mac software købes
Fra : carsten

Dato : 17-09-06 09:42

hej jeg har en ibook G3, 500 mhz,320 mb ram osv.vil gerne have lavet en ny
installation på den.men har ingen software til den.vil gerne købe en
system.systemmet der er på den nu hedder mac os x 10.3.9.er der nogen der
vil sælge sådan en med produktnøgle vil jeg gerne købe den.mail hvad i har
og så prisen på det.mvh carsten
fam.vestbjerg(snabela)tele2adsl.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-06 11:28

carsten <fam.vestbjerg@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> vil sælge sådan en med produktnøgle vil jeg gerne købe den.mail hvad i har

1. Køb og salg sker i dk.marked.privat.edb.mac
Du kan også prøve på www.mediamac.dk

2. Din iBook kan ikke bruge nyere versioner end 10.3.9

3. Apple bruger ikke produktnøgler/serienumre på deres systemsoftware.
De kan indstalleres på et ubegrænset antal computere.
Og må selvfølgelig kun bruges i henhold til licensen

4. Man bør _altid_ have en MacOS-cd med, når man køber brugt.
Uanset version, har man brug for den i nødsituationer.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-06 13:00

> 2. Din iBook kan ikke bruge nyere versioner end 10.3.9

Jo, den kan den er endda officielt understøttet. Det er muligt at den
kun har CD-ROM drev og man skal have ombyttet mediet fra DVD til CD.

En helt anden ting er at det ikke rigtigt kan betale sig at kaste
penge efter den i form af en ny licens. 10.3.9 funger imho ganske
udemærket.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-06 13:24

On 2006-09-17 14:00:13 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> En helt anden ting er at det ikke rigtigt kan betale sig at kaste
> penge efter den i form af en ny licens. 10.3.9 funger imho ganske

Jo men han har bare ikke fået nogen cd med ved købet, og maskinen kører
ikke så godt, og der mangler måske nogle programmer. Han vil derfor
gerne geninstallere. Jeg er bange for, at mine diske med Mac OS X 10.3
er DVD'er. I hvert fald er flere af dem fulgt med computere, og så kan
man ikke altid bare lige installere dem på en anden computer. Hvis jeg
kan finde en cd, så kan det måske lade sig gøre at lave en kopi. Når
han har købt en Mac, har han vel i princippet også en licens til Mac OS
X, også selv om der ikke fulgte en cd med.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-06 16:14

> [...]
> han har købt en Mac, har han vel i princippet også en licens til Mac OS
> X, også selv om der ikke fulgte en cd med.

Under alle omstændigheder burde han købe et DVD-drev, om ikke andet et
eksternt. Derfra kan han installere - mig bekendt også boote.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-06 18:07

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Under alle omstændigheder burde han købe et DVD-drev, om ikke andet et
> eksternt.

Det syns jeg er et dårligt råd. Det kan ikke svare sig at kaste penge
efter hardware eller software til så gammel en maskine.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-06 06:31

> Det syns jeg er et dårligt råd. Det kan ikke svare sig at kaste penge
> efter hardware eller software til så gammel en maskine.

Et eksternt drev kan sættes på alle maskiner. Og havde der ikke været
tale om en gammel laptop, men derimod en desktop, kunne det jo også have
været flyttet med 'op' til en ny maskine.

Derudover er det altid en fordel med to drev, hvis kopiering skal
foretages. En DL dvd-brænder koster i øvrigt i dag ikke alverden.

Interne DVD-læsere {der kræves så også et kabinet, under 200}:

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=13&Parent=2&Sort=&
Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=500&Soegeord=&Submit.x=19&Submit.y=10&
Direction43=2&Sorted43=&Direction899=0&Sorted899=&Direction397=2&Sorted3
97=&True7230=&Trueval7230=45642>

Kabinetter {under 200 kroner}:

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=270&Parent=2&Sort=
&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=200&Soegeord=&Equal33893=214425&Submi
t.x=16&Submit.y=10&True26743=&Trueval26743=100373&True26744=&Trueval2674
4=100376&True26745=&Trueval26745=100392&Equal159=&True6143=&Trueval6143=
42110&True2297=&Trueval2297=30932&True2295=&Trueval2295=30930&True2296=&
Trueval2296=30931&True25557=&Trueval25557=96170&True26016=&Trueval26016=
97740&True25699=&Trueval25699=97199&True12441=&Trueval12441=93842&True67
79=&Trueval6779=43247&True12440=&Trueval12440=93827&True31022=&Trueval31
022=176233&True2333=&Trueval2333=94449>

