g4 Lyd ?
Fra : Finn Poulsen

Dato : 21-01-01 23:09

Hej
Er der nogen der kan bekræfte at der ikke findes en "sound/Mic-in port"
på de nye (133 Bus) G4'ere ? -hvis det er tilfældet hvilke andre
muligheder (lydkort m.m.) har man da for at bruge soundmanager til
optagelse og redigering af lyd ?-Jeg synes det er for sindsygt man nu
skal ud at købe et lydkort for at optage lyd, når det de sidste 10 år
har været standard på en Mac....
vh

Fra : MacMac

Dato : 21-01-01 23:39

I brevet "1enlxd7.7ufky11836dy2N%finnpoulsen@cool.dk" skrev Finn Poulsen
(finnpoulsen@cool.dk) den 21/01/01 23:08:

> [...]
> optagelse og redigering af lyd ?-Jeg synes det er for sindsygt man nu
> skal ud at købe et lydkort for at optage lyd, når det de sidste 10 år

http://www.apple.com/powermac/specs.html

- det kunne desværre godt se ud som om du har ret, istedet er der en speciel
port til Apple Pro Speakers - endnu et latterlig beslutning og forsøg på at
sætte egne standarder.

Venlig hilsen
Morten

Fra : MacMac

Dato : 21-01-01 23:40

I brevet "B6912379.2DF93%nospan@nospam.com" skrev MacMac (nospan@nospam.com)
den 21/01/01 23:38:

> [...]
> port til Apple Pro Speakers - endnu et latterlig beslutning og forsøg på at

....og nu vi er ved det, kan det på billedet også se ud som om der heller
ikke er strømudtag til alm. skærme, formentlig kun til de der benytter
ADCrap.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-01 01:30

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> - det kunne desværre godt se ud som om du har ret, istedet er der en speciel
> port til Apple Pro Speakers - endnu et latterlig beslutning og forsøg på at
> sætte egne standarder.

Det er fordi forstærken nu er indbygget i computeren (den samme som er
seperat i Cuben), tidligere computerhøjtalere var såkaldt aktive (dvs.
med indbygget forstærker, hvilket er modsat de højtalere du bruger til
stereoanlæget). Hvis ellers forstærkeren er af god kvalitet synes jeg
faktisk det er en udemærket løsning, langt de fleste forstærkere i
computerhøjtalere er elendige (hvilket i øvrigtogså gælder højtalerne).
Den indbyggede forstærker (2x10 watt) er fra HamanKardon, mon ikke den
er af bedre kvalitet end flertallet?

Hvis man vil have noget andet, kan man blot bruge de USB højtalere med
indbygget forstærker og D/A konverter, som efterhånden er ved at være
standart.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-01 01:30

Finn Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> [...]
> på de nye (133 Bus) G4'ere ? -hvis det er tilfældet hvilke andre
> muligheder (lydkort m.m.) har man da for at bruge soundmanager til

Der er _ingen_ sound-in port, det samme gælder i øvrigt for samtlige
iBook modeller og den nye PB G4 titanium. Til normalt brug anbefaler
Apple USB løsninger, eks. en USB-mikrofon.
Til professionelt brug kan du vælge et decideret lydkort, eller en
Firewireløsning - der er netop blevet bræsenteret en lang række Firewire
audio-løsninger.

> -Jeg synes det er for sindsygt man nu
> skal ud at købe et lydkort for at optage lyd, når det de sidste 10 år
> har været standard på en Mac....

tja, besværligt, men det minijack-stik som Apple har brugt i mange år er
lydmæssigt en temmelig ringe løsning (signal tab), og analog/digital
konverteren på mac'erne er heller ikke noget at råbe hurra for, så
hvorfor ikke? verden er efterhåneden digital!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 14:42

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> konverteren på mac'erne er heller ikke noget at råbe hurra for, så
> hvorfor ikke? verden er efterhåneden digital!

Tja, forstækningen og signal/støj (kvalitet) på lydingangen er jo ikek
det vilde, så der har du en pointe.

Men hvor kan man få en Mac-kompatibel USB-mikrofon - og til hvilken
pris?

PS: jeg har en plaintalk -> jackstik adapter til salg. :)

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 14:42

Finn Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> Hej
> Er der nogen der kan bekræfte at der ikke findes en "sound/Mic-in port"
> på de nye (133 Bus) G4'ere ?

Hm, jeg har ikke fået studeret bagpanelet på den nye PMG4, men udfra
hvad jeg kan læse på specsne, er der ikke nogen 16-bit audio-in stik, og
det er for latterligt!

At man skal bruge en USB-mikrofon for at optage lyd... kors i skuret!