GratisDNS og .Mac
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-06 20:18

Jeg har jo mit eget domæne (muenster.dk), og jeg har i et par år brugt
GratisDNS som - ja, DNS. Jeg syntes, det lød meget spændende og lidt
nørdet, at man selv skulle rode lidt med opsætningen. De lød da også
til at være et godt initiativ, som jeg da gerne ville støtte. Helt
gratis er det ikke, for jeg har betalt for backup af e-mail (MXBackup),
som er en tilkøbsservice. Jeg har så haft et mailhotel hos dem, men
bl.a. pga. et familieabonnement hos .Mac har jeg ikke længere brug for
postkasser. For godt tre uger siden købte jeg derfor en MailForward hos
GratisDNS og lod den henvise til vores .Mac-adresser og nogle af
familiens andre adresser.

Det gik da også fint i starten. I mandags sagde min kone så, at hun
ikke kunne forstå, at hun ikke fik e-mail. Jeg kiggede efter, og jeg
havde også kun fået e-mail, der ikke var til mit eget domæne. Jeg
prøvede så at sende e-mail, til mit eget domæne, men den nåede ikke
frem, og der var ikke nogen fejlmeddelelse til afsender. Jeg skrev til
supportforum hos GratisDNS, men de havde ingen fejl og havde ikke
ændret noget. Med lidt eksperimenteren fandt jeg ud af, at det kun er
e-mail forwardet til .Mac, der ikke når frem.

Min mistanke var, at GratisDNS var kommet på en spam-liste, som .Mac
bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at den
server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til forward, er
listet som spam hos:
- bl.csma.biz
- dnsbl.jammconsulting.com

Det fremgår dog, at GratisDNS ikke synes, det er deres problem. Hvis et
mailhotel bruger en useriøs spam-liste, så er de selv ude om, at deres
kunder ikke kan modtage e-mail. Jeg har prøvet at slette alle mine
forward og lave nogle nye en efter en. Jeg har så fået besked i
forummet, at jeg skal lade være med at ændre hele tiden, for det
trækker dybe spor i deres SQL. Hvis deres MailForward ikke er forvirret
i forvejen, bliver den det igen.

Der er således ikke den store forståelse, men til min store glæde er
der begyndt at dukke andre kunder op, der klager over, at de heller
ikke får e-mail, der er forwardet. Forklaringen er nu fra GratisDNS, at
det kun er folk på TDC's linier, fordi TDC ikke kan finde ud af at
route til Paris. Jeg er på Esenet, og det er vist nok TDC's linier. Jeg
kan dog ikke se, at TDC skulle være blandet ind i en mailforward fra
GratisDNS til .Mac.

Selv om jeg nu har fjernet forward til .Mac, så modtager jeg ikke
rigtig noget e-mail. Det er ikke en holdbar situation. Jeg har skrevet
til .Mac, men blot modtaget en besked om, at de har modtaget mit
spørgsmål og vil svare senere. Jeg tvivler nu også på, at jeg kan få
..Mac til at ændre spam-filter. Hvad skal jeg så gøre? Jeg bliver vel
nødt til at skifte DNS-udbyder. Bare synd, at jeg betalte kr. 110,- for
et års service for tre uger siden. Jeg skal sådan set bare bruge en
mailforward og en webforward. I princippet kunne jeg jo stadig bruge
den gratis DNS hos GratisDNS.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-09-06 21:07

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> [...]
> bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at
> den server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til

Den sidste har en erklæret policy der hedder:

This blocklist is very aggressive and will likely lead to false
positives.

Så er man selv uden om at man mister mail, hvis man filtrerer for hådt
på en liste med den politik.

CSMA giver tilsyneladende ikke særlig gode oplysninger om hvad den
konkret grund til at de lister folk er. Det er ikke specielt
instruktivt at bare sige at man på et givet tidspunkt har modtaget en
mail med subject "Re:". Mit umidelbare bud ville måske være at der er
nogen der forwarder mail til en konto hos CSMA.

> [...]
> deres kunder ikke kan modtage e-mail. Jeg har prøvet at slette alle
> mine forward og lave nogle nye en efter en.

