mit indledende brev kommer her:

**********

Hej Peter

Først og fremmest vil jeg sige tak for din henvendelse og din gode
intentioner. Dernæst vil jeg sige, at hverken du eller andre Mac brugere
aldrig nogensinde må være i tvivl om, at vi gør al, som står i vores
magt
for at gøre vores produkter tilgængelige for de danske Mac brugere.

Apple Store
***********
Vi ønsker inderligt en Apple Store i Danmark, og vi arbejder konstant
på, at
den snart kommer til Danmark. Det eneste jeg kan oplyse dig er, at vi
får en
Apple Store i Danmark, vi ved bare ikke hvornår.

Jeg er enig med dig i, at det bliver en fornøjelse den dag kunderne kan
købe
build-to-order konfigurationer.

Priser
******
Folk har en eller anden tendens til at drage den konklusion, at Apple er
dyrt udelukkende ved at fokusere på Power Mac G4 priserne. Prøv at
sammenlign iMac, iBook og PowerBook med tilsvarende produkter fra
Compaq,
IBM, HP m.v. Mig bekendt har næsten ingen bærbare PC'er både DVD-drev,
store
harddiske og FireWire.

Dernæst skal du tænke på, at Apple er et kvalitetsprodukt og
sammenligninger
med bambus PC'er er ubrugelige.

Audio
*****
Dit forslag om audio input vil blive sendt videre.

Workshops og events
*******************
En meget stor del af vores arbejde går med, at lave divers aktiviteter
rundt
omkring i landet. I flæng kan jeg nævne: demodage hos Fredgaard, Grafisk
99,
webseminarer, medieseminarer, Dagbladenes Aviskonference, Macworld
downlink,
forhandler aktiviteter, brugergrupper aktiviteter og sælgertræning.

Igen gør vi alt, hvad der er muligt for at være synlige over hele
Danmark.

Med venlig hilsen

Hans Christian Eriksen
Apple
+45 70 15 17 19
+45 22 29 02 03
--

**********

Fra : MacMac

Dato : 23-01-01 16:52

I brevet "1enp2q7.1d3944y2evhztN@111.ppp1-16.worldonline.dk" skrev DJ
Supreme / Peter Perlsø (root@NOSPAM.com) den 23/01/01 16:30:

> [...]
> Compaq,
> IBM, HP m.v. Mig bekendt har næsten ingen bærbare PC'er både DVD-drev,

....men dem kan man da sætte en større skærm til... vræææl, Apple for pokker,
få nu den iMac smidt af helvede til, den er forældet...

Venlig hilsen
Morten

Fra : N/A

Dato : 24-01-01 12:25

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 12:25

I brevet "fc.0073fb6b02d495a03b9aca003d90d100.2d495b3@net.dialog.dk" skrev
Hanne Hertzog (hanne@enterpol.dk) den 24/01/01 9:23:

> Sikke dog noget blæret sludder!

Jeg mener ikke at iMac'en skal ud af markedet, nogle kan godt lide konceptet
med alt-i-én, men de er bare nødt til at komme med nogle alternativer i
samme prisklasse (ca. 13K) med ekstern skærm.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 24-01-01 12:26

Cuben er jo iMac'en uden skærm den koster bare "lidt" mere end 13K :(. Jeg
kunne også godt tænke mig hvis de ville lave en G4 iMac.

Mark

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 12:32

I brevet "3A6EBBDB.6F0F4A61@tv.dk" skrev Mark S. Rasmussen (mark@tv.dk) den
24/01/01 12:26:

> Cuben er jo iMac'en uden skærm den koster bare "lidt" mere end 13K :(. Jeg
> kunne også godt tænke mig hvis de ville lave en G4 iMac.

Cuben ville være en glimrende erstatning, og for min skyld gerne med en G3
processor, hvis den kom ned i iMac prisklasse.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 24-01-01 12:36

Jeg er 100% enig!

Mark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-01 17:00

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Jeg er 100% enig!
>
> Mark

Det kan jeg også tilslutte mig!

--
René

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-01-01 19:09

On Wed, 24 Jan 2001 17:00:09 +0100, René_Frej_Nielsen wrote
(in message <1enqzzs.r8friz1q9kisfN%rfn@altavista.net>):

> Det kan jeg også tilslutte mig!

Især da der vistnok er en G3 chip på vej, der er hurtigere end den nuværende
G4 chip.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 21:30

I brevet "01HW.B694D8CD0024D18E07AA5A00@news.cybercity.dk" skrev David
Blangstrup (non@sense.dk) den 24/01/01 19:09:

> [...]
> (in message <1enqzzs.r8friz1q9kisfN%rfn@altavista.net>):

> Især da der vistnok er en G3 chip på vej, der er hurtigere end den nuværende

IBM har i hvert fald tidligere meldt ud, at de har haft deres G3'er oppe på
1 Ghz og ikke ville have problemer med at levere chips på omkring 700 MHz.

"At last summer's Embedded Processor Forum, IBM announced the 750CX and
750Cxe -- smaller, cheaper, lower power consumption and faster G3s. These
processors, which also sport a 256KB on-die L2 cache, were soon available
in volume at speeds of 500MHz to 700MHz. Krewell cruelly noted that the
750CX and 750CXe "have put Apple in the awkward position of being able to
ship G3s that have a higher clock rate than the G4s but lack the G4's
AltiVec multimedia processing units.""

