Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til køb af digital kamera...
Fra : Kim Rasmussen

Dato : 23-06-01 12:24

Jeg er på jagt efter et digital kamera, men kan overhovedet ikke overskue
markedet, og er træt af de elendige ufaglige ekspedienter i Fona, Expert
osv....

På alle kamerane står der fx. 2mio pixels, 2xoptisk zoom, USB, 16 mb kort.
Prisen variere herefter mellem 3-8000 kr., og de kære ekspedienter's eneste
hjælp er "Den der er klart den bedste", hvilket jeg ikke kan bruge til en
skid.
Jeg har ofte svært ved at se hvad jeg får ved at gi' 8000 fremfor 3000, når
de tekniske spec. er ens.

- Fordele/ulemper ved SmartMedia kort og CompactFlash kort (pris, levetid,
hastighed, stabilitet osv.)???
- Forskellen på CF kort Type I og type II ???

- Er USB'en hurtig nok - eller kan det svare sig at vente til Firewire...

- Hvad med filmoptagelserne, som nogle kamera kan - er det noget vær ???

- Kan man i praksis 'se' forskellen på 2 & 3mio pixels ???

- Er det bedre med USB stik på kameraet fremfor USB kortlæser (her tænker
jeg på hastighed & reduceret levetid på ramkortene pga. fysisk slitage) ???

- Jeg har hørt at de fleste kamera med lithium batterier m.m. er det
medfølgende batteri noget 'lort', så man skal ud og ofre et nyt... (fx.
lånte jeg Canon Ixus, hvor jeg tog ca. 30 billeder på een opladning inkl.
overførsel ???) Bagdelen ved lithium er jo at man er tvungen til opladning,
hvor kamera med almen opladelige AA batterier 'har man jo ofte extra med'...

Jeg regner med ca. 25 billeder i gennemsnit pr. uge og mit budget er 5-8.000
kr. (med taske, batterier og 128-256mb ramkort) evt. uden software

Og jeg vil gerne finde et 'lille' kamera og er brændt lidt varm på Olympus
C2040 til ca. 5300kr

Hvad modeller kan I desuden anbefale / fraråde ???
Jeg kan fx. fraråde Canon IXUS 300, pga. batterilevetiden, den tager 'runde
billeder', samt den kan ikke vise billedet på LCD'en efter man har taget
det.

Mvh
KimR@smussen.dk, Herning

Fra : Karsten Olesen

Dato : 23-06-01 12:59

"Kim Rasmussen" <KimR@smussen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - Er det bedre med USB stik på kameraet fremfor USB kortlæser (her tænker
> jeg på hastighed & reduceret levetid på ramkortene pga. fysisk slitage)
???

> [...]
'runde
> billeder', samt den kan ikke vise billedet på LCD'en efter man har taget
______________________________

I Herning er da da ellers 2 fotohandlere i gågaden...
De tekniske specs er aldrig ens på cameraer til 3000 og 8000 kroner.
Jo flere pixels, des dyrere camera.
Alle cameraer har digital zoom...du kan dog lave det samme
i et billedprogram på PC.
Optisk zoom er sjældent anvendelig, træd
gerne et par skridt frem istedet. Optisk zoom
gør app. dyere og kræver ofte mere lys...
Ang. SmartMedia eller CF..så er det eet fedt hvad
du køber...det er 2 gode formater omend SM er mindst !!
USB er hurtig nok, i aller-faller til de 8-16 MB man ofte
ser i apparaterne...ellers kommer der jo snart det nye
og længe ventede USB 2.0 som er over 10x hurtigere...og
på højde med Firewire, som næppe vil få komerciel udbredelse...
jo..måske i videosammenhænge.
Filmfunktionen er blære-gejl..ikke anvendelig. Hvem sender
video Emails anyway ?..."Hej mormor..her er jeg med mit nye camera..:" ?
På en skærm er det svært at se forskel på 2 eller 3 mio. pixels.
Zoomer du ned i billedet, er 3 mio pixels en fordel.
Skal du skrive ud på printer, kan du ikke få nok Pixels,
hvis du skal op i store størrelser, eks. 15x21 og større.
Jeg synes perosnligt, mange USB stik er slatne og upræcise
i fysisk brug. Men med forsigtighed, vil jeg vælge USB-stikket,
fremfor en reader.
Kombinêr med fordel opladelige og alm. batterier.
SONY's InfoLithium er genial i videosammenhæng,
bare teknikken ku' komme til alm. cameraer...
Du har ca. 8000 kroner...et pænt beløb til et camera,
og mulighederne er store..gå på nettet, sammenhold
tekniske data og bliv klogere. Dêt hjalp mig, inden
jeg fik en forhandler til at skaffe apparatet hjem...HANS
hjælp ku' jeg ikke bruge alligevel...