Hvad er det du forventer sker ved at gentagende gange slette dine
forwards for så at oprette dem igen? Hvorfor skulle .Mac pludselig få
en mere fornuftig brug af RBL'er ved det?

> [...]
> route til Paris. Jeg er på Esenet, og det er vist nok TDC's
> linier. Jeg kan dog ikke se, at TDC skulle være blandet ind i en

Det er korrekt at der har været routing problemer mellem TDC og det
netværk som GratisDNS' paris-server står på og nej det har sikkert
ingen relevans for hvordan mail kommer fra paris til .mac.

--
http://peter.makholm.net/ | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-06 22:01

On 2006-09-13 22:06:40 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net> said:

> [...]
> positives.
>
> Så er man selv uden om at man mister mail, hvis man filtrerer for hådt

Men spørgsmålet er, om .Mac i det hele taget bruger den liste. Det er
jo en teori, at problemet er, at e-mail fra GratisDNS ryger i .Macs
spamfilter. Vi har ikke fået det bekræftet.

> [...]
> forwards for så at oprette dem igen? Hvorfor skulle .Mac pludselig få
> en mere fornuftig brug af RBL'er ved det?

Som sagt ved vi jo ikke med sikkerhed, at det er problemet. Jeg har
heller ikke slettet i ét væk. Jeg har derimod fjernet forward til .Mac
og flyttet det til andre e-mail-adresser. Jeg har desuden fjernet nogle
adresser. Jeg tilføjede et par adresser i weekenden, kort før problemet
opstod. Jeg var vist oppe på en 15 stykker. Lige nu modtager jeg noget
e-mail, men ikke ret meget. Et par test-e-mail er ikke dukket op, så
det er ikke det hele, der kommer igennem.

> Det er korrekt at der har været routing problemer mellem TDC og det
> netværk som GratisDNS' paris-server står på og nej det har sikkert
> ingen relevans for hvordan mail kommer fra paris til .mac.

Som sagt var der ingen form for fejlmeddelelser i starten. Jeg prøvede
så at oprette en ny e-mail-adresse på mit domæne, som skulle forwarde
til .Mac. Der kom en fejlmeddelelse retur til afsender fra GratisDNS,
at e-mail blev loopet tilbage til GratisDNS. Så fik jeg at vide i
support-forum, at jeg må have et automatisk retursvar sat til. Det har
jeg nu ikke, og fejlmeddelelsen kom først, da jeg lavede en
test-adresse.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : J.K.Arning

Dato : 13-09-06 22:17

On Wed, 13 Sep 2006 21:18:00 +0200, Henrik Münster wrote:

> [...]
> nørdet, at man selv skulle rode lidt med opsætningen. De lød da også
> til at være et godt initiativ, som jeg da gerne ville støtte.

De _er_ et godt initiativ. På nuværende tidspunkt har 26234 brugere 95107
domæner liggende hos Gratisdns.

> Helt
> gratis er det ikke,

Jo det er, det eneste du skal betaler for er domænet og det er ikke
Gratisdns der har fundet på det.

> for jeg har betalt for backup af e-mail (MXBackup),
> som er en tilkøbsservice.

En god service som fungerer og som du selv vælger at købe, det ændrer ikke
ved at deres dns service er gratis.

> [...]
> bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at den
> server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til forward, er

Det er direkte forkert.

Det der siges i forummet er at _hvis_ .mac bruger de nævnte lister så kan
det være derfor du ikke modtager mails.

Har du fået bekræftet at .mac benytter disse lister?

> Det fremgår dog, at GratisDNS ikke synes, det er deres problem.

Der findes mange forskellige lister og de opdateres ud fra mange
forskellige kriterier. Jeg har haft store problemer med Sorbs fordi der
ikke er oprettet en såkladt rDNS på min IP. Det er min internet udbyders
problem, det er dem der i givet fald skal oprette den men det rager dem et
stykke og det gør det de fleste udbydere. Kriteriet for at blackliste mig
og _mange_ andre er helt hen i skoven, men da en del vælger at tjekke op
imod sorbs rammer det rigtigt mange mailservere hvilket betyder jeg må
bruge andres SMTP servere selvom jeg harm in egen.

