Jeg drukner i spam (forslag til hos
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-10-06 00:54

Nuværende situation:

Jeg har domænet amokk.dk som er hosted hjemme på min egen server, med
programmet Mdaemon. Sådan har det kørt i ca 6 år.
På domænet har jeg en primær personlig adresse kaldet esben@.... som jeg
bruger som afsender, og kun udleverer ad den vej...
Samtidig har * alias på mit domæne, og tilmelder mig altid med
sitenavn.dk@.....
Da nogle sites har passet mindre godt på mine oplysninger gennem tiden,
har jeg pt. lidt over 100 forskellige filtre som smider mails til de
respektive adresser direkte i spam mappen (sorterede efter den faktiske
adresse som min server modtager på, og ikke blot det der står i TO: feltet).
Desuden tilgår jeg mailserveren via IMAP på min laptop og desktop, og
ellers bruger jeg Mdaemons webinterface.

Dette har fungeret fint lige indtil i år, hvor mængden af modtagen spam
er eksploderet. Således modtager jeg hver dag på esben@.... ca. 100
spam mails, som ikke bliver genkendt som spam af mailserveren, hvilket
gør at de mails folk skriver til mig drukner i spam så jeg ofte overser dem.

Situationen er ikke holdbar i længden, og jeg føler lidt, at jeg måske
er nødt til at skille mig at bruge amokk.dk domænet som primært domæne
fremover, og i stedet skifte over til at bruge mit mitnavn.dk* domæne
til mail - det kører pt. på Gmail men bruges ikke.

Men jeg er ret meget i tvivl om hvad der ville være den smarteste
løsning... Gmail for mitnavn.dk ville være næsten perfekt for mig, i og
med at den også klarer noget af det grove arbejde med at filtrere spam
fra (gætter på den kan gøre det bedre end min egen server) og jeg har
adgang til alle mails fra alle steder, døgnet rundt... Eneste minus er
at jeg ikke lige kan se de har IMAP adgang :(

Samtidig er jeg også lidt træt af at være bundet af at min mail på
amokk.dk kører på en server hjemme... Så måske jeg skulle flytte det til
enten et webhotel (med mulighed for * alias, filtrering på
modtageradresse osv) - eller slet og ret sætte en bounce ting med en
"konto lukket" besked op på min primære mailadresse (esben@....) og lade
den henvise med et link til et billede eller lign. hvor min nye
mailadresse (den på mitnavn.dk) står...

Hvad synes folk jeg skal gøre?

Nogen der har erfaringer med at sætte automatiske bounce beskeder op på
gmail-konto, og med * alias mv. på gmail-hostede domæner?

- Eller måske skulle jeg bare hoste amokk.dk på gmail også, og så
gradvist oprette de modtager-aliaser som jeg nu synes jeg får brug for,
hvis jeg fx. skal modtage mit password igen fra et site jeg er tilmeldt
eller lign? Men det løser vel ikke problemet med at min primær-adresse,
som er den folk kender, er druknet i spam mails?

*) mitnavn.dk dækker over et domæne jeg har, og som er relateret til mit
navn
--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-06 12:17

Den 31-10-06 00.54 skrev Esben von Buchwald følgende:

> Samtidig har * alias på mit domæne, og tilmelder mig altid med
> sitenavn.dk@.....

Jeg benytter det samme. Men generelt bør du ikke benytte stjernealias,
medmindre du har et effektivt spamfilter - det er ikke nok at
frafiltrere tidligere brugte adresser.

> Dette har fungeret fint lige indtil i år, hvor mængden af modtagen spam
> er eksploderet. Således modtager jeg hver dag på esben@.... ca. 100
> spam mails, som ikke bliver genkendt som spam af mailserveren,

Som sagt, et effektivt spamfilter. Jeg får op mod 1.000 spammails om
dagen, men kun et fåtal slipper gennem til min indbakke. Jeg bruger
Thunderbird med indbygget spamfilter, men du skal nok finde en
serverløsning i stedet for en klientløsning. Hvis MDeamon ikke
understøtter brugen af spamfiltre, så find en anden mailserver.