Canons IXUS apparater er blevet populære
pga. størrelsen og et metalhus. Rent teknisk
er de vel ikke værre/bedre end andre.

MVH
-ejer af Olympus Camedia C-830L med "kun" 1.3 mio pixels,
som dog er rigelig til PC brug/internet brug og udskrifter i
13x18 cm.
(udsnit af billede dog med succes ført op i A3 til plakatbrug)

Fra : Lyrik

Dato : 24-06-01 13:15

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message

> Filmfunktionen er blære-gejl..ikke anvendelig. Hvem sender
> video Emails anyway ?..."Hej mormor..her er jeg med mit nye camera..:" ?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Filmfunktionen har udvirket at jeg er gået "helt" over til film i den senere
tid. Jeg har bl.a. lavet en arbejds-instruktionsfilm, til brug for fremmede
vikarer, som jeg har sendt over e-mail til chefen, med ros til følge..
Hvis du ser en spillefilm, så tæl sekunderne som hver scene varer. 1 sek-5
sekunder er de fleste. Mit camera kan lave klip, 5 sek, 10 sek og 15 sek. i
bedste kvalitet, 320x240.
Disse klip kan du sætte direkte ind i Windows movie-maker, redigere,
beskære, tilføje lyd, fortekster, sluttekster og save i 7 forskellige
formater.
I ovenstående tilfælde kunne en 5 minutters film komprimeres til et
E-mail-format på 1,9Mb!!
Endvidere kan man konvertere Mpeg (Movie i JPG) til ukomprimeret AVI (Film i
BMP) og derefter brænde en fuldskærms videocd til afspilning i eventuel
DVD-spille.

> Kombinêr med fordel opladelige og alm. batterier.
> SONY's InfoLithium er genial i videosammenhæng,
> bare teknikken ku' komme til alm. cameraer...
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jamen du har da helt ret!
Den er kommet! Jeg har den i mit SONY CYBERSHOT DSC S50.
2 og en halv times kontinuerlig brug med skærmen tændt uafbrudt, samt en
opladningstid i kameraet, der er så hurtig, at når billederne er overført og
jeg har redigeret lidt i dem, så er kameraet klar med yderligere 21/2 time!

Min tommelfingerregel er, optisk kvalitet frem for antal pixels!

Et af de flotteste billeder jeg har set kom fra et nu hedengangent Olympus
70 med ca 1.3 Mpix.

Uden skarphed kan du stoppe dine megapixels skråt op! Billedet tåler hverken
at blive set eller udprintet.
Når det er sagt, så kan alt for mange megapixels være skide-irriterende! Min
skærm er indstillet til 1024 x 768.
Derfor skal mine billeder tages i denne pixelering, for at de kan vises
uforvrænget i fuld skærm-mode.
Hvis jeg bruger 1600x1200 så slasker billedet rundt på skærmen, ellers skal
jeg indstille til visning fuld skærm, det vil sige at billedet resamples
eller endnu værre, resizes ned til 1024x768, så de bliver vist på skærmen.
dette bliver ikke så godt som hvis billedet er FØDT i 1024x768.