> Hvis et
> mailhotel bruger en useriøs spam-liste, så er de selv ude om, at deres
> kunder ikke kan modtage e-mail.

Og det er 100% korrekt.

> Der er således ikke den store forståelse, men til min store glæde er
> der begyndt at dukke andre kunder op, der klager over, at de heller
> ikke får e-mail, der er forwardet.

Nå ja hver sin glæde.

> Forklaringen er nu fra GratisDNS, at

Man er blevet opmærksom på at der er routing problemer, det er ikke en
kanin der er blevet trukket op af en hat.

> [...]
> GratisDNS til .Mac.
>
> Selv om jeg nu har fjernet forward til .Mac, så modtager jeg ikke

Hvis du fjerne forward hvordan skal dine mails så ende hos .mac ?

> [...]
> til .Mac, men blot modtaget en besked om, at de har modtaget mit
> spørgsmål og vil svare senere. Jeg tvivler nu også på, at jeg kan få

Jeg tvivler meget på at .mac benytter de 2 omtalte lister men det ville da
være interessant at få oplyst om og i så fald hvilke lister de benytter.

> [...]
> et års service for tre uger siden. Jeg skal sådan set bare bruge en
> mailforward og en webforward. I princippet kunne jeg jo stadig bruge

Routing af mails er en enormt kompleks affære hvis du går i kiosken og
køber "Chip" 10/2006, et tysk computerblad kan du netop nu læse en artikel
om netop den problematik at mails forsvinder sporløst på nettet. Det er
ikke en undtagelse men noget der sker hver dag. Nogle af de største syndere
er spam filtre. Et andet stort problem er mailservere hvor man deaktiverer
de såkaldte NDR mails, det er Non Delevery Report der skulle fortælle
afsenderen at hans mail ikke kunne modtages.

Det er for nemt i en situation som din, selvom jeg 100% forstår dig det er
meget frustrerende, men stadigt det er for nemt at se i retning af
Gratisdns. Der er så mange ting der kan gå galt at det er grænsende til
umuligt at sige hvor det sker.

Hvis jeg har forstået din tråd på gratisdns korrekt er det kun forward til
dine .mac konti at der er et problem, er det korrekt?

Det er en kompliceret affære det her men Henrik, hvorfor sender du ikke det
her hvor det hører hjemme istedet for i mac gruppen?

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-06 22:45

On 2006-09-13 23:16:31 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk> said:

> [...]
> Gratisdns der har fundet på det.

> En god service som fungerer og som du selv vælger at købe, det ændrer ikke

Mailforward koster også penge. Systemet hos GratisDNS er sådan, at man
betaler forud for et år ad gangen. Jeg har sålede lige betalt kr. 110,-
for MXBackup og MailForward for to domæner. Det er måske ikke mange
penge, men man kan faktisk få mail- eller webhotel andre steder for
tilsvarende priser. Da jeg for et par år siden oprettede mit domæne hos
GratisDNS kom jeg ved en fejl til at klikke på MailForward i stedet for
MXBackup, så jeg betalte for et års MailForward, som jeg ikke brugte.
Selv om det kom frem i deres forum, hvor jeg fik lidt hjælpe til
opsætningen, var der ingen bemærkninger om det. Der var slet ingen
tilbud om at betale det tilbage eller forlænge tiden for min MXBackup.
Jeg forlangte det heller ikke, for om ikke andet så støttede jeg sagen,
men det havde været rigtig pænt af dem at tilbyde en form for
kompensation.

> Det er direkte forkert.

Det mente jeg heller ikke. Jeg fik det måske formuleret lidt klodset.
Der skal holdes en lang pause ved punktummet. Jeg havde mistanke om, at
GratisDNS røg i et spamfilter. Dernæst blev det bekræftet, at GratisDNS
rent faktisk optræder på en spamliste.

> Det der siges i forummet er at _hvis_ .mac bruger de nævnte lister så kan
> det være derfor du ikke modtager mails.
> Har du fået bekræftet at .mac benytter disse lister?