Venlig hilsen
Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-01 00:47

> [...]

> 750CX and 750CXe "have put Apple in the awkward position of being able to
> ship G3s that have a higher clock rate than the G4s but lack the G4's

Bruges allerede i iBook 2000 (366 og 466)

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 24-01-01 14:49

> [...]

> Cuben ville være en glimrende erstatning, og for min skyld gerne med en G3
> processor, hvis den kom ned i iMac prisklasse.

Skal jeg være ærlig, tror jeg ikke der er meget rabat at hente ved at
skifte G4'eren ud med en G3. Ikke nok til at ændre prisen så det gør
seriøs forskel.

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 15:43

I brevet "1enqtjx.e1mue210ls0vlN@21.ppp1-2.worldonline.dk" skrev DJ Supreme
/ Peter Perlsø (root@NOSPAM.com) den 24/01/01 14:48:

> Skal jeg være ærlig, tror jeg ikke der er meget rabat at hente ved at
> skifte G4'eren ud med en G3. Ikke nok til at ændre prisen så det gør
> seriøs forskel.

Du har nok ret, men til gengæld ville de kunne levere dem :)

Venlig hilsen
Morten

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-01-01 20:32

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> Du har nok ret, men til gengæld ville de kunne levere dem :)

Jow, men mon der stadig er mangel på "standard" G4'ere som f.eks. 400,
450 og 500 mhz? Jeg tvivler på det. Problemet for Apple er, at de så
ville sælge for mange kuber og ikke nok rigtige G4 modeller, derfor er
de nød til bevist at holde hardware niveauet lavere på de lidt billigere
maskiner som kuben. Det gavner ikke forbrugeren og kan i nogen tilfælde
gøre dem så arrige (selvhenter), at de ikke køber Mac igen, med mindre
der sker seriøse ændringer.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 21:24

I brevet "1enr9tm.u6w6hgno6sxsN%jonasenREMOVE@THISit.dk" skrev Jan Jonasen
(jonasenREMOVE@THISit.dk) den 24/01/01 20:32:

> [...]
> maskiner som kuben. Det gavner ikke forbrugeren og kan i nogen tilfælde
> gøre dem så arrige (selvhenter), at de ikke køber Mac igen, med mindre

Problemet er også, at G3'erne MHz-mæssigt er så hurtige nu, at en forøgelse
af frekvensen vil betyde, at deres frekvenser bliver højere end G4'ernes
hvilket vil se meget underligt ud. I så fald ville jeg nok faktisk hellere
købe en G3, da jeg ikke er videre imponeret over antallet af programmer der
udnytter AltiVec.
Det var vist egentlig også det du ville sige, var det ikke? :)

Venlig hilsen
Morten

Fra : Jan Jonasen

Dato : 25-01-01 19:38

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> Det var vist egentlig også det du ville sige, var det ikke? :)

Nej, egentligt ikke, for jeg er "vist for nørdet til G3"(TM).

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 24-01-01 22:00

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> Du har nok ret, men til gengæld ville de kunne levere dem :)
>
> Venlig hilsen
> Morten

True - havde APple en G3'er i Cuben ville den ikke true PowerMac'liniens
forsyning af G4'ere. Men det er vist lidt akademisk. :)

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 24-01-01 14:49

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Cuben er jo iMac'en uden skærm den koster bare "lidt" mere end 13K :(. Jeg
> kunne også godt tænke mig hvis de ville lave en G4 iMac.
>
> Mark

11.990 ex. moms, faktisk. :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-01 00:47

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> 11.990 ex. moms, faktisk. :)

Peter, jeg (og alle andre privat personer) regner i priser _med_ moms
dvs 15000kr for en Cube! med den billigste Apple skærm er det knap
20000kr - 7000kr over 13000kr grænsen.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 25-01-01 13:09

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Peter, jeg (og alle andre privat personer) regner i priser _med_ moms
> dvs 15000kr for en Cube! med den billigste Apple skærm er det knap
> 20000kr - 7000kr over 13000kr grænsen.

Klap lige hesten, Morten. Jeg citerer bare den seneste pris fra
MacStore.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 23-01-01 16:30

....og her er mit svar på Apple DK's svar:

**********

Kære Hans Christian!

Tak for dit prompte svar.

*** Mht. Apple Store - jeg er glad for at høre, at i arbejder på sagen,
men for at være ærlig, er det du fortæller mig den samme besked vi
Macbrugere har fået igennem små 3 år. Nok er vi tålmodige, meeen...

Ide: Opret en side for danske nyhedsbulletiner mht. Apple's projekter i
Danmark (evt. under Hot News på Apple.dk), så folk kan følge jeres
arbejde. Under denne kan i meget passende holde os opdateret mht. Apple
Store.

*** Mht. Priser - først og fremmest mener jeg at PowerBook'en har og har
haft et godt pris/kvalitetesforhold, af samme grund var den ikke nævnt i
mit indledende brev.

