Hjælp: AluBook G4 lader ikke!
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 14-09-06 10:57

Hjælp!! Min AluBook G4 17" lader ikke. Tilsyneladende tager den slet
ikke strøm ind overhovedet. Den lyser ellers, når man sætter
strømforsyningen til - først grønt, så herefter orange som om den
lader. Men det gør den bare ikke... På skærmen ser man intet symbol for
tilsluttet strømforsyning, og CoconutBattery fortæller, at batteriet
heller ikke lader. Og nu vil den slet ikke starte op.

Det er noget rigtigt møg! Er der nogen der har en idé om, hvad der kan
være galt?

mvh
Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-06 11:50

Lars Kristian Sørensen <lars@fjerndettelarsonline.dk> writes:

> Det er noget rigtigt møg! Er der nogen der har en idé om, hvad der kan
> være galt?

Det kan være dit batteri der er gået helt kold hvis maskinen godt vil
når stikket er i.

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 14-09-06 12:22

> Det kan være dit batteri der er gået helt kold hvis maskinen godt vil
> når stikket er i.

Og det vil den så heller ikke. Den vil som sagt heller ikke genkende, at
strømstikket er sat i overhovedet. Tror I ikke, at det er
PowerManageren, der skal resettes? Problemet er bare: Hvordan går jeg nu
det, når batteriet er fladt og den ikke vil tage strøm ind?

mvh
Lars kr. Sørensen
musiker

Fra : Michael Holm

Dato : 14-09-06 19:34

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> PowerManageren, der skal resettes? Problemet er bare: Hvordan går jeg nu
> det, når batteriet er fladt og den ikke vil tage strøm ind?

har du prøvet med et andet strømkabel ?
hvis du ikke kender nogen der har et, så gå ind i en butik, eller kom
forbi hos mig :)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 16-09-06 09:15

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> har du prøvet med et andet strømkabel ?
> hvis du ikke kender nogen der har et, så gå ind i en butik, eller kom
> forbi hos mig :)

Nej, jeg har endnu ikke prøvet en anden strømforsyning. Men pænt af dig
at ville ladi mig prøve din! Bor du i nærheden af Slagelse?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Michael Holm

Dato : 16-09-06 11:25

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Nej, jeg har endnu ikke prøvet en anden strømforsyning. Men pænt af dig
> at ville ladi mig prøve din! Bor du i nærheden af Slagelse?

Nej :(
kbh./hareskoven/bagsværd området der er jo et stykke til

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-09-06 12:22

On Thu, 14 Sep 2006 11:56:49 +0200, Lars Kristian Sørensen wrote:

> Det er noget rigtigt møg! Er der nogen der har en idé om, hvad der kan
> være galt?

Vil den starte op når batteriet er pillet ud?

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 14-09-06 12:23

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Vil den starte op når batteriet er pillet ud?

Nej. Desværre....

mvh
Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : J.K.Arning

Dato : 14-09-06 18:10

On Thu, 14 Sep 2006 13:23:17 +0200, Lars Kristian Sørensen wrote:

> Nej. Desværre....

Det lyder da til at være en defekt strømforsyning.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 14-09-06 22:10

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Det lyder da til at være en defekt strømforsyning.

Når den lyser både grønt og orange? Tror du ikke, at det er Power

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-06 22:57

On 2006-09-14 23:09:37 +0200, lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian
Sørensen) said:

> Når den lyser både grønt og orange? Tror du ikke, at det er Power
> Manageren, der skal resettes?