Eksterne DVD-brændere (under 700):

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=12&Parent=2&Sort=&
Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=700&Soegeord=&Equal38=&Check31295=1789
66&Submit.x=14&Submit.y=9&Direction43=2&Sorted43=&Direction44=2&Sorted44
=&Direction45=2&Sorted45=&Equal31296=&Direction397=2&Sorted397=&Directio
n899=0&Sorted899=>

Interne DVD-brændere (under 300)

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=12&Parent=2&Sort=&
Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=300&Soegeord=&Equal38=&Submit.x=29&Sub
mit.y=11&Direction43=2&Sorted43=&Direction44=2&Sorted44=&Direction45=2&S

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-06 14:56

>10.3.9 funger imho ganske
> udemærket.

Yep - MacOS X,10.3.9 er nok det bedste nogensinde

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-06 16:33

> Jo, den kan den er endda officielt understøttet.

OK. Troede grænsen ramte alle G3'ere.
Hans iBook _bør_ så ikke bruge højere

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : carsten

Dato : 17-09-06 17:45

hej igen tak for svarene.hvis nogen har en cd med systemet er jeg køber til
det.i imaccen er det en cddrev og der er ikke dvd.mvh carsten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-06 18:05

> OK. Troede grænsen ramte alle G3'ere.
> Hans iBook _bør_ så ikke bruge højere

installeren kigger efter et bundkort med en onboard firewireport, er
den der ikke vil den ikke installere.

10.4 kører dog fint på alle new world mac'er (dametasker og 1.
generations imac'er) hvis man ellers kan få OS'et installeret.

Quartz 2D i 10.4 er væsenlig hurtigere end Quartz på 10.3, hvorfor
OS'et faktisk kører bedre også på gammel hardware, med forbehold for
at spotlight ofte vil have fat i disken. 10.4 stiller ikke større krav
til mængden af ram end 10.3.

Når det er sagt, er jeg af den mening at det ikke kan svare sig at
bruge penge på SW til så gamle maskiner.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-06 18:27

> 10.4 kører dog fint på alle new world mac'er (dametasker og 1.
> generations imac'er) hvis man ellers kan få OS'et installeret.

Afsløring savnes.
Skal (skulle) til at at smide 10.3.9 på nogle BondiBlues.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-06 19:42

> Afsløring savnes.
> Skal (skulle) til at at smide 10.3.9 på nogle BondiBlues.

netboot eller skruetrækker er vejen frem. Hvis du kan konstruere en
10.3 cd med asr fra 10.4 er det væsenligt lettere, idet du så kan
bruge asr over netværk.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-06 20:12

> netboot eller skruetrækker er vejen frem.

Og med skrutrækkeren mener du, disken i en 10.4 kompatibel Mac,
installering og tilbage i Bondi, right!
Den vil jeg så vælge.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-06 20:20

> Og med skrutrækkeren mener du, disken i en 10.4 kompatibel Mac,
> installering og tilbage i Bondi, right!

jeps.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 18:37

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> 10.4 kører dog fint på alle new world mac'er (dametasker og 1.
> generations imac'er) hvis man ellers kan få OS'et installeret.

Kan man gøre mediet tilgængeligt via netværk (fx afs) og så kan kræet
opdatere på den måde?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-06 19:39

> Kan man gøre mediet tilgængeligt via netværk (fx afs) og så kan kræet
> opdatere på den måde?

Hvis det er for at undgå en ombytning fra DVD til CD: nej, men du kan
lave et netinstall/netboot sæt, hvis du har adgang til en Mac OS X
server eller du kan sætte noget lignende op med tftp.

Apples installer vil iøvrigt ikke tillade en netinstall af 10.4 på ikke
understøttede maskiner. For at få 10.4 på ikke understøttede maskiner
skal du klone. Her kommer et netboot med asr til sin ret, da de ikke
understøttede maskiner kun har plads én intern disk og det ikke muligt
at tilslutte en ekstern disk der kan bootes fra.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-06 08:19

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Apples installer vil iøvrigt ikke tillade en netinstall af 10.4 på ikke
> understøttede maskiner. For at få 10.4 på ikke understøttede maskiner

Æv, det var da irriterende :)

Nå, pyt, det kører såmænd også helt fint. Jeg mangler kun OS 9 på
disken til de gamle Pixelinespil - det er en sorg - men de nyere
spiller jo bare.

Utroligt så meget maskine man kan få ved at proppe noget mere RAM i.