ipod batteri, levetid?
Fra : Ole Madsen

Dato : 15-09-06 21:14

Jeg har hørt fra min pc nabo at batteriet på en ipod kun holder et år,
og ikke kan skiftes, på en nano, han vidste ikke med den store, er dette
rigtigt?

Ole

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-06 22:47

Hej Ole

Ole Madsen wrote:
> Jeg har hørt fra min pc nabo at batteriet på en ipod kun holder et år,

Det kommer an på så meget. - Hvordan behandler du batteriet? - hvor tit
oplader du den? - lader du den køre helt ned, inden du oplader igen?
osv. osv...

Generelt kan det siges, at de små LiION batterier holder til 5-600
_fulde_ opladninger fra 0 til max. og de store holder til ca. 7-800
opladninger fra 0 til max.. - Nøjagtig på samme måde, som et batteri til
en mobiltlf. også godt kan køres ned på et år, hvis man bruger den megt
og oplader tit fra 0 til max..

Det er altid en god idé at sætte den til oplader og bare lade den stå og
være tilsluttet oplader, når du ikke bruger den. Det holder batteriet
maksimalt hele tiden.

Et godt råd. Med et helt nyt batteri er det en god idé at lade den
oplade ca. 4-5 timer og så lade den spille, indtil der ikke er mere
strøm. Sæt den så til at oplade i 24 timer, hvor du ikke rører den.
Afspil så igen, indtil den er tømt for strøm og oplad den igen i 24
timer, så opnår du max. kapacitet på batteriet.

Dette gælder for alle tre typer batterier - NiCD, NiMH og LiION.

> og ikke kan skiftes, på en nano, han vidste ikke med den store, er dette
> rigtigt?

Det er ikke rigtig. Men det er lidt besværligt at gøre det, men med lidt
fingersnilde kan det sagtens gøres, - hvorfor kan man ellers købe
batterier til dem i 'løs vægt'?

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-09-06 23:25

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
>
> Det er ikke rigtig. Men det er lidt besværligt at gøre det, men med lidt
> fingersnilde kan det sagtens gøres, - hvorfor kan man ellers købe

tak for svaret

Ole