Utilfredsheden mht. prisniveauet går på PowerMac-linien: Efter
nyannonceringerne her i Januar er prisen steget med ca. 3000 kr. på den
mindste PowerMac-model i forhold til den tidligere mindste-model (og jeg
iberegner ikke rabatterne i December). Jo, selvfølgelig får man mere i
"den nye pakke", men hvis man tager i betragtning, at alle
PC-producenter fra tid til anden smider mere i deres maskiner for den
samme pris, samt den ydmyge beskaffenhed af hvad Apple har forbedret
bundmodellem med, så kan 3000 kr. i prisforøgelse ikke retfærdiggøres!

Igen, jeg er ikke i tvivl om, at hvis JEG skal vælge, så køber jeg en
Mac, fordi jeg mener det er det bedste. Men i kan ikke forvente at alle
folk tænker på den måde!

Selvom vi er enige om at Mac'en er verdens bedste computere, så er der
jo millioner af mennesker der hver dag bruger Windows PC'ere, og de er
ikke døde/gået konkurs/etc. endnu - så de produkter, som de andre
PC-fabrikanter tilbyder folk, fungerer altså - uanset om det er bambus
eller ej.

Hvis alle folk valgte det bedste ville alle i dag bruge BetaMAX, alle
ville køre i Mercedes og på Harley-Davidson, alle ville bruge Mac'er,
købe Sony, Bang og Olufsen, Nakamichi, Harman Kardon og så fremdeles.
Desværre er realiteterne noget anderledes.

Okay - måske er det urealistisk at jeg overhovedet tager priserne op til
debat, da det jo er Apple US der styrer dem, og Apple DK blot følger
trop. Ikke desto mindre er den udvikling mht. priserne vi har set på det
seneste (først Cuben, nu PowerMac) rystende, og det kan umuligt hjælpe
hverken Apple DK eller Macens situation, at færre mennesker får adgang
til teknologien, fordi den bliver dyrere!

Derfor: Gør hvad i kan for at snakke med jeres overordnede oppe i
hierakiet om problemet. Priserne SKAL ned igen!

*** Afsluttende - godt at høre at i arbejder på eksterne aktiviterer og
happenings.

Også godt at høre, at i tager ideen om USB-audio (mikrofoner) til jer.

Slutteligt, jeg kan stærkt anbefale at Appel DK går i dialog med
MacBrugerne i debatforumet dk.edb.mac, så et godt råd vil være, at i
smækker en USENET nyhedslæser ind på en af jeres Mac'er på
hovedkvarteret (MacSOUP kan anbefales), og starter dialogen. I kan hente
mange gode ideer og meget støtte, hvis i viser at i har viljen til at
lytte til brugerne!

(igen postet til dk.edb.mac)

, Peter - http://titancity.com

**********

Fra : Carsten Matzon

Dato : 23-01-01 16:53

On Tue, 23 Jan 2001 16:30:24 +0100, DJ_Supreme_/_Peter_Perlsø wrote
(in message <1enp2rq.41xv2ubeyucpN@111.ppp1-16.worldonline.dk>):

> *** Mht. Apple Store - jeg er glad for at høre, at i arbejder på sagen,
> men for at være ærlig, er det du fortæller mig den samme besked vi
> Macbrugere har fået igennem små 3 år. Nok er vi tålmodige, meeen...

Syntes at Apple Dk burde fyres hele banden for de gør ikke en skid for at
sælge maskiner eller gøre opmærksom på Mac.De burde fanme reklamere mere og
være mere synlige...

> [...]
> Danmark (evt. under Hot News på Apple.dk), så folk kan følge jeres
> arbejde. Under denne kan i meget passende holde os opdateret mht. Apple

Jah enig.Lad os se hvad fanden det lige er de går og laver andet end at side
med fingeren oppe i deres tarm.

> Igen, jeg er ikke i tvivl om, at hvis JEG skal vælge, så køber jeg en
> Mac, fordi jeg mener det er det bedste. Men i kan ikke forvente at alle
> folk tænker på den måde!

Du kan sku ikke forvente at der skal komme flere Mac brugere med de priser og
så er det sku ligegyldigt vi kan blære os med DVD og Firewire og så videre.De
må tage og vælge om de skal sælge til Commercielle brugere KUN eller de vil
have privatmarkedet med for så SKAL priserne ned!

> [...]
> ikke døde/gået konkurs/etc. endnu - så de produkter, som de andre
> PC-fabrikanter tilbyder folk, fungerer altså - uanset om det er bambus

Hmmm.Ved ikke om det er en fed måde at sige det på.Vil omformulere og side
det er et skide godt alternativ til Windoze.

> [...]
> købe Sony, Bang og Olufsen, Nakamichi, Harman Kardon og så fremdeles.
> Desværre er realiteterne noget anderledes.

Hvorfor betale 3 gange mere for et produkt fordi det hedder det ene eller
andet?!.Du kan ikke skabe et stort marked ved at sælge som B&O og sådan
gør.Mange forbrugere vil ikke betale for noget som er pisse dyrt for prisen
er ikke proportional med kvali.Ihvertifald heller ikke hos Apple

> [...]
> hovedkvarteret (MacSOUP kan anbefales), og starter dialogen. I kan hente
> mange gode ideer og meget støtte, hvis i viser at i har viljen til at

Jah de skal ikke glemme de er til for os forbrugere og glemmer de os så køber
vi ikke deres snolder.Alt for ofte glemmer de store virksomheder hvem og
hvorfor de er der.De skal lytte til dem der skal bruge deres produkter.

