kunsten at redde en død IDE disk?
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 12:16

Undertegnede eer kommet i besiddelse af en LC630 der virker fortrinligt,
lige bortset fra at den interne IDE disk er død. Den spinder fint op,
men jeg kan hverken komme i kontakt med den via Drivesetup 1.4, seneste
version af HD SpeedTools eller Norton 3.53.

Jeg mener at Gud her i gruppen tidligere har beskrevet en procedure til
at komme i kontakt med en sådan disk der involverede hot-pluging.

Kan jeg ikke lige få en til at beskrive metoden igen

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-06-01 12:47

In article <1evghrb.cyjpm9fw3mruN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jeg mener at Gud her i gruppen tidligere har beskrevet en procedure til
> at komme i kontakt med en sådan disk der involverede hot-pluging.

Hvis det er den samme Gud vi tænker på, så var tricket til at fixe
IDE-diske, der låste Mac'en under opstart.

Er du sikker på at fladkablet sidder fast i den anden ende?

Jeg kan for øvrigt først komme til at teste den IDE-disk jeg har
liggende i morgen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 14:50

> Hvis det er den samme Gud vi tænker på, så var tricket til at fixe
> IDE-diske, der låste Mac'en under opstart.

aha, LC'eren starter fint fra CD'rom og floppy også med IDE disken
tilsluttet. HD'en spinder fint op, men jeg kan ikke komme i kontakt med
den. Det lyder som om dit trick ikke kan redde den

> Er du sikker på at fladkablet sidder fast i den anden ende?

Ved du ikke hvordan 630 og 5x/6x00'erne er konstrueret? et indstiks
bundkort der fanger ét universelt stik der dækker _alt_ (incl power,
SCSI og IDE) Af samme årsag er det heller ikke muligt at montere en SCSI
disk internt
Hvis det er denne connector der er fejlkilden, kan jeg godt glemme alt
om IDE bussen uden et diagram.

> Jeg kan for øvrigt først komme til at teste den IDE-disk jeg har
> liggende i morgen.

fint, fint det haster ikke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 15:01

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Hvis det er denne connector der er fejlkilden, kan jeg godt glemme alt
> om IDE bussen uden et diagram.

NB er der nogen der kender til et program der kan tjekke selve IDE
bussen?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-01 01:29

Hej Morten

Næ, jeg kender ikke et sådant program, men jeg mener, jeg har et
servicemanual til LC/PF 630 liggende i PDF format et sted, så vil du ha'
den, så send blot en mail.

I øvrigt er det normalt _ikke- IDE bussen på en 630, der er det svage led,
- derimod er strømforsyningen en del underdimensioneret, hvis den skal
trække alt for meget strøm.

> NB er der nogen der kender til et program der kan tjekke selve IDE
> bussen?

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-06-01 23:16

In article <1evgooo.1jc0km51kes3yqN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Det lyder som om dit trick ikke kan redde den

Næh, desværre.

> Ved du ikke hvordan 630 og 5x/6x00'erne er konstrueret? et indstiks
> bundkort der fanger ét universelt stik der dækker _alt_ (incl power,
> SCSI og IDE)

Det er sgisme også rigtigt. Jeg mener oven i købet at jeg har sådan en
connector liggende fra en 5200 med defekt skærm, jeg brugte til at bygge
en 630'er om.

> Hvis det er denne connector der er fejlkilden, kan jeg godt glemme alt
> om IDE bussen uden et diagram.

Ja, fy for helvede hvor der sidder mange ledninger i den.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 23-06-01 13:22

> [...]

> at komme i kontakt med en sådan disk der involverede hot-pluging.
>
> Kan jeg ikke lige få en til at beskrive metoden igen

Jeg har samtlige indlæg for de sidste 2 år så hvis du kan huske noget af
indholdet i indlægget, kan jeg prøve at finde det til dig.