Så er der det med udprintning. Jeg må indrømme at det er et problem jeg ser
sådan her: ?????

Hilsen
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 24-06-01 17:20

On Sun, 24 Jun 2001 14:15:00 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>dette bliver ikke så godt som hvis billedet er FØDT i 1024x768.
>
>Så er der det med udprintning. Jeg må indrømme at det er et problem jeg ser

Den skal jeg lige ha en gang til, 1600x1200 ?
vil du ikke bruge den, hvis det er billeder du ved du skal bruge til
udprintning ?
Nu har jeg eller bestilt MSA-64A i http://www.itbutikken.dk for 1410,-
for at værer nogenlunde sikker på at ha "film" nok her til ferien
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Lyrik

Dato : 25-06-01 01:37

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message
news4cjt08lb09vi1b6pppda9pd2cct887pl@4ax.com...

> [...]
> Nu har jeg eller bestilt MSA-64A i http://www.itbutikken.dk for 1410,-
> for at værer nogenlunde sikker på at ha "film" nok her til ferien
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvorfor ? Du har det da som blommen i et æg mand!)) Du har lige fået
kamera og 64 MegaByte Memory stick! Og så én til!!

De billeder jeg printer ud er kun til at stille på kommoden. Det største
nærmer sig A4. Jeg har kun et stående, taget med mit "gamle" Epson PhotoPc
650, 1,02 Megapixel.
Ingen problemer med skarphed der.
Mine billeder er først og fremmest til skærmbrug. Det "papirløse kontor" You
know!))

Sig mig printer folk plakater ud i større målestok?

God ferie
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-06-01 16:26

On Mon, 25 Jun 2001 02:36:40 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Hvorfor ? Du har det da som blommen i et æg mand!)) Du har lige fået
>kamera og 64 MegaByte Memory stick! Og så én til!!

Ok ok
skal nok lade værer at pinde merer i det, sorry

> [...]
>Ingen problemer med skarphed der.
>Mine billeder er først og fremmest til skærmbrug. Det "papirløse kontor" You

Ja ja, jeg skal nok lade værer med at fortælle at jeg netop er kommet
hjem med en 20x30 fra Japanfoto, bestil over nettet, til den
latterlige pris af 15,-

Fra : Lyrik

Dato : 27-06-01 00:19

> [...]
> Ja ja, jeg skal nok lade værer med at fortælle at jeg netop er kommet
> hjem med en 20x30 fra Japanfoto, bestil over nettet, til den
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hmmm ik' så ring' endda.... måske sku' man overveje......

Hilsen
Jens

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 27-06-01 16:17

On Mon, 25 Jun 2001 17:25:50 +0200, U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

> [...]

Er du tilfreds med kvaliteten? (Farver, skarphed, papir etc.)

Flemming Thor Hansen
Fjern "no_spam " fra e-mail adressen ved e-mail svar
http://members.tripod.com/Flemming_Hansen
Billedgalleri på
http://community.webshots.com/user/flemmingthorhansen

Fra : U. Pedersen

Dato : 27-06-01 16:47

On Wed, 27 Jun 2001 17:16:36 +0200, Flemming Thor Hansen
<fth@nospam_post3.tele.dk> wrote:

>Er du tilfreds med kvaliteten? (Farver, skarphed, papir etc.)
Ja det er kanon, bedrer end på HP premium Plus.
Kan kun anbefales.

Fra : Erik Christensen

Dato : 23-06-01 22:59

> [...]
> de tekniske spec. er ens.
>
> - Fordele/ulemper ved SmartMedia kort og CompactFlash kort (pris, levetid,

Ikke meget forskel, men da du uden tvivl vil anskaffe dig eksta kort er det
mest
smart at vælge en korttype som du vil kunne bruge til dit næste kamera køb.

> - Forskellen på CF kort Type I og type II ???

Type II er f.eks IBM's harddisk, glem det, tærer for meget på batteriet, og
du
får ikke brug for mere end de 256Mb du kan få i type I

> - Er USB'en hurtig nok - eller kan det svare sig at vente til Firewire...

