osx og flere samtidige brugere?
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 11-09-06 14:37

Hej,

Kan osx fungere som et flerbrugersystem som vi kender det fra linux og X?
Det jeg har i tankerne er om det er muligt at bruge en mac lokalt og være
logget på med en anden bruger via netværk, hvor denne anden bruger vil være
i stand til at starte programmer der så åbner på hans mac.

Snøvlet forklaring, men altså noget i stil med X-forwarding under linux.

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Christian Lynbech

Dato : 11-09-06 16:17

Kenneth> Kan osx fungere som et flerbrugersystem som vi kender det fra
Kenneth> linux og X?

Det skulle der ikke være noget i vejen for. OSX er vel i det store og
hele ligeså flerbruger agtigt som Linux.

Det man ikke kan (ihvertfald tror jeg ikke det er du vil) er at bruge
sådan noget Apples remote desktop eftersom den "overtager" den lokale
skærm, dvs at hvis den fjerne bruger flytter på musen, så flytter
cursoren sig også på den fysiske skærm (altså det lokale display).

Der vil givet være nogle Mac applikationer (måske endda de fleste) som
kun kan køre mod det lokale display og for disse kan man altså ikke
køre samtidigt lokalt og remote, men ihvertfald for alle X11
applikationer burder der ikke være problemer.

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-09-06 16:39

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:

> Kan osx fungere som et flerbrugersystem som vi kender det fra linux og X?

Mac OSX _er_ som andre *nix'er et flerbrugersystem.

> Det jeg har i tankerne er om det er muligt at bruge en mac lokalt og være
> logget på med en anden bruger via netværk, hvor denne anden bruger vil være
> i stand til at starte programmer der så åbner på hans mac.

Uden at være sikker på alle programmer, ja.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-06 17:03

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Mac OSX _er_ som andre *nix'er et flerbrugersystem.

Spørgsmålet er vel mere om Aqua er bygget til flere samtidige
instanser. Det er vist først kommet med det der hurtigt brugerskifte?

Hvad med Remote Desktop - kan det køre på en anden bruger end den der
er logget ind? Det må Morten vide?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-09-06 18:57

> [...]
> instanser. Det er vist først kommet med det der hurtigt brugerskifte?

> Hvad med Remote Desktop - kan det køre på en anden bruger end den der

ARD exporterer i lighed med andre VNC løsninger kun det lokale
skærmbillede. Dvs kun én aktiv GUI bruger af gangen.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-09-06 17:56

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
> instanser. Det er vist først kommet med det der hurtigt brugerskifte?
>
> Hvad med Remote Desktop - kan det køre på en anden bruger end den der

Det kan godt lade sig gøre med OSXVnc (og sikkert også med Remote
Desktop, men den ville min vnc-klient ikke tale med).

Hvis jeg først har logget ind på min Mac Mini og har startet vnc-
serveren kan jeg komme i kontakt med mit private skærmbillede samtidig
med at der er en anden bruger der benytter den rigtige skærm med sit
eget billede. Jeg har endnu ikke fået maskinen til at starte i en
tilstand hvor min vnc-server er startet, men jeg har heller ikke gjort
den store indsats for at finde ud af om man kan.

--
Kim Hansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-06 18:23

Kim Hansen <kimhanse@oek.dk> writes:

> Det kan godt lade sig gøre med OSXVnc (og sikkert også med Remote
> Desktop, men den ville min vnc-klient ikke tale med).

Med 10.3? Hvordan gør du det? Altså at du er på brugerflade med en
anden end der sidder ved maskinen?

> eget billede. Jeg har endnu ikke fået maskinen til at starte i en
> tilstand hvor min vnc-server er startet, men jeg har heller ikke gjort
> den store indsats for at finde ud af om man kan.

Der er vel en startopfolder den skal kyles i.

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-09-06 18:31

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Med 10.3? Hvordan gør du det? Altså at du er på brugerflade med en
> anden end der sidder ved maskinen?

Nej, med 10.4, det er som du skrev en del af "Hurtigt brugerskift"
eller hvad det nu hedder.

> Der er vel en startopfolder den skal kyles i.

Måske, men jeg er ikke faldet over en folder der startes som en
bestemt bruger før han logger ind.

--
Kim Hansen

Fra : Karl Antz

Dato : 11-09-06 18:55

Kim Hansen <kimhanse@oek.dk> wrote:

> Måske, men jeg er ikke faldet over en folder der startes som en
> bestemt bruger før han logger ind.

SystemPreferences/Accounts/LogIn-Items
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-09-06 18:53

> [...]

> i stand til at starte programmer der så åbner på hans mac.

> Snøvlet forklaring, men altså noget i stil med X-forwarding under linux.

med X11 programmer og konsol programmer: ja

Apples egen windowmanager tillader ikke export.

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-09-06 19:56

karl@antz.dk (Karl Antz) writes:

> SystemPreferences/Accounts/LogIn-Items

Bliver de ikke først startet når jeg logger ind?

Jeg har brug for noget det bliver startet ved boot, før jeg logger
ind.

--
Kim Hansen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-09-06 18:52

Kim Hansen <kimhanse@oek.dk> wrote:

> Bliver de ikke først startet når jeg logger ind?
>
> Jeg har brug for noget det bliver startet ved boot, før jeg logger
> ind.

Så har du nok mere brug for et StartupItem. Se bl.a. her
<http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/10/21/startup.html> eller
Apples officielle beskrivelse:
<http://developer.apple.com/documentation/MacOSX/Conceptual/BPSystemStar
tup/index.html>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 20-09-06 09:54

Hej,

Jeg er lidt vel ringe til at vende tilbage, men jeg siger tak for svarene og
endte alligevel med at købe sådan en 20" imac.

Jeg prøvede bare for sjov at tilgå maskinen fra en anden med det der afp
(personal sharing-ting), hvor det faktisk lykkedes mig at starte programmer
som iCal og preview og få dem frem på skærmen. safari nægtede dog pure hvad
grunden end er til det.

Noget helt andet er... hvordan er det det ser ud med unix-ting på mac
efterhånden? Jeg har installeret fink men antallet af pakker virker ret
begrænset (noget med 2k), når det nu trods alt er en x86-platform. Skal man
bruge noget andet? Jeg har læst en anelse om darwin ports, men hvad bruger
I andre?

De fleste ting kan sikkert compiles fra source, men til "system"-ting som fx
bitlbee synes jeg det er meget rart at have en færdig pakke man nemt kan
fjerne igen, hvis det bliver noget rod (måske findes der noget
checkinstall-lignende?).

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 23:02

> [...]

> som iCal og preview og få dem frem på skærmen. safari nægtede dog pure hvad

så kører du ikke programmerne remote men lokalt. Det var vist ikke
hvad du efterlyste.

> [...]
> bruge noget andet? Jeg har læst en anelse om darwin ports, men hvad bruger

Der findes flest pakker i unstable source og færrest pakker i stable
binary. out of the box anvender fink sidstnævnte.