Johnny Louis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 14:50

Johnny Louis <bendataFJERN@DETTEpostman.dk> wrote:

> Jeg har samtlige indlæg for de sidste 2 år så hvis du kan huske noget af
> indholdet i indlægget, kan jeg prøve at finde det til dig

Jeg burde også have alt siden marts 98, men jeg har kun fundet et hint
og tilbud om at beskrive metoden (til undertegnede). Jeg havde dog ikke
brug for det dengang idet disken var smidt ud.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-01 15:41

Hej Morten

Er det mig, du kalder Gud? -))))))))))

Nå ikke.... - Men har du en DiskWarrior? - eller Norton 5/6? - Så skulle
der være en mulighed for at redde den alligevel. Det er højst sandsynlig
hele filstrukturen + driver, der er ødelagt, og LC/PF 630 er nogle gange en
prøvelse at formattere diske på.

Nu fik du jo fra mig et sæt 7.1 disketter... Prøv med 'Hjælpefunktioner 2',
om du kan starte derfra, og om den registrerer disken. gør den det, så kan
den også formatteres....

Du skal så lave en kopi af 'Hjælpefunktioner 2' og hente _Diskværktøj
1.3.1_ på Apples ftp site under 'Danish'. På den 'nye' Hjælpefunktioner 2'
ligger der et værktøj Apple Installer HD SC - slet den, og læg istedet
Diskværktøj 1.3.1 og brug den. - Det var på den måde, jeg selv 'reddede' en
630'er, - og den kører stadig fint nu med Mac OS 8.1DK - også på
internettet.

Når du så skal formattere disken vælger du i Diskværktøj 1.3.1 under
Funktioner _både_ _grundformattering_ og _overskriv med 0_. (Ja, ja, jeg
ved, hvad du vil sige, men gør det nu alligevel, - ik'?). Når den så står
og formatterer, lad den køre nogle få minutter og sluk så for kontakten
bagpå maskinen. Tænd så igen og du vil kunne starte den direkte op fra den
'Hjælpefunktioner 2' med DV 1.3.1 - _eller_ fra en System 7.5.2 CD. Brug så
igen DV 1.3.1 og vælg denne gan først 'Slet disk' og i funktioner 'Aktiver
enhed' + 'Opdater driver'. Kør derefter en normal formattering med
'Overskriv med 0' valgt. - Det er godt nok en lidt hårdhændet metode, men
den virker. - Det har den ihvetfald gjort her flere gange.

Skulle det mod forventning ikke lykkes, så har jeg en original 630 CD
liggende med alt værktøj, system og programmer på.... Og hvis du vil have
en kopi af den, så send blot en besked til mig off-list, så kan jeg brænde
en til dig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 22:32

> Hej Morten
>
> Er det mig, du kalder Gud? -))))))))))

Nej.

alt hvad du skriver plus mere er prøvet, uden resultat. DW arbejder kun
med partitionerene og kan slet ikke bruges hvis du ikke kan komme i
kontakt med disken.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-01 01:52

Hej Morten

- Så prøv dette....

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> alt hvad du skriver plus mere er prøvet, uden resultat. DW arbejder kun
> med partitionerene og kan slet ikke bruges hvis du ikke kan komme i
> kontakt med disken.

Tag disken ud og vip den på højkant. Bank let på kanten med en finger. -
Det sker faktisk temmelig ofte, at 'læseren' ikke vil 'parkere' rigtig i
udgangsposition, så den kan finde et startpunkt - 'boot block'. Det er
desværre noget, der jævnligt sker på de første LC/PF 6xx series Mac.

Men ved at banke let på kanten kan man nogle gange få læseren til at løsne
sig igen, så den parkerer rigtigt næste gang den tændes.

Fra : Terje Kleverud

Dato : 23-06-01 16:03

> [...]

> Jeg mener at Gud her i gruppen tidligere har beskrevet en procedure til
> at komme i kontakt med en sådan disk der involverede hot-pluging.

I så fall kan du kanskje finne igjen innlegget her:

<URL:http://groups.google.com/advanced_group_search>

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
... men heller ikke enklere.

(A. Einstein)