> modtageradresse osv) - eller slet og ret sætte en bounce ting med en
> "konto lukket" besked op på min primære mailadresse (esben@....)

Du må aldrig lave bounce på spam. Bounce kan bruges til at stoppe mails
fra en gammel kæreste, men ikke til spam, hvor afsenderadressen normalt
er forfalsket - du vil blot genere uskyldige mennesker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : Robert Piil

Dato : 03-11-06 01:43

On Tue, 31 Oct 2006 12:17:29 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Jeg benytter det samme. Men generelt bør du ikke benytte stjernealias,
>medmindre du har et effektivt spamfilter - det er ikke nok at
>frafiltrere tidligere brugte adresser.

Det er heller ikke godt nok. Spammere bruger mit domæne som
afsenderdomæne, med alle mulige bogstavkombinationer før @. Med mindre
jeg vil gå glip af alle mail-bounces er der ikke nogen god måde at
frasortere alle de mailer-daemon-svar jeg modtager på den pågældende
spam (ca. 1000 i timen pt.)

Konklusionen er at spammere effektivt har ødelagt de eventuelle
fordele man kunne have a *-alias.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-11-06 09:48

Den 03-11-06 01.43 skrev Robert Piil følgende:
> On Tue, 31 Oct 2006 12:17:29 +0100, Kim Ludvigsen
>
> frasortere alle de mailer-daemon-svar jeg modtager på den pågældende
> spam (ca. 1000 i timen pt.)

Puuh, slet ikke sjovt. Men kan du ikke bare frasortere dem, indtil det
stilner af? Det er vel begrænset, hvor mange mailer-daemon-svar du selv
forårsager i en uge eller tre, eller hvor lang tid det nu tager, før det
bliver normalt igen.

> Konklusionen er at spammere effektivt har ødelagt de eventuelle
> fordele man kunne have a *-alias.

Det er heldigvis ikke alle, der rammes af et Joe Job, og jeg er da glad
for, at jeg indtil videre er sluppet,

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rette smed for bager: En dårlig vane med fatale følger...

Fra : Robert Piil

Dato : 03-11-06 12:09

On Fri, 03 Nov 2006 09:48:02 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

>stilner af? Det er vel begrænset, hvor mange mailer-daemon-svar du selv
>forårsager i en uge eller tre, eller hvor lang tid det nu tager, før det

Der var en periode for et års tid siden, som gik i sig selv igen efter
en uges tid. Denne gang er der fortsat ufortrødent - med skiftende
spam i flere måneder.

Dvs. faktisk er det stilnet lidt af. Jeg har kun fået 8000 siden mit
forrige indlæg i denne tråd.

>Det er heldigvis ikke alle, der rammes af et Joe Job, og jeg er da glad
>for, at jeg indtil videre er sluppet,

....men når man nu ved det kan ske, så kan man ligeså godt begynde at
rydde ud i *-aliaser mens man staidg kan overkomme at checke, hvilke
adresser man ikke har husket at oprette rigtigt.

Det er i hvert fald min konklusion.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : John Doe

Dato : 31-10-06 19:28

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> er hosted hjemme på min egen server,
> med programmet Mdaemon.
> Dette har fungeret fint lige indtil i år,

MDaemon er en glimrende mailserver og jeg synes du skal fortsætte at bruge
den på din egen server. Du kan reducere næsten al spam hvis du følger
følgende punkter:

1. Opdatér din MDaemon til version 9.5.1
http://files2.altn.com/mdaemon/release/

2. Opdatér din MDaemon Antivirus til SecurityPlus for MDaemon version v3.02
http://files2.altn.com/antivirus/release/av302_en.exe

3. Tilføj zen.spamhaus.org i DNS Black Lists og markér "Refuse mail from
senders who are listed at DNS-BL sites"

4. Under Security, Greylisting markér "Enable greylisting"

5. Tilføj en SPF http://www.openspf.org/ record i din DNS hos GratisDNS

6. I Mdaemon under "SPF, Sender ID, DK, and DKIM" klik på fanebladet "SPF /
Sender ID" og sæt et hak i "Verify sending host using SPF" samt et hak i
"...send 550 error code"