Nårh så fik jeg da skrevet hvad jeg mener.Om folk er enig eller ej er jo op
til dem.Men vil gerne starte en debat.Skal lige bemærkes jeg er en relativ ny
Mac bruger og er ikke hjernevasket endnu selvom det efterhånden er tæt på når
jeg sidder ved min Pc... ;)

Mvh

Carsten

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-01-01 18:19

In article <01HW.B69367680004E2C30FC16C00@news.tele.dk>, Carsten Matzon
<carsten@matzon.dk> wrote:

> [...]
> og være mere synlige...

> .Lad os se hvad fanden det lige er de går og laver andet end at side

Smukt sagt Carsten Matzon. Hvilken poetisk indsats for at højne det
danske sprog og fremme den konstruktive dialog.

Bull! Du kræver iskoldt folk sendt ud i arbejdsløshed pga. ting du ikke
aner noget om.

Det er i USA salget er faldet. I Europa er Apple gået frem. Produkterne
er de samme, og dollaren har været helt oppe, så der er gjort et
fantastisk godt stykke arbejde i Europa.

Prøv at vise bare en smule respekt for andres arbejde - ikke mindst når
de gør det godt under så svære forhold.

//Peter

Fra : MacMac

Dato : 23-01-01 18:25

I brevet "moof.immerfreundlich-80A26A.18190323012001@news.inet.tele.dk"
skrev Peter Gersmann (moof.immerfreundlich@mail.tele.dk) den 23/01/01 18:19:

> Det er i USA salget er faldet. I Europa er Apple gået frem. Produkterne
> er de samme, og dollaren har været helt oppe, så der er gjort et
> fantastisk godt stykke arbejde i Europa.

Iflg. MacCentral er Apple salget i Europe faldet 41% i det seneste år.

Venlig hilsen
Morten

Fra : MacMac

Dato : 23-01-01 18:27

I brevet "B6937CF8.2E6CE%nospan@nospam.com" skrev MacMac (nospan@nospam.com)
den 23/01/01 18:24:

> I brevet "moof.immerfreundlich-80A26A.18190323012001@news.inet.tele.dk"

> Iflg. MacCentral er Apple salget i Europe faldet 41% i det seneste år.

- og nu er det selvfølgelig stærk subjektivt, men ud af de mange Mac brugere
jeg kender, skal jeg tænkte meget langt tilbage for at finde en der købte
Mac da de skiftede sidst...

Venlig hilsen
Morten

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-01-01 18:52

In article <B6937CF8.2E6CE%nospan@nospam.com>, MacMac
<nospan@nospam.com> wrote:

> Iflg. MacCentral er Apple salget i Europe faldet 41% i det seneste år.

Kan du ikke læse, eller lyver du bevidst?

Maccentrals top 1A forside historie:
http://www.maccentral.com/news/0101/22.tunnel.shtml

//Peter

Fra : MacMac

Dato : 23-01-01 19:58

I brevet "moof.immerfreundlich-FD8B3E.18514923012001@news.inet.tele.dk"
skrev Peter Gersmann (moof.immerfreundlich@mail.tele.dk) den 23/01/01 18:51:

> Kan du ikke læse, eller lyver du bevidst?
>
> Maccentrals top 1A forside historie:
> http://www.maccentral.com/news/0101/22.tunnel.shtml

Er de taber penge på at rydde ud i lagrene ændrer jo ikke på det faktum at
nettosalget er faldet betydeligt.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-01-01 20:18

In article <B69392D6.2E6EF%nospan@nospam.com>, MacMac
<nospan@nospam.com> wrote:

> Er de taber penge på at rydde ud i lagrene ændrer jo ikke på det faktum at
> nettosalget er faldet betydeligt.

Du har fortsat intet læst/forstået.

"Apple actually saw a slight unit sales gain in Europe, the Middle East
and Africa.", IDC

//Peter

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 01:20

I brevet "moof.immerfreundlich-C9B65D.20182423012001@news.inet.tele.dk"
skrev Peter Gersmann (moof.immerfreundlich@mail.tele.dk) den 23/01/01 20:18:

> Du har fortsat intet læst/forstået.
>
> "Apple actually saw a slight unit sales gain in Europe, the Middle East
> and Africa.", IDC

Eller måske er det dig, for de andre tal er direkte modstridende den
udtalelse.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-01-01 02:19

In article <B693DE51.2E74E%nospan@nospam.com>, MacMac
<nospan@nospam.com> wrote:

> Eller måske er det dig, for de andre tal er direkte modstridende den
> udtalelse.

Hvordan du oversætter "A slight gain" til "Apples Europa tabte ca. 40%"
- næh, det er ikke lige sådan at forstå. Men hold dig nu ikke tilbage,
og du skal da endelig ikke læse hele artiklen før du kommenterer den.

I øvrigt startede det jo med, at du lavede citatfusk fra MacCentral.