Jeg vil prøve at pløje mig igennem noget af Apples support. Det har
været en forfærdelig uge, og jeg er alligevel for træt til at sove. Vi
har flere syge på afdelingen. Min overlæge er til kongres, så jeg har
ansvaret for en hel del i mit afsnit. Vores CT-scanner brød ned et par
dage, og vi har kun en, da den anden er ved at blive udskiftet med en
ny. Det tager nogle uger. Samtidig kom min svigerfar bevidstløs ind med
en blodprop i hjernen. Ham kunne vi så ikke skanne, så han skulle køres
til Grindsted for at blive skannet. Han er vågnet igen, men vi troede
ærligt talt, at han ville ende som en grøntsag. Hele familien kom
således til byen, og da vi bor tættest på sygehuset, så holdt de til
hos os. Min kone har sindssygt travlt med forskningsprojekter, et stort
foredrag på tirsdag, og hun skal til kongres i Granada torsdag til
søndag. Det var ligesom lidt tilovers at have alle de bekymringer med
min svigerfar. Oveni virker vores e-mail ikke. Noget af vores e-mail er
arbejdsrelateret bl.a. vedr. min kones forskning. Desuden er hun leder
af vores yngste søns fodboldhold og skal planlægge ture til kampe etc.
Der er allerede mange, der har spurgt, om vi da ikke har læst deres
e-mail. Det er faktisk meget belastende at have alle de bekymringer.

> Nå ja hver sin glæde.

Det glæder mig, fordi det viser, at det ikke bare er mig, der er en
idiot, og at det måske betyder, at problemet bliver taget alvorligt.
Det første, jeg fik at vide, var nemlig, at der ikke var nogen
problemer, så det måtte jo være min udbyder, der var problemet.

> Hvis du fjerne forward hvordan skal dine mails så ende hos .mac ?

Jeg vil have, den skal ende hos en af mine konti. Hvis det ikke duer
med .Mac, så må det komme til en anden konto, jeg har. Hvad skal jeg
ellers gøre? Ingenting? Alle har så travlt med, at jeg skal lade være
med et gøre det, jeg gør, men hvad skal jeg så?

> Hvis jeg har forstået din tråd på gratisdns korrekt er det kun forward til
> dine .mac konti at der er et problem, er det korrekt?

Faktisk er jeg ved at være lidt i tvivl om det, hvis jeg skal være
ærlig. Det var post til vores eget domæne, der ikke kom frem, men den
blev jo sendt til .Mac. Der kommer stadig ikke ret meget, selv om jeg
har ændret forward, men en gang imellem kommer der noget igennem.

> Det er en kompliceret affære det her men Henrik, hvorfor sender du ikke det
> her hvor det hører hjemme istedet for i mac gruppen?

Det er her, mine venner er. I forstår mig. Det tror jeg ikke, de andre gør.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-09-06 23:53

> [...]
> spørgsmål og vil svare senere. Jeg tvivler nu også på, at jeg kan få
> .Mac til at ændre spam-filter. Hvad skal jeg så gøre? Jeg bliver vel

Det er ikke DNS der er skyld i dine problemer. Det er SMTP der er
problemet.

Du er helt sikker på det ikke er afsendernes udgående SMTP der er
havnet på en spamliste? Jeg ved at i hvert fald én af TDC's smtp'ere
(smtp.tele.dk) havner i eks spamcomp.net's lister over åbne relæer
flere gange ugenligt. TDC's er opmærksom på problemt men gør
tilsyneladende ikke noget ved det.
Det er jævnt uhensigtsmessigt at havne på netop den liste da flere
enterprise produkter trækker på spamcop.net's liste over åbne relæer.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-06 15:45

On 2006-09-14 00:52:57 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> Det er jævnt uhensigtsmessigt at havne på netop den liste da flere
> enterprise produkter trækker på spamcop.net's liste over åbne relæer.