Når den lyser op, så vil jeg også tro, strømforsyningen er i orden. Jeg
havde en strømforsyning, hvor kablet knækkede indvendigt. Der forsvandt
lyset i stikket. En bærbar skal kunne starte uden batteri, men med
strømforsyning. Den mest simple forklaring er, at der er en dårlig
forbindelse i stikket i computeren, så den ikke får strøm. Jeg må
indrømme, at jeg ikke ved meget om Power Manager, men jeg har ikke
hørt, at den helt forhindrer en computer i at lade. Har du evt. prøvet
reset-knappen på din computer? Sådan en har den vel. Det har min TiBook
i hvert fald.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 16-09-06 09:15

> Jeg må indrømme, at jeg ikke ved meget om Power Manager, men jeg
> har ikke hørt, at den helt forhindrer en computer i at lade.

Det kan det så godt - i hvert fald hvis man skal tro Apples egne
supportsider. Iflg. dem kan en kommumperet PMU både medføre manglende
ladning af batteri, manglende genkendelse af strømforsyningen i det hele
taget, problemer med baggrundsbelysningen på taststuret - og mere til.
Se bare her:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Til gengæld er der nu så mange her der vedholdende mener, at det bare må
være min strømforsyning, der er defekt (også selvom den lyser), så jeg
ikke tør andet end at bøje mig i støvet og anskaffe mig en ny. Hvis ikke
det virker, skal jeg nok fortsætte med at plage jer for løsningsforslag!

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : J.K.Arning

Dato : 15-09-06 13:00

On Thu, 14 Sep 2006 23:09:37 +0200, Lars Kristian Sørensen wrote:

> Når den lyser både grønt og orange? Tror du ikke, at det er Power
> Manageren, der skal resettes?

Det lyder som en defekt strømforsyning, den bærbare registrerer laderen som
monteret men der er ikke tilstrækkelgit spænding til at oplade batteriet.

Jeg har set netop den situation engang, da vedkommende prøvede en anden
strømforsyning begyndte den bærbare at lade med det samme.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-06 23:29

On 2006-09-15 14:00:08 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk> said:

> [...]
>
> Jeg har set netop den situation engang, da vedkommende prøvede en anden
> strømforsyning begyndte den bærbare at lade med det samme.

Vi taler da om den type oplader, hvor den lysende orange eller grønne
kant sidder på opladerens stik og ikke på selve computeren? Det er
derfor, jeg tror, at opladeren er i orden. Der kommer jo strøm helt
frem til stikket.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 16-09-06 09:18

> [...]
> kant sidder på opladerens stik og ikke på selve computeren? Det er
> derfor, jeg tror, at opladeren er i orden. Der kommer jo strøm helt frem

Nej, diodekanten sidder på stikket på computeren - ikke på opladerens
stik.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-06 10:22

On 2006-09-16 10:18:23 +0200, lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian
Sørensen) said:

> Nej, diodekanten sidder på stikket på computeren - ikke på opladerens
> stik.

Og du skriver, at den lyser. Så kommer der jo strøm til computeren. Mit
bud er derfor, at strømforsyningen er i orden. Kan du ikke låne en
anden strømforsyning og prøve den? Det vil da være helt fjollet at
giver over kr. 1.000,- for en ny strømforsyning, hvis din er i orden.
Det kan da godt være, det er Powermanager, der er i udu, hvis Apple
siger det. Du har vel set Apples supportsider igennem? Der er jo mange
gode råd.

<http://www.apple.com/dk/support/powerbook/>

De siger, at man kun skal resette Powermanager, hvis intet andet
hjælper. Det ser ikke ud til, computeren skal være tændt, for at man
kan gøre det. Du kan da prøve, hvis du vil:

PowerBook G4 (17-inch)
PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)
PowerBook G4
(17-inch 1.5GHz)
   1.   If the computer is on, turn it off.
   2.   Reset the power manager by simultaneously pressing and then
releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the
fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
   3.   Wait 5 seconds.
   4.   Press the Power button to restart the computer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-06 15:08

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Og du skriver, at den lyser. Så kommer der jo strøm til
> computeren. Mit bud er derfor, at strømforsyningen er i orden. Kan du

Jeg tror stadigvæk batteriet er gået i koma. Det ligner hvad jeg så
på en Dell sidste år.