//Peter

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 04:04

I brevet "moof.immerfreundlich-99EC2F.02192124012001@news.inet.tele.dk"
skrev Peter Gersmann (moof.immerfreundlich@mail.tele.dk) den 24/01/01 2:19:

> Hvordan du oversætter "A slight gain" til "Apples Europa tabte ca. 40%"
> - næh, det er ikke lige sådan at forstå. Men hold dig nu ikke tilbage,
> og du skal da endelig ikke læse hele artiklen før du kommenterer den.

Og du skal da endelig ikke læse den artikel jeg henviser til:

"Detailed sales figures released by Apple as part of its recent earnings
announcement paint a bleak picture of the company's performance during the
last three months of 2000, when unit sales fell by 52 percent from the same
period a year before, and revenue from Mac sales fell by 57 percent. The
numbers show lagging sales across Apple's entire product line."

http://www.maccentral.com/news/0101/19.apple.shtml

Venlig hilsen
Morten

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-01-01 19:55

In article <B69404BB.2E76F%nospan@nospam.com>, MacMac
<nospan@nospam.com> wrote:

> Og du skal da endelig ikke læse den artikel jeg henviser til:

Din artikel handler om salget i USA.
Denne tråd handler om et åbent brev til Apple DK.

Kan du selv se en sammenhæng mellem de to?

//Peter

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 21:20

I brevet "moof.immerfreundlich-4BCEFC.19551524012001@news.inet.tele.dk"
skrev Peter Gersmann (moof.immerfreundlich@mail.tele.dk) den 24/01/01 19:55:

> Din artikel handler om salget i USA.
> Denne tråd handler om et åbent brev til Apple DK.
>
> Kan du selv se en sammenhæng mellem de to?

Den række i en af tabellerne der omhandler salget i Europa, omhandler da det
vi snakkede om, nemlig Europa.

Venlig hilsen
Morten

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 21:38

I brevet "B694F777.2E825%nospan@nospam.com" skrev MacMac (nospan@nospam.com)
den 24/01/01 21:19:

> I brevet "moof.immerfreundlich-4BCEFC.19551524012001@news.inet.tele.dk"

> Den række i en af tabellerne der omhandler salget i Europa, omhandler da det
> vi snakkede om, nemlig Europa.

Og her har vi citatet:

"Looking at Apple's four geographic segments -- Americas, Asia Pacific,
Japan and Europe/Africa/Middle East -- sales again declined across the
board. Unit sales in Europe actually increased slightly from Q4 2000 to Q1
2001, but fell by 42 percent from the year-ago quarter."

Den "slight change" der har været i Europa er i det seneste kvartal, i
forhold til sidste år er salget faldet med 42%, hvilket er betydeligt mere
end for resten af branchen.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-01-01 22:23

In article <B694FBD2.2E83B%nospan@nospam.com>, MacMac
<nospan@nospam.com> wrote:

> Den "slight change" der har været i Europa er i det seneste kvartal, i
> forhold til sidste år er salget faldet med 42%, hvilket er betydeligt mere
> end for resten af branchen.

Apple Europe har klaret sig 30-40 pct. bedre end i USA og Japan. Siden
det er ens produkter, og dollaren har været helt oppe, så er der ingen
grund til at pege fingre lokalt. Set for Apple som helhed må vurderingen
derfor være, at Europa har gjort det godt.

//Peter

Fra : MacMac

Dato : 24-01-01 22:28

I brevet "moof.immerfreundlich-66B3C5.22223824012001@news.inet.tele.dk"
skrev Peter Gersmann (moof.immerfreundlich@mail.tele.dk) den 24/01/01 22:22:

> [...]
> grund til at pege fingre lokalt. Set for Apple som helhed må vurderingen
> derfor være, at Europa har gjort det godt.

Ja, men det er stadig et fald i antallet af solgte enheder på 42% og det har
jeg meget svært ved at betegnet som værende godt uanset hvor skidt det er
gået for USA.
Desuden er det generelt set gået mere ned af bakke for PC salget i USA end i
Europa, så jeg tror nu nok nærmere det bare er markedets skyld og ikke
Apples.

EOD.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Carsten Matzon

Dato : 23-01-01 18:39

On Tue, 23 Jan 2001 18:19:03 +0100, Peter Gersmann wrote
(in message <moof.immerfreundlich-80A26A.18190323012001@news.inet.tele.dk>):

> Smukt sagt Carsten Matzon. Hvilken poetisk indsats for at højne det
> danske sprog og fremme den konstruktive dialog.

Jah vi kan da godt bruge tiden på at snakke filosofisk men du glemmer vist
der er mange Mac bruger eller mange kommende Mac bruger der tilhører den
jævne klasse.Lyder måske dumt men hvaaa fanden... ;)

> Bull! Du kræver iskoldt folk sendt ud i arbejdsløshed pga. ting du ikke
> aner noget om.

Nej det kan du have ret i men du kan sige hvad du vil men ingen af mine
venner ved hvad en imac er eller har nogensinde set cuben.Og rigtig mange ved
ikke engang at Apple eksistere.Så mener klart at PR afdelingen hos Apple DK
har et problem.