Det er åbenbart ikke så ligetil at finde ud af, hvor fejlen er. Både
jeg og flere andre kunder hos GratisDNS har undret sig over, at e-mail
sendt direkte til de konti, vi forwarder til, straks når frem uden
problemer. Men når e-mail skal over MailForward hos GratisDNS
forsvinder den. Det vil da få enhver naiv bruger til at tænke, at
problemet ligger hos GratisDNS. Men i virkeligheden er det måske ikke
så simpelt. Faktisk er der i skrivende stund dukket en del e-mail op.
Måske løser problemet sig. Det kunne bare være sjovt at vide, hvad der
har været galt, siden det åbenbart især er MailForward hos GratisDNS,
der er problemer med.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 15-09-06 10:06

> [...]
> kunne bare være sjovt at vide, hvad der har været galt, siden det åbenbart
> især er MailForward hos GratisDNS, der er problemer med.

For lige at blande mig, har jeg en kammerat, der også benytter
GratisDNS´ mailforwarding, og jeg modtager ikke mails fra ham, og han
modtager ikke mails fra mig.........mine SMTP´er er henholdsvis mac.com
- mail.tele.dk og mail.dk(også TDC).

Og da jeg får masser af mails fra
andre og afsender masser af mails fra de nævnte konti, må det vel alt
andet lige være den dér gratisfidus?

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-06 17:50

Morten Lind <forogefternavn@macintoshudenintosh.com> wrote:

> Og da jeg får masser af mails fra
> andre og afsender masser af mails fra de nævnte konti, må det vel alt
> andet lige være den dér gratisfidus?

eller smtp.tele.dk...

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-06 22:53

On 2006-09-15 18:50:07 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> eller smtp.tele.dk...

GratisDNS taler nu om, at der har været problemer med routing til
Paris, hvor de åbenbart har en server. Spørg mig ikke, hvorfor. Det er
vist TDC's net, der ikke kan route til Paris, og TDC ejer vel en stor
del af nettet her i Danmark, så man bruger en del af det, selv om man
ikke selv har TDC som udbyder. Problemerne skulle dog være løst, og vi
venter bare på vores e-mail.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-06 07:46

> eller smtp.tele.dk...

.......som iøvrigt hedder asmtp.mail.dk

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-06 10:24

On 2006-09-16 08:46:20 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com
(Morten Lind) said:

> ......som iøvrigt hedder asmtp.mail.dk

Jeg bruger smtp.mail.dk, men det er vel muligt, TDC har flere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-06 11:59

> Jeg bruger smtp.mail.dk, men det er vel muligt, TDC har flere.

De har mange. Og det er ikke alle de ipadresser deress smtp'ere peger
på som ryger på listen over åbne relæer.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-06 18:37

> Jeg bruger smtp.mail.dk, men det er vel muligt, TDC har flere.

Næeh, du har muligvis glemt at reagere på den mail, du fik fra TDC for
ca. et år siden, måske halvandet, der fortalte, at de på grund af den
voldsomme spammængde generelt, indførte noget filter, hvorfor man skulle
ændre sine serverindstillinger.

Men du kan jo prøve at sætte et "a" foran "smtp" i dine
serverindstillinger - det er ikke meget reklame, der kommer ind.

M.
(Når mænd siger, de tænker - flytter de blot rundt på deres fordomme)

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-06 19:53

On 2006-09-16 19:37:28 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com
(Morten Lind) said:

> [...]
> ca. et år siden, måske halvandet, der fortalte, at de på grund af den
> voldsomme spammængde generelt, indførte noget filter, hvorfor man skulle

Jeg kan altså godt nok ikke huske det. Nu er jeg ikke kunde direkte hos
TDC, men bruger bynettet i Esbjeg kaldet Esenet. Hvis jeg har fået den
e-mail, ville jeg have reageret på den. Jeg er normalt ret omhyggelig
med den slags. Min SMTP-server fungerer nu fint. Burde den ikke det? Og
hvad har SMTP-serveren at gøre med mængden af spam, man modtager?

> Men du kan jo prøve at sætte et "a" foran "smtp" i dine
> serverindstillinger - det er ikke meget reklame, der kommer ind.