Hvis du ikke har tid til at vente et sekund på at overføre et billede har du
et problem.

> - Hvad med filmoptagelserne, som nogle kamera kan - er det noget vær ???

Hvis man har brug for det.

> - Kan man i praksis 'se' forskellen på 2 & 3mio pixels ???

Ikke på et udprint i almindelig billedstørrelse, i A4 er nok lige i
underkanten til 2mio pixels
ligeledes hvis du vil vælge et udsnit af et billede kan du ikke få pixels
nok.
På PC-skærmen kan du nøjes med (og får ikke udbytte af over) den
skærmopløsning du
at instillet til, f.eks giver 2.1 mio pixels fra Canon Ixus et billede på
1600x1200, altså skal
du skrolle i billedet for at se det hele på skærmen.

> - Er det bedre med USB stik på kameraet fremfor USB kortlæser (her tænker
> jeg på hastighed & reduceret levetid på ramkortene pga. fysisk slitage)
???

Det smarteste er en USB kortlæser, og et ordenligt billedprogram som f.eks.
ACDSee
(Prosoft), så er du fri for at bruge den software der følger med kameraet,
det er som
regel ikke lige det bedste og hurtigste at bruge (Canon = skod)

> [...]
opladning,
> hvor kamera med almen opladelige AA batterier 'har man jo ofte extra

Der er ikke noget som helst i vejen med lithiom-ion batterier, tvært imod,
de kan
sjat lades efter behov.
Angående Canon Ixus har du sikkert haft displayet tændt og brugt blits,
ellers
rækker batteriet nemt til 64Mb = ca. 100 billeder

> [...]
> kr. (med taske, batterier og 128-256mb ramkort) evt. uden software

> Og jeg vil gerne finde et 'lille' kamera og er brændt lidt varm på Olympus

Kender ikke

> [...]
'runde
> billeder', samt den kan ikke vise billedet på LCD'en efter man har taget

Har ikke prøvet Ixus 300, men de nævner da i deres nyhedsbrev at
batteritiden skulle
været forbedret i forhold til standard Ixus

Jeg kan kun sige at jeg er yderst tilfreds med min Canon Ixus, særlig på
grund af
størrelsen (skjortelomme), let betjening og solid design.

Efter min mening er det bedste af de mindste kamera idag Canon Ixus, og
i den lidt højere prisklasse Canon G1

Prøv at sammenligne data på http://www.dpreview.com/

Mvh
Erik

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 26-06-01 19:30

"Erik Christensen" <erikac@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> mest
> smart at vælge en korttype som du vil kunne bruge til dit næste kamera

Det jeg mente var egentlig, hvor vidt jeg skal vægte typen af flash-ram i
beslutningen om valget af kameraet ???

Har jeg 2 kamera som jeg ikke ved hvilken jeg skal vælge, hvad er så
argumentet for at vælge kameraet med SM-kort frem for CF-kort - eller
omvendt.

For der må vel være forskel (pris, levetid, hastighed m.m.) eller kan være
hip som hap ????

Mvh.

Kim

Fra : Lone Koefoed Hansen

Dato : 25-06-01 12:10

> - Hvad med filmoptagelserne, som nogle kamera kan - er det noget vær ???

nu vi er i gang:
kan man bruge et sådant kamera til webcam også?
Findes der altså digitale kameraer, der kan overføre direkte til computeren
(streame) vis usb'en?

Jeg synes jo, at hvis nu man har et digitalt kamera (lurer selv på enten Canon
Ixus v eller sonys lille ny) så kunne man jo bruge det til webcam (fx
'videochat') med det samme?

--
Lone Koefoed Hansen

Fra : Lyrik

Dato : 27-06-01 00:21

"Lone Koefoed Hansen" <koefoed@multimedia.au.dk> wrote in message

> [...]
Canon
> Ixus v eller sonys lille ny) så kunne man jo bruge det til webcam (fx

nope!

Jens