> Det er i USA salget er faldet. I Europa er Apple gået frem. Produkterne
> er de samme, og dollaren har været helt oppe, så der er gjort et
> fantastisk godt stykke arbejde i Europa.

Er de gået frem?.Aha det kan da godt være men hvor mange nye brugere er der
kommet over til Apple?.Hele Apple markedet er næsten i bund og grund gamle
brugere der køber nyt...

> Prøv at vise bare en smule respekt for andres arbejde - ikke mindst når
> de gør det godt under så svære forhold.

Okaj jeg undskylder jeg måske sagde tingene for ligeud men syntes absolut der
er nogen der ikke gør deres arbejde godt nok.

Mvh

Carsten

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 23-01-01 18:51

Carsten Matzon <carsten@matzon.dk> writes:

> [...]
> mine venner ved hvad en imac er eller har nogensinde set cuben.Og
> rigtig mange ved ikke engang at Apple eksistere.Så mener klart at PR

Hmm, det koster vel en del hel penge at slå et produkt fast i folks
bevidsthed. Vil du betale 34.000 kroner for din næste iMac, mod at
din nabo er klar over, hvad det er du har købt?

Jeg har en sjælden gang i mellem set en Apple reklame på TV2 eller
nogle af de andre danske kanaler (?), men jeg er ikke lige klar over,
hvad effekten af dem er.

Er der i øvrigt ikke nogle, der lige kunne forklare hvordan Apple.dk
hænger sammen? Hvordan tjener de penge? Får de massive tilskud fra
Apple USA?

> Er de gået frem?.Aha det kan da godt være men hvor mange nye brugere er der
> kommet over til Apple?.Hele Apple markedet er næsten i bund og grund gamle
> brugere der køber nyt...

Har du en kildehenvisning, eller er det hvad Brian fra bodegaen har
fortalt dig?

> Okaj jeg undskylder jeg måske sagde tingene for ligeud men syntes
> absolut der er nogen der ikke gør deres arbejde godt nok.

Konstruktiv kritik. Peter Bjørn Perlsø har så vidt jeg se fået en
dialog med Apple i gang. Hvis der er nogle fra Apple Danmark der har
mod på at vise sig i dk.edb.mac så lad os for alt i verden ikke
skræmme dem væk

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Carsten Matzon

Dato : 23-01-01 18:59

On Tue, 23 Jan 2001 18:51:04 +0100, Thomas Bjørn Andersen wrote
(in message <yehitn6xilz.fsf@vertigo.daimi.au.dk>):

> Hmm, det koster vel en del hel penge at slå et produkt fast i folks
> bevidsthed. Vil du betale 34.000 kroner for din næste iMac, mod at
> din nabo er klar over, hvad det er du har købt?

Hmm kan godt forstå hvad du mener men at vise sit ansigt noget mere behøver
ikke at vise reklamer for det får ikke nye kunder i biksen.Tror det var bedre
om man stod i Fredgaard,Merlin,Fona osv. osv. og fremviste vidunderet istedet
for at satse på at det er PC folk/sælgere der gør det... ;)

> Jeg har en sjælden gang i mellem set en Apple reklame på TV2 eller
> nogle af de andre danske kanaler (?), men jeg er ikke lige klar over,
> hvad effekten af dem er.

Jeg har desværre ikke set nogen.Øv.Effekten er nok ikke så stor.Tror istedet
man burde vise at man godt kan få et virkende alternativ til Windåserne...

> Har du en kildehenvisning, eller er det hvad Brian fra bodegaen har
> fortalt dig?

Nej det har jeg ikke men når man ser tallene som siger at flere og flere
Mac's bliver solgt er der så beviser på det er NYE Mac brugere??

> [...]
> dialog med Apple i gang. Hvis der er nogle fra Apple Danmark der har
> mod på at vise sig i dk.edb.mac så lad os for alt i verden ikke

Jah det kan du have ret i men hvad er konstruktiv kritik!?.Syntes desværre
der er for mange Mac ejere der er blændet.Men det er så bare min mening.Men
jeg vil da håbe vi snart ser nogle fra Apple Dk herinde men tvivler...

Mvh

Carsten

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-01-01 19:15

In article <01HW.B69384DA000BCDBB0FC16C00@news.tele.dk>, Carsten Matzon
<carsten@matzon.dk> wrote:

> Men
> jeg vil da håbe vi snart ser nogle fra Apple Dk herinde men tvivler...

Så du tvivler? Tjah, sådan som du bliver ved med at kræve folk fyret
uden årsag og beskyld dem for - oh boy - tarmpilleri, så forstår man jo
ikke, at andre har svært ved at tage dk.edb.mac seriøst.

//Peter

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-01-01 18:56

In article <01HW.B6938027000AB32D0FC16C00@news.tele.dk>, Carsten Matzon
<carsten@matzon.dk> wrote:

> Og rigtig mange ved
> ikke engang at Apple eksistere.Så mener klart at PR afdelingen hos Apple
> DK har et problem.

Kræver det ikke at en sådan eksisterer?

> Okaj jeg undskylder jeg måske sagde tingene for ligeud men syntes absolut
> der
> er nogen der ikke gør deres arbejde godt nok.