Jeg har jo ikke problemer med min SMTP-server. Mit problem er, at
e-mail, jeg får forwardet via GratisDNS ikke når frem til
..Mac-adresser. Dagen efter, mit problem opstod, kom der åbenbart et
mere generelt problem med, at TDC ikke kunne route til Paris, hvor
GratisDNS har en server.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-06 05:05

> Og
> hvad har SMTP-serveren at gøre med mængden af spam, man modtager?

Ja, det har du naturligvis ret i. Jeg kan heller ikke huske, om det var
spam, det handlede om, men jeg fik i hvert fald besked om at sætte "a"
foran.

> [...]
> .Mac-adresser. Dagen efter, mit problem opstod, kom der åbenbart et
> mere generelt problem med, at TDC ikke kunne route til Paris, hvor

Ja, og nu er det rettet - jeg har lige fået de manglende breve.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-06 07:00

On 2006-09-17 06:05:03 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com
(Morten Lind) said:

> Ja, og nu er det rettet - jeg har lige fået de manglende breve.

Det er jeg godt nok ikke sikker på, at jeg har. Jeg synes stadig ikke,
det virker, når GratisDNS skal route til .Mac. Det er lidt ærgerligt,
for jeg har fået et familiabonnement på .Mac, så vi alle i familien kan
have vores e-mail der. Så har jeg sagt nogle af de andre e-mail-konti
op. Det var efterhånden blevet så kompliceret med e-mail alle mulige
steder. Det virkede fint i knap et år lige til for en uge siden. Hvad
der er gået galt, aner jeg ikke.
   Når man henvender sig til GratisDNS, så er standardsvaret: "Spørg din
udbyder". Bevares, det er vel ikke alting, der er deres skyld, men en
smule hjælp ville jo være rart alligevel. Jeg skrev til .Mac, og jeg
har faktisk fået et ret langt svar med en masse råd om, hvordan jeg kan
lede efter fejlen. Problemet er, at det vil tage timer at gå det
igennem, og jeg har andet at bruge mit liv til. Nå, men jeg kan måske
gøre det, mens jeg alligevel skrive på computeren i dag. Meget af det
handler om at sende e--mail og se, om de dukker op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-06 11:36

> Ja, det har du naturligvis ret i. Jeg kan heller ikke huske, om det var
> spam, det handlede om, men jeg fik i hvert fald besked om at sætte "a"
> foran.

smtp.mail.dk er TDCs mailservergruppe, som kører den alm. smtp-protokol.
asmtp.mail.dk kører en protokol, som kræver brugernavn og password.
(det er ens 12-cifrede kundenummer).

Da der kræves brugerlogin ved afsendelse, reduceres spammængden
væsentligt. Det har desværre ingen indflydelse på den enorme mængde
spam, som afsendes fra andre end TDC mailservere.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-06 14:51

> [...]
> væsentligt. Det har desværre ingen indflydelse på den enorme mængde
> spam, som afsendes fra andre end TDC mailservere.

OK.......så har jeg lidt ret - der er åbenbart stadig en smule brikker
at flytte med*GG*, men hvor kommer Mortens underlige analyse ind?

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-06 16:33

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> men hvor kommer Mortens underlige analyse ind?

Det med TDC's mailservere og spamblokering?

TDC's mailservere abonnerer på flere forskellige blacklistservere.
Sendes der tilstrækkeligt meget spam fra et ipnr., ryger nummeret på en
blacklist og TDC's mailserver blokerer for modtagelse af mail fra
ip-nummeret.
Det kan både ske med smtp og asmtp.
Tilsyneladende rydder de hurtigere op i fejlagtige blacklistings på
asmtp serverne. (selvom de benægter det).

Jeg har flere gange parlamenteret kraftigt med deres supportere, når et
familiemedlems ip-nummer er blevet blacklistet.
At der kun findes Mac'er bag ip-nummeret er et godt argument for, at det
er den dynamiske ip-tildeling, der har ramt en uskyldig.

Efterhånden er der kun en gruppe her i verden, der ikke generes af spam
og dens følger, nemlig afsenderne.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-06 17:48

> Efterhånden er der kun en gruppe her i verden, der ikke generes af spam
> og dens følger, nemlig afsenderne.
>
> /Preben

OK - hæ. hæ.......så det lever vi bare med(?)
M.