E-Mail
webnoob 5265
Tele2 SMTP-auth/egen mailserver
Fra : Gadunka

Dato : 18-10-06 19:14

Hej

Modtager med tak en henvisning til mere relevante grupper om nødvendigt.
Og beklager mine evt. lidt for trivielle spørgsmål.
På forhånd mange tak.

Jeg er kunde hos T2-adsl og har også et par domæner med tilknyttede
mailadresser. Pr. 31/10 kræver T2 SMTP-autorisation. Som jeg forstår
det, kan jeg herefter ikke afsende mails via T2 medmindre disse er af
typen ...@tele2adsl.dk og med tilknyttede brugernavn/kode.

1. Er det korrekt forstået?

Mine domæner ligger hos Unoeuro (som ikke tilbyder en SMTP-server)

2. Hvis Unoeuro gjorde, kunne jeg så sende via den når jeg er T2-kunde ?

3. Hvis jeg selv skal drive en mailserver, behøver den så i mit tilfælde
at køre 24/7 for ikke at miste en mail ?

4. Skal Unoeuro DNS ændres og pege på mit WAN-IP og derfra via en
statisk IP til mailserveren ?

4.1 I såfald, hvilket skal ændres?
Nuværende default opsætning:

domæne.net    NS    -    ns1.unoeuro.com
domæne.net    NS    -    ns2.unoeuro.com
*.domæne.net    A    -    195.41.131.19
domæne.net    A    -    195.41.131.19
www.domæne.net    A    -    195.41.131.19
domæne.net    MX    10    mail1.unoeuro.com
mail.domæne.net CNAME    -    mail1.unoeuro.com
mysql.domæne.net CNAME    -    mysql1.unoeuro.com

5. Findes der andre - nogenlunde tilgængelige metoder for at kunde sende
....@mit-domænenavn.dk mails som T2 kunde ?

Fra : L.E.P.

Dato : 19-10-06 08:11

Wed, 18 Oct 2006 20:14:28 +0200, skrev Gadunka <not@t.all> :

> [...]
>mailadresser. Pr. 31/10 kræver T2 SMTP-autorisation. Som jeg forstår
>det, kan jeg herefter ikke afsende mails via T2 medmindre disse er af

Nej, det eneste der ændres er, at man nu også skal bruge brugernavn og
adgangskode når man sender mails, hidtil har det kun været nødvendigt
når man skulle modtage. Og så skal man bruge port 587 isf. port 25 til
udgående post.

Jeg går ud fra at du tidligere på måneden har fået en mail fra Tele 2
med et link til hvordan du ændrer det - ellers er det her:

http://www.tele2mail.com//?portal_countlang=DK-DA

Hilsen Lars

Fra : Gadunka

Dato : 19-10-06 10:19

L.E.P. den 19-10-2006 09:10:

> [...]
> udgående post.
>
> Jeg går ud fra at du tidligere på måneden har fået en mail fra Tele 2

Jeg er bekendt med linket men når jeg indstiller Thunderbird som
beskrevet, bliver mit af T2 tildelte brugernavn/kodeord ikke accepteret.
Et opkald til T2 supporten bekræftede at mit brugernavn/kodeord var det
korrekte.

Desuden har en T2 supporter fortalt mig "..at der kræves en
....@tele2adsl.dk mailadresse for at kunne sende via deres SMTP og jeg
ellers skulle benytte mig af egen mailserver".

Tager han fejl ?

Fra : L.E.P.

Dato : 19-10-06 12:37

Thu, 19 Oct 2006 11:18:41 +0200, skrev Gadunka <not@t.all> :

> [...]
>beskrevet, bliver mit af T2 tildelte brugernavn/kodeord ikke accepteret.
>Et opkald til T2 supporten bekræftede at mit brugernavn/kodeord var det

Vedr. kodeord skal du huske at hos Tele2 skelner de mellem store og
små bogstaver.

>Desuden har en T2 supporter fortalt mig "..at der kræves en
>...@tele2adsl.dk mailadresse for at kunne sende via deres SMTP og jeg
>ellers skulle benytte mig af egen mailserver".
>

>Tager han fejl ?

Det tror jeg, for ellers vil deres praksis være forskellig fra andre
udbydere. Jeg bruger ikke længere deres SMTP, men min adresse hos dem
er en 'get2net.dk' og den kan jeg uden problemer bruge når jeg koblet
på TDC.

Hilsen Lars

Fra : Gadunka

Dato : 19-10-06 20:53

Tak for dine svar.

L.E.P. den 19-10-2006 13:36:
> Thu, 19 Oct 2006 11:18:41 +0200, skrev Gadunka <not@t.all> :
>
> Vedr. kodeord skal du huske at hos Tele2 skelner de mellem store og
> små bogstaver.

Jeg har skam sirligt skrevet dem ind adskillige gange uden resultat.

> Det tror jeg, for ellers vil deres praksis være forskellig fra andre
> udbydere.

Hmm

Jeg har i øvrigt prøvet at oprette en T2 mail via 'klik selv service'
Denne går også død ved SMTP-auth. med de koder jeg har.
Både den midlertidige og valgte mailadresse.

Har pr. kontaktmail bedt T2 om nyt brugernavn/kodeord

Jeg bruger ikke længere deres SMTP, men min adresse hos dem
> er en 'get2net.dk' og den kan jeg uden problemer bruge når jeg koblet
> på TDC.

mon du kan det efter d. 31 oktober ?
- hvis du kan er det måske fordi det er get2net

Fra : Gadunka

Dato : 19-10-06 21:16

Gadunka den 19-10-2006 21:53:

> Jeg har i øvrigt prøvet at oprette en T2 mail via 'klik selv service'
> Denne går også død ved SMTP-auth. med de koder jeg har.
> Både den midlertidige og valgte mailadresse.

Sføli virkede det lige efter at jeg skrev dette..
SMTP-auth virkede efter at T2 har oprettet 'min rigtige mail' men
tilsyneladende ikke med den midlertidige (?)

Så jeg er en glad mand, kan nu sende via T2 SMTP-auth og med mine
domæners e-mailadresser.

Tak L.E.P. fordi du fik mig til at fokusere på det væsentlige

Fra : L.E.P.

Dato : 20-10-06 12:52

Thu, 19 Oct 2006 21:53:27 +0200, skrev Gadunka <not@t.all> :

>mon du kan det efter d. 31 oktober ?
>- hvis du kan er det måske fordi det er get2net

Det kan jeg sagtens, for jeg kommer slet ikke i forbindelse med deres
server når jeg sender mail, kun når jeg henter.

Men bortset fra det, så undrer det mig egentilg at de ikke lukker den,
for den hører til et abonnement som jeg ikke har betalt til i årevis.

Hilsen Lars