Nå, så efter at have svinet folk til og krævet dem afskediget, så
trækker du i land.
Men du har fortsat intet belæg har for at sige det du sagde. Du aner
ikke hvilke forhold de er underlagt, ligesom du ikke satte dig ind i at
salget er gået frem.

//Peter

Fra : Carsten Matzon

Dato : 23-01-01 19:02

On Tue, 23 Jan 2001 18:56:21 +0100, Peter Gersmann wrote
(in message <moof.immerfreundlich-42161A.18562123012001@news.inet.tele.dk>):

> Kræver det ikke at en sådan eksisterer?

Så kan jeg da bedre forstå der er ikke er noget kendskab til Apple her i Dk..

> [...]
> Men du har fortsat intet belæg har for at sige det du sagde. Du aner
> ikke hvilke forhold de er underlagt, ligesom du ikke satte dig ind i at

Trækker ikke i land undskylder bare mit sprogvalg.Sorry!!..

Nej jeg aner ikke hvor hårdt de har det.Snøft!.Men læste et tideligere indlæg
der sagde at salget i Europa er gået tilbage og du siger det er gået frem så
hvem har så ret!?

Mvh

Carsten

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 24-01-01 05:57

Når jeg ser bort fra spørgsmålet om Apples Europasalg er steget eller
faldet, og fra endetarmsproblemer, så her jeg kun opfattet følgende i
denne tråd:

1) Hvis Apple udsender reklamer for at skaffe flere kunder vil
omkostninger og derved priserne på maskinenerne stiger så meget at
potentielle kunder vil købe pc'er i stedet for Mac.

2) Hvis Apple lader være med at reklamere vil der slet ikke komme flere
nye potentielle kunder.

Det er Kierkegaard om igen: gift dig og du vil fortryde det, gift dig
ikke og du vil også fortryde dette....

Hva' nu?
--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-01-01 20:50

Carsten Matzon <carsten@matzon.dk> wrote:

> Jah enig.Lad os se hvad fanden det lige er de går og laver andet end at
> side med fingeren oppe i deres tarm.

niveau, tak.

-j

--
Boligløs pr. 1.4.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 24-01-01 00:54

> [...]

> sælge maskiner eller gøre opmærksom på Mac.De burde fanme reklamere mere og

Enig ( i det sidste ). Det eneste jeg har set til Apple's reklamer
(udenfor Officeline og Fredgaard) var "goddag" reklamen da imac'en kom
frem. Siden da... stilhed. :/

> [...]
> må tage og vælge om de skal sælge til Commercielle brugere KUN eller de vil
> have privatmarkedet med for så SKAL priserne ned!

Well... det afhænger af kunden, jeg plejer at sige at kendere vælger
Mac, men jo, høje priser er ikke til gavn for Mac'en - enig.

> Hmmm.Ved ikke om det er en fed måde at sige det på.Vil omformulere og side
> det er et skide godt alternativ til Windoze.

Sådan kan du også sige det. Jeg vil bare have en maskine, hvor jeg fx.
ikke skal bekymre mig om der nu er en hacker der har fundet en bagdør in
i min computer, ikke skal bekymre mig om hvad firmaet der laver mit OS
har lavet af skule tricks i systemet, manuelt kan fjerne et installeret
program, og ikke må gøre det mens jeg krydser fingre/læser Windows
manualen baglæs/brænder en bibel og håber på at styresystemets
uninstaller i dag er i godt humør... :/

Osv. At Mac'en så har mangler, er OK, for de ligger på steder jeg ikke
prioriterer særligt højt, som landet ligger nu.

> Hvorfor betale 3 gange mere for et produkt fordi det hedder det ene eller
> andet?!

Det gør man da heller ikke for en Mac (altså navnet). Jeg køber bestemt
ikke en Mac pga. plasticfarven, navnet, eller fordi jeg vil danne mig en
identitet (ha! den var god), men fordi jeg vil videre end COMMAND.COM...
:)

> [...]

> vi ikke deres snolder.Alt for ofte glemmer de store virksomheder hvem og
> hvorfor de er der.De skal lytte til dem der skal bruge deres produkter.

Enig, men spar på... bagklogskaberne hvis de endelig kommer herind - de
kulle jo nødigt jages væk. :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-01 02:45

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Husk at kaste salt efter din kat og banke på skærmen 7 gange!!!

Er du sikker på at det ikke hedder "Husk at kastse salt på din skærm og
banke katten 7 gange" istedet?

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-01 07:30

In article <1enpu2w.xgs3mlwewwzfN%reippuert@mac.com>, reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Er du sikker på at det ikke hedder "Husk at kastse salt på din skærm og
> banke katten 7 gange" istedet?

Sikke dog en svinsk udtalelse. Hvis man gør det, så kommer der jo salt
ned i tastaturet.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-01 12:10

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Sikke dog en svinsk udtalelse. Hvis man gør det, så kommer der jo salt
> ned i tastaturet.

Jeg udtrykte mig netop tvivlende idet jeg kan se problematikken - det må
være: "husk at kaste din skærm efter katten og banke 7 gange i saltet"
så behøver saltet end ikke forlade køkkenet

Fra : Claus Christiansen

Dato : 24-01-01 16:05

> [...]

> være: "husk at kaste din skærm efter katten og banke 7 gange i saltet"
> så behøver saltet end ikke forlade køkkenet

Er gjort.........og naboens kat fylder nu 4.33 m2........og jeg vil
gerne købe en ny skærm
--
From the iMac of Claus Christiansen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-01 00:47

Claus Christiansen <cfc@mail.dk> wrote:

> Er gjort.........og naboens kat fylder nu 4.33 m2........og jeg vil
> gerne købe en ny skærm

Nu det var naboens kat skulle du måske også have brugt hans skærm...

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 29-01-01 20:39

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> skrev:
> så et godt råd vil være, at i
> smækker en USENET nyhedslæser ind på en af jeres Mac'er på
> hovedkvarteret (MacSOUP kan anbefales), og starter dialogen.

Yo! MacSOUP rules. Jeg måtte skaffe mig af med Hogwasher da den ikke
kunne håndtere danske tegn.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 25-01-01 13:09

Her er så det seneste svar fra Apple Danmark:

***

Kære Peter

> *** Mht. Apple Store - jeg er glad for at høre, at i arbejder på sagen, men
> for at være ærlig, er det du fortæller mig den samme besked vi Macbrugere
> har fået igennem små 3 år. Nok er vi tålmodige, meeen...
Vi er ligeså interesseret i AppleStore som Jer. Det er jo frustrerende,
at
man ikke kan servicere sine kunder på bedste vis, så vi arbejder på
sagen.

> Ide: Opret en side for danske nyhedsbulletiner mht. Apple's projekter i
> Danmark (evt. under Hot News på Apple.dk), så folk kan følge jeres arbejde.
> Under denne kan i meget passende holde os opdateret mht. Apple Store.
Nej.

> *** Mht. Priser - først og fremmest mener jeg at PowerBook'en har og har
> haft et godt pris/kvalitetesforhold, af samme grund var den ikke nævnt i mit
> indledende brev.
OK.

> [...]
> beskaffenhed af hvad Apple har forbedret bundmodellem med, så kan 3000 kr. i
Det er meget fejlagtigt at tro, at prisen er steget med 3000 kr. Ganske
vist
kostede den mindste G4 sidste år 11.990,-, men det var den udgående
model.
Der blev jo som bekendt introducerede nye G4'ere i februar. Den mindste
udgående G4 koster i dag 11.490,- (og er stadig på lager flere steder),
hvilket faktisk er 500 kr. billigere end sidste år.

Den nyintroducerede G4 kostede sidste år 13.490,-, mens den koster
14.990,-
i dag, hvilket er en prisstigning på kr. 1500,-. Til gengæld har den
mindste
nuværende G4 samme hurtige bundkort som de øvrige modeller, mere RAM,
større
harddisk, AirPort kompatibel, hurtigere processor, flere PCI pladser osv
forhold til tidligere.

> Igen, jeg er ikke i tvivl om, at hvis JEG skal vælge, så køber jeg en Mac,
> fordi jeg mener det er det bedste. Men i kan ikke forvente at alle folk
> tænker på den måde!
Desværre ikke

> [...]
> døde/gået konkurs/etc. endnu - så de produkter, som de andre PC-fabrikanter
> tilbyder folk, fungerer altså - uanset om det er bambus eller ej.
Selvfølgelig, men Mac er bedre, hurtigere og mere driftsikker. Det ved
alle
bare ikke.

> [...]
> køre i Mercedes og på Harley-Davidson, alle ville bruge Mac'er, købe Sony,
> Bang og Olufsen, Nakamichi, Harman Kardon og så fremdeles. Desværre er
Ja.

Fra : MacMac

Dato : 25-01-01 14:11

I brevet "1ensiqy.rbzjo4kmdg1oN@11.ppp1-20.worldonline.dk" skrev DJ Supreme
/ Peter Perlsø (root@NOSPAM.com) den 25/01/01 13:08:

> Det er meget fejlagtigt at tro, at prisen er steget med 3000 kr. Ganske
> vist
> kostede den mindste G4 sidste år 11.990,-, men det var den udgående
> model.

Jeg købte nu altså en G4'er i november 1999 til 12.000 og på daværende
tidspunkt var den bestemt ikke udgående, så det passer ikke.

> [...]
> større
> harddisk, AirPort kompatibel, hurtigere processor, flere PCI pladser osv

Jeg tror ikke rigtig han har forstået problemet. Det kan godt være den er
bedre, men det gør den jo ikke billigere.
De har simpelthen overskredet den grænse der hedder 'nu er det altså for
dyrt'.

> Selvfølgelig, men Mac er bedre, hurtigere og mere driftsikker. Det ved
> alle
> bare ikke.

Hurtigere ved jeg nu ikke, men det må han om.

Venlig hilsen
Morten

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 25-01-01 19:14

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> Hurtigere ved jeg nu ikke, men det må han om.
>

> Venlig hilsen
> Morten

Det er faktisk sjovt, Morten, for jeg er enig med dig i alle de punkter
du kommenterer i dit svar.

Jeg vil opfordre alle, som har ideer/forslag til Apple om at skrive til
Hans-Christian, da Apple.DK ikke vil deltage i debatten her på
dk.edb.mac.